Kan anders goed begrijpen dat als je nog een setje 235 hebt liggen je die eerst op rijd...Alleen...een schroefsetje kan hij wel hebben! :-D (opmerking op reactie Peeet)
Als jouw verhaal waar zou zijn, dan zou je nooit een andere banden maat kunnen monteren. De ABS werkt niet met vaste omtrekken. Elke velg/banden maat die afwijkt van de fabriekswaarde heeft ook een andere rol omtrek.
En de wiellager krijgt meer te verduren van de spacers dan van de extra omwentelingen..
Verder ben ik wel van mening dat je je beter aan de standaard maten houdt, of daar dicht bij in de buurt. de auto is zo ontworpen en zal dan beter rijden en sturen.
Ik heb zelf ook in't verleden met een soortgelijke setup gereden zoals je hierboven schetst. Dit had ook in deze setup gekund mits je de spacers van roestvrij / staal maakt of aluminium met helicoil's. De huidige boutlengte is wat aan de lange kant maar vergeet niet dat de naven perfect op elkaar gecentreerd zijn waardoor de bouten enkel op trek belast worden (= daar waarvoor ze bedoeld zijn)
Je hebt zeker een punt m.b.t. de lagers: deze krijgen een zwaardere belasting: niet alleen door de 2% extra omwenteling (da's gewoon extra slijtage) maar zeker wel door de relatieve plaatsing van de velgen.
Goedemiddag, 10 jaar later zit ik nu in het zelfde schuitje. Mijn audi A4 B8 2013 heeft een naaf van 66,5mm. Echter wil ik velgen erop monteren met een naaf van 57mm.
Is er hedendaags al een simpeler oplossing hiervoor? Ik ben niet zo technisch als de topicstarter en ben al aan het zoeken naar passende velg. Maar zou mooi zijn als er hedendaags een mooie converter oid op de markt is om dit toch te realiseren.
Het gaat om de volgende velgen die ik graag op mijn A4 B8 wil monteren: 4F0601025CP
Van 66,5 naar 57 is geen probleem. Goede centreerring erin en klaar, maar andersom is er maar 1 mogelijkheid, als de velg het toelaat tenminste, en dat is uitdraaien. Persoonlijk zou ik daar nooit aan beginnen. De beste oplossing is om toch maar op zoek te gaan naar een set velgen met de juiste naafgatdiameter. Soms is/wordt een bepaald model velg met meerder naafgatdiameters geleverd. Bijvoorbeeld de welbekende rotors van Audi.
Toevallig heb ik die velgen (A6 C6 Allroad) wel een keer laten uitdraaien voor op een A5 Cabrio te zetten! Wel ff checken of de ET en J waarden passen op jouw model en het door een vakman laten doen!
Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
![]()
@Superavenger69
Ben het eens met je over het uitdraaien, ben daar zelf ook geen fan van. Ik ga gewoon weer verder zoeken naar velgen die wel passen.
@robby70
Pohh dat ziet er wel echt dik en netjes uit!
Af en toe gewoon de stoute schoenen aantrekken .. wel met de juiste connectie mbt het werk zelf. Die A5 is waarschijnlijk de enige met dit soort velgen, dat vind ik dan wel weer erg leuk! Ik had die velgen over van een winterset van een Allroad die ik gehad had.
Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk