Is dit de juist categorie waar ik dit probleem had moeten plaatsen?
Hallo iedereen,
Ik lees al een tijdje hier op het forum maar nu bij deze mijn eerste post.
Het probleem is als volgt:
Op willekeurige momenten schiet mijn auto zijn EPC lampje aan.
Vervolgens lees ik de wagen uit met Carista App op mijn mobiel + een ODB2 Wifi adapter.
De code die ik dan eigenlijk altijd terug krijg is: "21388". Of te wel "Valve for Exhaust Flap 1"
Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn uitlaatsysteem niet meer origineel is. Er zit een aftermarket uitlaatsysteem van Armytrix op. Deze is er op gezet door Absolute Motors.
Tijdens het monteren hier van vertelde ze me (met b.v. fotos) dat de stekker die de originele uitlaat open of dicht zou moeten laten gaan al die tijd gewoon los zat en dus nooit verbonden zat aan mijn originele uitlaatsysteem.
De stekker is daarom dus erg gaan corroderen. Nu waren de lui van Absolute Motors zo aardig om direct een plastic zakje (zodat er geen water bij kan) om dat stekkertje te doen en weg te binden aan mijn carrosserie.
Goed, nu vermoed ik dat deze "21388" code die mijn EPC lampje laat branden en ook mijn auto in veilige modus (geen turbo boost meer) zet veroorzaakt wordt door die verroeste uitlaatstekker. Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen? Van een kennis hoorde ik dat je het beste de stekker gewoon kan afknippen en de draden gewoon moet isoleren.
Maar goed ik had het gevoel dat hij ook niet zeker wist of dit het probleem zou oplossen. Het zou me namelijk niks verbazen als het systeem van die stekker verwacht dat er juist een verbinding is. Maar goed, ik weet het ook niet.
*over 2 weken heb ik een afspraak bij de garage waar ik de wagen 1 jaar geleden heb gekocht. Maar ik ben zeer benieuwd naar jullie inschattingen zodat ik deze verhalen naast het verhaal van de garage kan leggen.
even in module 01 kijken of je de exhaust flaps eruit kan coderen.
Zo, bij de garage geweest en zoals verwacht weten zij ook niet wat ze er mee aan moeten. Ze hadden VCDS maar wisten niet wat er bedoeld werdt met het uitcoderen van de exhaust flaps in module 01.
Want ik krijg die EPC foutmelding ook echt op willekeurige momenten. Het is niet alsof het altijd gebeurd als je de modus in AUTO zet en boven de 3500 toeren komt en het systeem de uitlaat open probeert te zetten. Dus ik ben echt benieuwd wat er nou precies gebeurd in de software. Misschien toch iets van een controle die de software om de zoveel tijd/km uitvoerd misschien. Ik kan er niet veel over vinden op het internet in ieder geval. Helemaal aangezien ik niet de eerste ben die een aftermarket uitlaatsysteem op een Audi zet en het uitlaatstekkertje overbodig is.
Sorry dat ik deze oude thread weer tot leven wek maar ik heb nieuws.
Ik ga morgen langs Absolute Motors voor iets anders maar zij kunnen vast ook deze module uitschakelen.
Mochten zij niet weten welke module dit is weet iemand hier toevallig welke module dan uit gezet moet worden? Dan kan ik dat doorgeven.
Bedankt.
Edit:
Ik heb op Youtube inmiddels al een filmpje gevonden wat voor de Audi S3 en Golf R geldt. Deze hebben allebei het zelfde blok als de Audi S1.
Dit zou het moeten doen, right? https://www.youtube.com/watch?v=ox9LYMcaI88