Nee? Vertel...Oorspronkelijk geplaatst door stragenmitsuko
Je hebt geen idee .Oorspronkelijk geplaatst door tom
Op een bepaald moment lagen er zes cardans volledig gedemonteerd .
Dat zijn twaalf koppen , allemaal waar het vet uitloopt .
M'n hamers , m'n schroevendraaiers m'n tangen .... kon ze zelfs niet meer vasthouden .
Oproep
Zijn er medeforummers die cardanassen los liggen hebben , en die deze effe kunnen opmeten . Het moeten er zijn met C-clip koppeling .
Dus met de korte astap en binnenschroefdraad . Zie foto enige posts terug . Ik schat dat ze vanaf de B3 gebruikt werden .
Die 9 mm aan de linkerkant wil ik nog graag weghebben .
Pat
Een belangrijk klusje dat nogal eens durft vergeten te worden .
Het uitlijnen van de aandrijving .
Zowel de motor/bak combinatie als het achterdiff kan je enkele cm
naar links of naar rechts stellen .
De bedoeling is dat de hartlijn van de bak zo nauwkeurig mogelijk in de hartlijn van het achterdiffentieel uitkomt .
Zodoende hebben de homokineten zo weinig mogelijk werk wat zowel de rustige loop als de levensduur ten goede komt .
Om dat te doen heb ik een vlakke flens die op de bak/diff past en waar een lange buis in zit .Zo goed mogelijk centrisch gedraaid .
Als je nu de bak of diff met de hand ronddraaid , dan beschrijft het uiteinde van de buis een kleine cirkel . Aan de hand van de uitersten van die cirkel kan je heel goed bepalen naar welke kant er moet uitgelijnd worden .
Vervolgens de centrale cardan geplaatst .
Op de foto een goed zicht op het bmw steunlager .
En een foto van het geplaatste tussenstuk aan de bakzijde .
Ook het steunlager moet uitgericht worden .
Dat doe ik later , als de wagen terug op z'n wielen staat en een eindje gereden heeft .
Bij het terug plaatsen van de alternator hoer en voel ik plotseling iets breken .
Effe opengemaakt , en ja hoor .
De aansluiting van de sense draad is inwendig afgebroken .
Door het vastdraaien waarschijnlijk de bout een kwartslag meegedraaid
en zodoende is dat draadje gebroken .
Ik heb alles schoongemaakt , vertind en terug vastgesoldeerd .
Dat doe je niet met een boutje van 25Watt . :-D
Vordert lekker allemaal :-D
(goeie tip van die cardan, moet ik even onthouden)
Stilaan komt de vloer van de garage terug in beeld .
En de motorruimte zit weer lekker vol .
Daarstraks eens proberen te starten , en dat ging niet .
Vervolgens een klein onbeduidend foutje opgelost , en ja hoor .
Nu gaat het wel .
Rest nog het interieur terugzetten , en de bekabeling opruimen en aansluiten . Het digidash vraagt toch meer aanpassingen dan het analoge uit de vorige wagen .
CC inbouwen staat ook nog op stapel .
Pat
Oh ja , en voor wie er aan twijfelt .
Als je de benzinetoevoer en terugvoer leidingen omwisselt , dan start de motor NIET . No way , geen kik , geen plofje . Niks .
Dat was dus het onbeduidende foutje ....
It's alife!
Ja , de benzinepomp maakte een heel ander geluid dan ik gewoon ben .Oorspronkelijk geplaatst door viermaal
De eerste seconden dacht ik dat het kwam omdat alles nog leeg was .
Maar dat was dus niet het geval .
Als de klanten me nog effe gerust laten zou hij eind volgende week rij waardig moeten zijn . Misschien nog zonder airco en enkele ditjes en datjes . Er zit trouwens een heel klein lek in m'n airco dat ik eerst moet opsporen .Oorspronkelijk geplaatst door viermaal
Hierbij alvast een foto van de nodige onderdelen .Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bruls
Ik heb maar 1 kabelboom en 1 bruikbare stuurkolomschakelaar . Die zijn allebei van het pre 1983 interieur met analoog dashbord
Dit materiaal is gereserveerd voor de witte oer-q die 100% 1981 moet blijven .
Dus ik ga voor deze CQ zelf een bediening met enkele schakelaars moeten verzinnen en de boel met een eigen kabelboom aan mekaar moeten breien . Ook de snelheidsmeting is met het digitale dashbord lichtjes anders . Maar het lukt wel hoor , in wezen is zo'n cc vrij eenvoudig opgebouwd .
Over die cc: ik mis nog de 2 schakelaars voor het rem- en koppelingspedaal.
En aansluiten met digidash is juist simpeler omdat je het digitale signaal niet hoeft om te zetten voor gebruik van de analoge tellers.
Ik moet een spoeltje achterop het dash zetten (volgens Et*a).
En damn, jij hebt een pre-83 hendel! :shock:
Mocht je dat nog eens ergens tegenkomen, ik wil cc in m'n 82-er Coupe bouwen en heb alleen een facelift hendel. Zal best werken maar hoort er niet bij.
Ik heb nog wel enkele van, die ventvalves op overschot . En zo'n spoeltje voor op de km teller ook .Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL
Ruiltje Ferry ? Als je die hendel toch niet gebruikt .
Op de amerikaanse ebay kom je die oude uitvoering al eens tegen .
Ze zaten ook in de audi4000 , en daar zijn er genoeg van .
Pat