Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 31

Onderwerp: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

  1. #1
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    mede forummers,

    Dit onderwerp klinkt misschien als de omgekeerde wereld aangezien veel Audirijders graag 'nieuwe type velgen' op hun 'oudere' Audi's monteren. In het algemeen is dit niet zo'n probleem door toepassing van zogenaamde 'spigot-ringen': een soort van spacer-ringen die ervoor zorgen dat de velg met naafgat 66.6mm gecentreerd op de 57.1mm naaf van de auto blijft zitten.

    Maar wat nu als je je 'oude' velgen mooier vind staan op je 'nieuwe' audi? Dit gaat op in mijn geval. Ik heb momenteel een A5 coupe met 19" Y-velgen. Op m'n vorige Audi A6 had ik 19" RS4 velgen. Bij inruil heb ik de auto op de originele 16" gezet. Ik heb nu dus de 19" nog 'in voorraad'. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de Y rims nooit mooi gevonden hebt... (persoonlijke smaak).

    Ik weet dat er voor de A5 RS4-style velgen origineel geleverd kunnen worden maar deze zijn 20" in grootte. Ik ben nu dus van plan om mijn 19" RS4's met 57.1mm naaf te gaan monteren op de 66.6 naven. Hierdoor moet ik 'custom' spacers gaan gebruiken: voor minimaal 20mm, achter 30 mm. Ik ben gisterenavond dus bezig geweest met inmeten, stuurhoek meten ET-waarde's vergelijken e.d.

    Bijgevoegd wat foto'tjes:

    Mijn oude A6 op de betreffende 19" RS4's:
    audi_19_rs4_wheels_96635404596572045.jpg

    Mn huidige A5 met de Y-rims:
    IMG-20121212-00211.jpg

    Een S5 met 20" RS4-style (zo moet het er dus uit gaan zien, alleen een inch kleiner):
    RS4-style wheels on Meteor.jpg

    Tekening van de te draaien spacers:
    4 pcs. Aluminium Spacers.jpg

    De nieuw verlengde wielbouten: voor in 45mm en achter in 55mm draadlengte:
    Wheel-Bolts M14 x 1.5mm.jpg


    Heb momenteel de aanvraag uitstaan om deze spacers te laten maken. Mijns inziens kunnen deze spacers (of je nu voor 20mm of groter gaat rondom) voor veel Audi's gebruikt worden die de 66.6 naaf hebben en waarop je 57.1 naafgat velgen wilt plaatsen. Ik hou jullie op de hoogte m.b.t. de ontwikkelingen.
    Laatst gewijzigd door sdekoning; 13-12-12 om 05:28.
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.237
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Is het niet mogelijk het naafgat van de velg te laten vergroten van 57.1 naar 66.6 ??
    En dan vervolgens spacers plaatsen ivm de lage ET-waardes bij/van een A5 ?
    Laatst gewijzigd door freek123; 13-12-12 om 06:34.

  3. #3
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freek123 Bekijk Berichten
    Is het niet mogelijk het naafgat van de velg te laten vergroten van 57.1 naar 66.6 ??
    En dan vervolgens spacers plaatsen ivm de lage ET-waardes bij/van een A5 ?
    Hij Freek,

    Ik heb daar ook aan gedacht. Het enige probleem is dat je dan materiaal van je velg gaat afnemen. Het is maar een kleine 5mm wanddikte maar tevens ook 14mm diep.. Ben toch huiverig dat dat een nadelige invloed op de velg zelf kan hebben. Aangezien ik toch 'verbreden wil' (20 voor en 30 achter) deze oplossing.

    Je hebt wel een punt m.b.t. de ET-waarden. Ben vooral benieuwd naar het rijgedrag (spooring en gevoeligheid)
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

  4. #4

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Waarom niet deze velgen van de A4 met spacers? Zijn er wel in 19" maar hebben een hogere Et-waarde (meer naar binnen dus)
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  5. #5
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FASt Bekijk Berichten
    Waarom niet deze velgen van de A4 met spacers? Zijn er wel in 19" maar hebben een hogere Et-waarde (meer naar binnen dus)
    Ik heb deze 19" velgen al 3 jaar in bezit; vandaar de keuze voor deze. Als ik nieuw had moeten kopen had ik ook voor een oplossing zonder spacers gekozen. Alhoewel ik moet toegeven dat spacers met 20 mm voor en 30mm achter op een A5 toch wel een net iets dikkere uitstraling geven (heb mooie foto's gezien van mede-forummers).
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned


  6. #6
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Zo;

    Vandaag de confirmatie gegeven om de spacers te laten draaien. Levertijd is ongeveer een weekje. Tevens 20 stuks M14x1.5 x 60mm draad-lengte bolkonische bouten besteld (EUR 4,40 per stuk). Ik heb ze in 60mm besteld zodat ik ze naar de exact gewenste maat kan afdraaien.

    Zodra e.e.a binnen is zal ik een foto-verslag maken.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.237
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Bouten glimmen in ieder geval genoeg !

    Suc6 met het verdere project.

  8. Ad
  9. #8
    MaartenS1981's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    6.534
    Kudos
    151
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Laat je trouwens de rand van de 57.1 nog schuin aflopen? Dit in verband met het plaatsen van de velg op de spacers? Anders heb je een scherpe rand waar je de velg op moet plaatsen en weet niet ofdat dit beschadiging aan de binnenkant van je velg kan geven.
    Wie het laatst lacht, denkt het traagst.....

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.645
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Bij LM velgen passen inderdaad conische bouten, hiermee centreer je je wiel op je as. De spacers hebben niet de functie meer zoals bij een stalen velg.
    Vroegâh toen we nog met stalen velgen reden centreerde je velg niet op de bouten maar op de naaf....

    Met andere woorden, die naafspacers zijn alleen handig bij het monteren van je wiel. Hier zijn andere hulpmiddelen voor te bedenken.

    Ik raad nooit en te nimmer iemand aan om de binnenkant van een velg af te draaien om het naafgat groter te krijgen. Ik heb namelijk een LM velg bij mijn ex-collega in zijn gezicht zien imploderen, er zaten geen tanden meer in zijn mond en is erg blij dat hij het nog kan navertellen.
    Tevens was dit voor mij reden om mijn carriere in de autobanden te beeindigen... (na 4 jaar).... (niet dat die carriere erg florsant was.....)(en zou worden....)

  11. #10
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaartenS1981 Bekijk Berichten
    Laat je trouwens de rand van de 57.1 nog schuin aflopen? Dit in verband met het plaatsen van de velg op de spacers? Anders heb je een scherpe rand waar je de velg op moet plaatsen en weet niet ofdat dit beschadiging aan de binnenkant van je velg kan geven.
    Alle randen laat ik een 45-graden, 1 mm diepe hoek geven. De schets is niet geheel kompleet: de buiten-diameter van de spacer ben ik ook vergeten te vermelden...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Friso Bekijk Berichten
    Bij LM velgen passen inderdaad conische bouten, hiermee centreer je je wiel op je as. De spacers hebben niet de functie meer zoals bij een stalen velg. Vroegâh toen we nog met stalen velgen reden centreerde je velg niet op de bouten maar op de naaf.... Met andere woorden, die naafspacers zijn alleen handig bij het monteren van je wiel. Hier zijn andere hulpmiddelen voor te bedenken.
    Dat ben ik niet met je eens. De naaf is wel degelijk van belang aangezien een groot deel van de kracht zogenaamde 'kleef' is. Als je geen naaf zou hebben zouden de bouten veel eerder op afschuivings-kracht belast worden. Met naaf worden ze enkel (nagenoeg) op de trek belast; datgene waarvoor een bout bedoeld is.

    Wat een verhaal van je ex-collega. Temeer een bevestiging om niet aan de velg zelf te 'sleutelen'.
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

  12. #11
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Vandaag de spacers op kunnen halen: m'n huisleverancier heeft weer eens strak werk geleverd. Aangezien ik m'n laaste zakelijke meeting om 3 uur had was ik vroeg thuis om met de klus te beginnen. Uiteraard de huidige wielen gedemonteerd en vervolgens gemeten hoeveel de bout doorsteekt (draadlengte in de wielnaaf): 20 mm.

    De 19" RS4 velgen met de 30mm spacers achter en de 60mm bouten gestoken laat precies de 20mm zien: op de achteras dus geen aanpassingen. De vooras daarentegen wel aangezien de spacers 20mm zijn: per bout dus 10mm afgedraaid op de draaibank.

    De RS4-velgen hebben een ET van 42 en staan heel erg strak. Ze lijnen ook mooi uit met de wielkasten. Zojuist even langs de Shell gereden om mn banden op te pompen. Die zijn in een dik half jaar een eind teruggelopen (20PSI). Heb ze naar 40PSI voor en 38PSI achter gebracht. Het geheel rijd heerlijk en dus ook geen triling in't stuur.

    Nu mn Y-style's nog verkopen denk ik..

    Voor:
    resized_001.jpg

    De spacers; 2 x 30mm | 2 x 20mm
    resized_002.jpg

    Na:
    resized_003.jpg

    resized_004.jpg

    resized_005.jpg

    resized_006.jpg

    resized_007.jpg

    resized_008.jpg
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

  13. #12
    MaartenS1981's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    6.534
    Kudos
    151
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Dat staat heel netjes. Spacers hadden zo op het oog nog wel iets dikker gemogen mbt de stand van de wielen.. Heb je de auto al verlaagd, of ga je dat nog doen?
    Wie het laatst lacht, denkt het traagst.....

  14. #13
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaartenS1981 Bekijk Berichten
    Dat staat heel netjes. Spacers hadden zo op het oog nog wel iets dikker gemogen mbt de stand van de wielen.. Heb je de auto al verlaagd, of ga je dat nog doen?
    Dank je. Ben zelf ook blij met het resultaat. De auto is niet verlaagd maar is wel S-line met het bijbehorende onderstel. De huidige gemonteerde banden zijn 235/35/19's die ik als ze op zijn ga vervangen voor 245/35/19: dat geeft een net iets dikker gezicht.

    Ik vind dit de juiste balans hebben (qua uitsteken). Een ander voordeel is dat bij extreem inveren de banden nooit tegen de wielkast rand aan kunnen lopen.

    Het valt me ook op hoeveel lichter dit stuurt t.o.v. mn 'oude' 255/35/19's Good Year Eagle F1's.
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

  15. #14

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Netjes hoor. Mijn inziens de juiste stand en straks nog 5 mm meer naar buiten. Top.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  16. #15

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Cool!!

    Gezien de hoge ET waarde en breedte van benodigde spacers had ik niet verwacht dat dit (trillingsvrij) zou gaan lukken! Ik heb nog een set BBS A6 met ET48 en BBS CH Mttorsport in 19" met ET35 en wil als volgende auto ook een A5 (Sportback). Was er vanuit gegaan dat ik dan niets meer zou kunnen met deze velgen. Erg nuttige informatie dus in dit topic!

  17. #16
    Quest's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    12.293
    Kudos
    2120
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Staat super en maakt de A5 nog dikker. Ik heb ook 0% spijt van mijn spacers. Heb nu ET19 voor en ET14 achter. Absoluut geen last van trilling oid.
    En wat betreft de velg heb je ook groot gelijk. Blijft gewoon één van de mooiste velgen.
    A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM

  18. #17

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sdekoning Bekijk Berichten
    Vandaag de spacers op kunnen halen: m'n huisleverancier heeft weer eens strak werk geleverd. Aangezien ik m'n laaste zakelijke meeting om 3 uur had was ik vroeg thuis om met de klus te beginnen. Uiteraard de huidige wielen gedemonteerd en vervolgens gemeten hoeveel de bout doorsteekt (draadlengte in de wielnaaf): 20 mm.

    De 19" RS4 velgen met de 30mm spacers achter en de 60mm bouten gestoken laat precies de 20mm zien: op de achteras dus geen aanpassingen. De vooras daarentegen wel aangezien de spacers 20mm zijn: per bout dus 10mm afgedraaid op de draaibank.

    De RS4-velgen hebben een ET van 42 en staan heel erg strak. Ze lijnen ook mooi uit met de wielkasten. Zojuist even langs de Shell gereden om mn banden op te pompen. Die zijn in een dik half jaar een eind teruggelopen (20PSI). Heb ze naar 40PSI voor en 38PSI achter gebracht. Het geheel rijd heerlijk en dus ook geen triling in't stuur.

    Nu mn Y-style's nog verkopen denk ik..

    Voor:
    resized_001.jpg

    De spacers; 2 x 30mm | 2 x 20mm
    resized_002.jpg

    Na:
    resized_003.jpg

    resized_004.jpg

    resized_005.jpg

    resized_006.jpg

    resized_007.jpg

    resized_008.jpg
    Zo te zien niet in Nederland....:-)
    3 keer links is ook rechts

  19. #18
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pedro Bekijk Berichten
    Cool!!

    Gezien de hoge ET waarde en breedte van benodigde spacers had ik niet verwacht dat dit (trillingsvrij) zou gaan lukken! Ik heb nog een set BBS A6 met ET48 en BBS CH Mttorsport in 19" met ET35 en wil als volgende auto ook een A5 (Sportback). Was er vanuit gegaan dat ik dan niets meer zou kunnen met deze velgen. Erg nuttige informatie dus in dit topic!
    Absoluut trillingsvrij. Als je bijvoorbeeld in de velg kijkt zie je dat (ondanks de spacers) de rem schijven nog steeds in het midden van de velg / velgbed geplaatst zijn. Daardoor is de positie van de velg t.o.v. de schijf dus ook helemaal niet nadelig. Gaan dus straks met die BBS-en!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FASt Bekijk Berichten
    Netjes hoor. Mijn inziens de juiste stand en straks nog 5 mm meer naar buiten. Top.
    Inderdaad: geeft dan net een iets lekkerder gezicht. Eerst deze set maar eens oprijden. Gaat al hard genoeg dat rubber hier....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quest Bekijk Berichten
    Staat super en maakt de A5 nog dikker. Ik heb ook 0% spijt van mijn spacers. Heb nu ET19 voor en ET14 achter. Absoluut geen last van trilling oid. En wat betreft de velg heb je ook groot gelijk. Blijft gewoon één van de mooiste velgen.
    Aha, ik ben dus niet de enige :-) Ik vind het ook een van de mooiste Audivelgen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door azesje Bekijk Berichten
    Zo te zien niet in Nederland....:-)
    Nee, een stuk warmer hier :-)
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

  20. #19

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Mooi uitgelegd project.

    Ik snap alleen niet goed dat je voor dit systeem bent gegaan. Ik heb zelf jaren met 25mm spacers van RH gereden. Maar deze monteerde je eerst op de naaf en daarna draaide je de wielbouten weer in de spacer. Dit lijkt mij een iets sterker geheel dan deze constructie met 60mm lange wielbouten.

    En aangezien je zo te zien redelijk wat vermogen hebt??? Maar misschien zie ik dit anders.

    Maar het resultaat mag er zeer zeker zijn en ziet er goed uit.

  21. #20

    Standaard Re: Plaatsing velgen met 57.1mm naaf op wiel-as met 66.6 naaf

    Netjes zeg, komplimenten voor de feedback, dat zal zo nu meer worden uitgevoerd.

    Maar, ik zou toch, zo snel mogelijk, terug gaan naar de orginele bandenmaat 255/35-19 en niet naar 245
    Met de 235 die er nu opligt, zijn ze wel erg klein in hoogte gevolg te kleine omtrek.
    Zou de banden van je Y velgen zo snel mogelijk overzetten.

    Alle veiligheids systemen (ABS/ESP/EBV/ASR) aan boord werken nu met de verkeerde omtrek en grijpen dus nu verkeerd in.
    Ook zullen je lagers sneller slijten door de kleinere omtrek (meer omwentelingen).
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •