Poeh, ik verdiep me er niet echt in maar als het zo is.......
Waar moet het toch heen met dit land. Niet normaal. Nederland gaat naar de klote.....
Ik wil misschien en audi s6 uit 1995 kopen maar ik lees zeer verontrustende berichten over de komende km-heffing en dan met name het tarief. Ik ben er eens even ingedoken. De tarieven zelf worden nog angstvallig geheim gehouden, maar schijnen in de herfst dit jaar bekend te worden. Er zijn al wel voorstellen gedaan
Zie bijv deze brief:
http://www.tweedekamer.nl/images/313...118-188909.pdf
Er wordt gesproken over een tarief van 1cent t/m 80 cent (!!) per km.
Onderstaande is een voorlopig concept wetsvoorstel:
http://www.knv.nl/knv/site.nsf/ea0f9d4d307e5f55c125733d002cde7c/69648ea3b1f861a7c125755b00498c9d/$FILE/Voorontwerp%20wet%20kilometerprijs.pdf
Conclusies. een autotje uit 1986 blijft vrij van deze ellende, belastingvrij=km heffingvrij. Een zware, behoorlijk vervuilende auto als een s6 kan wel eens 45 cent per km gaan kosten. 1000km per maand, niet eens zoveel, wilt u aub 450 euro per maand (nu 75) aan belasting aftikken! Mijne mensen dit kan toch niet waar zijn? Tijd om te vertrekken naar een ander land.
Tarief schijnt gebaseerd te zijn op gewichtsklasse, co2 uitstoot met een spitsttarief erbij. Zet al die S en RS modellen maar vast in de verkoop... Als dit waar is gaan we dadelijk 500/600 euro per maand aan belasting betalen voor dit soort autos. Mensen met een wat oudere 2e hands autos zijn de lul (meer vervuilend, zwaarder etc). Het geld dat ze verliezen met de afschaffing van de bpm moet immers ergens vandaan komen. En de auto industrie is blij, die kunnen hun kleine k&%tbakjes slijten, het kopen van nieuw is namelijk aantrekkelijker door de (geleidelijke) afschaffing van bpm.
Hebben jullie nog meer info hierover gevonden?
Toch bijzonder hoe er toch altijd zoveel spelfouten in dit soort officiele documenten terecht komen
Om maar wat voorbeelden te noemen:
Eeste paragraaf:
Iedereen weet natuurlijk dat dit moet zijn:"Daarmee levert de kilometerprijs een onmisbare bijdrage aan de
klimaatdoelstelling van het kabinet."
Derde paragraaf:"Daarmee levert de kilometerprijs een onmisbare bijdrage aan de
klimaatdoelstelling schatkist van het kabinet."
Dat moet natuurlijk zijn:"Dat is de essentie waar het om gaat: het omzetten van de vaste kosten naar
een gevariabiliseerde vorm, niet meer betalen, maar anders betalen."
Valt me wel tegen van ze!"Dat is de essentie waar het om gaat: het omzetten van de vaste kosten naar
een gevariabiliseerde vorm, niet meer betalen, maar anders betalen. meer betalen en doen alsof het voor het milieu is."
Dat is nou precies waarom het scheefloopt met de kilometerheffing.
BPM wordt afgeschaft (?? zeggen ze) en daarvoor in de plaats kilometerheffing. Mensen die al een auto hebben worden dus dubbel "gestraft", omdat ze al BPM hebben betaald en dan ook nog kilometerheffing moeten gaan betalen. Ik heb nog geen woord gelezen over compensatie in die gevallen.
De definitieve tarieven worden overigens in het wedsvoorstel opgenomen, wat één dezer dagen er zou moeten komen.
mooi dan.....
even opzoek naar een audi v8 van 86 of ouder, lpg erin, klaar, probleem opgelost...
laat ze dan maar zeuren over het milieu.....
maar als ik het me zo even bereken, mijn a4 tdi is redelijk milieu "onvriendelijk" en met 140km per dag :S tja........ dan nog een spits toeslag erop...........
pffffff.....
tja, dat is id handig ja..
bij mijn s2 ben i kdaar ook niet zo bang voor..
ding loopt toch bijna niets..
vrouwtje heeft sinds gistere een oudi van 1985 als daily, ook geen probleem, alleen mijn daily.........
Ook al loopt ie bijna niets... hmmm, let op. Even naar een meeting met je s2 heen en weer 250 km, gaat je 100 euro kosten. (40 cent per km). Dure meeting, leuk he? Maar je betaalt geen belasting dat wel. Tot een 2000km per jaar zal je breakeven (ongeveer 66 euro km heffing per maand = huidige mrb) hebben maar alles daarboven wordt het zeer snel duurder.
Tja, lekker allemaal maar het blijft nog steeds een concept.
Het ligt er gewoon aan welke variant de regering gaat kiezen. Interessant om te zien wat de standpunten van de verschillende partijen hierover zullen zijn bij de komende verkiezingen.
De variant met spitsheffing heeft de grootste kans van slagen lijkt me.
Basistarief ligt tussen de 3,4 en 5,7 ct/km (afhankelijk van de milieukenmerken) met daarbovenop een spitsheffing. Hoogte is nog onbekend (men hield voorheen aan 11 ct/km bij een afbouw van de BPM naar 25%. BPM wordt nu 0 dus tarief zal zeker hoger liggen).
Bij deze variant gaan ze echter uit van een afname van de files met 45% Yeah right!
Men heeft het er ook over dat een overgang van het huidige stelsel naar de nieuwe situatie lastenneutraal dient te gebeuren [pag.55].
Again: Yeah right!
Enfin: ik merk het wel. Je doet er toch weinig aan (alhoewel...)
Gelul! Dit is spitstarief op filegevoelige plekken...
Het bisistarief is gepland op € 0.03 /km.
Bij 18.000 km/jaar zou je gelijk moeten lopen met nu; da's de bedoeling.
Bovendien is de opzet budget neutraal! Er moet niet meer geld binnenkomen dan nu. Wordt het meer dan gaat de prijs omlaag. Gaan mensen minder rijden en komt minder geld binnen, dan gaat de km-prijs omhoog...
Maar hoe moet ik het allemaal zien:
Je betaalt geen wegenbelasting meer.
Ik rij bijna niks, kom niet in de spits ed.
Kom zelfs bijna niet op de snelweg haha.
Dus je krijgt een sticker met een chip ofzo of een kastje.
Dan moeten er meetpunten komen die de km-stand aflezen elke maand of iets?
En dan krijg je maandelijks een bedrag wat je moet betalen voor de hoeveelheid km's die je hebt gemaakt?