Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 38 van de 38

Onderwerp: 80 B4 Quattro 5 cilinder

  1. #21

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Ja dat bedoel ik (deels) ook. Kan niet zeggen dat ie slecht loopt bij lage toeren maar je merkt een duidelijk verschil in vermogen bij 4000 rpm, punt waar wordt overgeschakeld tussen korte en lange inlaattraject. Dus zodoende denk ik dat er iets mis is met het lange inlaattraject.

  2. #22

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Het hele interieur is inmiddels verwijderd. Met nog een stoel en dashboard erin heb ik de auto laten wegen en deze kwam uit op 1220 kg, 800 kg op de voorwielen en dus 420 kg op de achterwielen. Aan deze verhouding ga je helaas niet zoveel aan verbeteren, tenzij je 400 kg lood achterin legt ;-P. De airco moet er nog uit en de accu kan ik naar achteren halen, maar verder zou ik niet weten wat je aan deze verhouding kunt verbeteren. Wellicht wel een goede reden om een watergekoelde intercooler te nemen met radiator achterin.
    De 200kg die de auto lichter is begin je nu te merken. Sturen gaat wat scherper en de accelaratie is toegenomen. Maar de snelheidsbelevenis is sowieso toegenomen door de herrie die je cadeau krijgt door het verwijderen van het interieur.

    IMG_20220115_194236.jpg

    Nu wil ik de gehele bekabeling uitdunnen, alles wat niet gebruikt gaat eruit. De bekabeling is niet erg modulair opgebouwd. Ik had gehoopt dat je de delen die je niet gebruikt makkelijk kunt verwijderen. Maar helaas komen veel kabels samen in 1 grote streng van kabels. Dus tot zover heb ik maar een beperkt deel van de kabels kunnen verwijderen.
    Eerst was ik niet van plan om het dashboard te verwijderen maar anders kan je onmogelijk alle kabels controleren. Onder de zekeringkast is het een grote bende van kabels en connectoren die daar weg gepropt zitten, volgens mij had dit wel beter gekund, maar normaal gesproken heb je daar natuurlijk niks te zoeken. Maar niet bepaald deutsche gründlichkeit….

    IMG_20220116_154356.jpg

    IMG_20220115_194823.jpg

    Heeft even geduurd voordat ik de motor weer gestart kreeg nadat ik het dashboard en zekeringkast verwijderd had. Je zoekt je een ongeluk in de dradenbende onder de zekeringenkast. Maar het probleem zat bij de pomp voor de centrale vergrendeling, deze moest aangesloten zijn anders krijg ik de motor niet gestart. Ik vermoed dat dit niet origineel is, vlak bij de pomp was achteraf een startonderbreker en alarm ingebouwd. Ben erg blij dat de motor weer loopt, ik heb nu een werkende basis zodat ik de nieuwe ECU kan gaan inbouwen, sta op het punt om een EMU Black te kopen.

    Ik heb er even over gedacht om de gehele bekabeling te verwijden en alles nieuw aan te leggen. Ondanks dat ik veel elektronische delen verwijderd heb blijft er ook veel over. Omdat het een straat legale auto moet blijven hou je toch best veel elektronica over die je moet laten zitten. Een motor met ECU heb je nog wel een keer bekabeld maar de gehele auto is een ander verhaal. Dus vandaar laat ik de originele bekabeling zitten en ga ik deze uitdunnen voor zover makkelijk lukt.
    Het plan is om de gehele bekabeling voor de nieuwe ECU ook nieuw aan te leggen en de oude nog ven te laten zitten. Zo kan ik altijd terugvallen op de originele ECU en mocht alles werken kan ik beide systemen vergelijken, lijkt me ook wel leuk.
    Laatst gewijzigd door Anwocross; 16-01-22 om 23:31.

  3. #23
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Ik zou ook vooral kijken naar het verstevigen van de carrosserie. De Coupé is met afstand de minst torsiestijve, zelfs de Cabrio doet het beter.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #24

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Ja dat is mij ook opgevallen, als ik schuin achteruit de oprit afrijd dan hoor je de carrosserie vervormen, zelfs met de gehele interieur aanwezig kon je dat nog horen.
    Ben de van de week ook enigszins geschrokken, nadat ik het schuifdak en hemel had uitgebouwd, viel me op hoe licht de constructie uitgevoerd is.

    Aan de achterzijde bij de C-stijlen lijkt het wel goed te zitten, ook de verbinding tussen beide C-stijlen. De B-stijlen zijn een compleet ander verhaal, met name tussen deze stijlen zit geen stijfheid in het dak maar aangezien ze in het midden zitten zijn ze voor de torsie stijfheid minder relevant. De A-stijlen zijn ook niet heel overtuigend, ik vermoed dat de voorruit misbruikt is als constructief element.

    Het probleem zit denk ik de dak constructie. Je kunt alle stijlen nog zo stijf maken als je wilt maar als je ze onderling met elastieken verbind schiet je er weinig mee op. Helemaal bovenin zit bijna geen stijfheid, maar wel gewicht…..
    Ik denk ook dat het stuur gedrag met name is verbeterd doordat ik de schuifdak heb verwijderd. Met schuifdak heb je 20 kilo helemaal bovenin hangen in een vrij slappe constructie wat zijn eigen leven gaat leiden.

    Ik heb ook plannen om een rolkooi te instaleren (en dus de stijfheid van de carrosserie te vergroten). Eigenbouw rolkooien zijn volgens FIA regelement mogelijk niet meer toegestaan sinds 2021, hier moet ik me nog in verdiepen. Een FIA rolkooi laten plaatsen door een erkende partij is een kostbare zaak. Dus ik moet nog even nadenken wat ik wil in de toekomst, aan de FIA voldoen is vrij duur maar wellicht niet nodig voor alle klasses. Ben nog zoekende voor een juiste klasse voor deze auto en bestuurder 😊

  5. #25

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    De Coupé is met afstand de minst torsiestijve, zelfs de Cabrio doet het beter.
    De Cabrio is toch gebaseerd op de type 89 Coupe? Vreemd dat ze de cabrio stijfer hebben gemaakt dan het origineel, hoe dan?


  6. #26
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Bij de cabrio hebben ze de bodem enorm moeten versterken ivm. het ontbreken
    van sterkte via de dakconstructie.

    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

  7. #27

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Ja dat geloof ik, er zijn niet heel veel andere mogelijkheden. Lijkt me wel raar dat de Cabrio torsie stijfer is dan een Coupe, maar ik zou het niet weten, heb alleen een paar proefritjes in een Cabrio gereden, verder geen ervaring mee.

  8. Ad
  9. #28

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Momenteel staat de Coupe op 15"stalen velgen met winterbanden, ik wacht nog op sneeuw

    Afgelopen week heb ik een setje 17" lichtmetaal gekocht. ET waarde van deze velgen is iets kleiner, dus de velgen komen meer naar buiten. Visueel kan dit geen kwaad, met name achter liggen de standaard velgen best ver naar binnen. Deze velgen zijn 7J breed en zouden wat ik kan vinden een maximale bandbreedte van 225 kunnen hebben. Momenteel zitten er banden op met een breedte van 205 op en gevoelsmatig zou je niet veel breder moeten gaan, dan steekt de band uit t.o.v. de velg.
    Reden dat ik 225 overweeg is omdat ik semi slick banden wil gaan gebruiken. Ik heb goede recensies gelezen over de Interstate DNRT Race, voor 17" is deze alleen verkrijgbaar in de maat 225/45/17. Te breed voor een 7J velg of kan het nog?

    Wellicht ook iemand met ervaring met deze band?

  10. #29
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  11. #30

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten

    Dergelijke tabelletjes ken ik, 225 breedte op een 7 inch velg zou moeten passen volgens deze tabellen.
    Ik ben vooral opzoek naar ervaringen, wellicht zijn er goede redenen om het niet te doen?

  12. #31

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    De coupe was door zijn schuifdak top zwaar, dus ik heb de gehele schuifdak verwijderd. Het dak plaatdeel heb ik op de gehele module laten zitten, lijkt me zo beter verkoopbaar en voor een paar tientjes kon ik een andere vinden, die heb ik nu ingelast:

    IMG_20220122_172037.jpg

    IMG_20220122_164517.jpg

    Mocht nog iemand interesse hebben in een schuifdak (volledig werkend) inclusief hemel (niet hangend)

    IMG_20220123_121436.jpg

    IMG_20220123_120710.jpg

    Kleurcode van de lak is LZ5U maar lak is niet al te best meer.

  13. #32

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Ik ben nog aan het twijfelen wat ik met de bekabeling ga doen. Mooiste zou zijn om alles opnieuw aan te leggen zodat het oude eruit kan, op de oude kabelboom zit veel spul wat niet meer gebruikt wordt. Zodoende ben ik alles aan het nalopen wat ik nog zou willen gebruiken en wat er uit kan. ABS moet blijven maar ik vermoed dat deze gecombineerd zit met de ECU, kan iemand dat bevestigen?

    Bij mijn B4 met NG motor meen ik me te herinneren dat er een aparte ABS module inzit, wellicht kan ik deze gebruiken.

    Kan iemand mij helpen aan een elektrisch schema van een B4 en een Coupe 89? Ik heb al wel de nodige delen maar een mooi totaal overzicht ontbreekt.

  14. #33

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Ik wil de kachel met verdamper verwijderen en ben aan het bekijken hoe deze vast zit. Alle kabels heb ik ontkoppeld maar het is me niet duidelijk hoe deze nog vast zit.
    Kwestie van koelwater en airco leidingen ontkoppelen en dan kan je de hele unit eruit trekken?

  15. #34
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Interieurluchtfilterhouder zit met 2 moeren vast, die zitten aan het kachelhuis vast.
    Er zit nog een moer onder de slangen vanaf de motor.

    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

  16. #35

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anwocross Bekijk Berichten
    Ik ben nog aan het twijfelen wat ik met de bekabeling ga doen. Mooiste zou zijn om alles opnieuw aan te leggen zodat het oude eruit kan, op de oude kabelboom zit veel spul wat niet meer gebruikt wordt. Zodoende ben ik alles aan het nalopen wat ik nog zou willen gebruiken en wat er uit kan. ABS moet blijven maar ik vermoed dat deze gecombineerd zit met de ECU, kan iemand dat bevestigen?

    Bij mijn B4 met NG motor meen ik me te herinneren dat er een aparte ABS module inzit, wellicht kan ik deze gebruiken.

    Kan iemand mij helpen aan een elektrisch schema van een B4 en een Coupe 89? Ik heb al wel de nodige delen maar een mooi totaal overzicht ontbreekt.
    De complete interieurkabelboom voor een B6 Avant met alle ramen elektrisch, airbagcontroller, gordelspanners, concert-audio systeem, verlichtingsunits, antennes etc weegt zo'n 11kg. Ik denk dat je meer winst haalt op andere vlakken; het staat je natuurlijk vrij, maar of je die 2-3kg gaat merken?
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  17. #36

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door struikie Bekijk Berichten
    Interieurluchtfilterhouder zit met 2 moeren vast, die zitten aan het kachelhuis vast.
    Er zit nog een moer onder de slangen vanaf de motor.

    JW
    Die onder de slang had ik inmiddels gevonden, zijn er bij mij twee, achter de ontstekingsmodule zit er ook nog 1 verstopt.

    De interieurluchtfilterhouder had ik nog niet aan gedacht. Maar helemaal geweldig dat deze in de Coupe wel aanwezig is. Voor de sedan had ik al een keer nieuw interieur filter besteld maar toen kwam ik erachter dat de houder ontbrak, kan ik deze ook mooi over zetten.

  18. #37

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    De complete interieurkabelboom voor een B6 Avant met alle ramen elektrisch, airbagcontroller, gordelspanners, concert-audio systeem, verlichtingsunits, antennes etc weegt zo'n 11kg. Ik denk dat je meer winst haalt op andere vlakken; het staat je natuurlijk vrij, maar of je die 2-3kg gaat merken?
    Is me ook niet te doen om die paar kilo’s. Het irriteert me nogal dat er ongebruikte kabels met connectoren rondslingeren. Zonder het interieur beschadig je de kabels vrij snel als je niet oppast, zeker als je in de auto aan het werk bent. Dus daardoor alleen maar onnodig kans op kortsluiting en storingen.

  19. #38

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Inmiddels de gehele airco installatie verwijderd, tevens de radiator want die is lek. Wat voor aftermarket radiator zouden jullie aanbevelen, iemand goede ervaringen met een bepaald merk? Prijzen variëren gigantisch van 100 tot 600 euro voor een radiator zonder fan.

    Omdat de compressor is verwijderd met omloop rol moet ik nog een nieuw riempje kopen met de juiste lengte.

    IMG_20220205_171507.jpg

    Nadat ik wat kabels had verwijderd kreeg ik de auto niet meer gestart, de brandstofpomp kreeg geen spanning. Heeft me behoorlijk wat tijd gekost voordat ik het probleem achterhaald had. De brandstof relais schakelde niet, de massa ontbrak, deze zou van de ECU moeten komen. Nadat ik de kabel gevolgd had kwam ik uit bij de kachelhuis die ik dus ook verwijderd had. Toen pas viel het kwartje dat al die kabels achterop de kachelunit naar de ECU gaan. Ik vond het al vreemd dat de kachelunit voorzien was van zoveel kabels maar had er verder geen aandacht aan besteed en ook niet meer naar gekeken. Ik was altijd in de veronderstelling dat de ECU onder de achterbank zit, maar dit is dan de ABS computer vermoed ik. Dus nadat de ECU geïnstalleerd was liep de motor weer. Kan er nu weer om lachen, is wel erg suf….

    Ook is de EMU Black van Ecumaster binnengekomen:
    IMG_20220205_171728.jpg

    Tevens een ander stuurtje met naaf, dopje voor de claxon moet er nog in.
    IMG_20220205_172941.jpg

    En inmiddels al best wat kabels kunnen verwijderen
    IMG_20220205_171413.jpg
    Laatst gewijzigd door Anwocross; 05-02-22 om 18:23.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •