Resultaten 1 tot 3 van de 3
    1. #1

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

      Dit project heeft als doel de tegendruk van de uitlaat lijn te verlagen maar met een zeker respect voor het milieu, dus geen down pipe of dergelijke.

      Het is tevens een aanvullende zijlijn van het project: https://www.audiforum.nl/forum/techn...el-2015-a.html

      Eerste stap voor mij is informatie verzamelen, waar kan meten en dan kijken of we oplossingen kunnen bedenken.


      Hier hebben we een foto hoe de uitlaatlijn van deze motoren begint



      Aan de uitlaat hebben we verderop nog een kleine katalysator en dan de uitlaat met aan het einde de reflexie dempers
      De uitlaat start met een diameter 63 en eindigt met 2 x 53


      En hier een schematische voorstelling



      Met de OBDII-scanner kan ik enkel de drukval over de dpf meten, maar dit zou ook de grootste boosdoener moeten zijn.

      Hier enkele waarden:
      Bij vol vermogen (350 pk) 0,5 tot 0,55 bar afhankelijk van de dpf verzadiging
      Bij 130 km/u op vlakke snelweg met een verbruik van 6L/100 km (uitlezing op het scherm) 0,04 tot 0,1 bar. (afhankelijk van de dpf verzadiging)

      Dan hebben we nog de uitlaatlijn en 2 katalysators die we erbij moeten tellen. Al bij al is dit vrij behoorlijk!

      Als we dit moeten projecteren naar een hoger vermogen: bv 400 pk dan komen we zeker uit op 1 bar totale tegendruk wat gigantisch is.

      Zijn er forum lezers die ook al eens dergelijke metingen hebben gedaan? Zo ja, wil je ze dan eens delen om te zien wat jullie gevonden hebben?




      De bovenstaande afbeeldingen zijn knipsels uit de video https://www.youtube.com/watch?v=KMapCKTGV1E
      Vanaf 3:20 gaat het over de uitlaat.
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

    2. #2

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

      De volgende vraag is nu: wat kunnen we doen?

      Eerst en vooral een 2de hands filter unit kopen zodat we alles rustig kunnen bekijken en in geval van nood terug kunnen vallen op de originele versie.

      4G0131703AM - (4G0131765D).jpg

      Het eerste wat we tegenkomen na de turbo is de katalysator. Dit bestaat uit een soort doorlaat rooster bekleedt met edele metalen die als doel hebben te reageren op de uitlaatgassen en deze om te zetten naar minder schadelijk en/of om te vormen zodat een volgende filter de omzetting naar mindere schadelijke gassen kan doen. Die rooster, drager of ook wel substraat genoemd kan fijnere of grovere openingen hebben uitgedrukt in Cells Per Square Inch. B.v. 300 CPSI of 100 CPSI. Hoe lager de CPSI hoe hoger de doorlaatbaarheid maar hoe lager de efficiŽntie. Er bestaan in hoofdzaak 2 materiaal types in; ceramisch of metallisch.

      Ceramisch is goedkoper maar minder doorlaatbaar bij gelijke CPSI en tevens mechanisch zwakker. Kan bij een slag of stoot gemakkelijker breken.

      Metallisch is duurder maar meer doorlaatbaar bij gelijke CPSI en mechanisch sterker.

      Maar voor het gaat hier vooral over een betere doorlaatbaarheid, dus minder tegendruk.

      De originele versie is ceramisch (cordieriet) met 300 CPI. En ik heb deze kunnen vervangen naar een metaal versie met 200 CPSI. Bij HJS zijn ze hierin gespecialiseerd en hebben een 3 weg model met dezelfde afmetingen en in Euro 6 zodat een na katalysator niet meer zo nodig is.



      En hier kan je de originele katalysator zien aan de turbo zijde en aan de afgezaagde zijde van het dpf filter

      IMG_E1678.jpg IMG_E1679.jpg



      In overleg met VAGtechniek heb ik ook besloten de mixer weg te nemen omdat de ADBleu toch al voordien uitgeschakeld was. Deze functie werkt enkel bij warme (minst vervuilende) motor. En bij koude (meest vervuilende) motor, werkt deze functie niet.

      Hier kan je zien waar de mixer zit en is weggehaald en terug dicht gelast

      AKQH8946.JPG


      De nieuwe katalysator met weg gehaalde mixer

      PPSF9990.jpg


      De mixer gezien vanaf de katalysator

      IMG_1682.jpg


      De mixer gezien vanaf de dpf

      IMG_1681.jpg



      Voor het dpf heb ik nog geen goede oplossing gevonden. Bij Europese producenten was er geen belangstelling voor maat werk. Ik heb uiteindelijk 1 Aziatisch bedrijf gevonden die maat dpf wou leveren maar dit was erg duur. Ook liep de communicatie heel stroef en ik had er geen vertrouwen in.


      De uitlaat lijn zelf is volledig herbouwt in maat 89, dan naar 2x76 en eindigt met 4 uitlaten van 63. De kleine na-katalysator en de 2 reflexie dempers zijn nu vervangen door absorptie dempers.





      Hier kan je de overgang zien van de oude dpf aangepast naar de nieuwe 89 mm uitlaat.

      Uitlaat 89 mm dpf aanpassing.jpg


      En hoe de 89 mm uitlaat er aan de onderzijde uit komt



      Daarna alles gemonteerd. De tegendruk meting, enkel over de dpf, is nu van 0,5 a 0,55 bar gedaald naar 0,3 a 0,35 bar bij maximaal vermogen (350pk). En dit alleen door de mixer weg te nemen.

      Bij 130 km/uur constant rijden op de snelweg val ik terug van 0,03 tot 0,1 bar afhankelijk van de dpf verzadiging. De reden dat de 0,1 bar hetzelfde blijft is dat de dpf regeneratie gestuurd wordt door de verliesdruk en de mixer hierbij in opgenomen was.
      Met andere woorden de winst van het wegnemen van de mixer gaat verloren omdat de dpf iets verder verzadigd totdat de dezelfde verliesdruk bereikt wordt en regeneratie plaatsvind. Maar anderzijds duur het ongeveer 20% langer alvorens een regeneratie optreedt.
      Dus je kan tussen 2 regeneratie beurten in meer kmís rijden. Is dus toch ook een voordeel.

      Hoewel het aan te nemen is dat de tegendruk van zowel de uitlaat als katalysator ook kleiner geworden is heb ik hier geen meting over.

      Wel heb ik nog de Nox waarden gemeten en die zijn gelijk gebleven. Een kleine 1000 p.p.m. bij 130Km/uur constant rijden.

      Er is geen enkel controlelampje die brand en alles rijdt zeer goed en met een lager verbruik bij gelijke rijstijl.
      Ik vind dit een mooi verbetering maar met het dpf systeem ben ik niet echt gelukkig. Daar zou ik nog graag iets op vinden.
      Laatst gewijzigd door Peter 6; 12-06-19 om 22:11.
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

    3. #3

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2015
      Leeftijd
      60
      Posts
      87
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard Re: Uitlaat tegendruk verlagen van 3.0 TDI, C7, 218 pk

      De originele dpf is van het "End wall" type. Dit zijn uiteindelijk allemaal buisjes die op het einde afgesloten zijn en waar het uitlaatgas instroomt en door de poreuze wand heen door het filter moet gaan. Als die buisjes voldoende verstopt zijn zal een zeer hoge temperatuur (meer dan 600 graden) de roetdeeltjes verbranden.

      En dan wordt er meestal verteld dat de as in die buisjes blijft zitten en de filter na zekere tijd gedemonteerd dient te worden om te reinigen. Dit is maar gedeeltelijk waar. Bij een goed verloop van de regeneratie gaan de meeste as deeltjes ook door de wand heen en komen als ultra fijn stof (Nano deeltjes) in de atmosfeer terecht. Dit stof is echter zo schadelijk dat niemand er duidelijkheid wil over geven. Alleen zie je geen zwarte rook en lijkt het allemaal heel proper.

      Hier kan je het witte as poeder zien op de Nox sensor die verderop in de uitlaat geplaatst zit, na het dpf. De verbrande roet as resten komen er dus wel degelijk doorheen.




      Uiteindelijk heb ik voor de dpf het volgende gevonden



      Hier kan je meer informatie vinden over deze technologie: http://tikkosracing.com/product/high...v=04c19fa1e772

      Dit is een halfopen filter die op slechts vanaf 270 graden permanent regenereert. Dit type filter is weliswaar minder efficiŽnt om de roetdeeltjes tegen te houden maar wat erdoor komt is geen Nano poeder die gewoon door de huid en alles geen dringt. En bij een goede motor afstelling is er ook helemaal geen zwarte roetpluim te zien.

      Erick was verbaasd dat bij het vol accelereren onder de moeilijkste omstandigheden er helemaal geen rook te zien was.

      Dit type filter wordt ook wel geplaatst bij dieselvoertuigen die steeds stoppen en starten en zelden echt door kunnen rijden. Denk dan maar aan afleveringen in de stad, postdiensten en dergelijke. Hier werkt de regeneratie op hoge temperatuur niet en heb je constant dpf problemen.

      Maar verder wil ik hier geen discussie over voeren, want dit is eindeloze materie en daar heb ik geen zin in.
      Wat voor mij telt is dat ik wel degelijk over een dpf en katalysator beschik en hiermee mijn milieu duitje in het zakje wil doen.

      Daar dit model op verschillende sites wordt aangeboden en er soms bij vermeld wordt dat dit filter geschikt is tot minstens 200 pk heb ik er 2 in parallel geplaatst. Dit was uiteindelijk een hele klus. Het eindresultaat kan je op de volgende foto zien.

      Dit is de nieuwe versie tegenover de originele versie.




      Als dit alles gemonteerd was waren de resultaten voor mij gewoon geweldig.

      De tegendruk was zo laag dat ik bijna niet kon rijden of ik kreeg volgende foutmelding; "DPF-efficiŽntie too high!"

      Wat is me dat! Een dpf die te goed werkt? En dat noemen ze dan fout? Wat een omgekeerde wereld.

      Wat blijkt nu: het ECU berekent de roet massa (vanuit allerlei parameters) en vergelijkt dit dan met de drukval over de dpf. Als dit teveel afwijkt dan werkt het filter of te slecht vanwege te hoge drukval (foutmelding) of in mijn geval nu te goed omdat er nauwelijks nog drukval is, dus (foutmelding). En uiteraard met noodloop als gevolg.

      Gelukkig kan ik al rijdend de foutmeldingen wissen met mijn gsm via de OBDII-scanner. Maar ik kon ongeveer tot 110 km/u normaal rijden. Erboven was het foutmelding.
      Dan heb ik geprobeerd de drukleidingen van het dpf te verleggen, een naar de katalysator ingang (dus net na de turbo) en de andere uiteindelijk gewoon opengelaten zodat ik nu de drukval van de volledige uitlaatlijn had maar het "probleem" van een te goed werkende dpf bleef bestaan.

      Uiteraard heeft Erick de dpf regeneratie in het ECU uitgeschakeld en zijn er nu geen foutmeldingen meer. Maar wat een resultaten!

      Bij maximaal vermogen is nu de drukval over de volledige uitlaatlijn slechts maximaal 0,2 bar.
      Bij 130 km/u slechts nog maar 0,01 bar en dat over de volledige lijn! En deze drukval is nu niet meer variabel vanwege de roet opbouw in het filter want deze regenereert permanent zonder nabranding van extra brandstof.

      En wat ik ook heel belangrijk vind is dat er nu geen vervuiling van de olie meer plaatsvind vanwege de roet filter regeneratie. Denk maar aan de distributie kettingen en dergelijke!

      Hier ben ik in elk geval super tevreden mee!
      En het verbruik is nu dusdanig laag dat ik met een volle tank meer dan 1200 km kan rijden bij 130km/u op de snelweg.
      (Uiteraard bij defensief rijgedrag, bv als mijn vrouw naast mij zit)
      Laatst gewijzigd door Peter 6; 13-06-19 om 23:43.
      A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •