de tweede vind ik zelf veel mooier, met name het interieur
Wat onderhoud betreft zal Eszes(S6) hier misschien wat plaatsen. Hij heeft namelijk ook 8 jongens onder de motorkap!
Hallo,
Ik rijd al enkele jaren zeer tevreden met mijn A6 Avant Quattro 2.5TDI '98. Aangezien ik toch niet zoveel kilometers rij (20K), zit aan deze auto te denken. http://217.114.99.235/klant/autopagi...iek=1131717592
Of deze: http://217.114.99.235/klant/autopagi...iek=1130594176
Ik heb alleen geen enkele ervaring met zo'n dikke V8. En ben een beetje benauwed voor het onderhoud. Hoe staat 't met de onderhoudskosten en reparatie gevoeligheid van zo'n V8?
Jan-Peter
Ik had ze ook even goed bekeken en moet bekennen dat ik de 2e toch het mooiste vind.
Is wel 4000,- duurder, 6 maanden jonger en heeft ~11000 meer gelopen.
Onderhoud en reparaties zullen allicht duurder zijn dan een 2.5tdi.
Maar volgens mij is die 4.2 V8 geen "probleem motor".
Succes met je keuze.
De Audi 4.2 V8 is geen probleemmotor, sommige willen wel wat olie drinken :shock: Maar dat is meestal niet alarmerend. Een prijs voor rond de 20-25K voor bouwjaar 2000 vind ik prima! Het zijn ijzersterke auto's met nog een lang leven te gaan. Hoewel de kilometerstanden bij deze 2 enigszins aan de hoge kant zijn, maar dat is meer psychologisch eigenlijk
Bedankt voor de reacties!
Tja ik vind de prijs eigenlijk ook nog wat pittig. Ik heb twee jaar geleden mijn A6 Quattro 2.5TDI '98 (standaard 163PK gechiptuned naar 180PK) daar gekocht voor 20K, en nu krijg ik er maar een 10K voor terug . :?
Heb nog niet echt onderhandeld, maar 't geeft al wel de richting aan waar het naar toe gaat. Dus met mijn huidige A6, schrijf ik dus zo'n 5K per jaar af?
De Audi's rijden bijzonder fijn, 't mag ook wel wat kosten, maar 5K per jaar afschrijven lijkt me wat veel.
Ben bang dat ik met de 4.2 nog meer ga afschrijven, of gaat dat nog meevallen?
Gaarne nog een reactie van iemand die met dezelfde motor rijdt!
Voor de hoge KM stand ben ik niet zo bang, die moderne motoren moeten toch heel wat KM kunnen draaien.
Jan-Peter
De afschrijvingspost wordt natuurlijk wat hoger als je maar 2 jaar met een auto doet (zoals jij nu kennelijk wil doen). Maar wanneer kocht je de TDI, ergens halverwege 2003? Bedenk dan dat we over een week alweer in 2006 zitten en dus 3 bouwjaren verder zijn. Een afschrijving van 50% (van 20k aankoopprijs naar 10k inruilprijs) is dan m.i. niet heel erg ongebruikelijk. Belangrijker is dat je besef hebt van de marktprijzen van zowel jouw auto als van een A6 4.2 Quattro. Ik schat in dat een A6 4.2 van 6 jaar oud een stuk incouranter is dan een A6 2.5 TDI van 8 jaar oud. Mits je weet wat de prijzen zijn waartegen deze auto's daadwerkelijk verkocht worden (is wat anders dan vraagprijzen), kun je met deze wetenschap je voordeel doenOorspronkelijk geplaatst door Jan-Peter
Natuurlijk schrijf je meer af (hoeft niet in een concreet geval, maar het ligt voor de hand dat een 4.2 V8 gemiddeld meer afschrijft dan een 2.5 TDI). Maar de hogere afschrijving is te compenseren door er een jaar langer in te rijdenOorspronkelijk geplaatst door Jan-Peter
Ik rijd met dezelfde motor (S6 uit 1997, 326pk) en over de afschrijving maak ik me niet zo druk. Ik wil 'm namelijk 10 jaar houden
Voor wat betreft de V8 motor: [img][http://www.porschefoto.nl/Smileys/agree.gif]http://www.porschefoto.nl/Smileys/agree.gif[/img]Oorspronkelijk geplaatst door Jan-Peter
Maar er zijn ook nog andere slijtagedelen. Met een keuring kun je inventariseren hoe de technische staat van de auto is.
Succes,
groet,
EasyRider
Bedankt voor de reactie, hier heb ik wat aan!
Het is zeker waar dat ik wat langer in mijn Audi moet rijden om de afschrijving per jaar wat lager te krijgen. En het is zeker waar dat de 4.2 waarschijnlijk in de toekomst zal dalen qua prijs. Zag ook nog een S6 staan, uit 11-1999 model 2000 voor een 28K.
Ik heb er ook wel eens aan laten rekenen om zo'n 4.2 als zakelijk auto te houden, nou daar wordt je door de bijtelling helemaal niet vrolijk van. Dan kan je toch nog steeds beter privé alles zelf blijven betalen en die armzalige EUR 0,18 incasseren.
Dus de onderhoud kosten zal in grote lijn niet echt veel meer zijn dan de TDI?
Jan-Peter
Economie en gevoel.
Als ik het zo hoor ben je je huidige nog lang niet zat.
Rij er toch nog een jaar in, volgend jaar vang je er altijd nog wel 8K voor.
Dus maar 2k minder dan nu.
Wil je volgend jaar inruilen op de 4,2 dan zullen de prijzen min. 6K voordeliger zijn.
Dan rij je toch voor 4000 euri's minder. En hiervan kun je gerust een paar jaar extra benzine kosten van betalen.
Trouwens iets in het vooruitzicht hebben is ook niet verkeerd.
Gerard
Ik *denk* dat je je daar op verkijkt. De V6 TDI zal niet goedkoop zijn qua onderhoud. Maar áls er wat mee is, heeft een V6 altijd nog meer ruimte onder de kap om te sleutelen. En de onderdelen voor een V8 zullen ook wel niet goedkoop zijn.Oorspronkelijk geplaatst door Jan-Peter
Waarom dan? De A6 met V8 is haast een model op zich ten opzichte van de 'normale' A6, probeer maar eens een voorscherm of motorkap uit te wisselen. In beide gevallen denk ik overigens dat je ***** af bent. Wanneer je ruimte wilt om te sleutelen, moet je voor een type89 met 1.8 gaan o.i.d.Oorspronkelijk geplaatst door klomp
Voordeel: A6 4.2 heeft geen turbo's en wat je niet hebt, kan ook niet stuk gaan.
Zou onderhoudskosten aan de V8 niet onderschatten. Mindere productie van deze modellen zorgen eveneens voor duurdere onderdeelprijzen. hetvolgende weet ik niet zeker, maar vermoed wel dat een onderhoud aan de V8 ook wat meer werkuren kost dan bijvoorbeeld een V6 TDI.
Maar daarvoor krijg je natuurlijk het dikke vermogen van de V8 in de plaats. Het is soms niet makkelijk kiezen.
Onderhoud aan het blok is minimaal, wat veel mensen vergeten is wel dat er 8 cilinders onderhouden moeten worden, dus 8 bougies, 9 liter olie in het blok en ga zo maar door. Hij is dus zeker duurder dan een v6tdi. De onderhoudsintervallen zullen ook kleiner zijn.
Mijn eigen V8 heeft motorisch gezien weinig onderhoud gehad. Het is echter wel zo dat er voor de rest weinig ruimte is. Zo was het vervangen van de distributieriem bij die van mij een ramp.
Ik zou het gewoon doen! Doe die traktor weg en koop een echte wagen!