Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: A3 G-Tron 2014 Lambda/Oxygen sensor bereik wijzigen

  1. #1

    Standaard A3 G-Tron 2014 Lambda/Oxygen sensor bereik wijzigen

    Hallo,
    Mijn 2014 Audi A3 G-Tron loopt niet lekker stationair en soms ook niet tijdens het rijden, op zowel gas als benzine. Onderhoud altijd op tijd gedaan.
    Ik heb al het eea vervangen:
    - Bougies
    - 2/4 bobines
    - 1e en 2e lambda sensor in de uitlaat
    Ook heb ik Forté Fuel System Cleaner gebruikt. Mocht allemaal niet baten.

    Dit probleem komt vaker voor, en in het onderstaande bericht staat dat het is opgelost nadat het bereik van de Lambda sonde 'wat verruimd' werd. Ik heb die garage (ASN Car Solutions in Helmond) benaderd (naartoe gereden want ze namen de telefoon niet op) maar die hadden geen tijd en wisten niet waar ik het over had etc.

    Nu is de vraag, is hier iemand die weet hoe dit moet en bereid dit te doen?
    Bij voorkeur in Brabant, rond Tilburg.

    Alvast bedankt!

    Roel

    Referentie aan bericht:
    HTML Code:
    https://www.audiforum.nl/forum/model-specifiek-forum/audi-a3/8v-2012-2020-/120790-g-tron-vervuiling-injectoren.html
    Ik heb inmiddels de Lambda sonde laten vervangen, en ook een kabeltje waarvan Audi aangeeft dat het voor problemen zou kunnen zorgen. De storing blijft terug komen.
    Ik denk dat de verkoper, bij wie de auto een jaar lang heeft stil gestaan, de auto maar terug moet nemen. Het is immers een ondeugdelijk product gebleken, zodat ik recht heb op wettelijke garantie. Ik heb er inmiddels al 500 euro in gestoken voor een grote beurt, en daarbovenop nog eens 700 euro aan onderzoekskosten. Ik heb er ook geen vertrouwen meer in..
    Even een update, gisteren de auto weer opgehaald bij de garage, nu is de brandstofpomp vervangen. Dit gaf eerst geen verbetering, maar na een aantal keren de storing te hebben gewist, blijft het lampje nu uit!
    Nieuwe update 15-04-2021 vorige keer is het lampje motorstoring na een paardagen weer gaan branden, na overleg met de verkoper de auto naar een andere garage gebracht, deze heeft het bereik van de lambda sonde wat ruimer ingesteld. Een uurtje werk, probleem opgelost!

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A3 G-Tron 2014 Lambda/Oxygen sensor bereik wijzigen

    Roel

    Ik heb dit ook gelezen in het g-tron topic en vraag me af of dit klopt, kennis van me heeft een g-tron en had ook deze problemen en heb hem dat topic toegestuurd maar ook hij kreeg ze niet te pakken, het was iets te ver om heen te rijden op de gok.
    Wat hij uiteindelijk gedaan heeft is zijn tank vol gegooid met 98 (E5) en toen het gas op was daar een tijdje op gereden, en ook een beetje steviger gaan rijden, uiteindelijk knapte de wagen steeds meer op, met vcds het motorlampje gereset en tot op heden niet meer terug gekomen, rijd inmiddels weer op gas zonder problemen.

    Misschien dat dit in de zoveel tijd eens moet.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Standaard Re: A3 G-Tron 2014 Lambda/Oxygen sensor bereik wijzigen

    Bedankt voor je reactie rol-co.
    Ik tank niets anders dan 98/shell v-power omdat ik bijna altijd op gas rij. E10 langdurig in de tank laten zitten kan voor problemen zorgen heb ik begrepen vanwege de ethanol.
    Ook met stevig rijden op benzine (in Duitsland, 140/150kmh, heuvels, volgeladen en met dakkoffer) gaat het probleem helaas niet weg..

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A3 G-Tron 2014 Lambda/Oxygen sensor bereik wijzigen

    Toch had hij dezelfde problemen, stationair wat laag onregelmatig draaien en soms motorlampje aan.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5

    Standaard Re: A3 G-Tron 2014 Lambda/Oxygen sensor bereik wijzigen

    Laatst heb ik een (imitatie) vcds besteld en gisteren is die binnengekomen. Gelijk gekeken naar de foutcodes.
    Foutcode gerelateerd hieraan is P2270, "Oxygen (Lambda) Sensor Signal B1 S2 - too lean.
    Bij het Googlen kwam ik bij https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18702.html, verschijnselen komen precies overeen.
    Daar worden de volgende mogelijke oorzaken genoemd:

    Het systeem is te arm, dus de cilinder(s) krijgen te veel lucht, of te weinig brandstof
    - de LMM (G70) is vuil of defect
    - een lek na de LMM
    - de sensor voor de barometrisch buitenluchtdruk is kapot
    - injector(en) vervuild of kapot
    - brandstoffilter vervuild
    - brandstofpomp vuil of defect
    - te veel olie op een in olie gedrenkt luchtfilter

    Als eerste noemen ze Mass AirFlow sensor of een lek in de inlaat. Eerstvolgende wat ik ga doen, MAF reinigen met remmenreiniger. En als ik toch bezig ben, gelijk kijken of er een lek na de MAF zit met carb-cleaner.
    Ik zal resultaten posten zodra ik eraan toekom.


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A3 G-Tron 2014 Lambda/Oxygen sensor bereik wijzigen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woolybully Bekijk Berichten
    Laatst heb ik een (imitatie) vcds besteld en gisteren is die binnengekomen. Gelijk gekeken naar de foutcodes.
    Foutcode gerelateerd hieraan is P2270, "Oxygen (Lambda) Sensor Signal B1 S2 - too lean.
    Bij het Googlen kwam ik bij https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18702.html, verschijnselen komen precies overeen.
    Daar worden de volgende mogelijke oorzaken genoemd:

    Het systeem is te arm, dus de cilinder(s) krijgen te veel lucht, of te weinig brandstof
    - de LMM (G70) is vuil of defect
    - een lek na de LMM
    - de sensor voor de barometrisch buitenluchtdruk is kapot
    - injector(en) vervuild of kapot
    - brandstoffilter vervuild
    - brandstofpomp vuil of defect
    - te veel olie op een in olie gedrenkt luchtfilter

    Als eerste noemen ze Mass AirFlow sensor of een lek in de inlaat. Eerstvolgende wat ik ga doen, MAF reinigen met remmenreiniger. En als ik toch bezig ben, gelijk kijken of er een lek na de MAF zit met carb-cleaner.
    Ik zal resultaten posten zodra ik eraan toekom.
    Goed plan! Maar andersom beginnen.
    Mocht je ooit iets van dit willen vervangen doe dan wel origineel, kan je in DE iets goedkoper krijgen vaak en is het verschil met imitatie de ergernis niet waard. Al zoveel rare fratsen gezien.
    Een lmm reinigen is wel iets met risico, het is een gevoelig apparaat, je hebt ook lmm reinigers die ervoor zijn, ook niet droog blazen met perslucht, risico op schade.

    Verder lees je veel dat ze injectors reinigen maar hij gebruikt niet dezelfde voor gas als voor benzine dus daar geloof ik niet zo in eigenlijk.
    Sensor voor barometrische buitendruk kan je waarschijnlijk wel ergens met je vcds uitlezen en gaf dan ook wel een foutmelding.

    Brandstof filters is ook vreemd, maar GS gaat natuurlijk nooit van een G-tron uit.

    je hebt vcds
    kijk ook eens naar die lambda waarden of je die ziet en eventueel iets raars, lambda moet 1.00 zijn.

    een uitleg
    https://www.gerritspeek.nl/vag-com_fuel-trim.html
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7

    Standaard Re: A3 G-Tron 2014 Lambda/Oxygen sensor bereik wijzigen

    Paar weken geleden is het eindelijk opgelost!

    Eerder had ik foutcodes die lambda sensor 1 (voor katalysator) te arm en lambda sensor 2 te rijk. Ook cilinderoverslag op alle cilinders.
    Daarna zijn vervangen
    - sensor 1 vervangen door NTK (zelfde bedrijf NGK bougies)
    - sensor 2 door Meyle (chinees)
    - 4 benzine injectoren en 4 gas injectoren (gebruikt orgineel)
    - ECU (gebruikt origineel)
    - zoals eerder beschreven NGK bougies en eerst 2 imitatie bobines maar later 4 Bosch bobines

    Maar nog steeds gaf de storing. Alleen was op dit moment de storing cilinder overslag op alle cilinders en sensor 2 gaf zowel rijk en arm.
    Omdat er alleen problemen op sensor 2 te zien waren, heb ik deze vervangen voor ook een NTK lambda sensor. En ziedaar, probleem opgelost!

    Wat ik zou aanbevelen is om in de volgende volgorde zaken te vervangen, mits cilinderoverslag op alle cilinders:
    1. bougies (zijn toch onderdeel van regulier onderhoud). Makkelijk zelf te doen.
    2. beide lambda sensoren, absoluut vereist om een goed merk te kiezen, NTK of Bosch bijv. Makkelijk zelf te doen.
    3. Bobines, zou ook zeker een goed merk kiezen. Makkelijk zelf te doen.
    4. Injectoren (mijn auto had destijds al 250dkm gelopen)
    5. ECU. Let op: bij vervangen moet er iets met de software gedaan worden dus zou ik niet zelf doen.

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A3 G-Tron 2014 Lambda/Oxygen sensor bereik wijzigen

    Goed bezig! Mooi dat het voor jouw ieder geval opgelost is. Hoeveel km nu zonder problemen? En heb je hem nog?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9

    Standaard Re: A3 G-Tron 2014 Lambda/Oxygen sensor bereik wijzigen

    ongeveer 4000 kilometer zonder problemen. Ik rij hem nog steeds en ben niet van plan hem binnenkort weg te doen, rijd zalig en gas is wederom een stuk goedkoper dan benzine. Heeft nu wel 295.000 km gelopen dus even kijken hoe lang hij nog wil..

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •