Bekijk Poll Resultaten: Do or Don't?

Stemmers
0. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Ja, Doen!

    0 0%
  • Nee, Doe maar niet.

    0 0%
Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Audi A5 08-11, Do or Don't?

  1. #1

    Standaard Audi A5 08-11, Do or Don't?

    Goedemiddag Audi forum,

    In Januari is het zover, Na een jaar in het buitenland geleefd te hebben kom ik terug in Nederland, en moet ik weer een auto kopen.

    Verhaaltje.

    Even mijn vorige auto, een Alfa Romeo.
    Meer pech met een auto dan dat kan niet . Iedere keer als ik iets gerepareerd had ging het volgende weer stuk, Vbak liep kapot, Lekkage onder de voorruit, Kabelboom kapot, en als grandieuze afsluiter 4 weken voor mijn vertrek naar het buitenland liep de distributie eraf omdat een vorige eigenaar geen Loctite had gebruikt. Kleppen krom. Gelukkig kon ik zelf het motorblok uit elkaar sleutelen en de onderdelen laten reviseren, maar wat een gedoe allemaal.
    Ik blijf Alfa Liefhebber, maar nooit meer Alfa Eigenaar.

    Maar wat dan? Onze tijd op deze planeet is kort, en ik wil niet rijden in iets waarvan ik de tijd wil doorspoelen.
    Een Japanner, Amerikaan of VW komt er in ieder geval niet in, dus de strijd was tussen Audi en Mercedes. BMW spreekt me niet zo aan.
    Een Audi begint ook met een A dus dan gaan we dat maar rijden.

    Even zonder grappen, De Audi A5 is altijd al een jongensdroom voor mij geweest, Wat mij betreft is dit een van de mooiste auto's die ik kan kopen met mijn budget,
    Helaas hebben we dan de ontwerpfout van VAG met de olieschraapveren die de droom weer wat verziekt.

    Einde verhaaltje.

    Een A5 wordt het.

    Ik vind zelf de styling van de 2008-2011 modellen mooier dan de facelift vanaf 2012. Echter hebben deze vrijwel gegarandeerd problemen met het olieverbruik.
    Dus. Ga ik een auto kopen waar ik een big smile van krijg met een garantie op problemen, of ga ik voor bijvoorbeeld een waardevaste mercedes A-klasse waar ik van in slaap val?

    Mijn budget zou ongeveer 15.000 euro zijn, als ik de 3750 van de revisie daar vanaf tel houd ik 11250 over om te besteden.
    Hiervoor staan 08-11 modellen te koop met ongeveer 100dkm-150dkm, misschien kan ik wat van de prijs afpraten met het revisieverhaal.
    Misschien kan ik er wel een vinden die al gereviseerd is, maar als ik zo door marktplaats lees zie ik dat de garage-eigenaren het niet eens benoemen, oftewel waarschijnlijk is er niks aan gedaan. Daarnaast als deze niet door Hartog is gereviseerd komt het probleem waarschijnlijk gewoon terug.
    Echter rijd ik zon 25dkm per jaar, dus zal het misschien wel even duren voordat ik daar weer aan zit...

    De Audi lijkt buiten dit olieschraapveer-probleem verder heel betrouwbaar, op wat kleine dingetjes zoals een raam-motortje na.
    Ik ben monteur van beroep dus slijtage-zaken als schokbrekers, veerpoten, remmen, olie vervangen doe ik allemaal zelf waardoor ik de periodieke kosten laag kan houden.
    En geloof me, een auto die van mij is wordt goed verzorgd, ik ververs de olie liever te vroeg dan te laat.

    Dus, Ga ik de gok nemen?
    Wat vinden jullie? Do or Don't?

  2. #2
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.035
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A5 08-11, Do or Don't?

    Gewoon doen, je bent zelf automonteur dus wees kritisch wat je koopt!

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  3. #3
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.354
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A5 08-11, Do or Don't?

    Er zijn er volgens mij ook voldoende te koop die de zuigermodificatie hebben gehad.
    Laatst gewijzigd door tom; 16-11-22 om 18:46.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  4. #4

    Standaard Re: Audi A5 08-11, Do or Don't?

    Na wat rondzoeken en meerdere verkopers over de modificatie gevraagd te hebben, heb ik het volgende ontdekt:
    De helft van de verkopers doen alsof ze er nog niet van gehoord hadden, of dat "dit model daar geen last van heeft" of eromheen praten etc.
    Van de andere helft die wel eerlijk is, geeft weer 50% aan dat er een revisie geweest is, hiervan kan maar weer de helft vertellen waar deze uitgevoerd is, in welk jaar, kmstand etc.
    Het is dus nogal een rommeltje bij de Marktplaats verkopers, maar dat is altijd al zo geweest.

    Er zijn weinig "pareltjes" te vinden waarbij de modificatie is uitgevoerd op een manier waarop deze problemen gegarandeerd niet meer terugkomen.
    Lees een Audi modificatie na 2016 of een modificatie bij Hartog (vrijwel onvindbaar).

    Ik heb echter nog een paar maanden voor mijn zoektocht, En heb mijn scope toch uitgebreid naar de A4. Met name de Allroad A4 spreekt mij ook aan.
    De meest betrouwbare gok lijkt alsnog een zeer goedkope niet gereviseerde auto te kopen en deze laten reviseren, Zodat je een gegarandeerde levensduur hebt.

  5. #5

    Standaard Re: Audi A5 08-11, Do or Don't?

    Ik zat laatst even snel te kijken, en er is wel wat keuze rond de 11-12K, 1,5 ton en ga zo maar door. Ik zou echter wel de grens wat opschuiven naar 2 ton, aangezien je zoekgebied wbt reeds gereviseerd ook wat groter wordt. Als je je kan inbeelden dat ze rond de 160-180K gereviseerd worden, is de kans groter dat je een gereviseerde tegenkomt (aantoonbaar) met ca 2 ton op de klok, dan als je tussen 1 en 1,5 ton zoekt.

    De auto's zelf kunnen 3 ton makkelijk aan, ook qua interieur, en als je toch zelf gaat reviseren (en dan ligt je blok toch al helemaal open), dan zou ik niet zo bang zijn voor 2 ton op de teller.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Audi A5 08-11, Do or Don't?

    Ik geloof helemaal niks als er geen factuur bij zit, een vaag verhaal zonder documentatie is niks waard. Lijkt me ook vreemd dat je een reparatie van +-3000 uit laat voeren en dan geen factuur bewaard. Helemaal als je weet dat dit key is bij verkoop van de auto. KM stand vind ik weinig zeggen, wel aantoonbaar onderhoud bij een goede garage en max 2 tot 3 eigenaren. Succes met het zoeken!

  7. #7

    Standaard Re: Audi A5 08-11, Do or Don't?

    Precies, zoals ik al zei, de meeste verkopers praten er gewoon omheen.
    Ik heb al meerdere reacties gehad dat een auto helaas "gereserveerd" is, dus er zijn toch genoeg mensen die de auto's gewoon kopen voor het geld waarmee ze geadverteerd staan.
    Het is nou eenmaal zo dat de meeste mensen niet technisch onderlegd zijn, en velen ook niet veel research doen naar wat ze kopen.
    Als monteur kan ik dit beamen, Hoe je het ook vertelt, de meeste mensen interesseert het technische verhaal achter een auto gewoon niet, zelfs als hij dreigt uit elkaar te vallen.
    zolang hij ze maar van a naar b brengt.
    Ze staan dan wel in voor een teleurstelling als ze vaker aan de pomp staan voor olie dan voor brandstof.

    Het jammere is dat door deze grote groep mensen die de autos kopen voor de geadverteerde prijs weinig ruimte is om af te dingen.
    Waar ik een kans zag om een mooie auto voor een goedkoop prijsje op de kop te tikken en te reviseren, is hier helaas roet in het water gegooid.
    Mijn zoektocht gaat door, danwel uitgebreid naar audi A4, een Audi gaat er in ieder geval komen!

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Audi A5 08-11, Do or Don't?

    Ik zag zelfs een cabrio met de 3.2 V6 voorbij komen... just sayin'.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Audi A5 08-11, Do or Don't?

    Het is gewoon niet de juiste tijd om iets te kopen, zelf ook getwijfeld om een tussen auto te koop in de lage prijsklasse, het kan nooit lang meer duren voordat de auto markt in elkaar zakt. Maar met 3 kleine kids toch maar besloten om (teveel) te betalen en een eigenlijk overpriced A6 te kopen van een ex collega. Eigen auto ook wel verkocht tegen een hogere prijs, dus compenseert wel een klein beetje.

  11. #10

    Standaard Re: Audi A5 08-11, Do or Don't?

    De 3.2 V6 is leuk, maar lijkt me wel janken aan de benzinepomp... Heb ook begrepen dat deze vaak wat meer issues heeft dan de TFSI (buiten olieverbruik).
    Cabrio vind ik helaas niks, moet wel praktisch zijn.

    Ik heb nu een hele mooie A4 Allroad gezien, Ik kende dit model nog niet tot een vriend me erop wees, Echt een ruig ding als de wielkuipen meegespoten zijn. Rijdt blijkbaar ook nog eens soepeler met de verhoogde vering, en standaard stoelverwarming etc.
    Motor is 3 jaar terug gereviseerd, Auto is netjes, dus als alles verder in orde is ben ik de nieuwe eigenaar!

  12. #11

    Standaard Re: Audi A5 08-11, Do or Don't?

    Nou, Ik ben toch de nieuwe eigenaar van een Audi A5 Coupe uit 2012, 1.8 TFSI

    De A4 Allroad ging hem toch niet worden, die bleek op het laatste moment toch niet zo goed als de verkoper hem aanschreef.
    Dus toen verder wezen zoeken...

    Ik kwam deze A5 op de verkoopsites tegen in Duitsland, waar de vorige eigenaar op de advertentie aangaf dat er een gloednieuw motorblok inzat.
    Daar was ik in eerste instantie best twijfelend over, Meestal is het te mooi om waar te zijn en schuilt er iets achter.

    Tot ik, na mijn verbazing, de rekeningen zag. De beste man had alles ingescand en doorgestuurd, Super boekhouding, KMstand klopt perfect.
    Het is absurd wat die man aan die auto gespendeerd heeft. Tenminste, voor mijn financiele situatie vind ik het absurd. Als het geld je aan de bomen groeit valt het misschien mee.

    Een officiele Audi-Dealer heeft in 2021 een nieuw 1.8TFSI blok geplaatst, inclusief nieuwe koppelingset, en alles wat er op of aan zit. Alle afdichtingen die er rondom zitten ook vervangen, Nieuwe bouten en schroeven gebruikt (de alu bouten kun je niet hergebruiken), Al met al een rekening van een stuk meer dan de auto waard is.
    Elk onderdeeltje is op de rekening terug te vinden met onderdeelsnummer en prijs erbij, Op de rekening stonden zelfs contactgegevens van de monteur.

    Het bleek dat de Audi garage de man (volgens hem zelf) had opgelicht, hij was geen technisch persoon en wist niet wat het allemaal inhield. Maar volgensmij heeft hij genoeg geld dus veel pijn deed het hem niet. De een zn pech is de ander zijn geluk.

    Van binnen is de auto super, De bekleding is als nieuw (hier heeft de beste man ook flink geld uitgegeven om het te hernieuwen), en het interieur heeft geen krasje te bekennen.

    Het nadeel, en waarom de auto al vrij goedkoop was, is dat de dorpels aan beide kanten bekrast/gedeukt waren, en (oppervlakte) krassen op de bumper en zijkant. Het leek wel of de auto door het bos heeft gereden. In het echt bleek dit ook echt wel rondom de auto goed zichtbaar. Van een afstandje zie je het niet heel goed.

    Hierop heb ik nog eens een flink stuk van de vraagprijs afgepraat. Door de krassen waren er niet veel kopers, dus na een paar dagen kwam hij me tegemoet.
    Als ik de auto laat repareren kom ik met reparatiekosten en betaalde prijs uit op een totaalprijs, waar je in nederland echt geen vergelijkbaar nette wagen voor kan vinden, dus al met al ben ik er wel tevreden mee.
    De dorpels worden gelijk gerepareerd, dat vind ik wel belangrijk, ik wil er geen roest of wat dan ook aan krijgen. Het moet toch door een specialist gebeuren.
    Voor de krassen op de bumper kijk ik zelf even, daar heb ik nog een adresje voor.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Audi A5 08-11, Do or Don't?

    Super dat je een wagen gevonden hebt die volledig aan je verwachtingen voldoet. Hopelijk heb je er veel plezier en geluk mee.
    Ik hoop het niet voor je, maar het verhaal klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Zeker dat de auto geen zwaar ongeluk ofzo heeft gehad met die onverklaarbare schade? Begrijp niet zo goed waarom iemand een auto van 2012 helemaal zou vernieuwen om daarna met verlies te verkopen. Tegenwoordig draaien ze hun hand niet voor om kmstand, onderhoudshistorie en facturen te vervalsen.
    Nogmaals, ik hoop dat je een eerlijke wagen vast hebt.

  14. #13

    Standaard Re: Audi A5 08-11, Do or Don't?

    Dat gevoel had ik er eerst ook bij, toch met grote twijfels maar naar de geschiedenis gevraagd, maar de kmstand is perfect aan te tonen. Ook geen geregistreerde schade. Met een automonteur de auto bezichtigd en het lijkt allemaal ook te kloppen.
    De reden dat hij zo goedkoop is is gewoon de buitenkant, en er staat toch, ondanks het nieuwe blok, 100dkm op de teller.

    Als ik trouwens goedkoop zeg, bedoel ik niet dat ik de auto voor de prijs van een Fiat Panda heb gekocht. De prijs was wel gelijk aan de andere audi a5’s op de duitse markt, alleen door de krassen is er een stuk af gegaan.

    De enige verklaring voor het verkopen die ik kan bedenken is dat de man of genoeg geld heeft, of dat de auto van zijn vrouw was en ze uit elkaar zijn bijvoorbeeld.

    Iedereen kan zijn redenen hebben, Maar daar vraag ik verder niet naar, het gaat me puur om de feiten van de auto, en dat is allemaal aantoonbaar dus zit het goed.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •