Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 38

Onderwerp: 80 B4 Quattro 5 cilinder

  1. #1

    Standaard 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Na een aantal jaar geen Audi gehad te hebben begon het toch weer te kriebelen. Zo'n 15 jaar geleden had ik een 3B motorblok gekocht om deze in mijn Audi 80 van destijds te plaatsen. Echter door ruimte gebrek is het hier nooit van gekomen. Nu heb ik de ruimte wel en heb een Audi 80 B4 quattro gekocht, met 5 cilinder NG motor , helaas heb ik destijds het 3B blok verkocht

    Uiteindelijk lijkt me gaaf om er een soort van Audi 80 Competition STW uitvoering van te maken, die groen, grijze en rode kleurencombi spreekt me wel aan. Maar ik wil wel de 5 cilinders behouden en er moet een turbo bijkomen om het vermogen in eerste instantie naar +/- 200 pk te krijgen. Later wil ik nog verder gaan in vermogen maar daar ligt in eerste instantie niet de focus op.

    Om te beginnen wil ik de bestaande NG motor goed aan het lopen krijgen,bij 3500-4000 rpm begint de motor in te houden en is het vermogen weg. Eerst maar eens de distrubutie riem vervangen voor de zekerheid en dan zien we wel weer verder.

    Dan wil ik de remmen vervangen voor wat beters en waarschijnlijk de auto wat verlagen met een schroefset.

    Vervolgens is de motor aan de beurt en dan wordt het interessant. Om volledige controle te hebben zit ik te denken aan een eigen ECU, een Megasquirt b.v. Om dat systeem goed te leren kennen is het misschien handig om nog een NG blok te kopen (deze zijn nog te betalen) en deze met Megasquirt en turbo aan het lopen te krijgen zodat alles overgezet kan worden naar de auto zodra het werkt.

    Nu vraag ik me af hoeveel vemogen je uit een NG blok kunt halen met turbo zonder dat er interne componenten van het blok vervangen moeten worden (behalve het aanpassen van de compressie verhouding), iemand hier ervaring mee?
    Nu twijvel ik of ik een 2e NG blok moet kopen om mee te experimenteren of toch maar meteen diep in de buidel moet tasten voor een 5 cilinder 20V blok met turbo (3b AAN ADU, etc.) Deze kunnen het gewenste vermogen makkelijk leveren en hebben dan nog genoeg reserve voor de toekomst voor wanneer ik naar de 300-400pk wil. Alleen weet ik niet hoe groot de kans is dat je een blok beschadigd bij het installeren van een Megasquirt systeem, wellicht kan je om die reden beter beginnen met experimenteren met een NG-blok die aanzielijk minder kostbaar is. Maar daar heb ik nog meer dan genoeg de tijd voor om over na te denken, voorlopig heb ik sowieso geen tijd voor de auto maar ben zeker blij dat ik de B4 Quattro gekocht heb, alleen erg jammer dat ik destijds het 3B blok verkocht heb.

    Heeft er iemand hier ervaring hoeveel vermogen (betrouwbaar) uit een NG blok gehaald kan worden?

    En om te beginnen alvast een paar foto's.
    PSX_20200724_222152.jpg PSX_20200724_221939.jpg

    Nog lekker standaard, niet te veel aan geprutst, dat ga ik wel doen....
    Laatst gewijzigd door Anwocross; 24-07-20 om 22:35.

  2. #2

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Ik denk dat ik niet te veel tijd ga besteden aan de bestaande problemen met het blok (inhouden bij hoge toeren). In plaats daarvan wil ik me eerst focussen op een programmeerbare ECU en een tweede NG-blok. Bij dit blok wordt de bestaande injectie en ontsteking vervangen voor een volledige electronische injectie en coil on plug ontsteking. Zodra dit goed werkt wordt er een turbo aan toegevoegd met een setje andere zuigers om de compressie verhouding te verlagen. Het vermogen van de NG-blok met turbo is minder relevant, het doel is om een compleet werkend turbo systeem te krijgen welke later eventueel naar een ander blok omgezet kan worden.

    In de eerste post had ik het over een Megasquirt systeem maar nu zit ik te denken over een KMS systeem (Kronenburg). Zij hebben de nodige ervaringen met 5 cilinder (Audi)
    motoren, zitten in Nederland en beschikken over een 4WD rollenbank.
    Maar wellicht zijn er nog andere interessante programmeerbare ECU systemen op de markt, wat zijn jullie ervaringen? Ik kan ook weinig recente ervaringen vinden over dergelijke systemen, de meeste discussies zijn al 10 jaar oud terwijl er waarschijnlijk inmiddels een hoop veranderd is.

  3. #3

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Project is nog niet dood maar krijgt wel een ander vervolg. Afgelopen jaar heb ik een plekje gebouwd waar de sedan mooi droog en verwarmd binnen kan staan. Dus weinig tijd gehad om met de auto bezig te zijn maar wel om erover na te denken. Het begon me steeds meer tegen te staan om de mooie originele sedan onder handen te nemen. Dus uiteindelijk de keuze gemaakt om opzoek te gaan naar een andere Quattro in minder goede staat, en deze is het geworden

    IMG_20210831_092619.jpg

    IMG_20210831_184929.jpg

    Dus een Coupe Quattro V6 2.8 met wat schade aan de achterzijde. Ik heb deze uit zuid Duitsland opgehaald en inmiddels gerepareerd

    IMG_20211119_221513.jpg

    IMG_20211209_205933.jpg

    En inmiddels voorzien van een NL kenteken

    IMG_20211217_175324.jpg

    Plannen zijn om deze flink aan te pakken. Vermogen richting de 400pk en al het overbodige verwijderen. De coupe is momenteel ook voorzien van airco welke ik wil overzetten naar de sedan.

    Het plan was altijd om het vemogen uit een 5 cilinder turbo te halen maar inmiddels begin ik ook meer en meer warm te lopen voor V6 motor. De huigde motor, een AAH, is best een leuke motor voor dagelijks gebruik. Onderin voldoende koppel en boven de 4000 rpm komt deze tot leven. Maar helaas onvoldoende reserves om te tunen tot 400pk. Ook is de V-configuratie niet handig voor een turbo, tenzij je er 2 wil .
    Ik heb het project van Struikie / JW hier op het forum gevolgd en begin zijn keuze voor een VR6 ook steeds meer te begrijpen, wellicht ook een optie voor mij.

    Op korte termijn wil ik het interieur grotendeels verwijderen en alle anderre onnodige onderdelen verwijderen.

    Ben ook nog steeds opzoek naar een andere ECU, inmiddels ben ik van KMS 'overgestapt' en overweeg nu een Ecumaster EMU Black aan te schaffen, iemand ervaring mee hier?

  4. #4

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Ik kwam afgelopen week een goekope VR6 tegen en kon deze niet laten liggen. Motor werd als defect verkocht omdat de staat onduidelijk was. Het blok heb ik inmiddels losgehaald en toen bleek een kunststof ketting geleider gebroken te zijn. Voor zover ik nu kan zien heeft dit niet tot gevolg schade geleid. Ook was de impeller van de waterpomp afgebroken.
    Carterpan ontbreekt ook, hiervoor moet ik toch een versie zien te vinden van een langsgeplaatse motor omdat de meeste VR6 motoren over dwars geplaatst zijn.

    IMG_20211226_104912.jpg

    IMG_20211226_104903.jpg

    IMG_20211224_135815.jpg

    Aan het blok wil ik voorlopig niet te veel doen, alles goed schoonmaken en controleren en dan moet deze in de Coupe. Ik wil wel meteen het blok voorzien van zelf programmeerbare ECU.

    Het turbo hoofdstuk komt dan later, voorlopig hoef ik met niet te vervelen.
    Laatst gewijzigd door Anwocross; 26-12-21 om 13:05.

  5. #5
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Carterpan heb je nodig van een Phaeton.
    Je hebt ook de adapterplaat tussen de motor en bak nodig van een Passat VR5 of Phaeton.
    Startmotor van de Passat VR5 past.
    Klepdeksel van Phaeton of BUB motor. Die hebben die bult niet aan de voorkant van de motor.
    Of de bult van het huidige klepdeksel verlagen.

    Wat is je doel qua vermogen?
    Met een pakking spacer kun je zo'n 400pk halen met standaard drijfstangen
    en zuigers. Het koppel wordt dan wat beperkt.
    https://www.ebay.de/itm/200570211739...53.m1438.l2649

    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |


  6. #6

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Die adaptertplaat dacht ik gevonden te hebben maar ik heb een verkeerde gekregen. Hopelijk heeft het sloopbedrijf de juiste nog liggen en hebben ze per ongeluk de verkeerde gestuurd. De carterpan en klepdeksel zoek ik nog, mocht iemand nog wat hebben liggen hoor ik het graag.

    In eerste instantie ga ik het blok inbouwen zonder turbo, dus zo'n 200pk. Probeer bij het inbouwen natuurlijk wel zoveel mogelijk rekening te houden met de turbo die nog moet komen. Zodra alles goed functioneert maar eens verder kijken naar een turbo setup. 400 pk moet inderdaad wel te doen zijn, 500 pk wordt ook wel door velen genoemd met standaard drijfwerk (krukas, drijfstangen en zuigers) Wel ga ik vast sterkere cilinderbouten plaatsen.

    Vermogen wat ik uiteindelijk wil hebben weet ik nog niet. Maximaal vermogen is ook geen einddoel, gaat om de totale handling van de auto. Maar zodra er een turbo inkomt zal het wel +/- 400pk worden, heb nog geen specifieke turbo op het oog. Een volgende upgrade met aangepast drijfwerk zie ik nog niet zo snel gebeuren. Geld ga ik dan eerder besteden aan een rolkooi, stoelen, vering, remmen, etc. Maar dan ben ik alweer een hele tijd verder, en de plannen willen hiet tussentijds wel eens veranderen, zo was ik ook met een sedan begonnen....

    Weet jij trouwens of de radiator kan blijven zitten met een VR6, of moet deze zoals een 5 cilinder geplaats worden?

  7. #7
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Krukas van de 2.8 is gesmeed en wordt veel in de 3.2 gezet zodat een 3.0 ontstaat.
    Vandaar dat je vaak de term R30 ziet. Dat is een R32 met 2.8 gesmede krukas.
    Hoef je niet te vervangen dus.

    Radiator blijft gewoon in het front.
    https://www.facebook.com/photo/?fbid...99362797339290

    Klepdeksel:
    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-...64426-223-8476

    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Ik heb zojuist een R32 klepdeksel gekocht in NL, paar euro goedkoper en scheelt verzendkosten

    Mooi dat de radiator kan blijven zitten (link werkt trouwens niet). De radiator die er nu in zit lekt iets, dan zal ik eens opzoek gaan naar een andere.

    Morgen ga ik aan het werk met de uitlaat, deze lekt en is daardoor de APK niet doorgekomen. Betreft het voorste deel, downpipes met kats. Ik heb het geheel verwijderd en de uitlaat weer dicht gelast. Erg fraai is die uitlaat niet meer, maar aangezien het voorste deel toch aangepast moet worden voor de VR6 vind ik het prima zo. Alleen balen dat de tapeinden bij de uitlaat manifold zijn afgebroken aan 1 kant, dus dat wordt uitboren en nieuwe tappen. Niet heel spannend maar je komt er bijna niet bij.

    Hopelijk dus deze week APK op de coupe zodat ik er even serieus in kan rijden, ben nu alleen nog maar de RDW geweest voor het invoeren en naar de garage voor de APK.
    Huidige motor (V6 2.8 AAH) heeft bijna 4 ton gelopen maar heeft een prima indruk achter gelaten, valt me absoluut niet tegen. Wat ik wel merk is dat bij +/- 4200 rpm het vermogen plotseling toeneemt. Dit zal waarschijnlijk komen doordat bij dat toerental wordt overgeschakeld op het korte inlaat traject. Wat me verbaasd is dat het verschil best groot is, lijkt wel een beetje op een turbo die ineens opgang komt. Als ik de vermogenscurve van de AAH motor bekijk zit er rond de 4000 rpm geen duidelijke toename in het vermogen, maar dit is bij mij dus wel het geval. Zodoende krijg ik nu de indruk dat het lange inlaat traject (lage toeren) mogelijk een obstructie heeft. Ik heb wel eens filmpje gezien dat kunststof delen van het inlaat traject waren afgebroken en klem zaten. Maar dit kon je ook horen tikken, dat heb ik niet. Herkend iemand deze abrupte toename van vermogen bij 4200 rpm bij de AAH motor?

  10. #9

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    De Coupe is de APK doorgekomen en heb inmiddels de nodige kilometers gemaakt.

    Afgelopen week ben ik geschrokken hoe slecht de koplampen zijn. Bij een onverlicht meerbaans kruispunt (die ik niet kende) kon je de rijbanen niet eens meer onderscheiden omdat de witte lijnen niet zichtbaar waren. Wat ook niet hielp was dat de weg nat was en door tegenliggers beschenen werd waardoor je last van reflecties kreeg. Deze reflecties waren helderder dan het licht van me eigen koplampen waardoor je dus niet veel zag, erg irritant...
    Op marktplaats kwam ik een setje koplampen tegen welke ik vandaag in scherven ontvangen heb Beide glazen en kunststof huizen waren op meerdere plaatsen gebroken. Na wat gevloek heb ik de koplampen maar uit elkaar gehaald en gelukkig waren beide reflectoren nog goed, deze waren van de oude koplampen erg slecht. Hier een foto van de oude en 'nieuwe' reflectoren.

    Zo te zien heeft iemand de oude al eens iets te enthousiast schoongemaakt. Ik heb de nieuwe reflectoren minimaal schoongemaakt, die chroom laag poets je heel snel weg!
    IMG_20220103_155027.jpg

    IMG_20220103_125624.jpg


    Lichtbeeld is er wel van opgeknapt (foto's zijn met precies dezelfde settings genomen, en met dezelfde halogeen lampen)
    Andere reflectoren.jpg

    Ik heb nu ook een set H4 LED lampen besteld, deze zouden niet al te veel strooilicht moeten veroorzaken maar hebben wel een fors hogere lichtopbrengst, ben benieuwd hoe dat eruit ziet.
    Laatst gewijzigd door Anwocross; 03-01-22 om 21:25.

  11. #10
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    LED of Xenon in een halogeen armatuur wordt helaas niet meer gedoogd.
    De lichtopbrengst van mijn Hella DE lampen icm. Osram NightBreakers is prima.

    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

  12. #11
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Meet eens hoeveel volt er op de koplampen staat als ze branden, als dat amper 12 volt is kun je dmv een relais nog wat winst halen.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  13. #12

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Indien het lichtbeeld met LED nog voldoende goed is maak ik me niet druk.

    Projector lampen staan ook op mijn verlanglijst, maar die DE lampen zijn te gewild, volgens mij ben je minstens 500 euro kwijt voor een goede set.
    Mochten de LED's teveel strooilicht geven dan ga ik proberen om projector lenzen in de reflectoren in te bouwen. Waarschijnlijk heb je dan wel de glazen nodig van de DE-type lampen, die kosten ook ongeveer 100 euro per stuk. Dan ga je uiteindelijk ook makkelijk over de 300 euro heen. Dus dat wordt ook redelijk kostbaar met een onzeker eindresultaat. Dus wellicht toch even wachten tot er een goedkoop DE setje voorbij komt.

  14. #13

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    11,9 Volt staat er op de lampen bij draaiende motor.

  15. #14

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door struikie Bekijk Berichten
    LED of Xenon in een halogeen armatuur wordt helaas niet meer gedoogd.
    Osram heeft de eerste goegekeurde LED lamp ter vervanging van halogeen:
    https://www.osram.de/am/night-breaker-led/index.jsp

    Is helaas geldig in Duitsland, hopelijk een binnenkort ook in NL. En dit terwijl ze in Duitsland een stuk strenger zijn in voertuigaanpassingen.

  16. #15
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anwocross Bekijk Berichten
    11,9 Volt staat er op de lampen bij draaiende motor.
    Als ze branden bij draaiende motor, even een extra kabel van lamp naar de + van accu ....dan zie je wat 2 volt extra doet met het licht.

    Heb bij meerde auto's van die leeftijd relais geplaatst en de originele kabel als stuur spanning voor het relais gebruikt.
    Laatst gewijzigd door fons716; 04-01-22 om 19:31.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  17. #16

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Als ze branden bij draaiende motor, even een extra kabel van lamp naar de + van accu ....dan zie je wat 2 volt extra doet met het licht.

    Heb bij meerde auto's van die leeftijd relais geplaatst en de originele kabel als stuur spanning voor het relais gebruikt.
    Zojuist even een test gedaan. Op het oog zie je niet heel veel verschil tussen 12 en 14V. Als je foto's maakt van een verlichte kamer met alleen de autolamp zie je toch een redelijk verschil tussen 12 en 14V. Dit was met een Philips H4 lamp met 55/60 W vermogen. Dit vermogen meet ik bij 12.8V, terwijl er 12V opstaat. Een beetje spanning extra kan dus geen kwaad lijkt het, hoewel het gegarandeerd ten kosten gaat van de levensduur, maar dat maakt me weinig uit.

    Straks maar eens kijken hoe de ledlampen het doen. En anders kan ik altijd nog de spanning verhogen, mooiste is dan om de spanning te stabiliseren op 11-12V en deze dan te verhogen met een boost converter naar 14-15V. Het licht met de nieuwe reflectoren lijkt al veel beter te bevallen. Maar dit was in het donker bij droge omstandigheden, maar eens kijken hoe het nu is in de regen bij slecht verlichte wegen.
    Laatst gewijzigd door Anwocross; 11-01-22 om 00:18.

  18. #17
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Ik heb vroeger 10 jaar gereden met een type 1 Scirocco, origineel was dat licht ook slecht (11,5 volt dacht ik)
    Het verschil met een relais was best groot (2,3 volt), converter heb je niet nodig want je dynamo heeft een spanningsregelaar.....er zijn ook spanningsregelaars die een hoger voltage geven.

    Levensduur lamp heb ik geen problemen mee gehad, als zal die iets korter worden.....bij mijn A3 heb ik al vaker de H7 moeten vervangen.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Mijn ervaring met de 2.8 is dat er geen duidelijke vermogenstoename is bij hogere toeren. Meer herrie, maar er gebeurt niets. Misschien is er wat gedaan aan je blok?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #19

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Mijn ervaring met de 2.8 is dat er geen duidelijke vermogenstoename is bij hogere toeren. Meer herrie, maar er gebeurt niets. Misschien is er wat gedaan aan je blok?
    Ik heb geen idee, wellicht wel. Maar wat zou je aan een atmosferisch blok kunnen aanpassen wat zo plotselinge vermogenswinst oplevert bij een specifiek toerental? Slecht geprogrammeerde ECU?

    Wanneer ik een andere ECU plaats moet ik nog uitzoeken hoe de aansturing werkt voor het schakelen tussen lang/kort inlaat traject. Ik zal dan de gehele inlaat wel eens beter gaan bekijken. Ik vermoed dat het lange inlaat traject ergens gesmoord wordt.

  21. #20
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 Quattro 5 cilinder

    Of hij loopt natuurlijk niet helemaal lekker bij lagere toeren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •