Goed topic.
Veel mensen hier rijden Audi´s uit de jaren ´80. En hopen deze nog lang te rijden, met later nog belastingvoordeel erbij zodat deze Audi nog als hobby/auto kan worden gebruikt naast de dagelijkse auto.
Maar nu wilt de christenunie hier een stokje voor steken!
Voor iedereen die hier tegen wil protesteren heeft de FEHAC (belangenbehartiger van de klassiekerliefhebber) deze brief opgesteld:
En dit mag dan naar de volgende adressen:Geachte heer Cramer,
Hiermee teken ik protest aan tegen uw plan om de fiscale vrijstelling van oldtimers te “bevriezen” voor voertuigen van vóór 1983.
Liefhebbers van een oldtimer van ná 1983 zullen hierdoor enorm worden benadeeld. De meeste liefhebbers hebben de oldtimer “erbij” en zullen het voertuig ofwel verkopen ofwel juist dagelijks gaan berijden, en de modernere “schonere” auto van de hand doen. De waarde van deze oldtimers zal aanzienlijk dalen en veel mensen zullen hun hobby niet meer kunnen uitoefenen. Ook voor de voertuigclubs met veel “youngtimers” zal uw plan nadelig uitpakken. Bovendien is de kans groot dat in restauratie en reparatie van oldtimers gespecialiseerde bedrijven het moeilijk gaan krijgen.
Ik dring er daarom op aan dat u uw plan intrekt. Als er al iets aan de vrijstelling moet veranderen, dan alleen in goed overleg met de FEHAC, de belangenorganisatie van de Nederlandse oldtimerwereld!
Graag vertrouw ik er op dat dit protest niet vergeefs zal zijn.
Met vriendelijke groet,
E.Cramer@tweedekamer.nl (CU)
P.Tang@tweedekamer.nl (PvdA)
pieter.omtzigt@tweedekamer.nl (CDA)
Gr Laurens
Mooi initiatief maar ik vrees dat de calvinistische Taliban nooit zal begrijpen dat er mensen zijn die voor hun plezier met een oldtimer rijden, ze gaan er waarschijnlijk vanuit dat het in hoofdzaak een groep mensen betreft die naar mazen in de wet zoekt om geen belasting te betalen.
Maar ja, wat mag je verwachten van iemand die voor z'n plezier 's zongdags per fiets ter kerke gaat.
Om te voorkomen dat men denkt dat ik de gggrrristelijke volksvertegenwoordigers discrimineer, wil ik er aan toevoegen dat ik de volksvertegenwoordigers van Troelstraiaanse oorsprong van dezelde denkbeelden verdenk.
Maar ja, wat mag je verwachten van iemand die 's zondags voor z'n plezier per tram naar de partijvergadering gaat.
Gr., Jos
Check ! heb al reactie terug gekregen:
L.S!
Dank voor uw reactie. Ik heb kennis genomen van uw bezwaar. Afgaande op gegevens vanuit de sector kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat tweede hands auto’s, en dan met name ook auto’s van 25 jaar en ouder, ingezet worden voor gewoon woon-werkverkeer. Aangezien deze auto’s ook steeds beter werden in de jaren 80 kunnen ze nog lange tijd gebruikt worden. Naar mijn mening is het dan ook gewoon dat ook deze auto’s voor hun gebruik net zo aangeslagen worden als andere weggebruikers. Bestaande rechten worden niet aangetast: iedereen die nu een vrijstelling heeft houdt deze. Maar nieuwe voertuigen of nieuw ingevoerde voertuigen, waarvoor men op de Nederlandse markt ook te kust en te keur kan vinden, zullen gewoon onder het normale regiem dienen te vallen.
Wanneer de kilometerbeprijzing van start gaat zullen de noodzakelijke categorieën voorgesorteerd moeten staan om daarin opgenomen te worden. Het voordeel van dit nieuwe systeem is dat weinig gebruikte auto’s ook maar weinig zullen betalen. Voor het overige moet voorkomen worden dat door een toenemend aantal oude auto’s de kilometerheffing als geheel uitgehold wordt en de kosten voor automobilisten die wel betalen nog eens gaan toenemen.
Vandaar mijn amendement.
Met vriendelijke groet,
Ernst Cramer
Tweedekamerfractie ChristenUnie
Hebben ze daar niets beters te doen in Den Haag
Ga eens na hoeveel klassieke wagens rijden er nu dagelijks in NL, 2% van het totale wagenpark misschien?
Als ze dan toch iets willen doen pak die zo genaamde goedkoop rijders aan met een klassiekers op LPG zo van ik wil autorijden maar het mag niet te veel kosten.Optie een 25 jaar oude wagen op LPG.
En van die lease maatschappijen die oudere wagens in zetten. http://www.leaseautovoordeel.nl/bijt...oldtimers.html
jeuj, het is er niet door gekomen
http://www.nu.nl/news/1848446/34/Bel...t_beperkt.html
gr laurens
Het idee dat een late jaren-80 auto eigenlijk prima voldoet voor dagelijks gebruik klopt natuurlijk wel. Tot niet zo heel lang geleden was een oldtimer nog een "echte" oldtimer (auto uit de jaren 70) en was je al lang blij dat de "moderne" auto weer wat betrouwbaarder en veiliger was geworden en had je als niet-liefhebber weinig trek in een stuk oude, onbetrouwbare en roestgevoelige techniek.
Op zich is het idee dat je ergens een grens moet stellen wel verklaarbaar maar de politiek zou eerst eens moeten kijken hoeveel mensen nou daadwerkelijk een 25 jaar oude auto zouden *willen* rijden. Je levert vooral op het gebied van veiligheid een hoop in. Er gaat toch sneller wat stuk (25 jaar oud = meestal relatief veel kilometers dus grotere kans op defecten door slijtage en ouderdom) en dan valt het voordeel toch wel snel weg. Verder wil de gemiddelde Nederlander toch ook niet voor gek staan bij de buren en nog belangrijker: heeft het grootste deel gewoon het liefst een nieuwe auto.
De angst dat een significant deel van de Nederlandse bevolking in een oude auto gaat rijden lijkt me dan ook niet reëel. De milieuschade is daarmee ook nihil.
Wel wil ik opmerken dat als je oldtimer echt je liefhebberij is je die paar tientjes per maand aan wegenbelasting toch ook wel wilt en kunt betalen... Natuurlijk is het mooi meegenomen en kan het bij zware en/of meerdere auto behoorlijk oplopen maar is "wegenbelastingvrij" nou *de* reden voor het willen hebben van een oldtimer? Mensen die voor hun lol in een spartaanse begin jaren-80 auto op LPG gaan rijden om geen wegenbelasting te hoeven betalen moeten dat natuurlijk helemaal zelf weten maar zijn in mijn ogen een beetje doorgeschoten. Zij vallen wat mij betreft dan ook niet in de categorie mensen die beschermd zouden moeten worden tegen de "graaiende" overheid.