Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 45

Onderwerp: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Hallo mede-audiforumers,

    In dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van mijn bescheiden project.

    Ik ga de NG-motor van mijn cabriolet (bouwjaar 1992) vervangen voor een 7A. Natuurlijk zijn alle tips&tricks welkom. Het is immers de eerste keer dat ik een motor swap doe!De 7A zit nu in een donor coupé quattro (geloof me, deze was niet meer te redden). Wie kan me helpen met de volgende punten:

    -1. De motor houd soms in (heel even maar). Wat zou dit kunnen zijn?
    -2. De uitlaat van de donor auto is kapot vanaf de kat. (wellicht een antwoord op vraag 1?). Tips voor een vervangende knalpijp?
    -3. Terwijl ik deze swap doe heb ik uiteraard toegang tot plaatsen in mijn cabriolet waar ik normaal gesproken niet zo gemakkelijk kom. Hebben jullie nog tips?
    -4. Ik probeer me goed voor te bereiden op de komende klus. Nu is me aangeraden om van te voren goed te onderzoeken wat de verschillen zijn in de kabelboom van de NG & 7A. Kan iemand mij hier tips bij geven. Natuurlijk zijn ook de stroomdiagrammen van de NG resp. 7A welkom!
    -5. De donor auto is een quattro (mijn cabriolet uiteraard niet). Dit betekend dat ik inieder geval vanaf de kat een nieuwe uitlaat nodig zal hebben. Ook hier zijn tips en ervaringen welkom!

    Alvast bedankt & ik houd jullie op de hoogte!
    Laatst gewijzigd door Superunknown; 24-03-13 om 13:34. Reden: Aanvullingen

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)


  3. #3

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Had je ook problemen met je NG?
    Succes met de ombouw

  4. #4

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superunknown Bekijk Berichten
    Hahahha je auto ondersteboven houden is ook een manier om je motorkap te openen
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris80 Bekijk Berichten
    Had je ook problemen met je NG?
    Succes met de ombouw
    Inderdaad. De NG draaide maar moeizaam (af en toe op 4 poten). Uiteindelijk ben ik er nu achter dat het motor stuur apparaat de geest heeft gegeven.

    De ombouw naar een 7A is meer een gelegenheid dingetje. Ik kon voor weinig aan een Audi Coupé komen, die verder niet meer te redden was. Het leek me dat deze motor erg goed bij de cabriolet zou passen (wel het vermogen van de 2.8E, niet het gewicht). Ik vraag me daarom ook af waarom Audi dit zelf niet heeft gedaan destijds.... Coen Donkers vertelde me dat de ombouw een tamelijk eenvoudige klus was. Ik kan dit nog niet bevestigen of ontkennen, maar zoals beloofd houd ik jullie op de hoogte.

    De Coupé is overigens een Quattro. Ik heb nog even overwogen om dit systeem ook over te bouwen naar de cabriolet, maar ik heb slechts beschikking over een eindig budget...
    Laatst gewijzigd door tom; 13-05-13 om 06:40.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Meer beeldmateriaal: IMG_0150.jpgIMG_0183.JPGIMG_0163.JPGIMG_0155.jpgIMG_0154.jpgIMG_0153.JPGIMG_0151.jpgIMG_0139.jpgIMG_0138.jpgIMG_0142.jpgIMG_0146.JPGIMG_0145.jpgIMG_0149.jpgIMG_0148.jpgIMG_0189.jpg

    Heeft er hier trouwens iemand ervaring met het aanpassen van het motorblok op kenteken oftewel de RDW aanpassingen?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  7. #7
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    RDW: valt erg mee, Roy heeft t net gedaan voor z'n S2 (die naar boven de 500pk ging).
    http://www.audiforum.nl/forum/projec...w-geweest.html
    Laatst gewijzigd door tom; 13-05-13 om 06:42.


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Klopt was idd niet lastig. Maar ik dacht dat je bij een motorswap wel moet kunnen aantonen waar de de motor vandaan heb. Dus niet gestolen oid.

    Maar buiten dat, het aantal cilinders blijft gelijk en je zit onder de 40% vermogens toenamen. Is het dan wel nodig?
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Nieuwe update: De motor loopt, nadat we eerst de brandstof toe- en afvoer hadden verwisseld. Vandaar poging 2 (http://www.youtube.com/watch?v=K6i7n...ature=youtu.be). De auto is verder weer opgebouwd.

    Nu alleen nog een uitlaat... Hiervoor heb ik de auto gisteren naar CD gereden. Van Asten naar Veghel, met alleen een uitlaatspruitstuk. Wat een herrie...

    Er zijn nu nog 3 problemen te tackelen:
    1. De koelvloeistof wordt te warm (Coen zou hier naar kijken)
    2. De nieuwe remmen voelen wat sponzig (ik heb de voorklauwen van de coupé over gezet, dubbele zuigers). Waarschijnlijk een kwestie van een keer goed ontluchten (wederom helpt Coen)
    3. De oliedrukmeter geeft continue maximale druk aan (niet echt een probleem, maar wel leuk voor een zondagmiddag)

    Verder behoeft de afwerking nog enige aandacht. Zo past het dashboard deel bij de pedalen niet helemaal fijn meer nu het motor management er achter zit. Ook ben ik van plan om even bij de RDW te rade te gaan. Wel zo netjes om alles straks ook op het kenteken vermeld te hebben!

    Ik kan niet wachten tot ie klaar is!!
    Laatst gewijzigd door tom; 13-05-13 om 06:39.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    HELP! De koelvloeistof blijft te heet! Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? We hebben zelfs de thermostaat verwijderd, maar toch nog te heet. De koelvin loopt op de hoogste stand, maar als de auto 'overkookt' niet?!? Die vin gaan we nu dus vervangen, maar ik ben bang dat het probleem daarmee niet is opgelost... Nogmaals HELP!

  12. #11
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    koppakking lek?

  13. #12
    Vdub's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2006
    Leeftijd
    43
    Posts
    1.001
    Kudos
    10
    Auto
    Audi V8

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    waterpomp stuk? radiateur verstopt?
    '90 Audi V8 DTM, '03 Audi A8 4.2 quattro, '06 Caddy DSG, '02 Passat Variant 1.8t, '02 Passat Variant W8

  14. #13
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    als de ventilator niet loopt als t blok heet is, dan is de 1e verdachte de waterpomp. dat of er zit e.e.a. aan waterleiding verstopt


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vdub Bekijk Berichten
    waterpomp stuk? radiateur verstopt?
    THX. Na het terug bouwen van de originele radiator (dus zonder 'bijzet koelertje) was het probleem weg.
    Laatst gewijzigd door tom; 03-11-14 om 12:29.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Hallo Allen,

    De cabriolet is klaar! Omdat ik van een aantal mensen de vraag heb gekregen of dit nu moeilijk was zet ik hieronder even uiteen wat er nodig is voor een dergelijke motorswap:

    1. De motor past er zo in. Een donor auto is een aanrader. Zonder lijkt me vele malen moeilijker i.v.m. de kabelboom. Een 7A motor heeft een ander motormanagment als een NG.
    2. Deze swap is voor het leeuwendeel uitgevoerd door een zeer goede monteur (stuur me ff een pb als je zijn gegevens wilt hebben). Uiteindelijk heeft de complete ombouw ca. 60 uur gekost. Ik heb ervoor gekozen om ook direct een grote beurt uit te voeren en een spagettispruitstuk te plaatsen.
    3. Er zijn behoorlijk wat details waarvoor een oplossing moet worden bedacht. Ik noem: Brandstofleiding, Koolfilter, Uitlaat enz.

    Dus: bezint eer ge begint, maar dit is een overzichtelijke klus!

    Succes!

  17. #16

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    En dan volgt de vraag: was het de moeite waard?

    Heb nog een 7A motor liggen van een sloopauto, compleet met kabelboom en alles wat er bij hoort. Zit er zelf ook over te dubben. Je hoort zo veel verschillende meningen over het verschil tussen een NG en een 7A.

    Verder respect voor de ombouw, en heb je nog foto's?

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Ik vind persoonlijk het hoogtoerige karakter van de 7A een enorme mismatch met een cruise-auto als de Cabriolet en de vermogenswinst te beperkt voor de investering in materialen en arbeid. Een aangepaste NG zou mijn ideale motor zijn, poorten en polijsten en wat tweaken van het motormanagement, desnoods een ander injectiesysteem.

    Maar ik ben ook benieuwd wat je van het resultaat vindt...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Na een tank te hebben leeg gereden denk ik dat ik jullie een eerste indruk kan geven.

    + De 7A motor maakt de cabriolet lichtvoetig. Het karakter laat zich het beste omschrijven als een NG met een extra register tussen de 4.000 en 6.000 toeren. Dit is met name fijn bij tussen acceleraties.
    + Het geluid is sportiever (komt waarschijnlijk door het spaghetti spruitstuk)
    + Het brandstofverbruik is ongeveer gelijk aan dat van de NG.
    + Alle leuke reacties die ik krijg op de ombouw!

    - Op slecht/nat wegdek hebben de voorwielen moeite met het vermogen. Deze swap gaat me heel wat voorbanden kosten... De 2.8 E laat qua vermogen en koppel vergelijkbare waarden zien, maar heeft toch 100 Kg meer op de vooras drukken. Ik denk dat dit de reden is dat audi zelf heeft afgezien van de 7A in het leveringsprogramma van de cabriolet
    - De cabriolet heeft een meer ervaren bestuurder nodig. Met name in bovengenoemde situatie heeft de auto behoorlijk last van torque steering. Wellicht dat hier nog wat aanpassingen van de voorwiel ophanging nodig zijn.

    Concluderend ben ik erg blij met het resultaat. Misschien nog de volgende aanvullingen voor wat betreft de uiteindelijke configuratie:

    - De donor auto was een Quattro. We hebben de versnellingsbak van de NG dus gekoppeld aan de 7A. Dit betekent een eindreductie van 3,89:1 (volgens autoweek). De standaard coupé met 7A motor maar 2WD heeft een eind overbrenging van 2,44:1. Ik denk dat dit heel veel uitmaakt voor het karakter van een auto...
    - Toen we bezig waren met de ombouw viel ons iets vreemds op: De versnellingsbak van de coupé Quattro had 2 baksteunen onder het schutbord. De cabriolet maar 1. Het leek ook alsof er nooit een 2de aan had gezeten (hoort dit zo??). Natuurlijk realiseerden wij ons direct dat de auto een stuk stijver zou worden met de tweede baksteun. Dit vermoeden is in de praktijk bevestigd.

    Mijn keus voor het plaatsen van een 7A versus het tunen van de NG is op het volgende gebaseerd:
    1. Gelegenheid: ik kon tegen een eenvoudig budget aan een goede donor komen
    2. Alle upgrades die ik aan mijn NG wilde doen zijn standaard aanwezig bij een 7A (EFI, Spaghetti spruitstuk), met als bonus een 20V kop waardoor het mogelijk is om hogere toerentallen te draaien. Als ik deze upgrades had moeten doorvoeren bij de NG, dan was het prijskaartje veel hoger uit gevallen
    3. Ik had het gehad met de NG. Ik had reeds zoveel vervangen aan dit blok en nog wilde het niet goed lopen! Uiteindelijk ben ik er bij de ombouw achter gekomen dat waarschijnlijk het motor stuurapparaat naar de maan was...
    4. De aankoop van de coupé maakte het ook mogelijk om direct de remmen te upgraden (hoewel deze nog steeds sponzig voelen, zie mijn topic elders op dit forum), een aantal reserve onderdelen te verzamelen en, last but not least, er zat een nieuwe versterker bij die mijn audio een flinke boost gaat geven!

    Ik zal in de loop van de week nog een aantal foto's maken van het eindresultaat en deze posten.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Foto's van het uiteindelijk resultaat. Uiteraard moet de 'bijzet koeler' nog worden verwijderd en de motorruimte worden gecleand en verfraaid.

    064.jpg065.jpg066.jpg067.jpg

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Posts
    444
    Kudos
    5
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Audi Cabriolet ombouw van NG naar 7A Motor (Motorswap)

    Vandaag naar de RDW geweest. De cabriolet was bijna goedgekeurd...

    Onderstaand een foto van mijn CO waarden bij stationair toerental. Weet imand hoe ik de CO waarden 'normaal' kan krijgen? Ik heb het motor stuurapparaat om te testen reeds gewisseld, maar dat had geen resultaat...

    IMG_0476[1].jpg

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •