Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 49

Onderwerp: Audi 100 2.3 Revisie + Restauratie

  1. #21
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Er zit geen vacuum pomp op dat blok. Klepstoter zou ook mijn eerste gedachte zijn. Had je deze toen allemaal vervangen?

    Toen de kop er voor de 2e keer eraf lag, waren de kleppen nog recht? Niet dat je hierdoor per-ongeluk een klep geraakt had:
    "De markeringen die we hadden gemaakt om het blok uit elkaar te halen kwamen niet overeen met hoe t op tijd gezet moest worden volgens de manual.. Wat nu? Even overleg met het revisiebedrijf gehad en toch besloten om hem volgens de fabrieksinstelling op tijd te zetten. Ik mag er dus vanuit gaan dat deze motor al tijden een tandje er langs zat in de timing. Bij oudere motoren als deze blijkt dat namelijk weinig issues te geven. Ik heb t blok voor de zekerheid een paar keer rondgedraaid en hij liep zoals verwacht helemaal vrij.
    "

  2. #22
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Voor mij was het eigenlijk ook wel het geluid van een klepstoter. Alleen wel raar dat het dan alleen warm was en niet koud. Ook bij de revisie stonden ze er met 8 man naar te kijken en vonden ze t niet als een klepstoter klinken. Dus vandaar dat we daar niet vanuit zijn gegaan. In het blok en de kop inclusief kleppen helemaal niks kunnen vinden. Dus toch maar weer inbouwen dan. Uiteraard wel met nieuwe klepstoters om het helemaal uit te sluiten.

    Ondertussen heb ik samen met een vriend ook een Avant donor gekocht.



    Hier hebben ze in t verleden ooit een NG in gelepeld en een andere bak uit een 90 2.3. Die bak wou ik ook meteen in mijn 100 leggen. (ivm met een V8 revisie uit een Range Rover nog niet de tijd en puf gehad om aan de 100 verder te gaan). Dus nu alles nog open ligt meteen een heleboel andere klussen meenemen. Onder andere bumper met verstralers en sproeiers, elektrische ramen + spiegels en houtinleg. Dus uiteindelijk wordt het wel weer wat. Het duurt alleen even.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  3. #23
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Gister begonnen met het leegtrekken van de Avant. Bak is het eerste wat ik eigenlijk moet hebben, dus motor en bak er in een dagje uit proberen te halen.







    En uiteindelijk de bak eruit. Blok totaal zo'n 3 uurtjes mee bezig geweest en bak in 1.5. Alles op ons gemak natuurlijk. En zo demonteren dat het ooit weer terug in elkaar zou kunnen. Slopen kan altijd nog.







    En dan vandaag getracht de bak weer een beetje netjes te maken. Met de hoge druk en een flinke bak ontvetter en elbow grease een heel eind gekomen.





    Mooiste zou natuurlijk zijn om hem een week in de ontvetter te laten liggen en daarna nog een keer glasparelen. Helaas is dat niet reeel voor deze bak. Was de bedoeling deze niet te reviseren. Hooguit alle pakkingen en keringen even vervangen. De originele AMK van de 100 bewaar ik en die reviseer ik dan een keer op mn gemak en dan kan die er weer terug onder als nieuw. Nu binnenkort het interieur van de sloper eruit, en die van mijn eigen auto. Aangezien ik het nodige aantal aan opties wil overhangen zal ik een flink stuk van de kabelboom over moeten zetten. Maar dat pluizen we allemaal wel uit. Ik heb er in ieder geval weer zin in. Dat is lange tijd wel anders geweest.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  4. #24
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Aardige klus.

    Het kenteken van die Avant komt me bekend voor.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #25
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Klopt @tom. Als je hem invoert op google afbeeldingen kom je 'm tegen in meerdere fotostreams (tot 10-11 jaar oud) op flickr etc. Heeft een aantal jaar geleden ook een aantal keer te koop gestaan. Was oorspronkelijk een Avant 2.0, alleen de RT heeft de geest gegeven en de bak ook en zijn in de Randstad vervangen door een NG2 en een ALP (90 NG) bak. Hoewel hij op de terugrit nog best aardig reed is het ding optisch en op veel gebied technisch zodanig op dat het de moeite niet is om nog op te knappen.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003


  6. #26
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Ik weet het weer, hij was van een handelaar in autofolders die er altijd een forse aanhanger achter had hangen. Ik denk dat hij er minstens twintig jaar mee heeft gereden, en volgens mij is deze vervangen door een 20V Avant.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #27
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    En nu komt ie bij ons aan een laatste rustplaats. Vooral de ALP bak en delen van de kabelboom/interieur zijn voor mij erg nuttig.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  8. Ad
  9. #28
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ik weet het weer, hij was van een handelaar in autofolders die er altijd een forse aanhanger achter had hangen. Ik denk dat hij er minstens twintig jaar mee heeft gereden, en volgens mij is deze vervangen door een 20V Avant.
    Dat verklaart waarom de oliepomp van het blok op den duur de geest gaf. Een flinke aanhanger zal voor die 2.0 flink werken zijn geweest.

    Maar wat Viper109 inderdaad zegt, voor de onderdelen is hij zeer nuttig. Zit nu ook vrij dik in de opties wat het interessant maakt om spullen in te bouwen in onze eigen auto's.
    Laatst gewijzigd door Grifke94; 01-06-19 om 17:33.
    Ford Scorpio 2.4i GL (ARC) - 1987
    Audi 100 CS Quattro 2.3E (NF) - 1987
    Mercedes-Benz C180 Kompressor (M271.946) - 2003

  10. #29
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Weer een tijdje geleden, maar toch wel weer wat progressie gemaakt ondertussen.

    Eerst weer heel veel voorbereidend werk gedaan. dat de ruilbak er met een gerust hart in kan.



    En dan natuurlijk de oude bak uit mijn eigen auto halen. We hadden bedacht dat dit het makkelijkste van onderen te doen was om hem dan te laten zakken. Dat bleek achteraf toch wel een tikje tegen te vallen. Maar uiteindelijk stond die ook op de bok in de put.



    En toen besluiten hoe het weer terug te plaatsen. Ik heb denk ik wel elke mogelijkheid overwogen. Eerst bak, eerst blok, van boven, van voren, van onder. Uiteindelijk besloten dat in ieder geval het voorfront er toch maar eens af moest. Dit heb ik de vorige keer niet gedaan en dat zat toch aardig in de weg. Ik moet toch ook een andere voorbumper plaatsen. Dus dan kan dan mooi samen. En na een dagje werk is ook die eraf. Blijft weinig van over zo.



    En op de dag van de inbouw toch besloten om het weer helemaal om te gooien en te proberen om blok en bak er in een geheel in te hangen. Dus de laatste zaken uit de weg gehaald en geprobeerd. En dat ging echt verrassend makkelijk. Binnen een half uur zat het geheel in de steunen. En dat zonder een keer te vloeken.









    Dus komende dagen de motor afbouwen en een proefstart maken. Hopen dat het nu wel helemaal geruisloos kan blijven lopen, want daar deden we het eigenlijk voor deze 2de keer. En dan zodra die weer loopt kunnen we weer gelijk aan de bak. Dan gaat het dash eruit en wordt de kabelboom ontleedt. Moeten meerdere opties bijgeplaatst worden, dus daar moet weer een boel voor geknubbelt worden. Voor de zomer zei ik september heb ik m wel klaar. Blij dat ik er geen jaartal bij heb gezegd....
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  11. #30
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Afgelopen week eerste start weer gehad. En na het inlopen liep de auto weer als een naaimachinetje. Dus mijn 'tik' bleek toch een klepstoter te zijn. Jammer, want heb me laten leiden door het advies van het revisiebedrijf die zeiden dat dat bijna niet kon zoals hun t hoorde. Maargoed, gedaan is gedaan. Ik ben in ieder geval weer blij dat het netjes loopt. Nog wel een klein koelprobleempje, maar daar kijk ik wel naar zodra ik weer een rondje heb kunnen rijden.

    Want dat rijden gaat nog wel even duren. Afgelopen week begonnen aan het volgende klusje: draagarmen voor vervangen en nieuwe remschijven + blokken. Klein klusje zou je zeggen. Maar wat begon met een stuurkogel die versleten was en niet los wou, eindigde met die veerpoot op de pers en met 5 ton schoot die er uiteindelijk uit. Toen maar besloten dat het eigenlijk gekkenwerk is om het allemaal weer in de huidige staat terug te bouwen. Dus vandaag besloten dat de hele voortrein volledig gerestaureerd gaat worden. Alles wordt gestraald, scoupeerd en gepoedercoat. Alle bouten weer naar Sherard en overal waar een rubber zit komt een nieuwe in.

    Dus vandaag beide voorpoten en alle bijbehorende zaken gedemonteerd. 12 tons pers voor de wiellagers met alle schietgebedjes van dien ging het best voorspoedig. En net bij het laatste klusje zag ik dat de stofhoef van het stuurhuis ook gescheurd was.... Dus die mag er ook al vanaf. Jammer dat ik dat niet meteen zag toen de motor eruit was, want dan kan je er toch stukken makkelijker bij. Maargoed, die ook maar weer vervangen. We blijven bezig zeg maar.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    112
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Respect. Volg je project
    Audi A6 3.0 TDI 245pk Quattro S-tronic 2012

  13. #32
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Vandaag alle groot stalen delen bij de Schoopeerder afgegeven, en alle boutjes, beugeltjes, moertjes etc bij Sherard. Tevens een nieuwe bestelling voor nieuwe lagers, rubbers, kogels en weet ik het allemaal wat.





    Hopelijk over 2 weken alles binnen en dan kan het weer allemaal in elkaar.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  14. #33
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Zoals altijd duurt het geheel allemaal weer langer dan je van te voren plant. Voor een deel door tijdgebrek, maar ook een deel dat je telkens weer iets tegenkomt wat toch eigenlijk ook nog dient te gebeuren. Maargoed, dat is allemaal voor het grotere goed. Want alles wat je nu meteen meeneemt draagt weer bij aan een mooiere restauratie.

    In ieder geval kwamen als eerste de onderdelen terug van de straler en verzinkerij. Dat is zo weer beter als origineel.





    Ook met de nieuw binnengekregen onderdelen de beide aandrijfassen volledig gereviseerd. Dus die zien er ook weer netjes uit.



    Vervolgens natuurlijk de hele veerpoot in elkaar zetten. Beginnend met het wiellager. 12 tons pers er weer bij en lagers nachtje in de vriezer. Leuk is het nooit, maar het ging vrij gemakkelijk.





    En nadat dat allemaal gedaan was kon het onder de auto. En dat viel nog niet mee. Flink gevecht om alles op elkaar uit te laten lijnen. Vooral de stabilisator heeft de nodige overtuiging nodig gehad om op zn plek te komen. Maar dat ging allemaal uiteindelijk wel. En dan kan die na anderhalve maand weer netjes op zn wielen.





    Volgende stap is de remklauwen reviseren en verzinken. Dan het hele systeem ontluchten + de koppeling. En dan tijd voor het eerste testritje sinds hele lange tijd.

    En daarna het elektrische deel....
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  15. #34
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Afgelopen dagen bezig geweest met het verzinken en reviseren van de remmerij. Allemaal in eigen huis.







    Deze week in de vrije uurtjes weer monteren. Dan achter alleen schijfjes en blokken. Daar zitten al nieuwe klauwen op. En dan weer rijden!

    Kom er toch wel achter dat de ruilbak toch wel een overmatige lekkage heeft. Heb destijds alleen de aandrijfas keeringen niet vervangen (stom) dus dat zal nu dus achteraf alsnog moeten ben ik bang. Iets met 2 stapjes en dan weer een stapje terug ofzo?
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  16. #35
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Cool!

    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

  17. #36
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Wel gaaf gedaan! Die klauwen zien er super strak uit!

  18. #37
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Toch wel weer even geleden dat ik hier wat gepost heb. Maar dat wil niet zeggen dat er niks gebeurd is. Zoals vorige keer al aangekondigd: gloednieuwe remklauwen die het plaatje helemaal af maken.



    Zo kan die er wel weer even tegen denk ik.
    Maargoed, toen ik daar dus mee bezig was constateerde ik dat mijn versnellingsbak eigenlijk leeg regende. Stom natuurlijk want ik had de aandrijfaskeeringen niet vervangen. Alhoewel zo veel als het lekte kon eigenlijk niet van alleen een keerring komen. Ik had een volle appelmoes pot in 24 uur gelekt sinds die aan een kant omhoog was geweest.



    Toch maar met volle moed begonnen. Gelukkig ging de aandrijfas er uit zonder de hele voorpoot weer te demonteren. Wat ik zelf bij de 100 niet de meest praktische klus vindt.
    Alleen toen ik alles vervangen had en toch nog eens goed keek leek er toch iets niet te kloppen.



    Ik ben dus zo stom geweest om beide aandrijfassen aan de verkeerde kant te monteren. Ik wist dat ze niet even lang waren uiteraard. Maar niet goed opgeschreven welke nou de kortere had en welke de langere. Nou begreep ik wel waarom die zo gigantisch lekte. Nouja jammer dan. Alles zit weer mooi nieuw in elkaar. Gelukkig achter gekomen voor dat ik er mee ben gaan rijden. Anders was er denk ik veel kapot gelopen uiteindelijk.

    En toen was het tijd voor de volgende klus....

    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  19. #38
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    En daar kwam dan de volgende grote klus: het inbouwen van de elektrische ramen, spiegels, extra dashboard en ditjes en datjes. Klus waar ik al maanden tegenaan liep te hikken maar nu toch echt niet meer onderuit kon. Ik had gehoopt dat het een kwestie van bijsteken was, wat in de praktijk toch wel vies tegen bleek te vallen. Ten eerste moest de oude kabelboom van de centrale deurvergrendeling eruit. Want deze zat verweven met de nieuwe kabelboom van de ramen etc.

    Tegen de tijd dat die er uit was lag al 90% van het hele interieur eruit. Alleen het tapijt is er eigenlijk nooit in zn geheel uit geweest. Ookal heeft het in bijna elke mogelijke oriëntatie er wel een keer in gelegen denk ik. Helaas niet overal goede foto's van gemaakt kom ik achteraf achter. Dat is wel jammer, de beelden laten zo niet heel goed zien wat voor puinhoop het geheel geweest is.

    Maargoed, eer dat die kabels allemaal op zn plek lagen waren we wel even verder. Ook het aansluiten op de zekeringkast viel ook niet helemaal mee. Daar kan je ook nauwelijks bij. En samen met alle andere dingen die we wouden toevoegen werd het daar toch wel een hele erge dikke spaghetti.

    Uiteindelijk vast gesteld dat alles op de goede plek moest liggen en op de goede manier aangesloten zou moeten zijn. Dus vervolgens een voor een de deuren demonteren en de handzwengels vervangen door motoren. En de spiegels door elektrische. En wat blijkt natuurlijk? Alles werkt, op de laatste deur na. Geen reactie op de raammotor. Deze demonteren en uiteindelijk vast moeten stellen dat deze overleden is. Misschien wel te reviseren. Maar had nog reserve liggen, dus dan die maar pakken. Had ze allemaal van te voren getest voor demontage, dus dat was toch wel een domper.

    Eindgoed al goed, alle ramen en deuren weer gemonteerd en wat werkt allemaal naar behoren! Ook vast begonnen aan het uitgebreide dashboard wat ook intern nog wat ditjes en datjes veranderd moet hebben. Wel de extra meters, niet de hoge snelheidsmeter en het autochecksysteem. En ten slotte ook de neus met extra lampen en sproeiers nog bouwen. En dan maar hopen dat alles weer in elkaar past.

    The project goes on!







    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  20. #39
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Heel cool.
    Dit is zo'n klus waarvan je achteraf zegt: "dit doe ik nooooit weer".
    Ik had dit met het inbouwen van een airco in een Lupo 3L...

    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

  21. #40
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Audi 100 NF revisie

    Nooit weer wil ik niet zeggen. Maar is zeker geen klus waar je even aan begint. Heb bijvoorbeeld ook heel bewust niet de clima ingebouwd. Dat ging me dan denk ik toch net een stapje te ver.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •