Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 28

Onderwerp: Waterontharder

  1. #1

    Standaard Waterontharder

    Okay, niet uitsluitend om de auto te wassen, maar het is wel een belangrijke motivator. Daarom zet ik het maar hier....

    Het water is hier onwijs 'hard'. Ik zit er aan te denken om een ontharder bij de hoofdwaterleiding te plaatsten omdat ik dan alles meteen meepak. (Douche en bad ivm kalkaanslag, en niet te vergeten de wasmachine).

    Er zijn ook systemen die je aan de kraan 'hangt' maar dan heb je uiteraard maar op één plek zachter water.

    Ik hoorde van een buurtgenoot iets over een 'filter' van ~ €125,- wat op de hoofdleiding gaat. Een ander had het weer over een systeem met een zware magneet....

    Wie heeft hier ervaring mee? Welke zijn systemen zijn goed en welke minder/niet? Ennuh, quanta costa?

    TIA.
    Audi S8

    "One of the galaxy's most competent and satisfying luxury sedans" (Car & Driver Magazine)

  2. #2
    Nick A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    58
    Posts
    343
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard

    Ik sluit me bij deze vraag aan. Heb ook errug hard water hier (van die witte strepen op je auto na het wassen).

    Heb intussen naar een systeem gekeken (firma uit Zwolle), maar dat koste € 2.500,00 :shock: met jaarlijks nog onderhoud van zo'n 100 à 200 euries.

    Kan me niet voorstellen dat er geen simpeler en/of goedkopere manieren zijn.
    Audi A2 'nut'

  3. #3

    Standaard

    Ik pomp zelf mijn water op en heb een ontharder op zout, daar gaan zakken zout van 25 kilo in en werkt erg goed. Kan veel water verwerken wat nodig is voor de keuken en vooral de badkamer.

    Het ding ziet er ongeveer zo uit:


    Om het te zuiveren gebruiken we UV licht.
    S8 4.2 Quattro - 1998
    Jeep Wrangler Sahara 4.0 - 1997

    J'habite en France, dans le Var.

  4. #4

    Standaard

    Kan toch gewoon zo'n kalk magneet kopen?Die zetten dingen om in wat anders en dan heb je geen kalk meer

  5. #5
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Hier op de veluwe ook hard water. Daarom was ik de auto altijd in een wasbox in de stad waar ze onthard/vlekvrij water hebben.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #6

    Standaard

    Ben zelf niet echt te spreken over wasbox matrialen Ze gebruiken daar osmose water.

    Je kan zelf ook een osmose apparaat kopen,worden veel gebruikt in de aquaria wereld.

  7. #7
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Ik neem alles mee. Emmer, shampoo, washmitt enz. enz.
    Ik vertrouw die zooi van hun voor zo ver als ik het kan gooien...

    Ik gebruik hun normale water om de emmer te vullen en de auto af te spuiten maar aan het eind zet ik em dan in "vlekvrij water mode" en spoel ik de auto af met een relatief zachte straal (laten lopen, trigger niet ingeknepen).
    Dan verzadig ik de auto met ge-deminiraliseerd water en rij ik de auto droog. Ik hoef derhalve nooit te zemen 8)
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ferenc
    Kan toch gewoon zo'n kalk magneet kopen?Die zetten dingen om in wat anders en dan heb je geen kalk meer
    Dat was inderdaad wel een van de suggesties... Maar ik heb m'n twijfels of en hoe dit werkt... Het klinkt een beetje simpel nl., en uiteindelijk zou je dan m.i. een hoop kalkafzetting krijgen op dat punt. Iemand ervaringen hiermee? :-?

    @ elchiefz: wat kost zo'n systeem, en kun je dat ook tussen de waterleiding zetten?

    Heb ook wel aan een pomp gedacht, maar we zitten hier nogal dicht bij de kust dus vermoedelijk nogal brak water. Dus dat zou dan hooguit geschikt zijn voor schoonmaakwerk. Voor het sproeien van de tuin is het al weer te zout naar verluidt... Dus of dat aanhaalt?

    En dan dient de vraag zich aan of zout wel zo handig is i.c.m. het wassen van een auto? (associaties met pekel dienen zich aan) :-?

    Systemen van €2500,- plus €200,- onderhoud per jaar zijn even geen optie (ze draait me de nek om als ik daarmee aankom).


    Wasbox heb ik tot vervelens toe gedaan in A'dam. Heb nu m'n eigen plek met m'n Kärcher én een Super Snow Foam Kit van Tim, dus dan wil ik het gebruiken ook... :-D

    Bovendien wil ik het liefst iets waar m'n wasmachine en badkamer óók bij gebaat zijn...

    Dus... wie heeft ervaring met zo'n - betaalbaar - systeem? Er zijn hier vast mensen die zoiets al hebben (gebruikt), toch?
    Audi S8

    "One of the galaxy's most competent and satisfying luxury sedans" (Car & Driver Magazine)

  10. #9

    Standaard

    Zo'n magneet houd geen kalk bij zit maar zetten ionen ofzo of in andere waardoor er geen kalk ontstaat.


    zoek eens onder osmose apparaat

  11. #10

    Standaard

    Op die zoektermen kom je meer apparaten (voor aquaria) tegen dan de magneten, maar ik heb wat gevonden op magneet+waterleiding: KLIK. Wel even doorlezen t/m de reacties eronder....

    Magneten zijn toch wat vaag kennelijk... :-?


    EDIT: dit PDF besdtand is ook wel informatief. (Is van de ondernemersorganisatie UNETO-VNI).
    Audi S8

    "One of the galaxy's most competent and satisfying luxury sedans" (Car & Driver Magazine)

  12. #11

    Standaard

    Wij plaatsen al jaren waterontharders, deze zij zo compact dat ze in de kruipruimte of meterkast geplaatst kunnen worden. Ze worden afgesteld op 3 á 4 dH. Het zoutverbruik is 2 á 3 zakken van 25KG per jaar. Het regeneren doet ie om de 1500L. Er zit een ingebouwde watermeter in.
    Wij leveren en plaatsen ze compleet voor ca
    €1400,- compleet inc. btw. Alleen maar positieve reacties. Geen wasverzachter meer nodig, minder zeepverbruik. Let op: je houdt altijd een lichte kalkvorming maar deze is zeer makkelijk te verwijderen (helaas je moet toch blijven poetsen)
    powered by V8 s6+ (sold)

  13. #12

    Standaard

    Dat klinkt al beter dan €2500,- maar het is toch wel weer een uitgave natuurlijk... (net een ander huis gekocht dus...)

    Ik vraag me toch af wat zo'n apparaat van €125,- dan doet. Geen idee welk systeem dat is, maar die man woont hier in dezelfde streek en hij was er zelf erg over te spreken.

    Enfin, ik zal me er nog wel eens verder in verdiepen. Meer reacties en (gebruikers) ervaringen zijn uiteraard zeer welkom!
    Audi S8

    "One of the galaxy's most competent and satisfying luxury sedans" (Car & Driver Magazine)

  14. #13

    Standaard

    Nuttige informatie..

    Wij vergelijken twee oplossingen:

    - Waterverzachters: halen de kalk uit het water. (chemische methode)

    - Kalkbehandelaars: beletten de kalkaanslag. (fysische methode) Het water behoudt zijn oorspronkelijke kalkwaarde, kalkbehandelaars beletten het vormen van kalkkristallen, de kalkdeeltjes worden dus eenvoudig met de waterstroom weggespoeld.




    Enkele PROBLEMEN die optreden bij het gebruik van WATERVERZACHTERS:

    Enkele officiële instanties aan het woord :

    De "Belgische Federatie van drinkwaterbedrijven" publiceert :

    " ... Verzachters met ionenwisselaars, die het grootste deel uitmaken van de op de markt zijnde systemen, leiden soms tot een excessieve verhoging van het natriumgehalte ( dat zich in het regeneratiezout bevindt ). Te ver doorgedreven verzachting ( beneden 15°FH... het minimumniveau vastgelegd in de wettelijke norm voor water bestemd voor menselijke comsumptie ) kan het water agressief maken tegenover de leidingen, ... Vaststellingen in de praktijk hebben ook aangetoond dat de harsen van de waterverzachters de bacteriëngroei aanzienlijk in de hand werken. Dit fenomeen kan ingeperkt worden door een regelmatige regeneratie en een energieke reiniging van de harsen ( waardoor het waterverbruik dan weer met 10% à 20¨% stijgt )... "

    De drinkwatermaatschappij "Antwerpse Waterwerken ( AWW )" publiceert :

    " ... Water dat veel kalk bevat - ook hard water genoemd omwille van het calcium en magnesium - is onschadelijk voor de gezondheid. ... ...Men moet immers oppassen met de installatie van waterverzachters... zij bevatten harsen die het calcium en en magnesium in het water vasthouden en vervangen door natrium. ... Te veel natrium is niet goed voor de bloeddruk, het hart en de bloedvaten. ... Er zijn ook gevolgen voor het milieu. Als het hars verzadigd is moet men spoelen met een oplossing van keukenzout. ... Al dat zout water komt via de afloop in het milieu terecht. De spoeling veroorzaakt ook een verhoogd waterverbruik. ... "

    Het "Onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruiksorganisaties ( OIVO )" publiceert :

    " ... Aangezien het wasmiddel ... tot de milieuvervuiling bijdraagt, is ... zo weinig mogelijk wasmiddel gebruikt. ... Vroeger waren fosfaten de meest gebruikte waterontharders. ... is aangetoond dat fosfaten een rol spelen bij de overbemesting van het oppervlaktewater. ...
    Waterverzachters ...Dat betekent dat het water met natriumzouten verrijkt wordt, hetgeen eerder ongewenst is omdat de alledaagse voeding al voldoende zout levert... Als het toestel ontregeld raakt, kan nog meer zout in het watercircuit terechtkomen .... ...
    Door water te verzachten, geeft men het zijn natuurlijke agressieve ( koolzuur- ) kwaliteiten terug. Zacht water vreet de binnenleidingen en andere waterinstallaties aan. ... De gevolgen voor de menselijke gezondheid kunnen echter nog veel erger zijn. ... ... Als men water niet al te agressief wil maken, kan men het water beter wat hardheid laten behouden. ...
    De hars kan bovendien een kweekgrond zijn voor bacteriën en het water besmetten, ... ( bijvoorbeeld tijdens vakanties ). ... "



    Een waterverzachter ziet er in principe zo uit :

    [img][images/thumbs/Jims_schema_milieu.gif]http://www.a-engineering.be/illu/schema_milieu.gif[/img]


    Na het ontkalkingsproces wordt opnieuw "niet behandeld" kalkhoudend water toegevoegd om het water niet te zacht te maken.

    Algemene nadelen :

    - de kalk blijft in het water aanwezig ( zij het in mindere mate )
    ° er zal dus kalkaanslag blijven optreden

    Problemen voor de gezondheid :

    - de afregeling is niet eenvoudig

    - ofwel is er te veel kalk uit het water gehaald
    ° het water wordt agressief en dus ondrinkbaar
    ° het agressieve water vreet aan de leidingen

    - ofwel is er te weinig kalk uit het water gehaald
    ° de kalkaanslag treed sneller op, met alle gevolgen vandien

    - ofwel kan het zoutgehalte in het water te hoog oplopen
    ° te veel natrium is gevaarlijk voor de bloeddruk, enz...

    - bij afwijkingen in de hardheid van het stadswater is het systeem ontregeld

    - door slijtage geraakt het toestel toch langzaam ontregeld

    - bij slecht onderhoud ontstaat een bron van bacteriën
    ° het drinkwater kan besmet geraken

    Financiële nadelen :

    - het toestel moet goed onderhouden worden (onderhoudscontract, enz ...)

    - de aankoopprijs ligt aanzienlijk hoger dan de prijs van een Calc-Tech

    - men moet regelmatig zout toevoegen (in principe 1kg / 1000 l water)

    - het regeneratie-water doet de waterfactuur met 15% à 20% oplopen

    Milieu problemen :

    - men heeft een waterverlies van 10% à 20% om te regenereren

    - er wordt een aanzienlijke hoeveelheid zout water geloosd

    DE OPLOSSING :

    Kalkaanslag beletten, maar zonder direct contact met het drinkwater !

    Principe : Wetenschappelijk is aangetoond dat er geen kalkkristallen worden gevormd in water dat door een magnetisch veld stroomt. Kalkaanslag kan niet optreden.

    De goede werking van magnetische kalkbehandeling is dus bewezen, maar er is ook vastgesteld dat het effect van het magnetisme:
    - sterk afhankelijk is van de doorstromings-snelheid van het water, en
    - afneemt in de tijd

    Deze eigenschappen brengen de goede werking in gevaar, tenzij ...

    1- toestellen gebruikt worden die op electronische wijze onafhankelijk functioneren en optimaal werken in alle omstandigheden (Calc-Tech)

    2- men een totaal-oplossing uitwerkt, rekening houdend met de gegevens van de installatie in kwestie (ingenieursbureau a-engineering NV )

    BRON: http://www.a-engineering.be/milieu.html


    Verder nog een forum tread waarin verschillende mensen hun ervaringen met verschillende ontkalksystemen verlenen.

    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=150120

  15. #14

    Standaard

    Hmm, zeker nuttige info. Thanks...

    Misschien is zo'n magnetisch systeempje dan toch een goede en voordelige methode.

    Zal die draadjes ook nog even napluizen.
    Audi S8

    "One of the galaxy's most competent and satisfying luxury sedans" (Car & Driver Magazine)

  16. #15

    Standaard

    We hebben reeds 25j zo een magneet "calc-pro" aan de hoofdbuis hangen, zijn twee halve magneten die je rond de buis schroeft. Doet iets met de stroom v.h. water, wat juist weet ik niet meer
    Bij het plaatsen toen lachte iedereen mij uit!
    Toen we, over twee jaar overgeschakeld zijn voor de verwarming naar gas, heeft de installateur de reservoir van de boiler eens opengemaakt en.....na 30jaar dienst geen spoor van aankalking te bespeuren. De leidingen idem. Aan de uiteinden, kranen en dergelijk is er nog wel kalkaanslag.
    Dus niet te ver of te kostelijk zoeken zou ik denken
    Dit klinkt toch goed, zoiets hadden ze het hier ook over... kost je ook de kop niet.
    Audi S8

    "One of the galaxy's most competent and satisfying luxury sedans" (Car & Driver Magazine)

  17. #16

    Standaard

    hier is ook een pdf'je van calc-tech

    http://www.a-engineering.be/doc/calc...%20compact.pdf

    staan ook aardig wat fotos in over hoe het eruit ziet etc..

    ik ga nog even op zoek naar de prijs van zon toestel.. ik vind voor de rest allemaal positieve reacties over het toestel en dat het een product is van hoogwaardige qualitijd... (lijkt net een audi waarover ze het hebben.. dat is allesinds een goed teken).

    nouja idd.. maar er staat wel dat gewoone magneten hun kracht verliezen en dat als het water hard stroomt dat het het dan niet kan aan kan ofzo.. nouja.. het gaat allesinds iets effect hebben.. verder kan je het best proberen voor een prikje voor je naar duurdere middelen over gaat..

  18. #17

    Standaard

    Mja, ik ga nog wel eens checken, als dit van hen beter is en betaalbaar, ach... waarom dan niet?

    Maar ik las op dat andere forum (linkje in mijn eerdere bericht) dat zgn 'supermagneten' al weer beter werken dan de magneten die speciaal hiervoor bij Gamma e.d. worden verkocht. Zij raden aan op eBay.de te kijken... (nog niet gedaan)

    PDF is wel interessant, al is het maar om te zien hoe het werkt.

    Vraag me af of ze ook in NL leveranciers hebben en wat een systeem voor privégebruik kost...
    Audi S8

    "One of the galaxy's most competent and satisfying luxury sedans" (Car & Driver Magazine)

  19. #18

    Standaard

    in de gamma zou ik het idd ook nooit kopen.. daar word je sowieso 3 dubbel bez°kt .. gamma e.d. is voor doe het zelvers.. of mensen die iets maar tijdelijk in gebruik willen hebben.. (het jammere is dat weinig mensen dat weten en denken dat ze de koop doen van hun leven)

    idd maar eens op ebay kijken of bij een speciaal zaak.. ik ga ook eens navragen bij een bedrijf hier in de buurd (weer belgie) cilis watertech.. zij hebben bij mij thuis ooit een put geboord om de paarden water te geven en de tuin te besproeien etc.. met zon pomp 80 meter onder de grond.. zij zullen er ook wel iets van weten.

  20. #19

    Standaard

    Die moeten er wel wat van weten zou je denken...

    Voor België staat er trouwens wel een 'dealerlijst' in de PDF.

    :offtopic:

    Leuk dat je paarden hebt! Privé of beroepsmatig?
    Audi S8

    "One of the galaxy's most competent and satisfying luxury sedans" (Car & Driver Magazine)

  21. #20

    Standaard

    offtopic.. njaa me ouders hebben ze.. men buurman doet t beroepsmatig kweekt olympishe springpaarden.. (a8 toareg... noem maar op ) verdient dus wel leuk toch?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •