Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 63

Onderwerp: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

  1. #41

    Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

    De Bitdi motor had volgens mij wel een 0.x mm grotere slag dan de EA897 motoren. Maar die 218pk versie is een EA897evo, geen idee of die al een upgrade kreeg ten opzichte van de EA897.

  2. #42

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

    De originele dpf is van het "End wall" type. Dit zijn uiteindelijk allemaal buisjes die op het einde afgesloten zijn en waar het uitlaatgas instroomt en door de poreuze wand heen door het filter moet gaan. Als die buisjes voldoende verstopt zijn zal een zeer hoge temperatuur (meer dan 600 graden) de roetdeeltjes verbranden.

    En dan wordt er meestal verteld dat de as in die buisjes blijft zitten en de filter na zekere tijd gedemonteerd dient te worden om te reinigen. Dit is maar gedeeltelijk waar. Bij een goed verloop van de regeneratie gaan de meeste as deeltjes ook door de wand heen en komen als ultra fijn stof (Nano deeltjes) in de atmosfeer terecht. Dit stof is echter zo schadelijk dat niemand er duidelijkheid wil over geven. Alleen zie je geen zwarte rook en lijkt het allemaal heel proper.

    Hier kan je het witte as poeder zien op de Nox sensor die verderop in de uitlaat geplaatst zit, na het dpf. De verbrande roet as resten komen er dus wel degelijk doorheen.




    Uiteindelijk heb ik voor de dpf het volgende gevonden



    Hier kan je meer informatie vinden over deze technologie: http://tikkosracing.com/product/high...v=04c19fa1e772

    Dit is een halfopen filter die op slechts vanaf 270 graden permanent regenereert. Dit type filter is weliswaar minder efficiënt om de roetdeeltjes tegen te houden maar wat erdoor komt is geen Nano poeder die gewoon door de huid en alles geen dringt. En bij een goede motor afstelling is er ook helemaal geen zwarte roetpluim te zien.

    Erick was verbaasd dat bij het vol accelereren onder de moeilijkste omstandigheden er helemaal geen rook te zien was.

    Dit type filter wordt ook wel geplaatst bij dieselvoertuigen die steeds stoppen en starten en zelden echt door kunnen rijden. Denk dan maar aan afleveringen in de stad, postdiensten en dergelijke. Hier werkt de regeneratie op hoge temperatuur niet en heb je constant dpf problemen.

    Maar verder wil ik hier geen discussie over voeren, want dit is eindeloze materie en daar heb ik geen zin in.
    Wat voor mij telt is dat ik wel degelijk over een dpf en katalysator beschik en hiermee mijn milieu duitje in het zakje wil doen.

    Daar dit model op verschillende sites wordt aangeboden en er soms bij vermeld wordt dat dit filter geschikt is tot minstens 200 pk heb ik er 2 in parallel geplaatst. Dit was uiteindelijk een hele klus. Het eindresultaat kan je op de volgende foto zien.

    Dit is de nieuwe versie tegenover de originele versie.




    Als dit alles gemonteerd was waren de resultaten voor mij gewoon geweldig.

    De tegendruk was zo laag dat ik bijna niet kon rijden of ik kreeg volgende foutmelding; "DPF-efficiëntie too high!"

    Wat is me dat! Een dpf die te goed werkt? En dat noemen ze dan fout? Wat een omgekeerde wereld.

    Wat blijkt nu: het ECU berekent de roet massa (vanuit allerlei parameters) en vergelijkt dit dan met de drukval over de dpf. Als dit teveel afwijkt dan werkt het filter of te slecht vanwege te hoge drukval (foutmelding) of in mijn geval nu te goed omdat er nauwelijks nog drukval is, dus (foutmelding). En uiteraard met noodloop als gevolg.

    Gelukkig kan ik al rijdend de foutmeldingen wissen met mijn gsm via de OBDII-scanner. Maar ik kon ongeveer tot 110 km/u normaal rijden. Erboven was het foutmelding.
    Dan heb ik geprobeerd de drukleidingen van het dpf te verleggen, een naar de katalysator ingang (dus net na de turbo) en de andere uiteindelijk gewoon opengelaten zodat ik nu de drukval van de volledige uitlaatlijn had maar het "probleem" van een te goed werkende dpf bleef bestaan.

    Uiteraard heeft Erick de dpf regeneratie in het ECU uitgeschakeld en zijn er nu geen foutmeldingen meer. Maar wat een resultaten!

    Bij maximaal vermogen is nu de drukval over de volledige uitlaatlijn slechts maximaal 0,2 bar.
    Bij 130 km/u slechts nog maar 0,01 bar en dat over de volledige lijn! En deze drukval is nu niet meer variabel vanwege de roet opbouw in het filter want deze regenereert permanent zonder nabranding van extra brandstof.

    En wat ik ook heel belangrijk vind is dat er nu geen vervuiling van de olie meer plaatsvind vanwege de roet filter regeneratie. Denk maar aan de distributie kettingen en dergelijke!

    Hier ben ik in elk geval super tevreden mee!
    En het verbruik is nu dusdanig laag dat ik met een volle tank meer dan 1200 km kan rijden bij 130km/u op de snelweg.
    (Uiteraard bij defensief rijgedrag, bv als mijn vrouw naast mij zit)
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 14-06-19 om 00:43.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  3. #43

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    De Bitdi motor had volgens mij wel een 0.x mm grotere slag dan de EA897 motoren. Maar die 218pk versie is een EA897evo, geen idee of die al een upgrade kreeg ten opzichte van de EA897.
    Dat weet ik helaas ook niet. Wat ik wel weet is dat bij mijn model 2015 er een verschil was tussen de 3.0 dti motor van de 2 wd en de 4 wd. Ook was het ECU een nieuw en recenter type met extra beveiligde software (uiteraard al lang gekraakt)

    Hier kan je een foto zien van dit nieuwe ventiel met een groter debiet en de hoge druk CR sensor (2700 bar)



















































































    Wel moet er een kleine aanpassing gebeuren omdat de electrische connector niet dezelfde is.

    Benieuwd wat dit zal geven.
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 14-06-19 om 00:59.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  4. #44

    Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter 6 Bekijk Berichten
    Dat weet ik helaas ook niet. Wat ik wel weet is dat bij mijn model 2015 er een verschil was tussen de 3.0 dti motor van de 2 wd en de 4 wd. Ook was het ECU een nieuw en recenter type met extra beveiligde software (uiteraard al lang gekraakt)
    Ik bedoelde eigenlijk de slag van de pomp

  5. #45

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Ik bedoelde eigenlijk de slag van de pomp
    VAGtechniek heeft de slag van mijn brandstofpomp (218pk motor) gemeten en deze bleek hetzelfde te zijn van de 2de hands gekochte Bi-turbo pomp.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....


  6. #46

    Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter 6 Bekijk Berichten
    VAGtechniek heeft de slag van mijn brandstofpomp (218pk motor) gemeten en deze bleek hetzelfde te zijn van de 2de hands gekochte Bi-turbo pomp.
    Dan is die gelijkgetrokken met de bitdi bij de overgang van EA897 naar EA897evo

  7. #47

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

    Ondertussen is het nieuwe regelventiel en de 2700 bar CR-sensor geplaatst, ingesteld en getest.
    Erick (VAG-techniek) heeft de CR-druk ingesteld naar 2500 bar. (standaard is 2000 bar) Bij het rijden op de weg ging de CR-druk vlot naar 2400 bar maar bij ongeveer 2440 bar stotterde de motor en zagen we de CR-druk een 50 bar op en neer gaan. We vermoeden dat de injectoren gewoon door de hogere druk niet meer dichtgingen. Eigenlijk hadden we dat verwacht maar het was gewoon om eens te kijken tot waar we konden gaan.

    Daarna hebben we de druk afgesteld op 2300 bar (om wat reserve te houden) en het brandstof debiet van 96 ml naar 100ml/slag gebracht. Dit extra, samen met de uitlaat aanpassingen laten zich toch ook weer voelen, maar we zijn helaas niet op de meetbank geweest, dus geen cijfertjes

    Het uitlaatverhaal kan je hier vinden; https://www.audiforum.nl/forum/techn...c7-218-pk.html

    Ter vergelijking: een getunde Bi-turbo heeft een 130 ml/slag nodig bij 2200 bar. Het ziet ernaar uit dat de pomp met dit nieuwe regelventiel (met grotere doorlaat) dit wel zal halen, en we hopen op nog meer.

    Ondertussen alweer een 6000 Km erbij en dit blijft goed gaan.

    Al bij al weer een mooie verbetering.

    Nu is het wachten op de nieuwe turbo die ondertussen al binnen is maar nog geplaatst moet worden. Maar ik wil er eerst nog een kleine verbetering aan doen.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  8. Ad
  9. #48
    Blaas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    569
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

    heel netjes!

    We zullen zien wat dit met de nieuwe turbo gaat doen, ben erg benieuwd!
    Heeft Vagtechniek de laswerkzaamheden voor de uitlaat op zich genomen of heb je dat ergens anders laten doen?
    smile!

  10. #49

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blaas Bekijk Berichten
    heel netjes!

    We zullen zien wat dit met de nieuwe turbo gaat doen, ben erg benieuwd!
    Heeft Vagtechniek de laswerkzaamheden voor de uitlaat op zich genomen of heb je dat ergens anders laten doen?
    De lastwerken zijn gedaan door een vriend van een werk collega bij ons.
    Uitlaten op maat is zijn hobby. Iedereen die het ziet is onder de indruk, ook VAGtechniek.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  11. #50
    Blue Whale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    60
    Posts
    1.365
    Kudos
    46
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

    Heb je foto's van onder de auto?
    Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic Hartog Tuned Mijn voorsteltopic
    Voorheen: 2011-2016 B7 Limo 2.0TFSI Quattro Tiptronic

  12. #51

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

    Dit zijn enkele foto's van de nieuwe GTD turbo waarvan de wielen nu nog groter geworden zijn.

    De gegevens zijn nu als volgt:
    CW: 50/72
    TW: 59,5/54
    5de generatie VTN-systeem
    Ceramische kogellagers
    Op maat gemaakte billet CW

    Dit is de uitlaat zijde met het TW.



    Dit is de inlaatzijde.




    Alleen ben ik niet echt gelukkig met de hoek tussen de schuine en rechte overgang van de inlaat trechter. Bij een GTD loop de conische trechter opening altijd door tot aan het TW. Het is duidelijk dat er rond die hoek turbulentie (verlies) zal optreden.

    Daarom heb ik deze flens eraf gehaald om bij te werken.

    Hier zie de heel mooi het CW wiel



    De inlaatflens op de draaibank



    Aan het uitdraaien




    Zo was het origineel



    En dit is het eindresultaat met uiteraard het nodige polijstwerk om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden.




    En dit is nu zoals ik het graag zie!
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 22-06-19 om 22:57.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  13. #52

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blue Whale Bekijk Berichten
    Heb je foto's van onder de auto?
    Enkele berichten hieronder kan je toch al enkele foto's zien?

    Maar bij een volgende post komt er nog wat meer........
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  14. #53

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

    De uitlaat op zich doet het zeer goed en het verbruik blijft verbazen. Meer dan 1200 km per tankbeurt!

    Maar er is altijd een constante en diepe dreun te horen. Op het eerste zicht niet echt storend maar na enkele uren rijden begint het toch te vermoeien.
    En dit is nu eigenlijk net een eerste klas reiswagen, bij mij vaak voor lange trajecten.

    We moeten hier dus toch iets op vinden!

    We zouden dit kunnen oplossen met een "anti dreun pipe". Uitgerekend bij 1800 t/min kom ik op een buis van 1,7M lengte en een diameter van 89.
    Waar onder de auto raak ik dat kwijt?

    Dan liggen rekenen en zoeken om eventueel de buis te plooien om te zien of we dat in een pot kunnen inbouwen, maar het blijft te complex!

    Dan even "out of de box" denk ik aan een resonantie kamer (ben ook hobbyist luidspreker bouwer)

    Als we een kamer via een holte in resonantie kunnen brengen (afstemmen op het meest kritische toerental) dan kan er uit die kamer een geluid in tegenfase ontstaan die de volgende aankomende drukgolf neutraliseert.

    Even aan het rekenen gegaan bij een toerental van 1800 tr/m. (in versnelling 7 een 130 km/u). Bij een 6 cilinder hebben we 3 slagen per toerental.
    Dat is dan 1800 x 3/ 60, dus 90 slagen per seconde, dus 90 Hz.

    Maar bij warme lucht en in uitlaatgas gedraagt geluid zich anders dan bij gewone atmosferische lucht en kamertemperaturen. Uit allerlei berekeningen kom ik uit op een 70 Hz resonantie die ik nodig heb om de klus te klaren.

    Om wat rendement te hebben wil ik ook de opening naar de kamer ongeveer gelijk in diameter hebben als die van de uitlaat buis. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een netto kamer volume van 12,5L en 2 buizen van 63 diameter.

    De "anti drone" pot, want zo worden die dingen blijkbaar genoemd, ziet er binnenin zo uit:



    De buis in het midden is de uitlaat en de 2 zijbuizen komen dan uit in de 12,5 L binnenruimte van de pot hieronder



    Deze pot plaatsen we nu vooraan i.p.v. van de kleine absorbtie pot.



    Deze is uiteraard wat groter maar past er best wel onder.



    Dit werkt zeer goed. Die dreun is verdwenen. Vooral vanaf 1500 t/min. wordt de uitlaat bijzonder stil, net als origineel, terwijl de uitlaat nu veel opener en directer is.

    En er is nog een ander facet. Bij dubbel toerental (3600 t/min) gaat die resonantiekamer nu in fase werken en gaat hierdoor het geluid versterken. Maar dan ben je ofwel aan het optrekken ofwel 260 km/u aan het rijden, en dan mag die van mij best wel wat herrie maken, zoiets van vroooooom!!!

    Maar bij rustig snelheid cruisen is het geluid net origineel, super stil!

    En wat bij half toerental? (900 t/min) Hier is de resonantiepot ook in fase maar dan is er helemaal geen energie in de uitlaat dus is er ook niets te horen. Alleen rond 1200 t/min, als je er op let, en zeer goed luistert kan je nog "iets?" horen, vooral bij stabiel cruisen en dan bij stijgende motor belasting, bv bij een lichte helling. Maar dat is niets in vergelijking met wat we voordien hadden.

    Ook is de weerstand in de uitlaat niet toegenomen.
    Dus ook dit is voor mij naar alle tevredenheid opgelost!

    Nu nog veel Km's rijden met een zeer tevreden en voldaan gevoel.
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 24-06-19 om 22:25.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  15. #54
    EJ Quattro's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    39
    Posts
    115
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6

    Standaard Re: Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

    Ik heb je stuk met interesse zitten lezen! Mooi project en goed bezig!
    RS6 C7 Dynamic Plus
    Ex: S4 Avant 3.0TFSI Quattro, A4 Avant 2.0TFSI Quattro, Corrado 2.0 16V, Golf 5 GTI 292pk

  16. #55

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

    Dit is al een eerste resultaat. Op zich niet slecht maar volgens mij kan het nog wat beter.
    Iets meer koppel en wat vroeger opspoelen. Maar dat zal voor na de vakantie zijn.



    Laatst gewijzigd door Peter 6; 16-07-19 om 22:05.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  17. #56
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

    Lekker bezig man


    -----------------------------------------------
    Voor codings en retrofit projecten kijk op www.vagcoding.nl
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  18. #57
    Backloop's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    898
    Kudos
    33
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

    Uitermate onderhoudend en bovendien leerzaam hoe jij alles beschrijft. Petje af voor je denkwerk en hoe je alles uiteindelijk in de A6 verwerkt. Denk dat er bij mijn A4 ook nog wel winst te behalen valt.
    Zal je projecten met veel interesse blijven volgen.
    Succes verder.
    groet,
    Jan
    Laatst gewijzigd door Backloop; 21-07-19 om 20:01.
    Audi S4 Avant 3.0TFSI

  19. #58
    EJ Quattro's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    39
    Posts
    115
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6

    Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

    Mooie waardes
    RS6 C7 Dynamic Plus
    Ex: S4 Avant 3.0TFSI Quattro, A4 Avant 2.0TFSI Quattro, Corrado 2.0 16V, Golf 5 GTI 292pk

  20. #59

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    36
    Posts
    49
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

    Super interessant en leerzaam om te lezen! Vooral het krachtiger maar daarnaast ook zuiniger is gaaf om te zien.
    Dat er nog zulke efficientie stappen te maken zijn!!
    --2017 A4 3.0TDI Quattro S-line Gotlandgrun 360Pk/745Nm by JD--
    --2013 A3--2011 A3--2006 A3--2002 A3--


  21. #60

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thijmen Bekijk Berichten
    Super interessant en leerzaam om te lezen! Vooral het krachtiger maar daarnaast ook zuiniger is gaaf om te zien.
    Dat er nog zulke efficientie stappen te maken zijn!!
    Dank u voor de mooie opmerkingen

    En wat ik ook leuk vind is dat er nu nog nauwelijks olievervuiling optreedt zodat onze kettingen en ook de motor gespaard blijven van vroegtijdige slijtage.

    En eigenlijk hoef je niet eens zo ver te gaan als hieronder beschreven, tenzij je tot het uiterste wilt gaan.

    Gewoon de Add-Blue mixer verwijderen, de actieve DPF vervangen door 1 enkele 130 mm passieve DPF en een software aanpassing.
    Zo blijft het best betaalbaar!

    En meer hoeft het niet te zijn om het verbruik aanzienlijk te laten dalen, de olievervuiling te stoppen en de turboreactie nog iets te versnellen!
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •