Ok, ik zal het eens bekijken
Ja er staat inderdaad Porsche op, maar op de andere kant van de klauw staat Brembo. Het boekje wat er bij zit is ook van Brembo.
Ik denk dat de klauwen gemaakt zijn door Brembo voor Porsche, welke vervolgens weer op de RS2 terecht gekomen zijn.
De Nurnburgring inderdaad. En waarschijnlijk nog op Assen.
Succes met je project, leuk.
De motor ga ik eerst nog niets aan doen. Ik ga eerst nog het volgende doen:
- Open luchtvilter.
- Uiltaat vervangen, RVS grotere diameter waar mogelijk, en catalysators er tussen uit.
- Kooi er in lassen.
- Waarschijnlijk groter oliekoeler.
- Kijken welke 'ophangingsrubbers' vervangen moeten worden.
Motorisch heb ik wel ideen over, maar dit zal pas later komen.
Er is afgelopen week weer veel gebeurt. Donderdag is de auto naar de uitlijner geweest. Het bleek een hele klus op de auto goed af te stellen voor gebruik op het circuit. De auto is nu zo afgesteld dat hij zoveel mogelijk op het binnenkant van het wiel rolt. Dit betekent dat ik op de rechte einden wat stabiliteit moet inleveren (minder rubber aan de grond), maar in de bochten meer grip voor terug krijg. Door de G krachten wordt de auot meer naar buiten geduwd en dus krijg je meer rubber aan de grond en dus meer grip.
Mijn eerste indruk na een paar ridjes op de openbare weg zijn zeer positief, het is net of de auto een paar hondert kilo lichter geworden is. Ook de KW schroefset en de remmenset komen nu zeer goed tot hun recht.
Ik heb het uitlijnen laten doen bij Lammert van der Meulen in Dokkum. Hij heeft zijn eigen bedrijf wat niets anders doet dan auto's uitlijnen, het liefst voor op het circuit. Het is strak bij hem ook mogelijk om bij hem de auto te laten uitwegen. Dit betekent dat je met een schroefset de auto zo kunt afstellen en uitlijnen dat de auto maximaal in balans is.
Zoals jullie wellicht al gelezen hebben is mijn auto gisteren ook op de rollerbank geweest. Aangezien ik de auto nog niet zolang heb, leek me dit een mooie gelegenheid om eens te kijken wat de start positie is. Hij bleef steken op 190pk aan de krukas, dus er is werk aan de winkel. Meest voor de hand licht turbodruk verlies, maar dat moeten we nu dus gaan uitzoeken.
Ofwel je hebt hem meer negatief camber gegeven. Zal standaard, gok ik, rond tussen de 0-0.5° negatief hebben gezeten, waar zit je nu op?
Beste forummers,
Afgelopen weekend is de S2 voor het eerst op de Nordschleife geweest, dus bij deze maar even een verslagje van mijn ervaringen.
Het was in duitsland een heet weekendje, ongeveer 34 graden celcius. Dus een mooie testcase om met name de koeling van de auto te testen. Op de heenrit naar het circuit werd al duidelijk dat de olie temperatuur idd een probleem is, zoals ik al had verwacht. Bij 170Kmh kruisen op de km teller liep de temperatuur op tot 125 graden. Ook bleek er een probleem met het linker voorwiel, een schurend geluid was te horen tijdens de rit, met name bij het terug schakelen. Bij aankomst bij het hotel het wiel er af gehaald om te kijken wat het probleem was. Het bleek dat het wiel een beetje aanloopt in de wiel kast. Maar niet dermate dat we geen rondje op het circuit konden wagen.
Zaterdagmiddag het eerste rondje geprobeerd. Ook hier liep ik al snel tegen een te hoge olie temperatuur aan, kwam boven de 130 graden, wat natuurlijk te heet is. Wat me wel positief verastte zijn de remmen en de wegligging van de auto. Het rempedaal moet wel stevig ingetrapt worden, maar dan remt hij ook prima en ook geen last gehad dat ze heet worden. In scherpe bochen liep het wiel inderdaad enigzins aan, dus die avond maar besloten om de schroefset ietsje omhoog te draaien. Nadeel hiervan is dat het invloed heeft op de uitlijning van de auto, maar het was het een of het ander.
De volgende dag nog een rondje gedaan. Aangezien hier niet een reis vanuit Nederland aan vooraf gegaan was, ging het nu beter met de olie temperatuur. Naar 15km had de olietemperatuur echter toch de 130 graden bereikt. Mijn positieve gevoel over de wegligging werd nog eens bevestigd. Onzettend veel grip in de bochten en ook een heel vertrouwd gevoel. En doordat de S2 gezegend is met een hoog koppel, doet hij het op dit circuit wat betreft prestaties ook uitstekend.
Het is nu dus een kwestie van een grotere oliekoeler, een kooi en de ophaningsrubbers voor PU rubbers vervangen en dan moet er veel mogelijk zijn.
Op het circuit heb ik ook nog een fransman getroffen met een audi 90 (volledig in grijze rode DTM kleuren). Hij heeft hier een S2 blok in gezet (een blok wat 10 jaar op een plank heeft gelegen en 15.000km had gelopen). De motor is gechipt naar 250PK. Hij legt met deze auto het rondje af in 8:20, dus dat is echt vreselijk snel. Hij heeft nog een rondje achter ons (een vriend van mij reed) aan gereden, hij was erg benieuwd hoe het zou gaan met de S2 met zijn quatro aandrijving. Maar na ongeveer 3km had hij wel genoeg gezien en ging ons voorbij of we er niet stonden. Maar naar het rondje had hij wel wat tips. We rijden nog te veel met de auto of het een voorwiel aangedreven auto is, dus nog iets te hard de boch in en nog te weinig gebruik maken van de vierwiel aandrijving bij het uitgaan van de bocht. Op zich ook niet gek omdat we alleen nog voorwiel aangedreven auto's kenden.
Foto van de S2 op het circuit
http://www.autopics.nl/fotos/nurburg...7/IMG_3577.JPG
De mazda van mijn vrienden:
http://www.autopics.nl/fotos/nurburg...7/IMG_3365.JPG
http://www.motorsport-pics.de/Galeri...70715_0568.jpg
De audi 90:
http://images.mw-sportfoto.de/2007/t...touri0526.html
http://images.mw-sportfoto.de/2007/t...touri1238.html