Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: 1.8T Foutcode: Coolant Temp. Sensor / niet soepel stationair

  1. #1

    Standaard 1.8T Foutcode: Coolant Temp. Sensor / niet soepel stationair

    Ik heb een steeds terugkomende foutcode in VAG-COM betreffende de koelvloeistof temperatuursensor. Het zou kunnen dat dit samenhangt van het heel licht schokkerig / niet soepel stationair lopen.

    Address 01: Engine
    Controller: 06A 906 018 AR
    Component: 1.8L R4/5VT MOTR HS D07
    Coding: 04000
    Shop #: WSC 0xxxx
    1 Fault Found:
    16502 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Signal too High
    P0118 - 35-10 - - - Intermittent
    Readiness: N/A
    Als eerste even een aantal feiten en constateringen:

    - Auto rijdt zowel warm als koud 100% prima
    - Brandstofverbruik 1 op 12 a 13 op laatste tank lijkt me ook prima (wel veel snelweg)
    - Dashboard temp. meter lijkt meestal de goede temp aan te geven. Wel duurt het koud soms kort en soms érg lang voor hij op de 90C staat (vergeleken bij zelfde route en rijstijl)
    - Engine lampje nog nooit zien branden
    - stationair juiste toerental zowel warm als koud, echter wel licht schokkerig. (bij koud starten wel naar 1500 en binnen een paar seconden terug maar dit lijkt me normaal?)

    Reeds uitgevoerde stappen:
    1. code gereset, kwam terug, na volgende keer rijden.
    2. sensor gedemonteerd en schoongemaakt, stekker schoongemaakt (contactspray)
    3. code gereset, kwam terug, niet na volgende keer rijden maar iets later.
    4. Gegevens uitgelezen met draaiende motor, na lange rit dus motor goed warm



    De tempsensor heeft 4 contacten, dus zeer waarschijnlijk 2 temp. afhankelijke weerstanden. 1 voor tellerbak en 1 voor ECU?

    Zo ja -> is de 93C hier boven de ECU zijde of de tellerzijde?
    (de 2e temp van 49.5 is zeer waarschijnlijk luchttemp na de intercooler, deze liep op naarmate de auto stil stond)

    Indien het de ECU zijde is dan is de sensor warm in orde, dan zal ik proberen een keer koud te meten als ik de kans krijg.

    Zijn er meetgegevens beschikbaar voor deze sensor (bijv. hoeveel weerstand bij kamertemp en/of bij 90C?)

    Staan deze in het Elsawin (werkplaatshandboek) programma? Heb dit programma gekregen van iemand, maar het werkt niet op mijn computer (64 bit Vista) maar zou het evt op de laptop met windows XP kunnen zetten.

    Als de weerstand (verloop) niet goed is dan is het namelijk simpel -> nieuwe sensor halen en vervangen.

    Is het wel goed zal het probleem ergens anders liggen. Mijn voornaamste vraag is: Iemand enig idee waar?

    Overige evt zinvolle informatie:

    -gaat om een A3 1.8T motor AGU uit 99
    -236000km op de klok
    - Benzinedamp reservoir tikt vrij hard, maar stekker eraf lijkt weinig verschil te maken (behalve dat het getik ophoudt, een EVAP foutcode, geen engine lampje)
    - koelvloeistof reservoir is niet geheel gevuld maar wel boven min. (kan het op dit moment nog niet bijvullen want heb alleen blauwe koelvloeistof in huis geen rooie)


    bij voorbaat dank

  2. #2

    Standaard

    Kijk hier eens...
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  3. #3

    Standaard

    En hier trouwens!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  4. #4

    Standaard

    daar kan ik iets mee!

    Bedankt!

  5. #5

    Standaard

    Ik heb de sensor doorgemeten adh van bovenstaande waarden, warm en op ongeveer 40C, en op dat moment klopt het gewoon. Wat mij vandaag wel opviel is dat de meter na wegrijden gewoon goed naar 90C ging, en daarna ineens helemaal terug viel. Het lijkt dus sporadisch te gebeuren en dan komt die foutcode er in te staan.

    Ik weet dus nog niet 100% of het nu de sensor of bekabeling is, maar als ik de bekabeling wil doormeten moeten de ruitenwissers eraf etc. en die zaten nogal vast, dus ik heb eerst een nieuwe sensor besteld bij de dealer en die kan ik overmorgen ophalen. Ik verdenk namelijk de sensor. Werkt dat niet dan zal ik de boel los moeten schroeven om de bekabeling door te meten...
    Laatst gewijzigd door Erik_A3; 15-04-09 om 16:11.


  6. #6

    Standaard

    Sensor gisteren vervangen en loopt weer helemaal prima!

    Voor archief doeleinden:

    Sensor bestelnr is: 059 919 501 (27,70 ex btw)
    Rubber afdichtring: N 903 168 02 (0,79 ex btw)

    Bij de VW dealer hier om de hoek gekocht.
    Bij een universele automaterialenzaak misschien goedkoper, als je het merk ELTH hebt is het de zelfde sensor als origineel Audi.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •