Precies zoals ik het ook ervaar.
En ik zie ze allemaal tobben hier in de straat...zoals ik zelf ook deed met de B5 op zomerbanden vorig jaar.
Maar nu met de A6 op winterbanden, alsof er niks ligt behalve wat gehobbel
Al vraag ik me af of het puur aan de banden ligt, en het gewicht van de auto + vermogen ook niet een positieve bedrage levert..?
Ik heb de afgelopen dagen een hoop sneeuw en gladheid meegemaakt, maar gewoon in zn 1 weg en nog geen seconde spinnende wielen gehad
Hehehe, nu gaan ze hier al lopen roepen dat winterbanden een "Commercieel" verhaal is, wordt je aangepraat door de bandenfabrikanten.
Net als Quattro, is om die prijs van die audi nog hoger te maken, kunnen ze er meer aan verdienen.
Tuurlijk, welterusten, en sinterklaas en de kerstman bestaan ook echt!
Jongens, hou nu toch eens op met die lulkoek en ga er eens zelf mee rijden.
Het nut van winterbanden:
http://www.dumpert.nl/mediabase/1262...it_sneeuw.html
lijkt me niet zo goed voor de audi! wat een gewicht, maar wel episch
nogmaals, gaat niet om het nut maar om de noodzaak van winterbanden. Frappant dat er toch een aantal winterbandrijders zijn die zich in de verdediging gedrukt voelen en dan alle logica overboord gooien; hadden jullie misschien stiekem toch zomerbandjes eronder gehad Tot nu toe zijn winterbanden slecht voor de gezondheid (Joris), kun je kennelijk zonder gevaar door het winterselandschap ploegen(Arlo), misschien zijn winterbanden wel gevaarlijker door overmoedigheid (Franx), slijten ze harder dan zomerbanden (mijn ervaring) en verliezen ze het nut al bij minder dan 4mm profiel.
Dus het volgende voor (Quattro) zomerband rijders, wat voor argument zou de noodzaak van een winterband kunnen bevestigen. Ik geef mijn geld liever uit aan een upgraded setje intercoolers:P
Volgens mij maakte hij beide opmerkingen? Of je bedoeld dat ie van mij komt.(wat dus niet zo is want het is een opm. na aanleiding van wat ik typte?)
Ik heb altijd zo'n hekel aan dit soort discussie's, men leest precies wat men zelf wilt lezen en trekt daar de conclusie uit voor een ander.
Iedereen hier is toch slim genoeg hier om te bepalen in deze omstandigheden wat ie nodig heeft aan materiaal?
Ik kijk hier naar buiten op het moment en er komt hier iemand voorbij rijden met 30Km'h alsof ie in de Alpen rijdt terwijl de weg schoon is.
Hij zal wel zomerbanden hebben en geen Quattro? Nee, hij heeft schijt in de broek omdat ie sneeuw in de berm ziet liggen...
Los van betere techniek of mogelijkheden... het zorg er niet voor dat we allemaal hetzelfde gaan rijden.
Dus ga na voor je eigen situatie of je het nodig hebt en klaar ben je toch.
Tuurlijk kom je met en zware bus een woonwijk niet uit op zomerrubber. Koop je geen winterrubber, moet je gewoon donders goed uitkijken dat je niks gebeurt.
We houden allemaal van rijden hier en persoonlijk vind ik het wel een uitdaging om me zo door de winter heen te slaan. Ik zeg erbij als ik dagelijks 100km moest rijden dacht ik er ook anders over.
Beide opmerkingen zijn van hem..hij blijft dus op 1 staan
Het is natuurlijk wel zo dat veel mensen denken dat ze alles kunnen met winterbanden. Mijn schoonpa is het voorbeeld! Vorig jaar lag er ook een halve meter sneeuw bij ons in de straat en hij dacht daar wel even door heen te kunnen. Meneer nam een aanloopje, gaf flink gas en stond op een hoop sneeuw met de wielen los van de straat! Auto was helemaal opgetild en hij kon geen kant meer op. Met 3 buurmannen 3 kwartier staan scheppen om die auto weer los te krijgen. Zijn reactie "Ja ik had winterbanden en dacht......"
Maar het wordt er zeker niet gevaarlijker door
inderdaad naar aanleiding van jij typte trek ik die conclusie, te voorbarig? In iedergeval kan ik me wel in Franx post vinden. Mij verbaasde het (vanochtend weer met een kleine 5cm sneeuw) dat ondanks zomerbanden je prima voorruit komt in de sneeuw en eenmaal op de doorgaande weg is er helemaal niets van te merken met el Quattro. Dan ga ik graag de discussie inhoudelijk aan over de noodzaak van winterbanden en dat blijkt lastiger dan gedacht..
Maar hoe gaat het met jouw pk monster en hoog gewicht bij de bochten? Ik glij echt wel vrij snel rechtdoor hoor met de quattro bij een flink besneeuwde weg. Hard rechtdoor wegtrekken is dan geen probleem maar vervolgens moet je wel weer alert zijn bij het remmen. De boel blokkeert echt snel en dat heb je veel minder met winterbanden.
Winterbanden hebben dan zeker nut maar ook ik ben het met je eens dat het met een quattro niet noodzakelijk is. Als je maar voorzichtig bent. Noodzaak en nut zijn nog altijd twee verschillende dingen.
Ik heb nu in een week quattro op zomerbanden (80q), FWD op zomerbanden (Cabbie en A4) en FWD op winterbanden (garageauto A3 Cabrio) mogen ervaren, stad en snelweg.
Mijn 5 centen: Quattro zonder winterbanden is leuk zolang je tractie hebt en op een sneeuwondergrond trek je hem gemakkelijker weer in het spoor mocht het mis gaan. Spelen dus. Winterbanden zelfs zonder quattro geven een veel prettigere en veiligere rijervaring omdat het (op sneeuw) bijna niet mis gaat, zolang je met beleid rijdt.
Geen quattro en winterbanden sucks in deze omstandigheden. Gaat wel, met heel veel beleid, maar prettig rijden is het niet.
Overigens hangt alles ook af van wat er aan zomerbanden onder ligt, met mijn bescheiden 205 brede zomersloffen heb ik veel minder problemen dan in de dealer-A6 die mij deze week naar huis bracht ivm beurt A4, die reed op 19 inch zomersloffen 245 of 255 breed, geen quattro....
Neehoor niet voorbarig, want zodra iemand zich voorbereid voor welke situatie ook krijgt ie meer zelfvertrouwen! Wat goed is natuurlijk. Maar in het verhaal van Peternorth is het idd een mooi voorbeeld van teveel vertrouwen! Hahaha... leuke annekdote!
En verder trek ik me terug uit de discussie, dit kan nog 100 pagina's doorgaan en in november 2011 beginnen we weer opnieuw!
Mijn argument staat nog altijd: remweg. Quattro of niet, de remweg wordt NIET door een quattro-aandrijflijn bepaald/verbeterd. Weerstand tegen zijwaarts glijden is er ook nauwelijks meer dan bij een FWD.
Kortom: mijn twee argumenten voor de noodzaak van winterbanden bij quattro:
- pure grip (meer grip is altijd beter, en feit is dat winterbanden nu meer grip hebben dan zomerbanden); hoe kan je daar op tegen zijn?
- remweg (direct gevolg van punt 1; en het is onomstotelijk dat een winterband voor een kortere remweg zorgt bij dezelfde auto/weg/omstandigheden).
Kom daar maar eens tegenin; dit hebben we met 60 man met eigen ogen gezien op de pro-drive training, en komt keer op keer naar boven in allerhande tests. Roept u maarrr..
Dat is alleen wat jij wilt lezen en horen, er is toch al meerdere malen in het topic geschreven dat je met winterbanden nog steeds niet de koning bent?
Het asfalt gaat al stuk zodra het koud begint te worden en je er met zomerbanden op rijdt. Dus wat is het verschil, iemand cijfers van het onderzoek?
Alles kan, met maten. Zo heeft ook Quattro zijn grenzen die je kunt opzoeken op de openbare weg.
Quatro 4x4 * 0,0 grip = 0 en je bent nog nergens
Logisch redeneren: Waar zorgt een winterband voor in de winterse weersomstandigheden zoals we op dit moment hebben? Wacht ik help je... een fractie meer grip dan de zomerbanden. Ik ga er vanuit dat je kwaliteitsbanden onder jou kwaliteitsbolide hebt, zodat daar geen misverstanden over bestaan.
Quatro 4x4 * fractie grip = meer dan 0 in elk geval
Je vertrouwd dus op het Quattro/ESP/ASR systeem dat maximaal aan de bak grip te behouden. Winterbanden vullen je huidige pakket met veiligheidsmaateregelen aan door het enige contact met de weg te verbeteren in deze weersomstandigheden.
Dan zeg je dus het zelfde alleen ipv winterbanden doe jij dat dan met Quattro? Nogmaals, winterbanden EN Quattro zien als een hulpmiddel om je veilig(ER) door het verkeer te kunnen laten rijden. Als je 0,0 rekening hoeft te houden met het overige verkeer dan kun je alle risico's nemen, maar in Nederland is dat eenmaal niet zo. Jou fouten worden opgevangen / gecorrigeerd door andere weggebruikers en zo zul jij dat ook doen voor je mede weggebruikers. Dat is hoe we gezamelijk van A naar B kunnen komen en niet anders.
Als je winterbanden in de zomer gaat rijden slijten ze als een gek inderdaad maar met deze omstandigheden valt dat reuze. Het hangt ook totaal af van welke compound de band heeft zoals je kunt lezen in verschillende winterbandentesten. Sommige banden worden afgewaardeerd omdat ze keihard slijten en de andere worden geprezen om hun slijtvastheid. Een kwaliteits winterband zal dit zeker wel voor elkaar hebben.
Ze verliezen inderdaad hun nut bij <4mm wat opzich logisch is als we het over logica hebben? Daarbij kun je dit argument weer overboord gooien want winterbanden worden nieuw geleverd met ~12 tot 14mm profiel. Dus je hebt sowieso veel meer profiel met een nieuwe winterband dan de 8 tot 10~MM van de zomerband.
What about zoals ik al eerder schrijf over de verantwoording die je hebt als je deelneemt aan het verkeer? Ik denk ook dat dat een van de redenen zal gaan worden dat langzaamaan die winterbanden in de EU verplicht gaan worden onder bepaalde omstandigheden. Het zal niet lang meer duren verwacht ik.
De reden is omdat jij op zomerbanden totaal ander weggedrag hebt tov iemand met winterbanden met de huidige temperaturen en omstandigheden.
Hypothetisch:
Jij moet extreem alert zijn dat jij niet ergens te laat voor in de ankers gaat en winterbandenrijders moeten extreem alert zijn voor zomerbandenrijders omdat deze vaak niet optijd kunnen remmen. Hierbij zul jij dus een stuk meer afstand moeten bewaren op de voorligger.
Hierdoor onstaan te grote verschillen op het wegennet wat in Nederland gewoon files veroorzaakt.
Misschien helpt dit filmpje om jou het inzicht te geven en het nut van de winterbanden te kunnen begrijpen: http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s