Klinkt als een weloverwogen plan, top
Gaat de 'gewone' 80 dan ook een bescheiden sleeper blijven?
Ik ben (bijna) weer terug !
Al jaren loop ik rond met het idee om een 80 B4 quattro helemaal van de grond af
op te knappen en te voorzien van een 5 cilinder turbo met een dikke 500pk...
Gewoon, om dat het kan
Eigenlijk was mijn eerste plan een S2 coupé, maar daar worden alweer debiele prijzen
voor gevraagd... ook een gewone Coupé is me te duur als eerste investering.
Daarna naar een Competition gekeken. Ook die, indien niet volledig uitgewoond
of met schade, zijn ook van goud gemaakt blijkbaar...
Daarom teruggevallen op een 'gewone' 80 quattro...
Zondag ga ik er één ophalen.. dan volgen de foto's en de rest van de plannen!
Het wordt sowieso een project voor langere tijd. En wordt pas echt gestart
na de zomer volgend jaar... Maar nu al een 80 gezocht omdat ik voorzie
dat de prijzen alleen maar omhoog gaan. Bovendien moet ik eerst
mijn aanbouw nog verbouwen om er ruimte voor een garagedeur
en schaarbrug te maken hahaha
JW
Ja, buiten een setje Competition / S2 bumpers en DE lens koplampen wel.
RS2 look is wat te veel wannebe vind ik.
De S2 bumper heeft ook wat meer ruimte aan de onderkant (duikt niet zo weg onder de auto)
als de standaard bumper voor een intercooler.
JW
Ben benieuwd, voor zo'n swap is een 80 het beste, 90Q is inderdaad al prijzig, Coupe Q ook, is gewoon veel vraag naar.
Overigens vind ik een RS2 look best kunnen als je ook daadwerkelijk veel vermogen hebt.
Vanmiddag de 80 opgehaald met mijn pa...
En thuis...
Specs:
21/12/1993 Audi 80 2.6V 150pk (ABC) quattro
dubbele airbag
board computer
IR afstandbediening
electrisch verstelbare bestuurderstoel
electrische ramen voor
electrische ramen achter
electrisch verstelbare en verwarmde spiegels
electrisch schuif/kantel dak
mistlampen voor
koplamp hoogteverstelling
climatronic
cruise control
ABS
servotronic
stoelverwarming
deelbare achterbank
skiluik/zak
Een originele Audi radio heb ik er nog bij gekregen.
Verder is hij voorzien van H&R veren en Koni dempers.
Ik heb nog nooit een 80 gezien met zo'n uitrusting...
Volgens de papieren is hij ooit wit geweest, maar hij is volledig
over gespoten in een grijs/paarse metallic. Motor en interieur zijn
volgens de overlevering er uit geweest voor het spuiten.
Natuurlijk is het niet het meest gave exemplaar ooit. Hij heeft
hagel deukjes en een paar grotere deukjes. Hele kleine plekjes
roest aan de wielkast rand. Stickers, booskijkers en een heule
lelijke, enorme dtm einddemper, fake RS2 voorbumper.
Gelukkig allemaal niet onoverkoombaar...
Morgen, met daglicht, zal ik nog wat foto's maken.
JW
Option codes volgens de sticker in de kofferbak:
X0A - Equipment options subset for Germany
B0A - Component parts set without country-specific building regulation
C5S - Alloy wheels 8J x 19
G0G - Five-speed manual transmission for four-wheel drive vehicle
H0P - All-season tires 215/55 R17 94H (NAR) low rolling resistance
J0J - Battery 300 A (63 Ah)
M7G - 6-cylinder SI engine 2.6 l/110 kW (V6) 2-valve, closed-loop catalytic converterbase engine is T7G
Q1A - Standard seats in front
1AC - Anti-lock brake system (ABS)
1G3 - Alloy spare wheel with original equipment tires
1MR - Leather-wrapped steering wheel
1N3 - Speed-related variable steering assist (Servotronic)
3AF - Right exterior mirror: convex, power-adjustable and heated
3BE - Left exterior mirror: flat, power-adjustable and heated
T7G - 6-cylinder SI engine 2.6 l unit 078.3
8E1 - Fan and windshield wiper interference suppression
3S0 - Without roof rails/roof load rack
4UB - Airbag for NAR
5J0 - Without rear spoiler
0G1 - Gearshift lever
8AD - Radio "gamma"
8GL - Alternator 120 A
8FA - Without second battery
8RK - Fender sound system with booster, subwoofer, and central speaker
1LB - Disk brakes in front
3FD - Tilting and sliding sunroof, powered
3YB - Door pockets in front
1BA - Standard suspension/shock absorption
De C5S en 8RK vertaling is wat twijfelachtig...
Verder niets over de Climatronic en de Q1A - Standard seats
is ook wat wazig icm de electrisch verstelbare bestuurdersstoel.
Volgens de hand geschreven toevoeging op de optiecode sticker,
is de nieuwe kleur van de auto de Volkswagen kleur LC5P Dusty Mauve...
die uitlaat...........
Genoeg aan te fixen
Omdat ik bij Z-turbo geschikt aan een BorgWarner EFR7163AR kon komen, deze ook maar aangeschaft
samen met een anti surge compressor huis... goed voor 500 a 550pk op een 2.2 20V of iets dergelijks...
VID-20180814-WA0004
JW
Dusty mauve.. VR6 MK3 kleurtje, had ik ook op mm VR6 vroegah..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ga je de auto uiteindelijk opnieuw spuiten? Kleur staat hem wel goed maar ik zou toch neigen naar een originele kleur. Audi heeft op de B4 ook zo'n do ker paarse kleur.
Bumper staat hem wel goed ook al is het imi. Kofferbak spoiler is ook goed. Dat interieur kan er achteraf in geplaatst zijn als het niet op de sticker staat.
Wat voor motor ga je gebruiken? Ik neem aan een 20v? Gebruik je dan een NA als basis?
Motor moet ik me nog even over beraden...
Een AAN 2.2 20VT is het makkelijkst, maar ook kostbaar, gezien
wat er voor zo'n blok gevraagd wordt...
Andere optie is een 2.5 20V uit een USA Jetta, maar dan moet
er weer heel veel custom gemaakt worden of duur uit de USA
besteld worden... (standaard blok is goed tot 400pk)
Nog een optie is een 2.7 V6 biturbo.. maar dat is weer een
lastiger blok qua onderhoud... (en ik heb al een turbo
voor een 5 cilinder
JW
Vandaag nieuwe batterijen in de originele infrarood afstandbediening
gedaan, maar hij deed het niet. Na het vinden van een instructie om
hem opnieuw in te leren doet hij het weer prima !
Grappig dat er een rood lampje in de schakelaar zit van de mistachterlichten
die knippert als de wagen afgesloten is.
Als ik nog een nieuwe reservesleutel bestel, dan kan de aftermarket
klapsleutel meuk er uit slopen...
Verder de wagen van al het carbonfolie ontdaan. Staat zoveel netter!
JW
Exit booskijkers..
Alle leds in de raamschakelaars gewisseld zoals beschreven in de how-to hier op het forum...
Moet alleen nog even uitzoeken wat voor wattage de lampjes in de spiegelverstelling zijn...
Eén is stuk. Dan beide meteen maar vernieuwen.
JW
Ondertussen ook de schakelaar voor het dak en de spiegelverstelling voorzien
van de zelfde leds. Door de andere opstelling van de verlichting in de spiegelverstelling
is de lichtopbrengst aan de buitenkant een stuk lager....
Misschien zet ik ooit nog eens wat zwaardere weerstanden in de raam- en dakschakelaars
om dit wat te dimmen (als ik me er aan ga storen).
JW
Exit raamfolie...
Bij aankoop wist ik al dat de motor niet goed liep... en dat klopt,
loopt maar op 4 poten... cilinder 5 en 6 geen compressie. Ik verwacht
dat de koppakking er uit ligt tussen beide cilinders.
Als ik eens tijd heb er maar een andere in gooien.
JW
De donkere Seima achterlichten gewisseld voor de originele Hella...
Kentekenplaathouder moet nog eens met een verfbrander behandeld
worden om de witte aanslag te verwijderen...
JW