Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: How-to: Uitlezen 2.3 NG

  1. #1
    TomvB's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    39
    Posts
    174
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard How-to: Uitlezen 2.3 NG

    Aangezien ik regelmatig iets lees over het uitlezen van een 2.3 NG motor, leek het me wel toepasselijk om even een how-to te plaatsen.

    Deze tutorial zal gaan over het uitlezen van een NG motor via knippercodes. Het zou kunnen dat de latere NG modellen ook uit te lezen zijn via VAG-COM i.p.v. knippercodes; in dat geval moet je de standaard OBD-1 uitleesprocedure volgen.

    De NG motor heeft (vergeleken met moderne wagens) een heel primitief motormanagement systeem. Er is geen CAN-bus aanwezig of andere hogesnelheids dataverbinding wat nodig is om VAG-COM te gebruiken. Ook is er alleen informatie van het motormanagement (KE-Jetronic III) en de ontstekingscomputer (VEZ) aanwezig, dus geen informatie over ABS of andere voertuig parameters. Ondanks deze gebreken is het wel mogelijk om foutcodes van de KE-Jetronic en VEZ computers op te vragen via knippercodes.

    Ga als volgt te werk:

    1.) Lokaliseer de diagnose-interface stekkers. Dit zijn 2 2x2 stekkers, zwart en wit (bij mij meer beige/bruin achtig) van kleur. Bij mijn Coupé zaten ze onder het dashboard bij de voetenruimte verstopt, maar bij andere modellen zouden ze ook ergens anders kunnen zitten.

    2.) Controleer of alle draden aanwezig zijn en werken. De zwarte stekker verzorgt de massa en voeding; controleer met een multimeter, 12V lampje of LED'je (met weerstand) of er spanning op staat. Zo niet, controleer dan de zekering voor de diagnose-interface in de zekeringkast. Bij mijn Coupé was dit uit mijn hoofd zekering nr. 21 (uiterst rechts). De witte stekker bevat de zogenaamde 'K' en 'L' lijn die de dataoverdracht verzorgen. Je hebt alleen de 'L' lijn nodig. Bij mijn Coupé zat er sowieso maar één draad vast aan de witte stekker, groen/bruin van kleur, en dit was de goede.

    3.) Je zult nu een test lampje aan moeten gaan sluiten om de knippercodes uit te kunnen lezen. Indien je een LED'je gebruikt zul je er een weerstand voor moeten zetten (500 Ohm of meer zou voldoende moeten zijn). Doe dit volgens onderstaand schema:



    Het lampje gaat dus tussen 12V aansluiting op de zwarte stekker en de 'L' aansluiting (of als er maar één draad aanwezig is die aansluiting) op de witte stekker. Je kunt het beste wat pinnetjes aan de draaduiteindes solderen zodat ze goed in de stekkers blijven zitten. Later heb je ook nog een stukje draad nodig om een verbinding te maken tussen 2 aansluitingen (de 'drahtbrücke' op het schema). Zorg dat je deze ook al vast bij de hand hebt, maar sluit deze nog niet aan! Je kunt eventueel ook een drukschakelaar gebruiken i.p.v. dit stukje draad zodat je hem al wel aan kunt sluiten en later simpel weg op de schakelaar kunt drukken om de foutcodes op te vragen.

    4.) Ga een stuk rijden met je auto. Zorg dat alles goed warm is en dat de motor alle soorten belasting heeft meegemaakt. De zekering in het brandstofrelais hoeft niet aanwezig te zijn om je auto uit te kunnen lezen, deze is alleen nodig om de ontsteking goed af te kunnen stellen zonder dat de computer gaat interfereren.

    5.) Laat de auto stationair lopen en zet alle stroomverbruikers uit. Zet je contact niet af, want dan ben je alle mogelijke storingen weer kwijt!

    6.) Maak nu met het losse draadje (de 'drahtbrücke' op het schema) ca. 5 seconden lang verbinding tussen de massa aansluiting op de zwarte stekker en de aansluiting op de witte stekker waar je reeds het lampje op aan hebt gesloten (de 'L' aansluiting). Indien je een drukschakelaar hebt gebruikt i.p.v. een draad, druk dan ca. 5 seconden lang op het knopje. Het lampje gaat als het goed is aan als je deze verbinding maakt en weer uit als je hem verbreekt.

    7.) De computer zal nu beginnen met het uitgeven van knippercodes. De reeks begint met een start-indicator waarbij de lamp 2,5 seconden lang zal branden en daarna 2,5 seconden lang zal uitgaan. Nu worden in korte pulsen de knippercodes uitgegeven, waarbij tussen elke serie het lampje even zal uitblijven. Nadat één complete code is getoond zal er een eind-indicator worden weergegeven waarbij de lamp 2,5 seconden lang uit is en daarna 2,5 seconden lang aan. Daarna zal de code weer opnieuw getoond worden. Als je de code hebt opgeschreven/onthouden, maak dan opnieuw 5 seconden lang verbinding met het draadje/drukschakelaar en de volgende code zal op dezelfde manier aangeboden worden.

    Een voorbeeld code 2-1-4-2 (pingel sensor):



    De KE-Jetronic en VEZ computer zullen hun codes allebei apart uitgeven (de VEZ als eerste). Uiteindelijk zullen er 4 langere pulsen worden weergegeven (0-0-0-0) wat betekend dat de uitgave van foutcodes voltooid is. De volledige lijst foutcodes ziet er als volgt uit:

    0000 Einde uitgave
    1111 VEZ/KE III Computer defect
    1231 KE III Sensor voor voertuig snelheid G68
    2121 VEZ/KE III Nullast schakelaar F60
    2122 KE III Fout in informatie overdracht toerental motor (hall-gever volgens mij)
    2123 VEZ/KE III Vollast schakelaar F81
    2132 Datakabel defect
    2141 VEZ Pingel regeling
    2142 VEZ Pingel sensor G61
    2223 VEZ/KE III Hoogte sensor F96
    2232 VEZ/KE III Luchtmassa-/brandstof meter G70/G19 (spinnenkop)
    2233 VEZ Luchtmassa meter referentie spanning G70
    2312 VEZ/KE III Koelmiddel temperatuur sensor G62
    2341 KE III Lambda regeling
    2342 KE III Lambda sonde G39
    4431 KE III Stationair toerental regelaar N71
    4444 VEZ/KE III Geen fouten

    Mijn NG gaf gelukkig 4-4-4-4 uit, gevolgd door 0-0-0-0. Ik heb tijdens dit proces een apparaatje gebruikt wat ik vroeger gebruikte voor mijn Corrado G60. In principe is dit gewoon een LED'je met weerstand en een drukschakelaar weggewerkt in een kastje (zie foto).



    Het werkt echter wel makkelijker omdat je niet onder je dashboard hoeft te gaan liggen en met losse draadjes hoeft te friemelen. Voor degenen die dit apparaatje willen lenen om hun NG uit te lezen, laat even iets weten dan kan dat geregeld worden.

    Kijk ook eens op http://translate.google.nl/translate...de&sl=de&tl=nl, hier heb ik mijn informatie ook vandaan. Succes!
    Laatst gewijzigd door TomvB; 10-08-10 om 16:35.
    1989 Honda NSR 250R | wring wring
    1991 Audi Coupé 2.3E | broem broem
    2015 Skoda Fabia Combi 1.2 TSI | tuf tuf

  2. #2
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: Uitlezen 2.3 NG

    Goede handleiding!

    Ik heb nog een kleine correctie: via VAG-COM kunnen andere functies als ABS en airbags wel worden uitgelezen bij een B4 met NG of een andere motor. De dealer heeft bij mij zo beide systemen uitgelezen en de airbag ge-reset na een storing in het dashboard.
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  3. #3
    TomvB's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    39
    Posts
    174
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: Uitlezen 2.3 NG

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arnout Bekijk Berichten
    Goede handleiding!

    Ik heb nog een kleine correctie: via VAG-COM kunnen andere functies als ABS en airbags wel worden uitgelezen bij een B4 met NG of een andere motor. De dealer heeft bij mij zo beide systemen uitgelezen en de airbag ge-reset na een storing in het dashboard.
    Aha, kijk dat wist ik niet! Kan dat dan ook via dezelfde diagnose aansluiting? Want de data die daar uit komt is simpelweg niet te verwerken door VAG-COM. Of het moet zijn dat dit alleen bij de nieuwste types kan waar het motormanagement ook via VAG-COM uit te lezen is.
    1989 Honda NSR 250R | wring wring
    1991 Audi Coupé 2.3E | broem broem
    2015 Skoda Fabia Combi 1.2 TSI | tuf tuf

  4. #4
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: Uitlezen 2.3 NG

    In dit topic staat ook hoe je het kastje kan maken. Is al een oud topic maar dacht zet het hier even bij.
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  5. #5

    Standaard Re: How-to: Uitlezen 2.3 NG

    Zo, tijd om een topic omhoog te schoppen.

    In mijn cabrio is in plaats van de origenele 2.3 NG een 2.3 20V 7A motor ingebouwd, die helaas loopt als een schijthuis, enorm naar benzine stinkt, geen vermogen heeft en niet door de APK komt omdat de lambdawaarde te hoog is. Na al een aantal delen vervangen te hebben toch maar eens een poging gedaan tot uitlezen. Aangezien deze ECU niet beschikt over de stekkers onder het dashboard dient er gebruik gemaakt te worden van de L-lijn in de zekeringkast heb ik mij laten vertellen.

    Lang verhaal verhaal kort, na het lampje van 1.2W 12V aangesloten te hebben zoals hierboven beschreven staat en een draad 4 seconden te verbinden tussen de massa van de accu en de L-lijn (er zit geen relais met zekering in) gebeurt er niets. Wat kan ik verder doen om te zorgen dat er ook maar iets van een knippercode verschijnt?

    IMG_20170916_160047432 (1).jpg
    my first quattro was a wilkinson


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Leeftijd
    63
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Red face Re: How-to: Uitlezen 2.3 NG

    Ik heb een 2.3 cabrio van 1992 en heb problemen met de motor . Het lampje dat de code moet aangeven blijft soms branden als ik het contact opzet. vooral is ik meerdere keren na elkaar op en af zet.
    de motor start, maar draait slecht . wanneer ik dan 5 sec druk en loslaat valt de motor stil.
    Is het normaal dat dit lampje brand bij het opzetten van het contact ?
    alvast dank voor een antwoord
    luc r

    0486511397 of ronsmansluc@telenet.be
    Laatst gewijzigd door ronsmans; 25-09-17 om 21:22.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •