Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Momentsleutel

  1. #1

    Standaard Momentsleutel

    Topictietel zegt het al. Ik wil er toch maar een gaan aanschaffen maar dan de vraag die een beetje is opgekomen door het topic dat over gereedschap gaat.
    Welk merk, waar te koop en wat gaat het ongeveer kosten. Ijzerhandel hier in de buurt heeft een goedkope voor zeg maar 70 euro. 10 tot 210Nm. Ze hebben ook andere merken voor profesioneel gebruik maar die lopen al snel over de 350e (die had hij alleen niet daar liggen dus ik kon ze niet echt vergelijken).

    Wat is een goeie koop? Ik ga dat ding toch niet elke dag gebruiken dus 300euro vind ik wat heftig. Iemand tips voor prijs/kwaliteit en een goed adres om zo iets te kopen (omgeveing delft of Haarlem)? alvast bedankt voor de gouden tip gever! :-D

  2. #2
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    http://audiforum.nl/phpBB2/viewtopic...=momentsleutel

    Hier staan volgens mij wel adressen tussen!

    GG
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  3. #3
    guido
    Guest

    Standaard

    Voor 70 euro koop je echt wel een goede. Zeker als je hem weinig gebruikt heeft het geen zin om er een van 350 euro te kopen.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik twijfel daar nogal aan, volgens mij is een momentsleutel van 70 euro niet echt een nauwkeurig ding...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Ik twijfel daar nogal aan, volgens mij is een momentsleutel van 70 euro niet echt een nauwkeurig ding...
    Klopt. Ik heb de nodige momentsleutels gekalibreerd en het opvallende daarbij was dat de goedkope erg snel verliepen en een zeer onlineair verloop hebben. Zelfs de middenklasser van Norbar die ik heb vond ik op nauwkeurigheid tegenvallen. Aan de andere kant, als het verloop gering is en de afwijking is bekend (en dus stabiel) dan kun je met een dergelijke sleutel i.c.m. een kalibratie-rapport de werkelijke waarde instellen. Voor in een professionele werkplaats ongeschikt maar voor de hobbyist goed te doen.

    Echt goede momentsleutels zijn die van Rahsol. Helaas ook niet bepaald goedkoop.
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm


  6. #6
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ikheb jaren geleden uit een faillissement voor niet veel geld een Rahsol momentsleutel gekocht, waarvan de kop ontbrak. Die kop kostte al bijna 100 euro :shock: maar hij is inmiddels gecalibreerd en zowel mijn duurste als mijn beste gereedschap.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Heb er 1 van TENG Tools 40 - 200 Nm in gebruik (weinig). Wordt links en rechts op internet aangeboden rond 60 euri. Hoe nauwkeurig 't ie is heb ik niet gecontroleerd, voelt redelijk degelijk aan. Voor de hobbyist die af en toe zo'n ding nodig heeft mijns inziens prima.

    Jos
    02/13 (2009) Allroad expelled by T-reg

  10. #9
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    Ik zag er een op ebay, zat zelfs een calibratierapport bij.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Ikheb jaren geleden uit een faillissement voor niet veel geld een Rahsol momentsleutel gekocht, waarvan de kop ontbrak. Die kop kostte al bijna 100 euro :shock: maar hij is inmiddels gecalibreerd en zowel mijn duurste als mijn beste gereedschap.
    Dan is dat waarschijnlijk een DREMOMETER van Rahsol, de top-lijn.

    Dat zijn echt goede momentsleutels.

    Die Torcofix is de instap-klasse van Gedore, zeker niet slecht. Ga met momentsleutels niet voor goedkoop; het zijn precisie instrumenten en een meegeleverd kalibratie-certificaat is leuk en aardig maar wie laat periodiek z'n sleutel herkalibreren? alleen dan kun je iets zeggen over de stabiliteit.

    De Chinese no-name troep is jammer geld. Dan kun je net zo goed op goed gevoel je moeren en bouten vastdraaien.

    Als je regelmatig gevoelige bouten aandraait (cilinderkop bijv.) dan is een goede momentsleutel een must.
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •