Resultaten 1 tot 17 van de 17
    1. #1

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Na lang denken en overwegen heb ik toch besloten opnieuw de grenzen van mijn motor te verleggen en te kijken hoever we hiermee kunnen gaan. Niet dat ik met mijn 350 pk en 790 Nm ontevreden ben, zeker niet, maar ik ben een techneut die ervan houd de grenzen van techniek te verleggen en te kijken wat er aan de andere kant mogelijk is.

      Hier kan je de link vinden van mijn eerdere tuning:https://www.audiforum.nl/forum/model-specifiek-forum/audi-a6/c7-2011-2018-/103530-3-0-tdi-211-218-pk-model-facelift-2015-niet-te-tunen.html


      Gezien de stock turbo op zijn limiet zit moest deze dus vervangen worden. Ik heb een 2de handturbo GTD2060VZK
      gekocht en laten ombouwen naar een GTD2265VZK als volgt:






      Hier kan je wat meer detail zien van het compressor wiel





      Daarnaast moet ik ook meer brandstof hebben en om de kosten wat binnen de perken te houden heb ik 2de hands Bi-Turbo injectoren gekocht. Dit is wel maar een toename van 10% debiet maar het is toch dat, en meteen ook maar een 2de hands Bi-turbo hoge druk brandstof pomp.



      Nu moet dit alles gemonteerd en afgesteld worden. Hier had ik 3 mogelijke kandidaten voor: DVX omdat dit voor mij heel dichtbij is en ook geregeld goede ervaringen over lees, JD Engineering en VAGtechniek omdat ik met beiden goede ervaring heb.

      Maar niemand liep hier erg warm voor omdat ik ook de pomp en de injectoren wou veranderen. DVX schoot het project onmiddellijk af en gaf onomwonden toe dat ze veel meer verdienen aan een stage 1 project dan aan zoiets. Uiteraard heb ik hier begrip voor maar anderzijds denk ik dat je af en toe ook eens iets grensverleggend moet doen, want dat helpt je dan weer voorruit.

      Uiteindelijk kon ik zowel JDE en VAGtechniek hiermee overhalen om het project aan te nemen. Maar gezien JDE nog verder van huis is en het montagewerk niet in eigen huis wou/of kon doen heb ik voor VAGtechniek gekozen. Die kunnen zowel de mechanische ombouw doen en ook de afstelling verzekeren. Benieuwd wat dit zal opleveren.
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

    2. #2
      struikie's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      10 2005
      Posts
      2.970
      Kudos
      48
      Auto
      Audi 80
      Land
      Land

      Standaard re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Ik ben verbaasd dat Davy het project niet wil aannemen, maar bij
      Vagtechniek komt het zeker goed. Ben benieuwd wat het gaat doen.

      JW
      | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
      | 2006 | BMW E91 335d touring | 385pk 740 Nm | daily driver |

    3. #3
      avussilver's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      08 2012
      Posts
      24
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6

      Standaard re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Superproject ,ben benieuwd naar de uitkomst!!
      Succes hee

      Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

    4. #4

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Er is een poging gedaan om de pomp uit te wisselen, maar zonder succes. De originele pomp is de ref: 059 130 755 CG en de bi-turbo ref is: 059 130 755 CC. Er is een probleem met de aansluitleidingen die net anders lopen. Erick heeft dan geprobeerd om de koppen van de oude pomp te verplaatsen maar ook dat blijkt niet direct te passen.

      Maar nu de plunjers toegankelijk waren blijkt dat beide een gelijke diameter hebben. En ze hebben 3 keer de slag van de plunjer gemeten en telkens bleek mijn originele pomp ongeveer 0,5 mm meer slag te hebben? Dit lijkt mij vreemd, maar die pomp was nog in gemonteerde toestand (dus niet zo toegankelijk)

      Ik vermoed dan ook dat beide pompen, wat debiet betreft gelijk zijn en dat het enige verschil zich in de aansluitingen zit? Na overleg hebben we dan maar besloten de oude pomp verder te gebruiken omdat uitwisselen blijkbaar geen winst zou betekenen.

      Ter info; type van de originele pomp;CR/CP4HS2/L90/40 en type pomp van de bi-turbo; CR/CP4HS2/R80/40 en beide zijn 2000 bar.

      Dus nu maar verder met de turbo en de injectoren.
      Laatst gewijzigd door tom; 06-06-19 om 06:34. Reden: Verkopen tegen betaling in Marktplaats aangeboden
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

    5. #5

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Gelukkig passen de injectoren en turbo wel. De eerste tests gaan richting 400pk maar er moet nog wat aan gesleuteld worden.
      Het vermogen wordt laattijdig opgebouwd, pas vanaf 3000 r.p.m.
      Wellicht moet de VNT nog wat bijgesteld worden.

      Wordt vervolgd...
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....


    6. #6

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Dit is het resultaat. Wel redelijk wat problemen gehad met het vollopen van het roetfilter hoewel de lambdawaardes gunstig waren.

      De CR druk was op 2200 bar gezet maar bij maximum vermogen viel deze wat weg. Daarom verlaagd naar 2100 bar en de inspuit tijd wat verlengt en dat blijkt stabiel te zijn.

      Dit betekent dat het pomp debiet zowat aan zijn maximum zit.





      We hebben het doel van de 400 pk gehaald, met veel dank aan Erick!!!
      Laatst gewijzigd door Peter 6; 07-06-19 om 22:21.
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

    7. #7

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Nice, wat doet dit met de temperaturen?

    8. Ad
    9. #8
      struikie's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      10 2005
      Posts
      2.970
      Kudos
      48
      Auto
      Audi 80
      Land
      Land

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Keurig !

      JW
      | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
      | 2006 | BMW E91 335d touring | 385pk 740 Nm | daily driver |

    10. #9

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      Nice, wat doet dit met de temperaturen?
      Op de testbank maximaal 920 graden maar op de weg bij maximaal accelereren blijft dit altijd onder de 900. Ik denk dat bij langdurig maximale snelheid de temperatuur wel nog verder zou doorlopen. Maar dan er is nog altijd een eerste veiligheid die vanaf een 930 graden het vermogen gelijkmatig terugdraait zodat je nooit de kritische 1000 graden kan bereiken. Ook hier kan je met die 930 wat spelen maar als je die opvoert dan is het inhouden veel bruusker wat absoluut niet aangenaam is.

      De AIT-temperaturen blijven met de grote Wagner interkoeler zeer laag.

      Ik gebruik ook altijd een Bluetooth scanner. Dan zijn deze en vele andere waarden zo af te lezen op je gsm. Altijd leuk meegenomen.


      Algemeen wil ik hier nog iets aan toevoegen: dit verhaal is ongeveer 1 jaar geleden gestart en zal, hopelijk heel binnenkort, een einde kennen. Gezien heel veel informatie uit dit en andere forumverhalen komt en internet een enorme bron aan informatie is wil ik mijn verhaal hieraan teruggeven. Op die manier kan het weer anderen aan informatie helpen die ook op zoek zijn. En geloof me er volgt nog veeeeeel meer.......................

      Alleen, nu ben ik met vakantie en heb dan de meeste avonden vrij om wat te schrijven, dus wordt vervolgt...
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

    11. #10

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Na echter 2 dagen was er een vreemd lawaai te horen. De auto terug bij VAGtechniek op de testbank gezet en het lawaai blijkt van de turbo te komen.

      Als we de luchtinlaat afhalen kan je zien dat CW (compressor wiel) tegen de behuizing aandraait



      Hier kan je het in detail nog beter zien






      De turbo eruit gehaald en om niet teveel tijd te verliezen ( terugsturen naar Roemenië) hebben we deze bij een lokaal turbo bedrijf binnen gebracht om het probleem te analyseren. Het lager aan de uitlaatzijde heeft het begeven.



      Links het versleten lager, Midden nieuw lager, Rechts een verstevigd lager

      De reden is de grote tegendruk die ontstaat door enerzijds de dpf en uitlaatsysteem en anderzijds een groter TW (turbine wiel) die zoveel druk op het TW zet dat de olie eruit geperst wordt en er geen smering meer is.

      Bij overleg in Roemenië is het antwoord duidelijk; te veel uitlaat tegendruk. DPF moet eruit!

      Dat is allemaal in Roemenië wellicht geen probleem maar hier is dat niet zo eenvoudig. Ten eerste kom je hiermee niet door de technische keuring en het is verboden! En anderzijds wil ik wel graag het vermogen opschroeven, maar anderzijds wil ik dit ook op een min of meer milieuvriendelijke manier doen.

      Het lokale turbo bedrijf stelt voor om de turbo van versterkte lagers te voorzien. Dat zou het probleem moeten oplossen.
      Die modificatie heeft echter wel een en ander tot gevolg want ook het TW, CW en de behuizing moet vernieuwd worden. Dus nog maar eens een 2de hands turbo gekocht (eBay) en alles opnieuw opbouwen en uitbalanceren. Ondertussen is nu ook het TW van een speciale behandeling voorzien om de tegendruk enigszins te reduceren.

      Dit alles ging vlot voorruit. Nieuwe turbo geplaatst, alles wat rustig inrijden en daarna terug op de testbank. Het vermogen stilletjes opgevoerd maar bij slechts een 370 pk opnieuw hetzelfde geluid te horen. Bij nader inzien net hetzelfde probleem. De zogenaamde versterkte lagers hebben het blijkbaar nog sneller begeven.


      Hoewel ik wel enkele ideeën kon bedenken hoe dit eventueel aangepakt kon worden kwam het lokale turbo bedrijf met het voorstel om de turbo om te bouwen met keramische kogellagers. Dit vond ik een geweldig idee want dit biedt heel veel voordelen. Dus nog maar eens een 2de hands turbo gekocht op eBay. Gelukkig zijn ze gemakkelijk en goedkoop te vinden.

      Hier kan je een en ander over vinden: http://www.hybridturbos.nl/technisch...-vs-glijlager/ en https://www.youtube.com/watch?v=1GB_CWb3UrQ

      Een vrij gelijkaardig turbo model, toegepast bij Mercedes (350 CDI), heeft deze kogellagers standaard.

      Daar die ombouw toch een tijd zou duren heeft Erick alles weer nettjes terug geplaatst (originele turbo en injectoren en software) waarvoor veel dank!

      Maar in afwachting begon ik toch na te denken dat welk turbolager je ook kiest die grote uitlaat tegendruk nefast moet zijn voor je motorrendement. Het wordt dus toch stilletjes aan tijd om hier eens over na te denken.

      Maar hiervoor wil ik liever een nieuw project openen want ook dat wordt een heel verhaal!
      Laatst gewijzigd door Peter 6; 09-06-19 om 22:18.
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

    12. #11

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Zoals reeds aangegeven kan je hier een nieuw project vinden over de tegendruk van de uitlaatlijn: https://www.audiforum.nl/forum/techn...ml#post1852166

      Nu de bi-turbo injectoren er weer uit zijn heb ik deze laten nakijken om te zien of deze wel goed waren, want tijdens de testen hadden we heel vaak onverklaarbare dpf verzadigingen.

      En inderdaad, deze zijn doorgemeten en helaas slecht bevonden. Vooral bij lagere drukken gaat het vaak fout, bij volle druk veel minder.

      Enerzijds weten we nu waar het dpf probleem vandaan komt maar anderzijds alweer een nutteloze investering. (Gelukkig niet duur gekocht)

      Bij verdere navraag blijken 2de hands injectoren altijd een risico in te houden. Zelfs als je goede injectoren op het schab legt gaan ze na verloop van tijd stuk door corrosie. Dit is ook de reden waarom nieuwe injectoren altijd vacuümverpakt worden.

      Wat me wel begint op te vallen is dat mijn olie verbruik veel lager is dan voordien. Voordien ongeveer 1 liter op 13000 km maar dit lijkt nu veel minder te zijn. Voor de rest rijdt de wagen heel goed. Alleen het vermogen is weer fors minder: maar 350 pk! Dat is echt weer wennen!
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

    13. #12

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Terwijl we wachten op de nieuwe turbo met ceramische kogellagers rijden we rustig verder. Het blijkt opvallend dat het olieverbruik zo laag lijkt te zijn.
      Anderzijds krijg ik de indruk dat het ochtend geratel van de motor bij koude start steeds erger lijkt te worden. Maar goed, we doen verder.

      Gezien het brandstof debiet van de pomp bij de laatste Tuning naar 406 pk zowat aan het einde zat en er van de nieuwe turbo nog wat meer te verwachten is wil ik kijken of daar nog iets aan te doen is.

      Hier kan je over die pompen heel wat informatie vinden; http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=387252

      Hoewel blijkt dat de oude CP3 pompen met 3 plunjers meer opbrengst hebben zie ik en ook VAGtechniek een dergelijke ombouw niet zitten.


      Dit is een schematische voorstelling van de werking van onze pomp.



      Wat we hier kunnen zien is dat het ventiel (3) het debiet regelt naar de plunjers.

      Erick heeft namelijk een ander ventiel die hierop zou passen maar met een groter debiet. En dit samen met een hogere druk CR-sensor die tot maximaal 2700 bar gaat zou er misschien toch wat mogelijk zijn. En beiden zijn niet duur. Dus baat het niet dan schaadt het niet.

      Dit zouden we alvast eens kunnen proberen om te zien of hier iets mee te doen is.
      Laatst gewijzigd door Peter 6; 12-06-19 om 22:40.
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

    14. #13
      struikie's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      10 2005
      Posts
      2.970
      Kudos
      48
      Auto
      Audi 80
      Land
      Land

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
      | 2006 | BMW E91 335d touring | 385pk 740 Nm | daily driver |

    15. #14

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door struikie Bekijk Berichten
      Dit lijkt mij meer te gaan over de CP4.1 pompen op de 2.0 of 1.9 TDI motoren. Ofwel over de vorige generatie CP4.2 voor de 3.0TDI bij de A6, C6 modellen tot 2011.
      Dat is een heel ander verhaal en veel gemakkelijker om te bouwen vanwege een veel eenvoudiger ECU aan sturing.

      Helaas heb ik tot op heden nog niets bruikbaars gevonden voor de latere 3.0 TDI motoren.
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

    16. #15

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      De Bitdi motor had volgens mij wel een 0.x mm grotere slag dan de EA897 motoren. Maar die 218pk versie is een EA897evo, geen idee of die al een upgrade kreeg ten opzichte van de EA897.

    17. #16

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
      De Bitdi motor had volgens mij wel een 0.x mm grotere slag dan de EA897 motoren. Maar die 218pk versie is een EA897evo, geen idee of die al een upgrade kreeg ten opzichte van de EA897.
      Dat weet ik helaas ook niet. Wat ik wel weet is dat bij mijn model 2015 er een verschil was tussen de 3.0 dti motor van de 2 wd en de 4 wd. Ook was het ECU een nieuw en recenter type met extra beveiligde software (uiteraard al lang gekraakt)

      Hier kan je een foto zien van dit nieuwe ventiel met een groter debiet en de hoge druk CR sensor (2700 bar)



















































































      Wel moet er een kleine aanpassing gebeuren omdat de electrische connector niet dezelfde is.

      Benieuwd wat dit zal geven.
      Laatst gewijzigd door Peter 6; 13-06-19 om 23:59.
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

    18. #17

      Standaard Re: Extreme tuning 3.0 TDI, A6 C7 218 pk model 2015

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter 6 Bekijk Berichten
      Dat weet ik helaas ook niet. Wat ik wel weet is dat bij mijn model 2015 er een verschil was tussen de 3.0 dti motor van de 2 wd en de 4 wd. Ook was het ECU een nieuw en recenter type met extra beveiligde software (uiteraard al lang gekraakt)
      Ik bedoelde eigenlijk de slag van de pomp

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •