Kopen!
Laat anders een aankoopkeuring doen door Coen Donkers als je twijfelt.
Beste Audi-fans,
Ik ben sinds een paar maanden rustig op zoek naar een mooie station om mij, m'n vrouw en onze dochter in alle comfort en ruimte door nederland te transporteren.
Echter is transporteren niet het juiste woord als ik alleen in de auto zit, dan komen er hele andere woorden in mij op zoals; vermogen, koppel, wegligging, acceleratie (remmen is voor mietjes :-D ) en uitstraling.
Mijn vorige auto's als thuiswonende vrijgezel tot aan liefhebbende vader van nu, zijn als volgt; Citroen Saxo 1.6 VTS :-D , Subaru Impreza GTT :shock: , Citroen C2 VTR :oops: en nu Seat Leon 1.8 20VT FR met 230pk/340Nm 8) .
Ik ben absoluut niet merkgebonden (zoals blijkt) echter is er vanaf het moment dat de Audi S4 B5 avant in productie was, maar één droomauto; als ik die toch eens op de oprit zou kunnen zetten. Na toch ook eens andere potente stations tegen het licht te hebben gehouden zoals de BMW 330xi en Ford Mondeo ST220 kan het er maar ééntje worden, de S4!
Nu ben ik dus al ff op internet aan het "shoppen" en heb al verschillende S4's doorgelicht, blijft die ene maar door mijn hoofd spoken; prachtige "schaduwgrijze" (sorry, is Seat term :oops: , correct me if I'm wrong) kleur met in dezelfde kleur gespoten 18" wielen. Maar ja, die KM-stand hè!
http://www.hansmeijering.nl/aanbod.p...=&sel5=&selT=1
Na veel speur en leeswerk op het forum ben ik ervan overtuigd dat er een aantal punten van belang zijn om te weten bij de aankoop van zo'n S4 avant;
1. Zo blijken de turbo's een gevoelig onderdeel te zijn, nu betreft deze S4 een 2001 model met de dikkere olieslangen naar de turbo's, maar maakt dat een groot verschil qua levensduur? Hoe kan ik puur op gehoor beoordelen of ze nog in goede staat verkeren?
2. Ik heb in een review op Autoweek.nl iets gelezen over het vervangen van de stuur/spoorstangen, is dat een bekend probleem?
3. Verder lees ik iets over uitlaatspruitstukken die problemen zouden kunnen leveren, graag iets meer uitleg hierover.
4. Ook lees ik dat een grote beurt bij 120.000km tussen de 1500 en de 2000 euro kan kosten, herhaald zich dat rond de 240.000km?
Zelf zal ik er nog maar een jaar of 2 mee rijden (14.000km per jaar) voordat ik een auto van de zaak zal gaan rijden. Ik ga aanstaande zaterdag sturen in deze S4 (op zich al een primeur voor mij) en me in de onderhoudsboekjes verdiepen. Bij welke S4-goeroe zou ik bij eventuele gegronde interesse deze S4 kunnen laten keuren?
Nu is het zo dat het hier een originele Nederlandse auto betreft met circa 28.000km per jaar en een complete onderhoudshistorie leeft er maar één vraag; kopen, of vanaf blijven?
Kopen!
Laat anders een aankoopkeuring doen door Coen Donkers als je twijfelt.
Bedankt mannen! Liefde maakt blind, dus vond ik een aantal "objectieve" , maar wel gewaardeerde , meningen wel op zijn plaats.
Zoals gezegd ga ik zaterdag eerst maar eens de auto in het eggie bekijken, ben al twee keer langs geweest; eerste keer was het bedrijf gesloten en afgelopen zaterdag stond de S4 voor de 2e keer bij de "poetser" (eigen schuld, moet je eerst ff bellen :oops: ).
Wel is mij opgevallen dat het lichtmetaal onder deze S4 18" betreft en volgens mij onder een S4 B6 vandaan komt, kan dit technisch problemen opleveren of is dit een vaker voorkomende aktie?
Tevens ben ik benieuwd of deze S4 is voorzien van de Recaro sportstoelen 8) , dat is voor mij niet op de foto's te zien. Leer is het wel, maar is Recaro in dit MY standaard? (Ja, ik weet het, kan ik zaterdag zien, maar ben gewoon rete benieuwd).
Goede tip die van Coen Donkers / Autoparts Veghel, veelbelovende site, ik zal als de auto zaterdag indruk maakt :shock: eens kijken of een keuring daar weerstand oproept bij de verkoper .
Wat de prijs betreft ben ik het met Paulusb eens, tussen de 14 8) en 15k is een prima prijs als de auto in het echt de foto's waarmaakt. En inderdaad, volgens de RDW is de laatste tenaamstelling van 31-05-2008 en de eerste datum in een advertentie staat op 23-06-2008. Ik ga er vanuit dat ie de S4 nu wel eens kwijt wil :-? , en dat kan hoor 8) (mits de voorwaarden en technische staat goed zijn).
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, bvd
Ik vind het een topic in "aankoopadviezen" waarin je schrijft "ik ben verliefd" wel grappig; Iets zegt me dat je je keuze al gemaakt hebt ... :wink:
@Bob-A2 Ja, keuze op uiterlijk is in dit geval gemakkelijk :shock: . Echter, vroeger als je verliefd was op een meisje had je je vrienden die, ook al was ze beeldschoon :shock: , je konden behoeden voor een verkeerde keuze . Die vrienden van me hebben alleen geen verstand van auto's :-? , dus heb ik jullie advies nodig.
@Erik Brouwers :-| Dacht ik al, sportleder is inderdaad ook gewoon fraai, alleen had zo'n RS4 interieur het optisch helemaal afgemaakt.
Goed, ik ben al een stuk wijzer geworden; iedereen die reageert is over het uiterlijk wel te spreken; bij serieuze interesse zal ik een aankoopkeuring laten doen in Veghel en de verkoopprijs kom ik ook wel uit.
Nog een paar vragen blijven voor mij bestaan;
Is alarm SCM klasse 3 standaard? (Vereiste i.v.m. verzekering).
Een zwarte alcantara hemelbekleding? Ben benieuwd :-?
Die 18" wielen zijn toch van de S4 B6?
Nog 3 nachtjes slapen......
familie van Alex...? Niet te lezen met al die smileys..
Alcantara hemel kan in principe niet, nooit geleverd in de B5.
Zwart is standaard S4, dat hoort er dus sowieso op..
Dat poetser verhaal had mij al een stuk minder enthousiast gemaakt.
@Leon Nog ééntje dan...... Géén alcantara?
enne, wat is er zo verkeerd aan om 'm na ruim 3 maanden in de showroom, en misschien een enkele proefrit, nogmaals te laten poetsen? Ik zie 't probleem niet..... (en dat zonder smiley's!)
Ben trouwens nog ff aan het speuren geweest en heb een advertentie van november vorig jaar gevonden op Marktplaza; blijkt de auto 4000km geleden al te koop heeft gestaan;
http://www.marktplaza.nl/Audi-S4-2-7...01-4415393.php
Stoute schoenen aangetrokken en de betreffende autohandelaar gebeld;
Hij heeft de auto van de 1e eigenaar overgenomen en verkocht aan een Audi-liefhebber met een tweetal andere Audi's; een cabrio voor de vrouw en een Audi van de zaak. De koper had deze S4 gekocht om de bijtelling op z'n lease-auto te voorkomen, dat verklaarde volgens hem wel de slechts 4000km gereden kilometers. Hij wist me ook te vertellen dat het een kwalitatief uitstekend exemplaar betrof met een perfecte onderhoudshistorie.
Nu is dit natuurlijk bijna te mooi om waar te zijn, maar ik ben niet van mening dat deze handelaar loog en daar al helemaal geen baat bij zou hebben. Alleen is nu nog de vraag wat er in die 4000km is gebeurt. Dat zal eventueel in Veghel wel naar voren komen!?
Om één of andere reden krijg ik bij het zien van deze nieuwe foto's toch wel mijn twijfels over die 18" velgen op deze nieuwe foto's, horen er eigenlijk niet onder.........
Gewoon lekker gaan rijden en kijken wat je eerste indruk is van de auto. Inderdaad ff naar Ome Coen toe voor een aankoopkeuring hetgeen je een hoop ellende kan besparen.
Op de tweede serie foto's staan de velgen er inderdaad heel anders onder dan op de eerste advertentiefoto's waardoor ze er vreemd uitzien.Oorspronkelijk geplaatst door pAudiS4
Succes met de proefrit
Groeten Sud
Gaat 'm niet worden.........
Gisteren een proefrit van ruim een uur gemaakt, zeer onder de indruk van de staat van de auto, echter niet op het technische vlak.
Eerst het positieve nieuws; mijn god, wat ziet die auto er nog geweldig goed uit, ik ken mensen waarvan hun auto er na één maand zo uitziet als deze S4 na ruim 7 jaar! Ik heb slechts een aantal kleine beschadigingen kunnen vinden. Het interieur ziet er ook nog prima uit, alleen de lederen stoelen beginnen wat te kraken en zijn zichtbaar 190.000km gebruikt......
Het slechte nieuws; na een probleemloze koude start viel het fluiten van de turbo's zelfs bij het "cruisen" door de woonwijk erg op. Eerst maar eens rustig alles op temperatuur gebracht (toch wel handig zo'n olietemperatuurmeter). Na een kilometer of 5 kwamen onbedoeld de turbo's voor het eerst héél ff echt in actie bij circa 3000rpm en kwam er even een schril "gilletje" uit het vooronder........ Da's mis, dacht ik nog, ik ben benieuwd!
Bij Hilversum de snelweg opgedraaid richting Huizen/Almere en na Huizen voor het eerst de klepel helemaal op de plank gelegd in 4; maakt geen indruk, zelfs teleurstellend, moet misschien ff wakker worden uit z'n winterslaap. Om een lang verhaal kort te maken zijn dit mijn bevindingen;
1. Schil "gilletje" is niet meer teruggekomen maar wekt weinig vertrouwen.
2. Zelfs na ruim een uur rijden wilde het vermogen niet loskomen; héél kort vol vermogen en dan zakte de turbodruk weer in (voelbaar en hoorbaar) om vervolgens weer uit te pieken en in te zakken enz. Is voor mij een bekend fenomeen in de Subaru en de Seat, echter is dit na goed op temperatuur komen en een paar keer accelereren verleden tijd.
3. Nu vielen mij ook de klappen in de aandrijflijn op, bij gas los waren duidelijk een tweetal "bonken" te voelen alsof er behoorlijk wat speling in de loop der tijd was ontstaan.
Voor mij waren deze punten voldoende om de verkoper hartelijk te bedanken en met alle plezier in de Leon naar huis te rijden, alleen kwamen er in dit gesprek nog een aantal punten naar voren;
4. Hem was bij het wegbrengen van de auto naar de poetser ook dat schille "gilletje" opgevallen, ai!
5. Zijn uitleg van de onderhoudshistorie, aan de hand van het boekje, komt niet overeen met de door mij gevonden gegevens op internet.
6. En "last but not least" liet hij een stempel voorin het boekje zien op datum van aflevering "Tuned by Audi" wat volgens hem een vermogensstijging tot circa 310pk zou betekenen. Nou, ik heb ze niet gevoeld, zelfs niet als de turbo's vol vermogen leverden! 265pk had ik geloofd, 310 never nooit!
Conclusie; Mooie S4, aardige verkoper en monteur, mooie BMW's, alleen is de S4 niet bedoeld als een project voor mij.
Op naar de volgende!
3 is een bekend probleem bij de B5 en normaal, elke "snelle" quattro bonkt met overschakelen.. (bij vollast dan).
Jammer van de auto maar wel heel verstandig van je om hem te laten staan. Als je er geen goed gevoel bij hebt is dit niet echt iets om een gok mee te nemen.
Succes bij het zoeken naar de volgende
Groeten Sud