Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 52

Onderwerp: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V), updates zo hier en daar :)

  1. #1
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V), updates zo hier en daar :)

    Na lang wikken en wegen heb ik besloten, de 90 toch van een nieuw motortje te gaan voorzien. De huidige heeft 330.000 gelopen (waarvan de laatste 90.000 door mij de afgelopen 3.5 jaar) en heeft sinds de zware vorst wat moeite met starten als hij een paar dagen gestaan heeft, olieverbruik is ook spontaan verdubbeld sinds de start-issues en de motor heeft verder nooit enig onderhoud gehad. Toen ik een aanbod kreeg van een forummer voor een ander NG blokje, heb ik besloten om het hiermee te gaan doen.

    De huidige motor loopt nog goed, trekt probleemloos door en zal hopelijk binnen een jaar nog geen ernstige problemen geven. Dat is namelijk ongeveer de tijd die ik ervoor gepland heb om deze NG opnieuw op te bouwen. Nee, geen 20VT, gewoon een nieuwe NG. Natuurlijk is een turbomotor veel leuker, maar qua kosten en ook karakter en sound wil ik gewoon een NG houden. Een lekkere kalme cruisemotor met toch wel wat potentie.

    Over een paar weken (12 feb) ga ik 'm ophalen. Op de planning staat complete demontage, complete koprevisie, alles reinigen, nieuwe lagerschalen, zuigerveren, pakkingen, riemen, sensoren, etc. Eventueel ook nieuwe koppeling en dan alles weer in elkaar schroeven, en dan de huidige motor vervangen, die tegen die tijd rond de 360.000 kilometers gelopen zal hebben. Hij zal meteen ook een externe oliekoeler mee gaan krijgen om ook in de warme zomermaanden bij veel inspanning geen heethoofd te worden.

    Daarna wil ik ook de bak en achterdiff reviseren. Uiteindelijk de wagen geheel opnieuw laten spuiten (ook ivm roest, heb nog 2 deuren en nieuw voorscherm liggen) over een jaar of twee/drie en dan als tweede auto als oldtimer verzekeren en helemaal perfectioneren, zodat het een mooi-weer en ringauto wordt met een hoop leuke extra's als RVS uitlaat, powerflex bussen, FK highsport schroefset, S2 remmerij, S2 assen (20V naven), etc.

    IMAG0587.jpg
    IMAG0585.jpg

    Ik ben er nog niet aan begonnen, maar wil het in een keer zo goed mogelijk doen. Overweeg ook nog wel een spitse nokkenas (schrick bijv.) om toch net een beetje meer agressie uit het blok te halen. Als iemand een bruikbaar en betaalbaar alternatief weet voor het luchtweger-gebeuren, zou ik daar eventueel ook wel interesse in kunnen hebben. Ik wil nl alles onder de kap reviseren, uiteindelijk zal die ook helemaal schoongemaakt e.d. worden en dat is toch een erg gevoelig onding dat áls het eenmaal problemen geeft, amper meer in orde te krijgen is behalve dan te vervangen door een andere.

    Dit laatste ook een héél klein beetje omdat het misschien stiekem toch wel leuk zou zijn om er ooit in de verre toekomst nog een 10VT van te maken...

    Anyhow, to be continued .

  2. #2

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Leuk! Ben benieuwd naar meer foto's !
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

  3. #3
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Zodra het blok er is zal ik aan de demontage beginnen. Er is geen geschiedenis van bekend, is überhaupt niet laten lopen door de huidige eigenaar, maar draait wel gewoon rond zonder aan te lopen of vreemde geluiden te maken, dus als toch alles gereviseerd wordt maakt dat voor mij niks uit.

    Aangezien mijn tijd erg beperkt is en het blok bij mijn ouders zal staan, zal het hooguit tot 1 of 2 dagen per maand klussen beperkt blijven. Maar een jaar lijkt me daarom ook wel een realistisch minimum.

    Ik twijfel nog over de koprevisie. Enerzijds kan ik het uitbesteden, maar het is ook geen mega ingewikkelde wetenschap. Grootste issue is nauwkeurige documentatie en gereedschap. Mocht iemand connecties hebben met iemand die, of zelf mee zou willen helpen om de kop te reviseren (ergo beschikken over kennis en gereedschap), dan houd ik me aanbevolen. Uiteraard tegen correcte vergoeding.

  4. #4

    Smile Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Zo Joris, dat zijn grote plannen, ik wist niet dat jouw 90 aan een ander blok toe was.
    Ik zou de auto ook gewoon "NG" houden, die klinken gewoonweg het lekkerste en zijn krachtig onderin de toeren.

    Hopelijk hoeven er geen nieuwe zuigers in je "nieuwe' blok zoals bij die van mij want echt goedkoop is dat niet.
    Ik ga je topic volgen, mijn 7A blokje blijft nog even liggen zo die ligt.
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  5. #5
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bleuq20v Bekijk Berichten
    Zo Joris, dat zijn grote plannen, ik wist niet dat jouw 90 aan een ander blok toe was.
    Ik zou de auto ook gewoon "NG" houden, die klinken gewoonweg het lekkerste en zijn krachtig onderin de toeren.

    Hopelijk hoeven er geen nieuwe zuigers in je "nieuwe' blok zoals bij die van mij want echt goedkoop is dat niet.
    Ik ga je topic volgen, mijn 7A blokje blijft nog even liggen zo die ligt.
    Ach, het blok loopt nog wel lekker maar de km-stand is niet echt heel laag en hij krijgt zo nu en dan toch goed op z'n flikker; ik wil de grotere problemen en kosten (bijv. koprevisie, lekke koppakking, zuigerveren, etc) voor zijn door alles in 1x goed gedaan te hebben. Vooral nu het olieverbruik ineens flink toegenomen is en ik dit blok aangeboden kreeg, heb ik de keus gemaakt. Zo blijven de kosten nog uit te smeren over langere tijd en hoef je je geen zorgen te maken om nieuwe verassingen. Overigens hoop ik ook niet op te ver uitgesleten zuigerschachten, want dan zoek ik gewoon een ander onderblok... Nieuwe zuigers zijn echt te duur voor dit blokkie.

    Motortakel is nog over van het comp ombouw project Dus ga alleen nog even zo'n motorhouder bestellen.


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.878
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Goed idee, een motorswap met hetzelfde type is al aardig wat werk en straks weet je weer dat je een tijd kunt rijden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Leuk project Joris!
    Weet nog wel ergens een bak met achterdiff voor je.

  8. Ad
  9. #8
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Ligt eraan wat het op moet brengen, eventueel ben ik wel geïnteresseerd Zou natuurlijk het mooiste zijn om de boel met bak eraan en al erin te gooien... @tom, ik hoop er tot het einde der tijden mee door te kunnen rijden. Het is de bedoeling om de 90 op den duur als tweede auto te gaan rijden om hem wat te ontlasten. De oldtimer-leeftijd nadert (volgend jaar 25 jaar oud) en hij kart nog steeds rustig 25.000 per jaar, hij heeft wel wat rust verdiend daarna vind ik. Maar de financiën laten niet nog een auto toe. Zal niet binnen 3-4 jaar zijn denk ik.

  10. #9

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    leuk project, ga ik volgen
    Laatst gewijzigd door herman1988; 17-01-11 om 19:10.
    '03 Audi S4 avant H6

  11. #10
    The Wale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    37
    Posts
    3.169
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Ga hem ook volgen, iig veel succes!
    Audi A3 8P | 1.9 Tdi BLS | Hartog Tuned | Kw Street Comfort Coilover | MTM Bimoto

    VCDS 14.10.1 Sint-Truiden

  12. #11

    Smile Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Y0®iZz Bekijk Berichten
    De oldtimer-leeftijd nadert (volgend jaar 25 jaar oud)
    Bedoel je dat je auto wegenbelasting vrij word, hij is toch van 1987?
    Je hebt ineens meer olieverbruik, misschien zijn gewoon je klepsteelrubbertjes overleden?
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  13. #12
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bleuq20v Bekijk Berichten
    Bedoel je dat je auto wegenbelasting vrij word, hij is toch van 1987?
    Je hebt ineens meer olieverbruik, misschien zijn gewoon je klepsteelrubbertjes overleden?
    Zou zomaar kunnen. Heb geen zin om al die dingen uit te gaan zoeken als ik toch een ander blok volledig ga reviseren. Zo lang het nog maar in orde blijft tot hij vervangen wordt. WB-vrij wordt hij niet, maar een auto van 25 jaar oud blijft verzekeringstechnisch en in terminologie nog altijd een oldtimer...

  14. #13

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Als je maar niet te veel km rijd.

    Heb ook een belastingvrije maar rijden 30k per jaar en dan betaal je gewoon het volle pond.

  15. #14
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Motorhouder is besteld, dus de 12e meteen erin hangen! Nog ruim twee weekjes .

  16. #15
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Vandaag motor, bak en diff opgepikt in Ommen. Ben wel met wat demontage begonnen, maar hij is te zwaar om zo in die houder te hangen in je uppie. Gelukkig is de eerste bout al rond van binnen van het IM dus maar eens een flex gaan organiseren. En een sleutel (nouja, omgekeerde dop, hoe noem je dat?) bestellen voor de kopbouten. Morgen bij daglicht misschien nog een plaatje en hopelijk een foto van het blok in de houder. Bak en diff zullen nog zeker een jaar liggen, want aan de motor zit genoeg werk... Hij draait wel zonder problemen rond, dus dat scheelt. Zie ook geen derrie onder het kleppendeksel, maar de koelvloeistof zag er niet al te smakelijk uit. Ach, maakt niet uit of er dingen lek zijn, als de zuigers maar netjes passen enzo.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  17. #16
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Onderblok is leeg. Over twee weken heb ik een 12er multisteek bitje en kan de kop eraf. Koppeling zag er nog prima uit. Zo ook alle lagerschalen etc. Die laatste ga ik denk ik toch vervangen. In het zeefje van de oliepomp zit wel wat troep, dus die moet even vervangen. Er lijkt verder nergens schade of dergelijke, dus ik ben tot op heden tevreden. Als het onderblok leeg is, laat ik hem denk ik schoonmaken.

    Wat is de verstandigste manier om het onderblok te (laten) reinigen? Is dat zelf te doen met wat geduld, en een berg remmenreiniger of zulks spul? Of gewoon wegbrengen en onder laten dompelen in vergif? Misschien geef ik 'm nog een kleurtje, zit te denken aan antraciet.

  18. #17

    Smile Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Aan het eind van de straat hebben we hier zo'n "handwasstraat" ,ik weet even niet hoe je zoiets noemt maar met van die spuitpistolen zeg maar, net als met een Karcher.
    Er zit een programma "motorreinigen" bij en dat is water met volgens mij ontvetter oid.erdoorheen, het kleurt iig. wit op, ik heb het blok gewoon op het afvoerrooster gelegd en schoongespoten, alle roet en zooi komt er dan goed af en ook alle vettigheid en olieresten ben je dan kwijt, bij mijn blok spoot ik uit het gat van de carterontluchting een hele prop met roet.
    Het blok is dan mooi schoon om je metingen te gaan doen oid.
    Aan de binnenkant van het blok blijft echter wel de bruine aanslag zitten, die kreeg ik er niet af gespoten, mijn blok gaat 1 dezer dagen naar HK technicks http://www.cilinderkop.nl/ voor het vlak, boor en hoonwerk, zij hebben een grote wasmachine en dan komt het blok er weer blank uit.
    Ter demonstratie hebben ze een oude zuiger van mij erin gehad en alle roet en aanslag waren verdwenen dus dat werkt echt goed.

    Dus: voor een paar euro eerst met de hand schoonspuiten, dan de machinale bewerkingen en dan in de wasmachine, zo zal het bij gaan gebeuren denk ik.
    Heb je al een adres voor je bewerkingen? Tot nu toe ben ik zeer tevreden over HK, een klein bedrijfje met 2 enthousiaste eigenaars.
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  19. #18
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    BoZ ligt niet bij mij om de hoek. Even 50 kilo posten is niet goedkoop, en ook al werk ik bij tnt sponsor ik ze dat liever niet. Misschien een keertje op en neer karren, maar dan moet het wel ter plekke gebeuren. Uurtje of twee uur wachten is niet erg, maar twee keer 600 km retour is me net iets te fanatiek. In het zuiden, waar de motor ligt, is donkers motorrevisie om de hoek (http://www.donkersrevisie.nl/), ik hoor daar ook positieve verhalen over. Denk dat ik daar eens ga informeren binnenkort. Het belangrijkste is om te weten, of de zuigerschachten krap genoeg zijn voor de huidige zuigers. Overmaten ga ik niet aan beginnen. Ben wel benieuwd wat ze er voor vragen, wat kostte het je om hem te laten reinigen? Bedankt voor de tip verder, zal eens zien of er iets in de buurt is om zelf aan te beginnen.

  20. #19

    Smile Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Het gaat erom dat je er goede verhalen over hoort, die Donkers zal ongetwijfeld ook goed zijn.
    Ik weet niet meer wat het allemaal gaat kosten, ik heb het blok al een hele tjd niet aangeraakt door andere uitgaven dus ik ben het eigenlijk gewoon vergeten, ik dacht voor het reinigen, vlakken ,boren en honen 250euro maar pin me daar niet op vast.
    Je kunt ze ook een mail sturen en het vragen, ik had trouwens niet in de gaten dat het zo ver van je vandaan was.

    Kun je ergens meetgereedschap lenen of moet je dat ook laten doen?
    Zo op het blote oog is het niet te zien, in mijn blok zaten nog volop hoongroeven en de zuigers hadden eigenlijk geen gladde plekken, ook was er geen noemenswaardige stootrand , toch zaten er een paar cilinders aan de slijtagegrens, ik twijfelde ook om nieuwe zuigers te kopen omdat ze 675euro hebben gekost.
    Echter: bij die zuigers zitten de veren al bij dus die kosten kun je in mindering brengen, honen moet je ook sowiso dus het verschil in prijs zijn de zuigers - zonder veren- en het boren.
    Het is dan straks allemaal wel nieuw, als je zuigers en cilinders nog ruim binnen de grens liggen is het gewoonweg niet nodig maar ik zat helaas op het randje van wel nodig niet nodig en ik heb de extra uitgaven dus wel gedaan, meten is weten hé.
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  21. #20
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard Re: Nieuwe motor voor de 90 (2.3 10V)

    Ja, ik hoop dat het nog goed zit maar als ik naar de 3b van de competition kijk (twee onderblokken gehaald, allebei te ver uitgesleten) en ook jouw blok zie, vrees ik het ergste. Heb niks om te meten of speciaal gereedschap helaas. Hoop wel dat ik er snel uit ben, want het zou wel een behoorlijk struikelblok kunnen zijn als er nieuwe zuigers in moeten. Vooral aangezien het blok gratis was... Vergiste me aardig in de afstand trouwens, dacht dat BoZ zuidwestelijker lag. Is maar 350 km retour. Maar dan toch... .

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •