Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: CAN bus lezen via ODB2 stekker

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard CAN bus lezen via ODB2 stekker

    Hallo allen,

    Ik heb gezocht op het forum hier, maar ik kan het antwoord niet vinden.

    Ik heb een 2001 Audi A6 en ik wil graag de canbus monitoren voor bepaalde berichten (knoppen die ingedrukt worden etc). Nu heb ik als testje een ELMSCAN 5 op de ODB2 aansluiting gekoppeld.

    Ik kan standaard meldingen zoals RPM en snelheid uitlezen door de betreffende code in te toetsen. Ik krijg dan een CAN bericht terug en ik zie de waarde die ik wil. De communicatie met de bus en pc werkt dus naar behoren.

    Om echter alles te monitoren wil ik de ELMSCAN in monitor modus zetten. Dit is mogelijk mbv het commando ATMA.
    Als ik dit commando echter intoets die ik geen berichten voorbij komen. Wat ik er van begrijp is dat ik met ATMA bijzonder veel berichten moet zien op de bus.

    Weet iemand of deze berichten bij een 2001 A6 via de CAN gateway überhaupt te zien zijn of dat ik alleen queries kan doen (eenmalige aanvraag RPM b.v.).
    Alvast hartelijk dank!

    Ik vraag me af of de stock-radio van Audi op de CAN bus luistert naar toetsindrukken op het stuur of dat er een aparte bus is voor de remote control. Weet iemand dit?

    Ook: is de CAN bus aan de radio dezelfde bus als op de ODB2 stekker?
    Laatst gewijzigd door tom; 13-01-19 om 15:31.

  2. #2
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.947
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: CAN bus lezen via ODB2 stekker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door a6jeroen Bekijk Berichten
    .....

    Ik vraag me af of de stock-radio van Audi op de CAN bus luistert naar toetsindrukken op het stuur of dat er een aparte bus is voor de remote control. Weet iemand dit?
    Volgens mij werken de stuurwiel toetsen bij de meeste Audi's via de LIN-bus.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door a6jeroen Bekijk Berichten
    ....Ook: is de CAN bus aan de radio dezelfde bus als op de ODB2 stekker?
    Nee op de OBD stekker is een andere CAN bus netwerk.
    De radio zit op de infotainment CAN bus netwerk.
    Ik heb geen idee of je radio nog goed communiceert met je gateway als je die op een andere CAN-bus netwerk gaat aansluiten dan de infotainment netwerk.
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •