Bekijk Poll Resultaten: Welke methode heeft de kortste remafstand.

Stemmers
41. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Methode A.

    11 26,83%
  • Methode B.

    30 73,17%
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 72

Onderwerp: De kortste remweg bij nood

  1. #21

    Standaard

    Is wel interessant:
    http://www.timloto.org/download/pdf_...htregeling.pdf - Gelijkwaardige pagina's - Noteren

  2. #22
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audimechanic
    Jups dat klopt, zonder ABS is het in THEORIE mogelijk eerder stil te staan! Maar Vergeet het, dat je met een auto zonder ABS kan remmen tegen het blokkeren aan. Wanneer je super hard remt met een NON ABS auto blokkeren je wielen geheid, en zal je remweg veel langer worden..
    als je ooit mag gaan rijlessen,zul je leren dat je nooit 'super hard/vol in trappen' moet remmen in een auto zonder ABS...Omdat je wielen dan gelijk blokkeren.Dus doe pas met deze discusies mee als je weet waar je over praat.De remmen van een fiets of skelter zijn niet te vergelijken met een auto..


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audimechanic
    Dus Coupe, ik maak mijn huiswerk heus wel hoor! Kom lekker met eigen argumenten, en pak niet ergens een stukje van internet af, zonder enige diepgang erin..
    hahahhahah jochie,jij pikt je tekst uit je boeken.Wat is het verschil....

    ABS staat voor anti blokkeer systeem en heeft niks te maken met je remweg.Het zorgt er alleen maar voor dat je wielen niet blokkeren, en dus bestuurbaar blijft.mensen die wel in een auto mogen rijden weten ook, dat als je net tegen de ABS aan remt (dus net niet in laten grijpen) dat dat het beste remt.Bij ABS word de remkracht continu onderbroken, je hebt dus niet de maximale druk.Je kunt dus nooit een kortere remweg hebben.
    Audi A2 1.4 aua

  3. #23
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coupé
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audimechanic
    Jups dat klopt, zonder ABS is het in THEORIE mogelijk eerder stil te staan! Maar Vergeet het, dat je met een auto zonder ABS kan remmen tegen het blokkeren aan. Wanneer je super hard remt met een NON ABS auto blokkeren je wielen geheid, en zal je remweg veel langer worden..
    als je ooit mag gaan rijlessen,zul je leren dat je nooit 'super hard/vol in trappen' moet remmen in een auto zonder ABS...Omdat je wielen dan gelijk blokkeren.Dus doe pas met deze discusies mee als je weet waar je over praat.De remmen van een fiets of skelter zijn niet te vergelijken met een auto..


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audimechanic
    Dus Coupe, ik maak mijn huiswerk heus wel hoor! Kom lekker met eigen argumenten, en pak niet ergens een stukje van internet af, zonder enige diepgang erin..
    hahahhahah jochie,jij pikt je tekst uit je boeken.Wat is het verschil....

    ABS staat voor anti blokkeer systeem en heeft niks te maken met je remweg.Het zorgt er alleen maar voor dat je wielen niet blokkeren, en dus bestuurbaar blijft.mensen die wel in een auto mogen rijden weten ook, dat als je net tegen de ABS aan remt (dus net niet in laten grijpen) dat dat het beste remt.Bij ABS word de remkracht continu onderbroken, je hebt dus niet de maximale druk.Je kunt dus nooit een kortere remweg hebben.
    Schrikreactie, mensen trappen vol op de rem omdat ze zo snel mogelijk stil willen staan. Maargoed, daar heb jij geen last van.

  4. #24

    Standaard

    op zandvoort ben ik in de gelegenheid geweest om met 2 gelijke auto`s, waarvan bij 1 het abs was uitgeschakeld, mogen spelen. aangezien ik ook 1 van de beste chaufeurs van nl ben, dacht ik dat met mijn fijngevoeligheid, de maximale remdruk wel kon bepalen. na een 20 minuten stoeien was ik er wel uit. abs wint. zelfs in de omstandigheid dat ik in alle rust, mocht gaan remmen, is het of bokkeren, of niet genoeg vertragen. mijn conclusie: met abs, niet nadenken, vol op de rem en sturen. zonder abs, bidden, mocht je dat snel kunnen..
    Audi A3 TDI 125kw ambition

    Mountainbiking is; 50% mountain, 50% biking and the remaining 50% is all about riding !

  5. #25
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door avieravant
    op zandvoort ben ik in de gelegenheid geweest om met 2 gelijke auto`s, waarvan bij 1 het abs was uitgeschakeld, mogen spelen. aangezien ik ook 1 van de beste chaufeurs van nl ben, dacht ik dat met mijn fijngevoeligheid, de maximale remdruk wel kon bepalen. na een 20 minuten stoeien was ik er wel uit. abs wint. zelfs in de omstandigheid dat ik in alle rust, mocht gaan remmen, is het of bokkeren, of niet genoeg vertragen. mijn conclusie: met abs, niet nadenken, vol op de rem en sturen. zonder abs, bidden, mocht je dat snel kunnen..
    Juist, en dit is de Praktijk!

    Wanneer je dit gaat narekenen, dmv de Wrijvingscoefficient, snelheid, remkracht, Rdyn en rdyn etc. Zal je er ook opuitkomen dat ABS bij een volledig intrappen van de rem ABS wint. Dit hebben we tot in den treure berekend, en steeds wint de ABS het. Behalve in de SNeeuw en in de modder, dan niet ivm bultvorming voor de wielen, maar dat is een uitzondering.


    Overgens voor de mensen die zich meer willen verdiepen, het verhaal v/d wrijvingscoeffiecient en ABS staat in boek:

    Voertuigtechniek 3
    ISBN: 109071838331

    Hoofdstuk 12 ABS

    Het blokkeren van de wielen tijdens het remmen heeft als nadeel dat:

    - De remweg langer zal zijn;
    - de bandenslijtage ongunstiger zal zijn;
    - Het voertuig onbestuurbaar is;


  6. #26
    klaasa4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    6.240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    @audimechanic, jij gaat nog wel een keer de fout in.
    Dus kijk uit met wat je doet en zegt.
    Audi A4 b6 Tdi 96Kw, met Verhoeven kuur.

  7. #27
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaasa4
    @audimechanic, jij gaat nog wel een keer de fout in.
    Dus kijk uit met wat je doet en zegt.
    Lees eerst het topic even ja, dan kan je zien wie er begon..

  8. Ad
  9. #28
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door avieravant
    mijn conclusie: met abs, niet nadenken, vol op de rem en sturen. zonder abs, bidden, mocht je dat snel kunnen..
    je bent dus een paniek remmer.. :-D remmen leer je echt niet in 20 min. je moet veel oefenen en iedere auto remt anders en de grenzen liggen anders.Als je veel en laat remt voor een bocht ga je en durf je steeds meer.Je zult dan ook zien dat je "vroeger" nog niet voor de helft hebt geremt.De ABS treed niet zo heel snel in werking hoor, alleen als je lomp het pedaal door de bodem trapt of in het natte gras. :-D

    Alleen ABS zorgt er echt niet voor dat je remweg verkort..lees maar eens wat ervaringen op internet in plaats van berekeningen en verhalen van kereltje die alleen maar auto's mogen wassen...
    Audi A2 1.4 aua

  10. #29
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coupé
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door avieravant
    mijn conclusie: met abs, niet nadenken, vol op de rem en sturen. zonder abs, bidden, mocht je dat snel kunnen..
    je bent dus een paniek remmer.. :-D remmen leer je echt niet in 20 min. je moet veel oefenen en iedere auto remt anders en de grenzen liggen anders.Als je veel en laat remt voor een bocht ga je en durf je steeds meer.Je zult dan ook zien dat je "vroeger" nog niet voor de helft hebt geremt.De ABS treed niet zo heel snel in werking hoor, alleen als je lomp het pedaal door de bodem trapt of in het natte gras. :-D

    Alleen ABS zorgt er echt niet voor dat je remweg verkort..lees maar eens wat ervaringen op internet in plaats van berekeningen en verhalen van kereltje die alleen maar auto's mogen wassen...
    Kijk coupe, nu zijn we eruit!

    Je gaat uit van een of andere Racecoureur.. Denk er wel aan, dat 99% van de automobilisten niet zo goed kunnen remmen. Deze mensen trappen bij een schrikreactie vol op de rem.

    Daar doelde ik dus ook op. Als je een super coureur bent, en super goed met je remmen om kan gaan, ja dan kan je de abs misschien voor zijn. (heb ik geen ervaring mee, dus dat weet ik niet)

    Maar ga uit van het gros wat in nl in de auto rijd..

  11. #30
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audimechanic

    Lees eerst het topic even ja, dan kan je zien wie er begon..
    dat zeiden ze vroeger op school ook allemaal "ja maar hij begon"

    je gaat ook uit van blokkerende remmen.Bij vol het pedaal intrappen en dus een slip,zal de ABS ingrijpen en zijn werk doen (bestuurbaar houden van het voertuig) als je echter maximaal remt met een auto zonder ABS zal je remweg echter veel korter zijn,omdat je konstant de maximale remdruk hebt.Dat heb je met ABS dus nooit.

    Je kan dit wel uit gaan zitten rekenen maar je gaat dus uit van een slippende auto.
    Audi A2 1.4 aua

  12. #31
    klaasa4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    6.240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audimechanic
    Methode B uiteraard, hjet overschakelen naar de 2 duurt veeeelste lang. Daar denk je overgens ook niet bij na denk ik. Gewoon vol op de rem hangen.
    JIJ geeft al eerste antwoord.
    Audi A4 b6 Tdi 96Kw, met Verhoeven kuur.

  13. #32
    klaasa4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    6.240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ja ik heb A gekozen.

    Want door afremmen met motor helpt het mee bij het vertragen van de massa, waardoor de remmen het minder zwaar te voorduren hebben en hun functie beter kunnen blijven uitvoeren.
    Terugschakelen is een reflex, als je daar nog over moet nadenken is het niet best.
    Audi A4 b6 Tdi 96Kw, met Verhoeven kuur.

  14. #33
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coupé
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audimechanic

    Lees eerst het topic even ja, dan kan je zien wie er begon..
    dat zeiden ze vroeger op school ook allemaal "ja maar hij begon"

    je gaat ook uit van blokkerende remmen.Bij vol het pedaal intrappen en dus een slip,zal de ABS ingrijpen en zijn werk doen (bestuurbaar houden van het voertuig) als je echter maximaal remt met een auto zonder ABS zal je remweg echter veel korter zijn,omdat je konstant de maximale remdruk hebt.Dat heb je met ABS dus nooit.

    Je kan dit wel uit gaan zitten rekenen maar je gaat dus uit van een slippende auto.
    Je hebt wel constant de maximale remdruk.

    MAAR, de remkracht moet overgezet worden op de weg, wantja.. anders remmen we natuurlijk nooit. hiervoor hebben we de Remcoefficient.

    Een blokkerend wiel heeft een veel lagere remcoefficient, dus je hebt de remdruk ook wel, maar het kan niet overgebracht worden. Er staat hier nog wel een leuke tabel van een blokkerend wiel VS Abs, kan ik als ik tijd heb wel even posten.

    Edit:

    Op de motor remmen heeft dan dus ook geen zin, harder remmen kan je niet, omdat het niet meer over te brengen is op de weg.

  15. #34

    Standaard

    Je staat het snelste stil als je de grens van de grip opzoekt tussen de banden en het wegdek, dat is het enige criterium. Dat moet zo snel mogelijk dus zonder schakelen, koppelen, CD opzetten, haar kammen enz. Het makkelijkste is natuurlijk vol de rem intrappen (gelijktijdig met de koppeling om de aandrijving weg te nemen) bij het aanwezig zijn van ABS. Zonder ABS moet je de remdruk snel zien op te bouwen en aanvoelen wanneer de banden gaan glijden. Dat is een vak apart, maar met wat oefenen lukt dat. Degenen die ooit een (anti-)slipcursus gevolgd hebben zonder ABS kunnen dat beamen. Zonder ABS kun je dan ook eerder stil staan dan met ABS, maar dat geldt alleen voor ervaren remmers. Met ABS is natuurlijk veel makkelijker en dus veiliger voor de grote groep onervaren remmers.

  16. #35
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard

    ik had ook moeten typen remkracht.ABS onderbreekt konstant de remkracht door deze los te laten en weer aan te grijpen.Je beschikt dus nooit over de maximale remkracht.

    Nogmaals, jij gaat uit van een blokkerend wiel.Ik niet,in dat geval heb je niet de maximale remvertraging, heb je die wel dus net tegen het slippen aan.Zul je zonder ABS dus een kortere remweg hebben.

    Ik ga trouwens ook voor methode 2.Omdat het afremmen op de motor of met je rem, natuurlijk niks uitmaakt.Je wielen remmen in beide gevallen af, echter kost het maken van handelingen tijd en bij 1 handeling(alleen remmen) zul je dus een fractie sneller zijn.
    Audi A2 1.4 aua

  17. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaasa4
    Ja ik heb A gekozen.

    Want door afremmen met motor helpt het mee bij het vertragen van de massa, waardoor de remmen het minder zwaar te voorduren hebben en hun functie beter kunnen blijven uitvoeren.
    Terugschakelen is een reflex, als je daar nog over moet nadenken is het niet best.
    ik ben het tot bepaalde mate met je eens.
    maar dit gaat denk ik alleen op als je remmen onderbemeten zijn.
    je kan dan niet alle energie omzetten in wrijving dus zal je de motor gebruiken om die extra wrijving te krijgen.

  18. #37
    klaasa4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    6.240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door januzzzz
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaasa4
    Ja ik heb A gekozen.

    Want door afremmen met motor helpt het mee bij het vertragen van de massa, waardoor de remmen het minder zwaar te voorduren hebben en hun functie beter kunnen blijven uitvoeren.
    Terugschakelen is een reflex, als je daar nog over moet nadenken is het niet best.
    ik ben het tot bepaalde mate met je eens.
    maar dit gaat denk ik alleen op als je remmen onderbemeten zijn.
    je kan dan niet alle energie omzetten in wrijving dus zal je de motor gebruiken om die extra wrijving te krijgen.
    En waarom doen er hier veel een remmen up-grade.
    Dus zijn de meeste remmen van voertuigen berekend op net genoeg.

    Ik bekijk het op een andere manier dan jullie, misschien omdat ik met iets meer gewicht rondrijd dan de meeste personen hier.
    Audi A4 b6 Tdi 96Kw, met Verhoeven kuur.

  19. #38
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaasa4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door januzzzz
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaasa4
    Ja ik heb A gekozen.

    Want door afremmen met motor helpt het mee bij het vertragen van de massa, waardoor de remmen het minder zwaar te voorduren hebben en hun functie beter kunnen blijven uitvoeren.
    Terugschakelen is een reflex, als je daar nog over moet nadenken is het niet best.
    ik ben het tot bepaalde mate met je eens.
    maar dit gaat denk ik alleen op als je remmen onderbemeten zijn.
    je kan dan niet alle energie omzetten in wrijving dus zal je de motor gebruiken om die extra wrijving te krijgen.
    En waarom doen er hier veel een remmen up-grade.
    Dus zijn de meeste remmen van voertuigen berekend op net genoeg.

    Ik bekijk het op een andere manier dan jullie, misschien omdat ik met iets meer gewicht rondrijd dan de meeste personen hier.
    Als je remmen slecht zijn , door bijv slijtage, vastzittende zuiger etc dan werkt dat op de motor remmen natuurlijk.

    Remupgrade is heel goed, maar dan moet je ook goede banden monteren, anders heb je alsnog niets aan de remupgrade.

  20. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaasa4
    Ja ik heb A gekozen.

    Want door afremmen met motor helpt het mee bij het vertragen van de massa, waardoor de remmen het minder zwaar te voorduren hebben en hun functie beter kunnen blijven uitvoeren.
    Terugschakelen is een reflex, als je daar nog over moet nadenken is het niet best.
    Ik heb gister een testje gedaan.. ik heb voluit op mijn rempedaal geduwd en vond dat het best wel lang duurde van 90 naar 0 te gaan en ik heb abs & deze vloog niet aan dus mijn wiellen blokeerde nieteens dus ik nog eens geprobeert dit keer nog harder geduwd.. zelfde resultaat.

    en toen berekende ik dit:

    90km/u = 90 000 m per 60 min
    /90 000 /90 000
    =1m per 1ofander wetenschappelijk getal
    xRemweg van 40meter zo doe je 2.6 sec tegen 90/km u over 40 meter
    Maar je vertraagt dus doe je 5 mss zelfs 10 seconden over 40 meter.. Waardoor je toch wel ruim de tijd hebt om terug te schakelen.. en als je remt op de moter.. gaan je banden ook niet schuiven.. als je banden voor schuiven raden ze nl aan Remmen op de moter + pompend remmen (abs).. als je bv op het moment van aangrijpen koppeling nog 60 rijd dan vertraag je motor naar 30 km/u heel snel en ik denk dat je remmen dan ook nog iets beter zullen aanvangen etc.. dus ik denk dat het best wel uit maakt dat remmen op de motor..

    ik snap trouwens niet dat hier geen tests van zijn.. het is anders heel nuttig om te weten in zon nood toestand.

  21. #40

    Standaard

    Als je echt zoals jij over een noodsituatie praat, dan garandeer ik je dat je je te pletter rijdt indien je terugschakelt.

Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •