Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Project type 82 '77 by ex0dus -> vragen & problemen

  1. #1

    Standaard Project type 82 '77 by ex0dus -> vragen & problemen

    Ik heb weinig tijd, dus echt snel zal dit topic niet gaan lopen.
    Het is bedoelt om vragen van mij aan jullie te stellen, en zodat iedereen het kan volgen door middel van foto's. Altijd leuk voor later.

    Dit is van vandaag.


    Mijn stuur kraakt, ik heb het stuur er toen afgehaald en hier en daar wd40 gespoten, helaas had dit geen effect.
    Nou ben ik de hele zaak aan het demonteren geweest, en zie ik dat er een veer zit, en ik ben er bijna zeker van dat deze de boosdoener is.
    Insmeren met wd40 heeft blijkbaar weinig nut, dus weet iemand of ik er wat aan kan doen?


    Hier nogmaals een foto.


    Als ik het licht aanzet, gaat er geen lampje branden. Als ik grootlicht aan zet, dan gaat de meest linkse, blauw branden, hoort dit zo? Dus ook dat er met normaal licht geen lamp gaat branden? Of zou die blauwe of een andere dan moeten gaan branden?


    Die paal die uit het dashboard steekt, zit niet netjes in het midden, wat betekend dat het kapje wat er over heen moet, niet netjes in het midden zit.
    Ik zag deze ophangingsdingen zitten, en vroeg me af, kan ik het geheel afstellen? Of is dit te moeilijk werk?



    Dit is onderin het dashboard, hier zitten zoals je ziet 2 bouten, ik neem aan dat ik dan deze los zou moeten halen, en die bij de stuurkolom, zodat ik het geheel als dat kan, iets naar links kan schuiven, zodat alles netjes zit.


    Klopt het dat het tellerhuis gewoon los er in zit? Ik kon hem er zo uitduwen, zat nergens aan vast, klopt dit?


    Beetje onduidelijke foto, maar zoals je misschien ziet, zit het contact slot ook niet netjes in het midden van het gat, daarom denk ik ook dat het niet helemaal recht zit.


    Nog een geheel shot van het dashboard, zoals het uit elkaar ligt.


    Deze schakelaar resoneert nogal. Als ik het "stokje" vast pak, dan is het resoneren over. Is dit te ver uitgelubbert, of kan ik hier nog iets aan doen, of heeft iemand een andere voor mij die niet trilt?
    Ik zat er aan te denk het ding op te hangen in rubbertjes ofzo, dat het strakker vast zit, maar dan trilt het misschien nog wel meer, dit moet ik nog even bekijken.

  2. #2
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Het lijkt me dat bij het voeren van (dim)licht er geen lampje gaat branden... de enige auto waar ik weet dat het wel zo is is Renault...
    Bij groot licht een blauwe waarschuwingslamp op de dash is wel normaal ... volgens mij klopt dat dus (ben echter geen type82 kenner :wink: )

    *edit* ... ik heb meteen maar even je foto's bijgevoegd.
    One liter, driver's licence eater...


  3. #3

    Standaard

    Ok bedankt.
    Bij moderne auto's is het toch echt wel zo als je je lampen aan doet dat er een of ander lampje gaat branden op je dash, dit was in elk geval bij mijn Golf en bij mijn Xantia wel zo, en bij mijn Berlingo is dat ook zo.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Bij de type 82 gaat bij dimlicht geen lampje branden.

    Die veren kun je niet echt smeren, maar als het daar kraakt zou je het met een meer permanent smeermiddel zoals kopervet (Brezan) kunnen proberen.

    Bij mij zit het instru-paneel met twee veren vast. Is onhandig, dus veel beunhazen... ehh, monteurs, laten de boel los liggen. Je ziet de haakjes zitten, achterin je dashboard.

    De stuurkolom zit vast met breekbouten. Losmaken is niet mogelijk, maar als het je bijzonder irriteert zou je nieuwe bouten kunnen bestellen en deze kunnen doorslijpen, mits die bouten nog leverbaar zijn. De toleranties waren niet zo waanzinnig in de jaren '70, volgens mij zit het bij mijn auto's ook niet 100% in het midden.

    Met vier type 82s ga ik mijn reserve-stuurkolomschakelaar niet verkopen, maar misschien kun je door wat schuiven en de boel beter vastzetten met wat rubber ertussen de trillingen verminderen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard

    Nou dan laat ik dat stuur gewoon zitten, ik ga de boel niet doorslijpen.
    Denk dat kopervet niet zal werken bij die veer, ik weet niet precies waarom die veer er zit, ik heb helaas geen vraagbaak of een Haynes (kan ze gewoon nergens vinden).
    Wat wel is, zal jullie ook wel opgevallen zijn, dat er altijd zo veel afbreekt bij die oude wagens, al dat plastic is half weggerot hehe.


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Oud plastic was sowieso niet zo geweldig van kwaliteit en 25+ jaar in wisselende temperaturen helpt niet. Ondanks dat is er bij mijn type 82s niks afgebroken...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard

    Heb inmiddels een Haynes besteld, voor 32,50, kon er nergens een vinden maar bij proxis.nl hadden ze er blijkbaar een.

    Maar waar dient die veer dan precies voor? Ik heb wel het idee dat sinds ik hem ingespoten heb de wagen lichter stuurt.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    http://oas2000.proxis.be/gate/jabba....18&si=77657272
    Ik heb deze in elk geval besteld, als ik op dat ISBN nummer zoek dan is het van '73 tot '79, dus ik neem aan en ik hoop dat het dan de goede is...

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Die heb ik ook, prima boek.

    Die veer vangt klappen op je stuur op.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard

    Heb wat trildingen in rubber van een oude fietsband gedaan, nou trilt alles nog veel meer. Maar ja is altijd met oude auto's dat er vanalles trilt... Zou eigenlijk een andere ruitenwisserhendel moeten hebben, die niet trilt... Passen die van een Passat ofzo ook?

  12. #11

    Standaard

    Ik was zo eens deze thread aan het bekijken: http://www.cleaned.be/forum/index.php?showtopic=13323

    En dat dashboard is gewoon precies hetzelfde. Dus als ik wat nodig heb ik kan ik het ook van een Passat slopen. Dat brent wel mogelijkheden, dat ik bijvoorbeeld dat tril ding vervang door zo'n ding van een Passat, mits deze niet trilt.
    Is er enige kans dat je deze auto's nog op de sloop treft?

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Reken er niet op, Passats van die leeftijd waren net zo slecht als de Audi 80 tegen roest beschermd en zijn al jaren van de weg verdwenen. Ik ben er al jaren geen meer tegengekomen op de sloop, maar je kunt altijd mazzel hebben.
    Een clublid van de Audiclub was op zoek naar delen voor zijn type 82 en liep op de sloop tegen een prima en complete '78er aan. Hij rijdt nu in die auto en heeft de zijne gesloopt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13

    Standaard




    Heb de luchtfilter bak ook maar van een nieuw zwart kleurtje voorzien. Het is geen professioneel spuitwerk, but it will do hehe. Is ook niks als je luchtfilterbak er splinternieuw uit ziet, en de rest van de wagen is maar zo-zo...

  15. #14

    Standaard

    mmmm weer een type 82 er bij en heb je er grote planne mee?
    ik heb ook een type 82 van bj 78.met 24.000km er op.draag er zorg voor maat. en succes er mee. fototje van de mijne

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ex0dus
    http://oas2000.proxis.be/gate/jabba.coreii.g_p?bi=4&sp=DETAILS&mi=306418&si=7765 7272
    Ik heb deze in elk geval besteld, als ik op dat ISBN nummer zoek dan is het van '73 tot '79, dus ik neem aan en ik hoop dat het dan de goede is...
    is deze boek nog te verkrijgen?

  17. #16

    Standaard

    www.asnbooks.nl, daar heb ik hem vandaan nu, maar heb hem nog niet.
    Die bij Proxis die hadden ze niet meer op voorraad, dus heb ik maar geannulleerd.

    Overigens heb ik niet echt grote plannen met de Audi, hij is best in goede staat (niet zo goed als de jouwe natuurlijk), hij is wel wat roestig hier en daar, maar niet rot, geen gaten.

    De carroserie is wel mooi vlak overal, maar hij is wel verkleurd, ook zitten er een ander kleur spatscherm op, zat ooit een deuk in.

    Wel is al het chroomwerk in super goede staat, alleen dat chroomwerk zit er niet op, moet er nog een keer op.

    Interieur is erg netjes, niks gescheurd.

    Ik heb ook nog wat onderdelen zoals koplampen, de ramen, dashboard spullen etc, dus ik kan nog even vooruit.

  18. #17

    Standaard

    Het grootste probleem is is dat er bijna nooit mee rijd, maar hij wel gewoon buiten in weer en wind staat helaas.... Ik draag er in elk geval zorg voor tot het moment dat ik hem verkoop.

  19. #18

    Standaard

    heb je msn? dan kan ik je toevoegen he. want ik heb nog een paar vragen aan jou.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •