Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 42

Onderwerp: De remmen van de auto voelen sponzig aan.

  1. #1
    2.3
    Guest

    Standaard De remmen van de auto voelen sponzig aan.

    Hey peepz,

    op mijn Audi 80 b4 2.3 zitten 4 schijfremmen.
    Op het moment dat ik licht rem dan gaat het goed,maar als ik dan de rem doortrap zonder eerst het rempedaal eerst omhoog te laten komen,lijkt het net alsof ik een hoop remkracht kwijt ben.
    Als ik dan eerst weer het rempedaal omhoog laat komen en dan weer rem is hij opeens wel erg krachtig.

    Het is opzich niet het echt onveilig maar het is wel vrij vervelend.
    Ik zit zelf te denken dat er lucht in het systeem zit.Remvloeistof staat iig op het goede peil.
    Mischien is de oude olie wel vuil?

    En is het remsysteem onluchten/verversen zelf te doen? ik beschik wel over wat handigheid en heb de benodige gereedschappen en een hydraulische garage krik en assteunen.

    Bedankt alvast

  2. #2

    Standaard

    Is er iets gebeurd met de remmen recent?

    Is het de kracht die je op het pedaal zet of de kracht waarmee geremd lijkt te worden?

    Wat is de kleur van de vloeistof?

    Normaal gesproeken zou er niet zo maar lucht in het systeem kunnen komen. Zeker niet als het vloeistof niveau gewoon goed is. Als de vloeistof donker is dan kan er vocht in zitten maar dan krijg je alleen maar het sponzige na veel bochten en vooral remwerk. Zou haast eerder denken aan de rembekrachtiger. Als deze niet genoeg vacuum opbouwd dan zul je dat merken doordat je na een paar keer een "hard" pedaal hebt wat bij ingedrukt houden langzaam wegzakt (bij gelijke kracht van je voet).

    Ik ben overigens geen expert maar heb dit wel eens meegemaakt.

    Remvloeistof verversen is op zich niet zo spannend maar je bent wel even bezig. Ik heb het al een paar keer gedaan maar het is op zich niet veel duurder om het te laten doen bij de snelfitters. (Dat is mijn ervaring).
    Ik heb veel gemak gehad van een eezy bleeder. Deze moest ik wel aanschaffen omdat ik voor de deur bezig was met de auto en zonder remvloeistof niet zo graag op weg wou gaan.

    Hoop dat je hier wat aan hebt (H.T.H.)

    Marc

  3. #3

    Standaard

    Kleine aanvulling:

    Zorg dat je de speciale sleuteltjes hebt voor de ontluchtings nippels. Anders loop je het risico dat je deze beschadigt. Deze sleuteltjes zijn niet echt goedkoop overigens maar ik heb er heel veel gemak van gehad met echt wel vastzittende nippels. Overigens heb ik op mijn volvo 245 drie klauwen moeten vervangen omdat de nippels toch te vast gecorodeert zaten (de snelfitter wou er zelfs z'n vingers niet aan branden).

    Marc

  4. #4

    Standaard Re: De remmen van de auto voelen sponzig aan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2.3
    Het is opzich niet het echt onveilig
    helaas, foutje...

    het lijkt er namelijk op dat je hoofdremcilinder aan het overlijden is.

    bij stilstaande auto; zakt het pedaal langzaam weg als je er flink kracht op zet? zoja; NIET MEER MEE RIJDEN!! LEVENSGEVAAR!!!!!

    je remmen zijn in veel situaties de enige grens tussen jou, andere mensen en het mortuarium... geen risico's mee nemen dus.

    Groetjes Wouter
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  5. #5

    Standaard Re: De remmen van de auto voelen sponzig aan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2.3
    Het is opzich niet het echt onveilig
    het lijkt er namelijk op dat je hoofdremcilinder aan het overlijden is.
    Ik heb een defecte hoofdrem cylinder nog niet meegemaakt (gelukkig) maar dat zou natturlijk ook het geval kunnen zijn.

    Marc


  6. #6

    Standaard

    Ik heb een defecte hoofdremcylinder wel eens meegemaakt. 1 Tip; DAT WIL JE NIET MEEMAKEN! :shock:


    Ik was met een maat van me bij aan autobedrijf in Joure, daar zouden we een proefrit met een Audi Coupe maken. We rijden weg trekken ff op, willen remmen voor een rotonde. Pedaal in de bodem maar een nauwelijks vertragende auto...... Dan zit je hart letterlijk in je keel. Ik heb op een industrie terrein toen nog ff een stukje gereden met de wagen. Eng gevoel is het, je kunt het pedaal helemaal in de vloerbedekking trappen en de auto glijdt als een soort trein door.......

    Mensen aub niet kloten met remmen Als ze niet helemaal correct functioneren laat er dan naar kijken. Of als je echt handig zat bent doe het dan zelf.

    Richard.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  7. #7
    2.3
    Guest

    Standaard

    De vloeistof die er inzit ziet er erg donker uit,en als ik stilsta kan ik het pedaal niet doordrukken.
    Ik heb de auto pas een dag dus ik weet ook niet hoe het hoort te remmen.
    Ik weet wel dat de draagarmen zijn vervangen,maar volgens mij is dat niet relevant voor de remmen.
    Overigens heeft hij een verse apk

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Het laten verversen van de remvloeistof lijkt mij geen overbodige luxe in dat geval. En als je het laat doen bij de snelfitter of garage kan misschien gelijk ook een oordeel gegeven worden over de remmen. Bij de snelfitter kost het minder dan 4 tientjes.

    Marc

  10. #9
    2.3
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mfellman
    Het laten verversen van de remvloeistof lijkt mij geen overbodige luxe in dat geval. En als je het laat doen bij de snelfitter of garage kan misschien gelijk ook een oordeel gegeven worden over de remmen. Bij de snelfitter kost het minder dan 4 tientjes.

    Marc
    Wat is een snelfitter ? :oops:

  11. #10

    Standaard

    Kwikfit bijvoorbeeld. Of 1 van z'n concullega's.

    Voordeel is dat ze van te voren vaak al kunnen zeggen hoeveel het kost en meestal kun je er ook nog eens gelijk terecht.

    Marc

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.870
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Je hebt die auto toch net? Lijkt me wel dat dit onder de afleveringsgarantie valt...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12
    私は王午前 Manus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    3.412
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2.3
    Overigens heeft hij een verse apk
    Dan mag dit ZEKER NIET gebeuren........

    direct terug gaan naar die garage. denk gewoon dat die garage de remolie compleet moet verversen, die olie kan ook gewoon verrot zijn.

    compleet laten verversen + ontluchten !! en de rekening is natuurlijk voor hun.

  14. #13

    Standaard

    Vorig jaar ook de remvloeistof laten verversen. Uit mijn hoofd gezegd vroeg de Audi dealer daar 65 euro (vast tarief, inclusief nieuwe vloeistof) voor. Zit je in ieder geval niet zelf te mieren met die ontluchtingsnippels met alle risico van dien.
    Overigens is verouderde remvloeistof veelal niet de oorzaak van sponzig remmen. Naarmate remvloeistof ouder wordt, "trekt" het vocht aan. Ik ben er zelf eens achtergkomen welke narigheid dit met zich mee kan brengen bij een stevige rit op de snelweg op een warme zomerdag (30+ graden). Vanwege de enorme warmteontwikkeling (uitlaatspruitstuk) is er lucht in het systeem gekomen (vermoedelijk dat het ontstane vocht tegen het kookpunt kwam). In geval van lucht, trap je het rempedaal naar de bodem, zonder of met matige remwerking. Een paar snel achter elkaar pompen met het rempedaal geeft dan (voor dat moment) wel weer remdruk.
    Indien je hoofdremcilinder lek is, zou je bij mijn weten ook remvloeistof moeten verliezen.
    Wat nooit kwaad kan is de remmen eens goed aan te pakken:
    - roest verwijderen (met de kopse kant van een hamer kun je dit er zachtjes aftikken)
    - de glijdende metalen delen tussen remblokken en remklauw ontroesten en banen met schuurpapiertje weer gladschuren. Vervolgens deze delen voorzien van een laagje kopervet. Daarmee verlaag je de weerstand en voorkom je roestvorming. Aanlopende remmen zullen dan ook tot het verleden behoren. Dit doet een garage tegenwoordig (bijna) niet meer, maar is wel degelijk van belang. Denk er (uiteraard) wel aan dat je er geen vet tussen remvoering en de schijf komt.
    - de randjes, waar de remblokken net niet pakken, aan de remschijven wegslijpen (bv mbv polijstschijf op haakse slijper)
    Ik weet niet of jouw auto achter is voorzien van trommelremmen, maar mocht dit wel het geval zijn, spuit ze schoon met een luchtspuit en controleer de dikte van de remvoering en de bewegende delen, die ervoor moeten zorgen dat de remschoenen naar buiten gedrukt worden.
    Verder kan een slechte remwerking ook veroorzaakt door "verglaasde" remmen. Dit ontstaat veelal doordat warmte, bij stevig remmen, die niet snel genoeg afgevoerd kan worden. Over het algemeen komt dit voor, wanneer remblokken en/of remschijven (bijna) aan vervanging toe zijn of remblokken van inferieure kwaliteit zijn.

  15. #14
    2.3
    Guest

    Standaard

    Kijk,daar heb ik wat aan,harstikke bedankt .
    Als de stuurbekracteging weer in orde is ga ik richting de kwik fit en laat ik de remmen controlen en de remvloeistof vervangen.
    Ik zal de auto morgen eens op de krik zetten om te kijken hoe het er achter de velgen uitziet.
    Indien nodig mogen ze de blokken vervangen.
    Heb overigens schijfremmen rondom.

    Groeten,Marcel

  16. #15

    Standaard

    Als je de wielen er al hebt, kun je zelf in ieder geval de dikte van de roestlaag van de kopse kant van de schijven bekijken.
    Dat je naar de Kwik-Fit gaat is natuurlijk jouw goed recht, maar persoonlijk zou ik in jouw situatie daar niet de voorkeur aan geven. Ik heb niet zo'n vertrouwen in de heren monteurs daar.
    Ik denk dat je (ook qua prijs/prestatie) beter af bent bij een goede, kleine zelfstandige (informeer in je omgeving naar de reputatie). Deze bedrijven leven van de werkplaats en hebben baat bij een tevreden klant, zeker in een kleine gemeenschap. Zij nemen meestal net wat meer tijd voor je auto en ontroesten bijvoorbeeld remdelen wel en gebruiken ook kopervet. Bij de (Audi)-dealer staan voor bepaalde werkzaamheden vaste tijden (en veelal ook tarieven). Daarom worden dergelijk tijdrovende klusjes als ontroesten (en kopervet) vaak overgeslagen. Bovendien zijn de uurtarieven bij de Audi-dealer niet grappig.

  17. #16

    Standaard

    lekke hoofdremcilinder hoeft geen lekkage naar buiten te geven; de cups laten in de meeste gevallen op bepaalde standen vd zuiger, olie door terwijl je trapt (o.a. door ingevreten randen in de cilinder)

    en nog iets; remmen en perslucht gaan NIET samen!!! het fijne stof is erg ongezond, ook van asbest vrije voeringen.


    je auto wordt meestal ook niet gezonder van een be(mis)handeling door Kwikfit (kwak flut) of euromaster achtige bedrijven.
    het beste kun je maar een universele garage die niet te ver bij je vandaan is, benoemen als 'vaste garage' zodat ze je ook gaan kennen etc. dat helpt echt.
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  18. #17

    Standaard

    Ervaringen met snelfitters wisselen nogal eens heb ik gemerkt. Zelf heb ik de ervaring ook. Daarom ben ik blij met een snelfitter in de buurt die een stel hobbyisten (in de goede zin van het woord) in dienst heeft.

    Een vaste garage kan absoluut geen kwaad. Zoek er een waar je vertrouwen in kunt hebben. Infeormeer bij buren, kennisen end. Of stap er gewoon eentje binnen. Ik ga liever naar een garage met een "gewone" showroom dan eentje met een paleis van een showroom (dat moet tenslotte ook allemaal betaald worden).

    Marc

  19. #18

    Standaard

    Zoals gezegd wat betreft de remcilinder: dat wist ik ook niet met zekerheid te zeggen. Dank je voor je aanvulling.
    Wat betreft het verhaal over remmen en perslucht: dat ben ik niet geheel met je eens: Dat gaat prima samen, de boel is dat zeker vrij van stof, maar belangrijker nog: roestgruis. Natuurlijk moet je het zaakje niet inademenen, dat zal iedereen begrijpen.

  20. #19
    klaasa4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    6.240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    bij ons in de werkplaats maken we de remmen en frictiekoppelingen van de vrachtauto's, personenauto's en zelfs van diverse machines met heet water schoon, met een speciale instalatie.
    omdat met perslucht verboden is door de arbowet.
    maar die wet is alleen voor bedrijven die voor derden werken, als particulier of beunhaas word daar niet op gelet, maar als je hersens hebt weet je dat het niet gezond voor je is.

    ik weet zeker dat het met heet water ook schoner maakt dan lucht, jij en je omgeveing blijven ook schoon, het vuile water word op gevangen en als chemisch afval afgevoerd.
    Audi A4 b6 Tdi 96Kw, met Verhoeven kuur.

  21. #20

    Standaard

    voor de remmen zal het geen drol uitmaken of je ze afspoelt of afblaast.

    voor je longen wel.
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •