Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 34

Onderwerp: Restauratie en motortuning 100 S4

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    453
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Restauratie en motortuning 100 S4

    Zo op de luie zaterdag middag na het poetsen van de cabrio ook mijn project maar even beschrijven.
    Als eerste is de restauratie van de 100 aan de orden met daarna tuning van de 2.2 20VT

    Mijn achtergrond:
    - MBO AOT (algemene operationele techniek); Van gasturbines tot zuiger motoren, van elektrische installaties tot stoom installatie, en van lassen tot verspaningstechnieken
    - HBO Elektrotechniek; Veel met regeltechniek gedaan en microcontroller besturingen.
    - Huidige werk: industrieel software ingenieur; Ik kom hierdoor heel veel praktijk oplossingen tegen met betrekking tot sensoren

    De plannen:

    - Restauratie
    - Motor tuning (fase 1)
    - Onderzoek naar een moderne automaat
    - montage moderne automaat
    - Motor tuning (fase 2)

    Aanschaf en eerste probemen
    Ik heb de auto nu een goede 2,5 jaar in bezit. Toen ik de auto ging bezichtigen liep deze niet goed. De verkopende partij wist mij te vertellen dat er iets niet goed was met de kleppen of de kop. Hij zij ook dat de compressie was gemeten en dat deze allemaal rond de 9 bar waren. Ik ben vervolgens naar Zeeland afgereisd om de auto te bekijken. De auto startte goed al liep de motor inderdaad niet op 5 cilinders. Bij de auto zaten compressie kaartjes van de 5 cilinders en deze gaven inderdaad aan dat de compressie tussen de 8.8 en 9.4 bar zat.

    Hierdoor was ik eigenlijk wel overtuigd dat het niet iets met de mechanische gesteldheid was en heb de auto gekocht en met een transport bedrijf laten transporteren naar mijn werkgever (omdat daar altijd iemand aanwezig is tussen 8 en 18). Eenmaal daar heb ik de auto even een langer stuk gereden, en ik vertrouwde het om naar huis te rijden (+/- 20 km).

    Auto thuis in de schuur gezet en in de tijd daarna getest met de brandstof en de vonk. De bobines bleken een erg slechte, gele vonk te geven en 1 bobine zelfs geen vonk. Een originele set bij audi Koste mij €1000,- (werkgever is een VAG garage) terwijl een set van een 2.0 TFSI mij in totaal met ombouw materiaal nog geen 30% koste. Inmiddels loopt de motor nog altijd als een zonnetje.

    Restauratie
    Restauratie van de auto was een twijfel geval. Er zaten wat roestplekken op het dak, achterklep en langs de achterste zijruiten. Ik heb uiteindelijk gekozen om de auto volledig te laten spuiten. De auto bleek ook lek te zijn waardoor er veel vocht in de auto zat en dus de hemel helemaal los hing. De Audi is op het moment volledig geschuurd en zal volgende week richting de spuiter vertrekken (Standaard groen mettalic inclusief kunststof carrosserie delen, roosters in hoogglans zwart). Wanneer ik de auto terug heb ga ik de hemel (laten) bekleden met een grijze alcantara en daarna de auto weer volledig opbouwen.

    Motor tuning (fase 1)
    Wat ik erg graag wil en heel erg bij deze auto vind passen is een vlak koppel over een groot toeren bereik. Standaard zit het maximale koppel tussen de 1950 en +/- 2700 RPM. Mijn doel is om dit uit te bereiden naar een band breedte van 1400 (moeilijk) - 5500 (minder moeilijk) RPM. De standaard 350Nm zal hierbij worden aangehouden vanwege de automaat, deze is helaas ontworpen voor 180 Nm (Bron ZF). Ik probeer de oplossing te zoeken in een sequentieel Bi-turbo systeem waarbij ik gebruik wil gaan maken van de originele turbo en één 2.7 S4 turbo. 350Nm bij 5500 RPM maakt 275 PK dus kwa koel capaciteit zal ik waarschijnlijk niet heel veel problemen ondervinden.

    Onderzoek en montage naar een moderne automaat.
    wanneer de motor een tijdje op fase 1 doel draait is het tijd voor de volgende stap. Mijn uiteindelijke doel is om op 500 - 600 Nm te gaan draaien en dit ook zo vlak mogelijk. Hiervoor ben ik wel een andere transmissie nodig en ik zit zelf te denken aan een W12/RS6 transmissie. Dit zal waarschijnlijk niet 1 op 1 passen en dus moet ik onderzoeken hoe wel. Daarnaast is er een CAN bus aansturing die ik moet voeden met informatie. Als ik de antwoorden heb die ik nodig heb moet ik de bak gaan monteren en werkend maken.

    Alle tips, tricks, personen met kennis zijn uiteraard welkom.

    Ik heb voorlopig wel iets te doen lijkt me zo

    Vor het spuiten ongeschuurd.jpgBolero.jpgVoor het spuiten achterzijde.jpgVoor het spuiten voorzijde.jpg
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  2. #2

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Mooie auto!
    Persoonlijk zou ik er nix aan tunen, is het nu ook een automaat?
    Wat voor bobines gebruik je nu? Is dat plug and play?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    453
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    ja is een automaat, de bobines komen van een 2.0 tfsi en is op het bedraden na plug and play voorschakel apparaten vervallen en de ontstekingssignalen van de ECU kunnen rechtstreeks aan de bobines
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  4. #4

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Mooie plannen! Als 5 cilinder liefhebber ben ik benieuwd wat je er van gaat maken!
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

  5. #5
    guido
    Guest

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Dus, als ik het goed begrijp, wil je een smeuïg blok bouwen met de 20V 5 cilinder. Dan heb je verkeerd gekozen ...... Dat blok is geweldig om te blazen boven 4000 toeren maar onderin wordt het nooit wat. Koop een S6 C5 of RS6 C5 (4.2 V8) dan heb je koppel vanaf stationair. Zeker met de plannen die je hebt kost het bergen geld en tijd en het wordt niet wat je denkt. Knap deze auto op en verkoop hem en koop dan wat je echt wilt. En voor er nu weer mensen op hun achterste benen gaan staan ..... ik weet echt waar ik over praat.


  6. #6

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido Bekijk Berichten
    verhaal
    Er is altijd wel iets beters te krijgen maar je hij heeft deze auto nou eenmaal en wil hier wat mee gaan doen. Plannen klinken leuk dus ben benieuwd.

    Staan op het engelse S2 forum 2 projecten van mensen die op hun 5 cilinder een compressor en turbo hebben gemonteerd. Samen met een knappe automaat moet dit toch aardig in de buurt gaan komen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

  7. #7
    guido
    Guest

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roy Bekijk Berichten
    Staan op het engelse S2 forum 2 projecten van mensen die op hun 5 cilinder een compressor en turbo hebben gemonteerd. Samen met een knappe automaat moet dit toch aardig in de buurt gaan komen.
    Reken nou eens even uit wat dat kost en kijk dan eens naar een S6. Ben je in één keer klaar en heb je een auto die vele malen beter is.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido Bekijk Berichten
    Reken nou eens even uit wat dat kost en kijk dan eens naar een S6. Ben je in één keer klaar en heb je een auto die vele malen beter is.
    Ik weet wat wat het allemaal kost maar sommige mensen willen gewoon lekker bezig zijn met een auto en de techniek. Andere mensen kopen een s6 en hoeven er niks meer aan te doen. Die hebben vast een andere dure hobby.
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    453
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido Bekijk Berichten
    Dus, als ik het goed begrijp, wil je een smeuïg blok bouwen met de 20V 5 cilinder. Dan heb je verkeerd gekozen ...... Dat blok is geweldig om te blazen boven 4000 toeren maar onderin wordt het nooit wat. Koop een S6 C5 of RS6 C5 (4.2 V8) dan heb je koppel vanaf stationair. Zeker met de plannen die je hebt kost het bergen geld en tijd en het wordt niet wat je denkt. Knap deze auto op en verkoop hem en koop dan wat je echt wilt. En voor er nu weer mensen op hun achterste benen gaan staan ..... ik weet echt waar ik over praat.
    weet ik, en snap ik ook, maar ik houd van een uitdaging en iets wat eigenlijk nog niet eerder gedaan is (wat ik kan vinden). Ergens moet je een doel stellen misschien is 1400 RPM niet het juiste getal maar we zullen het zien. Daarnaast er gaat naar mijn mening kwa geluid niets boven een 5 cilinder en vind de C5 niet zo mooi kwa model en ja ik weet ook dat de C4 er als V8 is
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Posts
    124
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Ik ben zeer benieuwd naar dit project. Ga hem zeker volgen...

    Ben ook benieuwd wat je uiteindelijk kwijt bent (circa bedrag voldoet ook plus meegerekend van aanschaf auto) na de restauratie en dan tuning 1.

    succes er mee

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    453
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Tijd voor een kleine update:
    de auto staat inmiddels bij de spuiter en is voor een groot deel bij in de filler gezet. Ik heb mij zelf bezig gehouden met het spuiten van de velgen met professionele lak en zie hier het resultaat!

    photo_2016-10-10_07-52-23.jpg photo_2016-10-11_07-52-50.jpg

    Ook heb ik maar is bij Borg Warner tekeningen opgevraagd van de turbo's zo kan ik mooi een 3D ontwerp maken.
    Laatst gewijzigd door lesley; 11-10-16 om 07:54. Reden: foto zonder plakband toegevoegd
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    453
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  14. #13
    Ger079's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2015
    Leeftijd
    63
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Ziet er inderdaad goed uit.

  15. #14

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    potverdikkie, mooi project hoor! petje af
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  16. #15
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    mooi project, volgend mooi dat we de 5cylinders levend houden.


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2014
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Goed bezig !

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    453
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Restauratie en motortuning Audi 100 S4

    Het is al een tijdje stil met de 100, niet zo vreemd..... huis gekocht, verbouwing, geen tijd . wel heb ik de nieuwe simons uitlaat vanaf cat binnen gekregen volledig 3" buis.

    Daarnaast ben ik niet echt gecharmeerd van de remmerij van de 100, die ufo's zijn vreselijk duur en kwetsbaar. De auto staat inmiddels al zo lang stil dat vervangen haast noodzakelijk is. Daarom maar meteen een lompe ombouw.

    Voor
    Of 323x30 mm van een A8 icm 17"
    Of 360x32 mm van een A8 icm 18"

    Achter
    waarschijnlijk de 312 mm HP2 schijven van de voorkant.

    De remklauwen worden in beide gevallen 18Z's van Brembo, komende van een Q7.
    Voor de aanschaf heb ik veel gelezen over de klauwen. De 17Z's zijn zeldzaam omdat het wat makkelijker past op golfjes, A4 e.d. en zitten gemonteerd op de oudere Touareg's (Niet de 2.5) en Cayenne's. Van de 18Z werd gezegd dat het minimaal met 18 inch zou moeten. (17/18Z, Z = zoll = inch)
    Uiteindelijk heb ik een set 18Z's aangeschaft, met de gedachten ik ga proberen of het past achter de originele 17 inch bolero's anders koop ik wel 18 inch velgen.
    wat voor mij wel belangrijk was, de rem balans. Daarom ook de klauwen van de Q7 achter mee laten komen.

    Nu bestaat het geluk dat de 17Z remblokken ook gewoon in de 18Z klauwen passen. Deze blokken zijn iets minder hoog waardoor je de "slijt rand" in de remschijf behoud. Doe je dit niet, dan schijnt de remschijf uit elkaar te kunnen spatten naarmate hij dunner wordt!
    de 18Z blokken kunnen wel gewoon op de 360 mm schijf.

    Op mijn werk heb ik uiteindelijk in de oud ijzer bak een 323 schijf gevonden. Deze geprobeerd en het resultaat zie je op de bijgevoegde foto's. Om ze te kunnen monteren op de veerpoot moet ik sowieso beugels maken, maar dat moet met een draai en freesbank wel lukken.
    Een ander belangrijk ding waar ik nog over na moet denken is de handrem achter. Deze zit bij een Q7 als trommel in de remschijf en deze schijf past sowieso niet op de achteras.

    huidige ideeën voor oplossingen:
    - originele klauw achter gebruiken voor de handrem.
    *Voordeel: Originele handremkabel kan zo worden hergebruikt.
    *Nadeel: montagesteun moet of een of andere manier gemonteerd worden aan het onderstel.
    *Nadeel: Looks, bij een R8 zie je het ook 2 remklauwen maar die voor de handrem is maar heel klein.

    - Handrem remklauw kopen
    *Voordeel: lijkt veel mooier
    *Nadeel: bijna net zo duur als de 4 remklauwen van de Q7.
    *montagesteun moet of een of andere manier gemonteerd worden aan het onderstel.

    - Remklauw bedienen door voet en handrem (handrem hydraulisch/elektrisch-hydraulisch maken).
    *Voordeel: Geen extra montage steun nodig voor een 2e remklauw
    *Voordeel: Optisch het mooist
    *Nadeel: Veel engineering

    Andere ideeën zijn van harte welkom

    Bij deze aanpassingen heb ik mijzelf wel 1 eis opgelegd namelijk:
    De ombouw moet gebruik maken van alleen originele steunen aan de auto zodat deze eenvoudig terug kan worden gebouwd naar origineel.


    Als het huis klaar is begin ik eerst de hemel opnieuw te (laten?) bekleden. Daarna de auto afbouwen en proefrijden om vervolgens aan de aanpassingen te beginnen.

    photo_2017-01-22_18-20-36.jpg photo_2017-01-22_18-20-38.jpg photo_2017-05-04_09-40-08.jpg
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  19. #18
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    ja, bij Audi hadden ze hele andere ideeen over wat goede remmen waren 25 jaar geleden... die van de S2 zijn ori ook al prut

    achter wat anders is idd lastig met de handrem, ik heb al een tijd Boxter klauwen liggen, maar de kosten van de handremklauwtjes (R8 of Lambo zijn zo ongeveer de opties, met bijbehorende prijs) houden ze nog ff op de plank. Een hydraulische handrem is niet zo heel veel werk en is veel gedaan in de racerij, maar ik weet niet hoe lang dat druk houdt, beetje lu||ig als je m parkeert op de handrem en hij gaat in de loop van de nacht aan de wandel.


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    453
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Na lange tijd heb tijd gevonden om weer met de audi bezit te gaan.
    De ruitenkit komt samen met het gereedschap deze week binnen dus zaterdag gaan we ruiten plakken

    Daarnaast al vast wat test passingen gedaan met de 17" Bolero, 347 mm A6 schijven en 18Z remklauwen. En tot mijn vreugde lijkt dit allemaal te gaan passen.

    rem bloero overzicht.jpg Rem bolero detail.jpg Remschijf 347 A6.jpg

    Ik zit nog wel met 1 aanpassing: De naafdiameter i.c.m. de UFO schijven is groter (7 mm) dan die i.c.m.de HP2, hierdoor passen de schijven niet direct op de naaf.

    Optie 1: spacer tussen de schijf en naaf. +/- 10 mm extra offset. De rem krachten die op de schijf worden uitgevoerd worden nog steeds via de naaf over gebracht naar het wiel. Wel een type die ik eerst vast zet aan de naaf en vervolgens het wiel op studs monteer (Zie foto). Kwa kosten, ik kan deze spacers zelf maken op de draaibank dus het kost alleen materiaal.
    Het wiel komt dan wel 10 mm verder naar buiten maar dat wil ik sowieso toch wel, staat net wat mooier.

    eibach_prospacer.jpg

    Optie 2: Naaf demonteren en afdraaien. Technisch de netste oplossing maar wel veel meer werk en 2 nieuwe wiellagers á €100,- per stuk.

    Optie 3: Naaf afslijpen met lamellen schijf. Geen nieuwe lagers maar wel kans op onbalans.

    Wat denken jullie?

  21. #20
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.902
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Restauratie en motortuning 100 S4

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lesley Bekijk Berichten
    Optie 2: Naaf demonteren en afdraaien. Technisch de netste oplossing maar wel veel meer werk en 2 nieuwe wiellagers á €100,- per stuk.

    Wat denken jullie?
    Gevoelsmatig denk ik dat dit de beste oplossing is
    steviger
    betrouwbaarder

    en als kers op de taart
    je hebt 2 lagers waarvan je weet dat ze 100% in orde zijn
    Laatst gewijzigd door Kevin1980; 07-05-18 om 20:23.
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •