Resultaten 1 tot 2 van de 2

Standaard 80 B4 Quattro 5 cilinder

Na een aantal jaar geen Audi gehad te hebben begon het toch weer te kriebelen. Zo'n 15 jaar geleden had ik een 3B motorblok gekocht om deze in mijn Audi 80 van destijds te plaatsen. Echter door ruimte gebrek is het hier nooit van gekomen. Nu heb ik de ruimte wel en heb een Audi 80 B4 quattro gekocht, met 5 cilinder NG motor , helaas heb ik destijds het 3B blok verkocht

Uiteindelijk lijkt me gaaf om er een soort van Audi 80 Competition STW uitvoering van te maken, die groen, grijze en rode kleurencombi spreekt me wel aan. Maar ik wil wel de 5 cilinders behouden en er moet een turbo bijkomen om het vermogen in eerste instantie naar +/- 200 pk te krijgen. Later wil ik nog verder gaan in vermogen maar daar ligt in eerste instantie niet de focus op.

Om te beginnen wil ik de bestaande NG motor goed aan het lopen krijgen,bij 3500-4000 rpm begint de motor in te houden en is het vermogen weg. Eerst maar eens de distrubutie riem vervangen voor de zekerheid en dan zien we wel weer verder.

Dan wil ik de remmen vervangen voor wat beters en waarschijnlijk de auto wat verlagen met een schroefset.

Vervolgens is de motor aan de beurt en dan wordt het interessant. Om volledige controle te hebben zit ik te denken aan een eigen ECU, een Megasquirt b.v. Om dat systeem goed te leren kennen is het misschien handig om nog een NG blok te kopen (deze zijn nog te betalen) en deze met Megasquirt en turbo aan het lopen te krijgen zodat alles overgezet kan worden naar de auto zodra het werkt.

Nu vraag ik me af hoeveel vemogen je uit een NG blok kunt halen met turbo zonder dat er interne componenten van het blok vervangen moeten worden (behalve het aanpassen van de compressie verhouding), iemand hier ervaring mee?
      Nu twijvel ik of ik een 2e NG blok moet kopen om mee te experimenteren of toch maar meteen diep in de buidel moet tasten voor een 5 cilinder 20V blok met turbo (3b AAN ADU, etc.) Deze kunnen het gewenste vermogen makkelijk leveren en hebben dan nog genoeg reserve voor de toekomst voor wanneer ik naar de 300-400pk wil. Alleen weet ik niet hoe groot de kans is dat je een blok beschadigd bij het installeren van een Megasquirt systeem, wellicht kan je om die reden beter beginnen met experimenteren met een NG-blok die aanzielijk minder kostbaar is. Maar daar heb ik nog meer dan genoeg de tijd voor om over na te denken, voorlopig heb ik sowieso geen tijd voor de auto maar ben zeker blij dat ik de B4 Quattro gekocht heb, alleen erg jammer dat ik destijds het 3B blok verkocht heb.

Heeft er iemand hier ervaring hoeveel vermogen (betrouwbaar) uit een NG blok gehaald kan worden?

En om te beginnen alvast een paar foto's.
      PSX_20200724_222152.jpg PSX_20200724_221939.jpg

Nog lekker standaard, niet te veel aan geprutst, dat ga ik wel doen....
      Laatst gewijzigd door Anwocross; 24-07-20 om 21:35.

Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

Ik denk dat ik niet te veel tijd ga besteden aan de bestaande problemen met het blok (inhouden bij hoge toeren). In plaats daarvan wil ik me eerst focussen op een programmeerbare ECU en een tweede NG-blok. Bij dit blok wordt de bestaande injectie en ontsteking vervangen voor een volledige electronische injectie en coil on plug ontsteking. Zodra dit goed werkt wordt er een turbo aan toegevoegd met een setje andere zuigers om de compressie verhouding te verlagen. Het vermogen van de NG-blok met turbo is minder relevant, het doel is om een compleet werkend turbo systeem te krijgen welke later eventueel naar een ander blok omgezet kan worden.

In de eerste post had ik het over een Megasquirt systeem maar nu zit ik te denken over een KMS systeem (Kronenburg). Zij hebben de nodige ervaringen met 5 cilinder (Audi)
      motoren, zitten in Nederland en beschikken over een 4WD rollenbank.
      Maar wellicht zijn er nog andere interessante programmeerbare ECU systemen op de markt, wat zijn jullie ervaringen? Ik kan ook weinig recente ervaringen vinden over dergelijke systemen, de meeste discussies zijn al 10 jaar oud terwijl er waarschijnlijk inmiddels een hoop veranderd is.

Forum Rechten