Pagina 4 van 15 EersteEerste 1234567814 ... LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 80 van de 291

Onderwerp: 80 B4 vs A4 B5?

  1. #61

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ok, merci voor de reacties. Geeft voldoende stof tot nadenken en overwegen. De B5 is qua rijden, comfort en geluid een flink aantal stappen verder dan de B4. De meeste modellen van '99 en 2000 hebben aardig wat opties aan boord. Maar het is mij intussen wel duidelijk dat 1950 euro voor een 'gewone' 1.6 8v met tegen de drie ton op de teller nogal ruig is.

    Als ik een B5 zou aanschaffen is het stallen van mijn B4 ook een optie. Bij inruil krijg ik er 500 euro voor, maar stel dat ik 'm ga missen... Het is dan wel een hobbelpaard vanjewelste, maar technisch eenvoudiger en behoorlijk betrouwbaar. En bijna alles wat er in zit qua opties :-) werkt nog, na 25 jaar.

  2. #62

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Oh ja, nog iets. Het lijkt erop dat de B5 vergeleken met de 80's minder snel last heeft van een lekkende kachelradiateur. Klopt dat?

  3. #63

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik ken vrijwel geen B5's en later met lekkende kachels.. Wel kunnen de elektrische regelkleppen kapot gaan (te weinig smering, of gewoon oud). Die kan je relatief eenvoudig herstellen of vervangen.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  4. #64

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ok, niet onbelangrijk. Veel B4-s worden daarom opgeruimd.

  5. #65
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Oh ja, nog iets. Het lijkt erop dat de B5 vergeleken met de 80's minder snel last heeft van een lekkende kachelradiateur. Klopt dat?
    ik ken er wel een helaas. maar mijn mening over B5 vs B4 is ook al afwijkend in dit topic geloof ik


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5


  6. #66

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik ben nog steeds aan het rond kijken en dubben. Mijn oude B4 heeft ook wat sludge aan de peilstok en er raakt een klein beetje koelwater kwijt, al kan ik me herinneren dat dat beide vaker is voorgekomen.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 24-02-18 om 08:04.

  7. #67

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkjan Bekijk Berichten
    ik ken er wel een helaas. maar mijn mening over B5 vs B4 is ook al afwijkend in dit topic geloof ik
    Uiteraard ben ik wel benieuwd naar je bezwaren tegen de B5.

    Herstel, even teruggekeken in dit topic en nu is het duidelijk
    Laatst gewijzigd door Paudio; 24-02-18 om 09:44.

  8. Ad
  9. #68

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Prijzen zijn beide (B4/B5) op bodem niveau volgens mij... die paar honderd euro verschil in een vijver met aanbod maakt niks.

    Qua kachels, ja... eigenlijk iedere 80 van 86-92 is wel eens aan de beurt geweest of zit eraan te komen.. Ik denk dat die met name te maken heeft dat er bij 80's meer bladafval of natte zooi in je bak terecht kan komen waardoor de onderkant van je radiatortje kan gaan rotten. Denk de B5 beter bestand is hiertegen (hoe weet ik eigenlijk niet).

    De keren dat ik in een B5 reed, doen ze heel solide aan en rijden stuk moderner, persoonlijk houd ik daar niet zo van. Het moet allemaal niet zo vanzelf gaan voor mij.
    (Een krakende acthbaan is ook spannender dan een TGV niet?)
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  10. #69

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik ben er nog steeds niet uit wat de beste optie is. Maar al met al is het wel een vermakelijke en leerzame discussie.

    Wat ik wel tegen kom is dat B5's vaker last hebben van lekkage in het interieur via de accubak en dat 'genoegen' is mij tot nu toe bespaard gebleven. Nu maak ik ook geregeld de ruimte tussen de plastic afdekkap en het interieurfilter schoon.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 27-02-18 om 19:17.

  11. #70

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Beide gehad, de 80 B4 2.0e weg gedaan omdat na 260 kkm de bak op was, geen airco, en uitlaat met kat helemaal vervangen moest worden voor apk. De B5 heeft nu als TDI 450 kkm, nog steeds een goede auto verder. Nooit lekkage gehad, de B5 (facelift versie) is zo betrouwbaar dat Audi de auto's slechter moest maken tbd de vervangingsmarkt omzet :-), met 3 ton heb ik een auto erbij heb gekocht voor de vakanties en betrouwbaarheid etc, en zie daar, hij loopt 8 jaar later nog steeds :-) Misschien een uitzondering, maar vorige auto had ook 430 kkm op de teller (toen echt op, 1.7 d Astra), dus weet niet beter..
    Laatst gewijzigd door autodriver; 28-02-18 om 21:36.

  12. #71

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik heb gisteravond met een kennis uit de auto-onderdelenbranche, tevens ex-monteur, gesproken. Hij kon weinig negatiefs over de B5 zeggen, maar raadde me wel aan even te wachten en door te sparen en dan een echt mooie, goed onderhouden B5 met minder dan 200.000 km te kopen. Niet dat ze met meer op zijn, maar je koopt anders mogelijk andermans ellende, was zijn conclusie.

    Ik besef ook wel dat acht jaar rijden in een B4 die ik voor 1700 euro heb gekocht niet zo gebruikelijk is. Of de bak bij mij bijna op is durf ik niet te zeggen.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 28-02-18 om 08:03.

  13. #72

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Als de tijd rijp is. pijlen zetten op twee zoektochten. Koop het beste wat je tegenkomt. Soms betaal je net even meer voor een van die twee als deze lagere kilometerstand heeft en net even netter is of beter onderhouden, die zou dan mijn voorkeur hebben op dat moment.
    Beide modellen zijn aan het eind van hun carriere, dus bij het grote publiek toch niet zo gewild meer, je kan dus welleens leuk spekkoper worden van iets leuks.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  14. #73

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Zeker. In de eerste plaats richtte ik me ook op auto's met rond de 250.000 km, maar dat is een beetje tricky en vooral het bouwjaar en uitrusting tellen dan zwaar, heb ik wel gezien. Voor hetzelfde geld vind je ook mooie exemplaren met een ton minder.

    Golf IV's met dezelfde motor hadden vaak zwakke versnellingsbakken. Is dat bij de A4 B5 dezelfde bak?

  15. #74
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.878
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Nee, bij de Golf ligt de motor dwars.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #75

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ok. Belangrijk verschil. Merci.

  17. #76

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Er gaan altijd spookverhalen en nachtmerries rond van alle auto's, inclusief de B6/B7.. In mijn optiek zijn de B5, B6 en B7 allemaal heel betrouwbare en solide auto's, waarbij de B5 een nieuwe fase van Audi inluidde. Meer luxe, comfort en toch een degelijk gevoel. De B6 en B7 gaan daarin verder met meer snufjes, waar de B7 doorgaat op het gebied van licht sturen, sterk bekrachtigde remmen en meer isolatie.

    De B5 en B6 liggen daarin dichter bij elkaar, ze sturen beiden relatief zwaar, en voelen wat 'log'. De B6 is merkbaar steviger in alle opzichten (meer motorvermogen, meer luxe, meer elektra, stijvere body), de B5 is wat vergevingsgezinder en vooral betaalbaarder.

    Zoals gezegd, zoek minstens een facelift exemplaar, dan profiteer je van veel meer dan alleen een gewijzigde koplamp..
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  18. #77

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Wat ik soms lastig vind, is vaststellen of een model dat in '99 op kenteken is gezet ook echt een facelift-versie is. Mijn oude B4 bijvoorbeeld, is in 1993 gebouwd, maar pas in november '94 op kenteken gezet.

  19. #78
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Geplakt uit de Duitse Wiki,

    Anfang 1999 erschien die eigentliche Modellpflege für den B5. Werksintern wurde diese, wie in allen Unternehmen des Volkswagen-Konzerns üblich, als „große Produktaufwertung“ („GP“ bzw. „GPA“) bezeichnet.

    Wesentliche technische Änderungen:

    Einführung der Pumpe-Düse-Dieselmotortechnik mit einem neu entwickelten 1,9-Liter-Vierzylinder mit 85 kW (115 PS)
    Magnetschalter zum Öffnen des Kofferraumdeckels
    CAN-Bus ab Juli 1999

    Die markantesten optischen Änderungsmerkmale:

    Scheinwerfer in geänderter Optik, optional mit Gasentladungslampe Xenon (nur für Abblendlicht)
    Nebelscheinwerfer in der Stoßstange
    Heckleuchten mit klaren weißen Rückfahrscheinwerfern
    Neues Design der Mittelkonsole und der Klimabedieneinheit
    Neues Design der seitlichen Blinker vor der A-Säule im Kotflügel, der äußeren Türgriffe, des Kofferraumdeckels (nur Limousine), der Griffleiste an selbigem, sowie der Stoßfänger (jetzt mit leichter Sicke)
    Wischwasser-Sprühdüsen nicht mehr auf der Motorhaube
    Übergang zu weißer Tachobeleuchtung (ab Juli 1999)

    Überarbeitet wurde auch das Fahrwerk und die Karosserieversteifung. Mit der Einführung des CAN-Bus für das Facelift hielt auch das ESP Einzug in die Mittelklasse von Audi. Die Sicherheitsausstattung konnte gegen Aufpreis durch das Kopfairbagsystem sideguard für die vorderen und hinteren Sitzplätze ergänzt werden (bei den sportlichen Modellen S4 und RS4 serienmäßig).



    D'r kunnen natuurlijk facelift delen op een pre-facelift geretrofit zijn, maar andersom zullen oud model knipperlichten niet snel op een nieuwe gezet worden. Bijvoorbeeld ruitenwissersproeiers op de motorkap is een aardige indicator.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  20. #79

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Wat me opvalt: bij particuliere adverteerders zijn de A4 B5-jes duurder dan bij garages en autohandelaren. Of zouden die een realistischer beeld hebben van de waarde? Particulieren vragen rustig nog 1500 euro voor een 1.6 met ruim drie ton op de teller.

  21. #80
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik heb mijn B5 Avant bij een particulier gekocht. Ik heb er eentje van voor de facelift. Die zijn makkelijk re herkennen aan de andere koplampen, maar ook in het interieur zie je het gelijk. Kleine knopjes op de middenconsole, ander airco bedieningspaneel en andere tellerkast zonder groot controlepaneel tussen de twee grote klokken.

    Ik vind het een erg fijn rijdende auto, maar zoals eerder gesteld, wel een beetje log. Ik heb een V6 2.4 quattro, en die is niet van de wijs te brengen., Mijn verbruik op lange stukken zit op de 1 op 11 a 12. Gebruik de auto ook eigenlijk niet voor kleine stukjes.

    Mbt tot de reeds genoemde lekkage. Het is echt zaak op de twee afwateringsgaten beneden in de parafan vrij te houden van bladeren en vuil. Dan heb je nergens last van.Stoelen zitten heerlijk (ik heb ecru leder interieur), met stoelverwarming. Na een paar uur rijden komen je nog net zo fris uit de auto.
    Auto is degelijk in elkaar geschroefd. Deuren gaan als kluizen.

    Wielophanging voor is inderdaad veel gecompliceerder dan de B4, en die heeft nog wel eens last van speling. Dan moet je de stangetjes gaan vervangen waar de speling opzit (niet allemaal) Bij een quattro heb je dat achter ook nog een keertje en bij vervanging ben je altijd verplicht om de auto uit te lijnen.

    Ik zou bij een B5 minimaal gaan voor een 1.8 met 125 pk. de 1.6 is onderbemeten en is echt een instapper. Je komt er mee vooruit, dat is het dan ook wel.
    Afhankelijk van je budget zou ik voor de mooiste gaan, als het kan met onderhoudshistorie. Motoren zijn bij normaal onderhoud betrouwbaar en kunnen hoge kilometerstanden aan. Let wel op distributieriemen. Een echt nette Avant 1.8 (met niet te veel opties) kun je met een beetje geluk, met een stand rond de twee ton ,scoren zo rond de 2000 Euro. Hou er dan wel rekening mee, dat je misschien een distributieriem wissel voor de kiezen krijgt. De riemen gaan 120 dkm of 10 jaar mee ongeveer.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 02-03-18 om 15:45.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

Pagina 4 van 15 EersteEerste 1234567814 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •