Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 22

Onderwerp: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

  1. #1
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Wij zijn voornemens om een ander huis te kopen. Omdat daar flink in geïnvesteerd moet gaan worden wil ik mijn A8, welke ik uitsluitend als hobby gebruik, langere tijd buiten gebruik stellen. Ik denk 6 maanden tot maximaal 1 jaar (APK tot 1-12-2016, net goedgekeurd).
    De auto kan ik overdekt stallen, in een garage die niet is afgesloten van de buitenlucht. (wel van ongewenst publiek) Daar wil ik 'm dan neer zetten onder goede "pyjama" auto staat daar verder droog.
    Ik kan zeer waarschijnlijk geen lader aansluiten. Graag tips om er voor te zorgen dat de auto dit zo goed mogelijk doorstaat.
    Moet de tank vol of juist leeg , banden hard , of liever op oude banden/velgen. Accu verwijderen en binnen opslaan etc. Natuurlijk begrijp ik dat de auto daarna ff een goede beurt moet krijgen. Omdat ik de auto ga schorsen en de verzekering ga stoppen kan er tussentijds niet mee worden gereden!
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2008
    Posts
    511
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Dat is nogal wat voor zo'n wagen. In ieder geval zou ik er andere wielen met oude banden onder plaatsen i.v.m. het krijgen van platte kanten. Bovendien zou ik ook de wagen iets ophogen en op vier punten ondersteunen zodat deze niet een jaar lang in de vering, ophanging e.d. moet hangen.
    Ik denk dat temperatuur en luchtvochtigheid ook niet onbelangrijk zijn voor zo'n moderne auto met veel elektronica. Een volle brandstoftank voorkomt condensvorming in de tank. Zelf zou ik er alles aan doen dat de accu wel aan een druppellader hangt, en ook b.v. eens per maand even laten lopen. Dat is natuurlijk ook niet het meest gunstig, maar toch.

    Ik vraag me overigens wel af of dit nu de juiste methode moet zijn om (in verhouding een beetje) geld te besparen voor een woning.
    Wat te denken van eventuele reparaties t.g.v. van deze stilstand. Mogelijk ben je dan het voordeel al weer kwijt. E.e.a. zou ik allereerst goed in kaart brengen.
    Succes met je beslissing.
    Laatst gewijzigd door tom; 06-11-15 om 17:58. Reden: Complete quote van bovenstaand bericht verwijderd
    Audi 80 CD Turbo diesel / Audi 80 1.8 S / Audi 100 2.3 E 1994 / Audi A6 Avant 2.5 TDI 1997 / Audi A6 Avant 3.0 V6 quattro Tiptronic 2001 / Audi A8 3.7 V8 quattro Tiptronic 2003 / Audi A3 SB 1.8 TFSI Ambition, DSG 2007 / BMW 523I Executive 2011

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Het is geen A8, maar, mijn Astra uit 1996 heeft bijna 3 jaar in een lekkende schuur gestaan, waarvan de nok van 't dak eraf gewaaid is. Zonder hoes, zonder voorbereiding. Tank kwart vol. Na 2,5 jaar hebben we 'm een beurtje gegeven (olie/lucht/brandstoffilter, bougies etc.) en 15 liter benzine erbij gegooid, nieuwe accu erin gezet. Eerst een paar keer rond laten gaan zonder vonk, daarna gewoon direct aanslaan en lopen.

    Hierna heeft-ie nog een half jaar weer stilgestaan, maar dan met de accu eruit gehaald. Na een half jaartje (zonder motorkap!) in dezelfde open natte ruimte hebben we de accu teruggezet, sleuteltje omgedraaid, en lopen maar!

    Auto's kunnen best wat hebben. Als je 'm op tijdelijke wielen zet blijven de banden sowieso beter (desnoods zet je 'm op bakstenen!), vooral met grote velgen (de Astra stond op 195/55/15 bandjes, en die zijn eigenlijk nog best prima, opgepompt tot 3,2 bar tijdens opslag). In een drogere ruimte, met hoes, hoef je er weinig aan te doen. Je kan om ellende te voorkomen altijd elke maand even langs rijden en het ding 5-10 minuutjes laten draaien om de oude benzine weg te slurpen voordat-ie wegrot in de leidingen, als voorzorgsmaatregel.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    391
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Voeg voor de zekerheid een fuel stabilizer toe aan de benzine.
    Gebruikte ik met de boot ook altijd, nooit gedoe gehad met starten aan het begin van het vaarseizoen.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    ik zou m zeker niet elke maand even laten lopen.
    Voor dat je hem weg zet moet je hem juist goed heet gereden hebben, hierdoor verdampt het vocht van de koolwaterstoffen in de motorolie.
    Deze koolwaterstoffen komen van de brandstof bij iedere koude start, lekgassen komen langs de zuigers in de krukkast en worden hoofdzakelijk afgevoerd door de carterventilatie, het gedeelte wat niet wordt afgevoerd slaat neer in de motor, brandstof bevat veel water, zodoende komt er vocht in je motor en dat is niet fijn als je de auto lang niet gebruikt.
    Het is zo en zo verstandig om de olie te verversen voor je hem weg zet. Ivm met vocht en zuren.

    Ook wordt de uitlaat dan lekker heet en verdampt het vocht, zodat die niet gaat roesten van binnen uit. Uitlaatgassen na de kat bevatten ook veel water.

    Ook is het verstandig de auto goed schoon te maken van binnen, niet met water maar gewoon goed uitzuigen.
    ( je wilt niet weten wat een paar broodkruimels kunnen veroorzaken)

    ALs je oude banden hebt kun je ze laten zitten, zijn ze bijna nieuw of nog erg goed kun je ze beter verwisselen voor oude banden ivm platte kanten. Niet te hard oppompen, daar knappen ze ook niet van op en heeft weinig zin met auto's van minimaal 1750kg.

    Niet op bokjes zetten o.i.d., auto's zijn gemaakt om op de wielen te staan. Dat is de beste rust stand en wordt alles het minst belast (behalve de banden). Ga je hem uit de veren hangen, hangt het onafgeveerde gewicht aan de rubbers van je draagarmen en de fusee's ( en dat zijn er rond om nogal wat) en die vinden dat gegarandeerd niet leuk.

    Tank vol, een halve tank gaat uitzetten en krimpen en trekt daardoor vocht aan, roesten van de kunststof brandstof leidingen zou ik me niet echt zorgen over maken. Wel de brandstof pomp, eventueel een flesje wyns dry fuel toevoegen.

    Als je hem dan echt definitief weg zet controleer je eerst of je met de sleutel de kofferbak kan openen, zet de auto uit met de kofferbak open, auto op slot , paar minuten wachten tot de lichtjes rondom de schakelpook van de automaat uit zijn!
    Daarna haal je alleen de Minpool van de accu af en zorg je dat die niet perongeluk er weer tegen aan kan komen.

    Kofferbak dicht, doek er over tot volgend jaar.

    Als je dan na een jaar de accu weer aansluit, niet meteen starten even 5 minuten laten staan, verlichting uit, dan even op contact, weer uit, normaal afsluiten, minuut later weer openen en dan even contact aan.......en starten maar.
    De benzine pomp draait dan een aantal x waardoor die voldoende brandstof naar de brandstofgalerij kan pompen zodat die in 1 x aanslaat.

    Ik zou hem schorsen bij het postkantoor/bruna/primera o.i.d. scheelt je duizend euro wegenbelasting.

    Als het goed is heb jij een distributieriem, even in de gaten houden dat de interval niet verloopt tijdens afwezigheid. Anders heb je kans.....................
    (is mij wel een keer gebeurt met een Renault!!)

    Ik heb een paar oldtimers waarvan sommige soms twee jaar stilstaan (alleen apk) en die houden het zo al jaaaaaaren vol.

    Verder hoef je er weinig aan te doen. Succes in het buitenland

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Gordels en stuur goed schoonmaken, huidvet en huidcellen veroorzaken schimmelvorming.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leonvanveen Bekijk Berichten
    ik zou m zeker Niet op bokjes zetten o.i.d., auto's zijn gemaakt om op de wielen te staan. Dat is de beste rust stand en wordt alles het minst belast (behalve de banden). Ga je hem uit de veren hangen, hangt het onafgeveerde gewicht aan de rubbers van je draagarmen en de fusee's ( en dat zijn er rond om nogal wat) en die vinden dat gegarandeerd niet leuk.
    Met gedemonteerde velgen is het onafgeveerde gewicht per kant al snel 25kg minder, en in beladen toestand hangt het wagengewicht aan de rubbers. Maar, eventueel iets omhoog zodat niet 100% van het gewicht op de banden rust (zeg zodanig dat de banden net 2cm meer uit de wielkast vallen) kan de gewichtverdeling verbeteren, en platte banden voorkomen (dan rust er nog maar 1000kg op de banden ipv 1800kg zeg maar).

    Verder groot gelijk qua accu/elektra, een D3 is héél veel gevoeliger voor dat soort zaken dan een oldtimer of een bijna-oldtimer-Astra-F.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  10. #9
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Als eerste heel hartelijk bedankt voor jullie uitgebreide informatie.
    Geeft een hoop om over na te denken....
    Een alternatief zou zijn verkopen, en wanneer de tijd daar is een nieuw project te starten.
    Wil er eigenlijk niet over nadenken.
    Nu eerst maar eens kijken hoe de onderhandelingen over het huis gaan, dat is nog geen gelopen race.
    Nogmaals dank voor de informatie, ik heb hier echt wat aan.
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Beste Bastet, een astra F heeft geen Luchtveerpoten van 1667,-exbtw pst en voor 700,- aan draagarmen per kant, die heeft ook geen 4 aandrijfassen. Als je die luchtveerpoten laat uithangen kun je ze na een maand weggooien.

    Een astra f heeft remschijven die samen in een doos zitten, onder een A8 zitten rem schijven, als je daar een onderstelletje onder zet heb je een tafel. Bij een a8 moet je voor je hem opkrikt even in het mmi de krikstand activeren, wat denk je dat er gebeurt als je dan de accu pool los gaat koppelen.....

    Het is voor iedere auto het beste en minst belastbare om gewoon op z'n wielen te staan, daar zijn ze voor gemaakt, kijk maar om je heen..... staan allemaal al jaren gewoon op 4 wielen.

    Voor de banden volstaat door 1x per maand de auto even 15/30cm naar voren of naar achteren te duwen.

  12. #11

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Beste leonvanveen, ik vind je toon in bovenstaand bericht nogal arrogant, superieur en denigrerend overkomen. Het is een volstrekt overbodige reactie, die echt kant noch wal raakt.

    Sterker nog, ik geef al meerdere malen aan dat beide auto's onvergelijkbaar zijn. Met een reactie die zo'n toon aanslaat kan ik je adviseren om maar fijn weg te blijven, er is niemand die het interessant vindt om te weten dat je luchtpoot 1667 euro ex btw kost, en dat je remschijven zo groot als een koffietafel zijn. Bah.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2015
    Posts
    151
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Hou er wel rekening mee als je de verzekering stopt, dat hij ook nergens voor verzekerd is. Hij valt niet onder inboedel etc etc. Zelf auto onderdelen in je garage vallen niet onder de inboedelverzekering van de garage.

  14. #13
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door draadloos1 Bekijk Berichten
    Hou er wel rekening mee als je de verzekering stopt, dat hij ook nergens voor verzekerd is. Hij valt niet onder inboedel etc etc. Zelf auto onderdelen in je garage vallen niet onder de inboedelverzekering van de garage.
    Daar ben ik van op de hoogte, ALS het er van komt heb ik een eigen plek in een geheel afgesloten garage.
    BTW, nieuw account Erik ?
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  15. #14

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Ik heb mijn M5 altijd stil gezet in de winter en hem gewoon voor brand en diefstal verzekerd gelaten bij mijn autoverzekering.

  16. #15
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    De verhuisplannen gaan voorlopig niet door, wel ga ik de auto voorlopig voor de winter stallen tot ca. eind maart.
    Met de nodige tips van hier die ik ter harte zal nemen moet dit volgens mij geen problemen op leveren, er zijn zoveel auto's overwinteren,
    of langere tijd bij dealers te koop staan.
    Ik ben van plan het volgende te doen, vul maar aan als ik wat vergeten ben.

    - Auto goed wassen en van binnen schoonmaken (zonder vochtige doek) en stofzuigen (haha, als dat al geen wekelijks ritueel is )
    - Vloermatten leg ik achter in de auto
    - Onder de ruitenwissers leg ik een vlies doek
    - Geheel aftanken en Wynn's Dry Fuel flesje toevoegen
    - Flinke rit maken voor dat ik de stalling in rijdt
    - Banden goed hard oppompen (nee, niet te) dit kan ter plaatse
    - Leer behandelen met onderhoudsmiddel
    - Paar vochtvreters in de auto neerzetten (deze zal ik 1x per maand legen).
    - (elektrische) handrem los laten
    - min pool accu ontkoppelen
    - dan pyjama aan
    - Bij thuiskomst RDW schorsen en verzekering opschorten, stalling verzekering afsluiten.
    - en tot slot......afkickverschijnselen onderdrukken

    De accu zal los moeten (stallings verplichting) deze kan eventueel daar in een aparte opslagruimte aan een druppellader worden gehangen.
    Voor de rest komt de auto droog te staan, onder een goede ventilerende hoes.
    Nog één vraag betreffende de luchtvering, in welke stand kan ik deze het beste zetten, gewoon op comfort of juist of lift, of maakt dit eigenlijk niet uit?
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2008
    Posts
    511
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Wanneer je tijdens de stalling wilt voorkomen dat je de motor moet starten om eventueel de luchtvering op te pompen zou ik wel het volgende doen.
    De luchtvering op je normale stand. Maar vervolgens wel onder de opkrikpunten een blok klem zetten. Je wilt volgens mij namelijk niet dat de luchtvering op de e.o.a. wijze geheel inzakt en daardoor schade ontstaat aan de luchtbalgen. Natuurlijk zullen er dan opmerkingen komen in de trant van wanneer er geen lekkage is gebeurt dit niet.
    Wanneer de auto nog niet eens een maand heeft stilgestaan weet je dus ook niet of je luchtsysteem geheel zonder lekkage is.
    Audi 80 CD Turbo diesel / Audi 80 1.8 S / Audi 100 2.3 E 1994 / Audi A6 Avant 2.5 TDI 1997 / Audi A6 Avant 3.0 V6 quattro Tiptronic 2001 / Audi A8 3.7 V8 quattro Tiptronic 2003 / Audi A3 SB 1.8 TFSI Ambition, DSG 2007 / BMW 523I Executive 2011

  18. #17
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slt Bekijk Berichten
    vervolgens wel onder de opkrikpunten een blok klem zetten.
    Lijkt mij een prima plan, zal van te voren ff wat blokken laten maken bij de bouwmarkt en die dan zo hoog maken dat ze de onderkant net niet raken.
    Op die manier kan ik ook mooi zien of de auto gezakt is, dit kan overigens ook voorkomen bij temperatuursverschillen (kou).

    Auto kan overigens altijd wat na bewegen (wanneer de accu staat aangesloten natuurlijk) want na 2,5 en na 10 uur gecontroleerd het systeem of de auto recht staat
    en compenseert het systeem dit eventueel automatisch.

    Werking luchtvering SSP_292.pdf
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Maak ook even het stuurwiel en de gordels schoon, ik heb die schimmel (weliswaar bij oudere auto's) al binnen een maand zien verschijnen. Het is erg lastig weg te krijgen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #19
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Maak ook even het stuurwiel en de gordels schoon, ik heb die schimmel (weliswaar bij oudere auto's) al binnen een maand zien verschijnen. Het is erg lastig weg te krijgen.
    Ga ik zeker doen, net als rubbers goed insmeren met het juiste middel.
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  21. #20
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: A8 voor langere tijd buiten gebruik stellen

    Dat is inderdaad ook een goede.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •