Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 64

Onderwerp: Een auto moet je zo behandelen...

  1. #41
    nog een Hein's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    72
    Posts
    400
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Zen and the art of motorcycle maintenance.
    Zo'n auto wilde ik altijd al hebben.

  2. #42
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Ik heb altijd geleerd om te starten met ingetrapte koppeling. Van jezelf weet je wel dat je auto in z'n vrij staat maar als je een keer in andermans auto stapt en die heeft dat niet.....
    Wat is er op tegen om dat zo niet te doen dan?

  3. #43
    nog een Hein's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    72
    Posts
    400
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    The way you treat your car is a reflection of your own state of mind.

    Of zo als een vriendin eens heel lang geleden tegen mij zei:
    "Zo, nu weet hij wie de baas is"
    Laatst gewijzigd door nog een Hein; 04-06-11 om 13:45.
    Zo'n auto wilde ik altijd al hebben.

  4. #44
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred44nl Bekijk Berichten
    ik heb mijn vorige auto's altijd met ingetrapte koppeling gestart.
    dan hoeft de startmotor de versnellingsbak niet mee te nemen.
    en je rijdt niet onverwacht weg, omdat m'n auto altijd in de versn. geparkeerd stond.
    dan vriest de handrem ook niet vast.
    Volledig mee eens.

    En het standkachel idee is ook aan te raden (niet meer krabben van de winter, hulde). Is alleen wat prijzig maar och..
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000

  5. #45

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Die axiaal lagers gaan dan toch wel enorm lang mee. Het grootste deel van de autorijders starten met ingedrukte koppeling.

    Ik zet de auto eerst aan van als ik ingestapt ben, dus elektrisch. Dan gordel, koppeling indrukken en versnelling in 1e zetten, en dan zet ik de auto aan.
    Tegen dan ben ik altijd zeker dat die diesel beetje opgewarmd is. Voor de rest kan het mij niet veel schelen wat ik fout doe, want zoals ik eerder zei, quasi iedereen start op een gelijkaardige manier.

    By the way: is het nu zo dat als je de auto neutraal zet en je start hem, dat de olie dan wel ronddraait? Dus in de winter als je de auto opwarmt voor de ruiten enzo, is het veel schadelijker om in de auto te wachten met ingedrukte koppeling?
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V


  6. #46
    Maddog's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2005
    Posts
    365
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Is er niemand die toevallig morgen naar Pedro gaat en effe dit vraagje bij hem kan droppen??
    Denk dat hij misschien meer hierover kan vertellen...

    Naar mijn mening is idd gewoon starten en wegrijden. De eerste Km's rustig de olie laten warm worden en dan knallen.
    Enkele straten voor de bestemming rustig rijden en dan bij parkeren een tiental sec de turbo laten uitdraaien...
    Als een man het portier van zijn auto opent voor een vrouw, heeft hij ofwel een nieuwe vrouw of een nieuwe auto
    __________________________________________________ _________
    A3 Sportback 2.0 TFSI quattro S-Line met Pro line pakket Hartog Tuned

  7. #47
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.309
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maddog Bekijk Berichten
    Naar mijn mening is idd gewoon starten en wegrijden. De eerste Km's rustig de olie laten warm worden en dan knallen.
    Enkele straten voor de bestemming rustig rijden en dan bij parkeren een tiental sec de turbo laten uitdraaien...
    wat voor antwoord wil je nog hebben dan ??
    afhankelijk van de turbo-temperatuur kan 10 sec. na-draaien misschien te kort zijn.
    als je de laatste 10 km op de rijksweg de maximum snelheid aanhoudt èn dan nog een aardig stukje door de bebouwde kom moet rijden, zou 10sec wel genoeg kunnen zijn.

  8. Ad
  9. #48
    Maddog's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2005
    Posts
    365
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred44nl Bekijk Berichten
    wat voor antwoord wil je nog hebben dan ??
    Ik denk ook dat dit gewoon het antwoord is maar omdat er genoeg reacties zijn die e.e.a. in twijfel trekken.....
    Sorry ik probeer ook maar mee te denken
    Als een man het portier van zijn auto opent voor een vrouw, heeft hij ofwel een nieuwe vrouw of een nieuwe auto
    __________________________________________________ _________
    A3 Sportback 2.0 TFSI quattro S-Line met Pro line pakket Hartog Tuned

  10. #49

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nog een Hein Bekijk Berichten
    The way you treat your car is a reflection of your own state of mind.

    Of zo als een vriendin eens heel lang geleden tegen mij zei:
    "Zo, nu weet hij wie de baas is"
    Wat bedoel je?

  11. #50
    nog een Hein's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    72
    Posts
    400
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Je hebt van die lui die 's morgens de koppeling intrappen, starten en daarna gewoon wegrijden.
    Je hebt ook van die lui die 's morgen starten en een paar keer flink gas geven, zodat 'ie lekker loopt.

    Maar eerlijk gezegd is dat meer een probleem uit het carburateur tijdperk.

    In het algemeen; een beetje liefde voor de techniek == bij koude motor een beetje rustig aan doen.
    (maar dat vindt iedereen al in deze topic)
    Zo'n auto wilde ik altijd al hebben.

  12. #51

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    32
    Posts
    285
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Dus motor nu starten met ingedrukt pedaal en in vitesse, of hoe zit het nu
    Graag uitleg voor een zowel manueel als automaat...

    Dit was trouwens de grote reden waarom ik dit topic maakte. Iedereen zegt altijd iets anders, ik wou nu eenmaal een duidelijk antwoord..

  13. #52
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    En wil dat een beetje lukken?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #53

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    32
    Posts
    285
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Als moderator zou je juist het goede voorbeeld moeten geven. Ik stel toch een normale vraag, want je kunt op vele manieren rijden.
    Waarom een rempedaal als je je handrem en remmen op de motor hebt. Gaat perfect als je normaal rijdt.
    Waarom je voet van de koppeling halen, deze gaat toch afslijten?
    Ironie is duidelijk je vak...

  15. #54
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    En jij neemt jezelf te serieus. Beetje afstand nemen en mee kunnen lachen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #55

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    32
    Posts
    285
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Ik kan met heel veel lachen, ik kom misschien heel nederig/onwetend over, maar laat dat mijn leeftijd zijn.
    Ik vraag simpele tips, die beter zijn voor je wagen om eventuele kosten te kunnen uitsparen.
    Heb namelijk al last genoeg om mijn A3 te onderhouden. Niet iedereen heeft het even breed, en wat ik hier al las, door bijvoorbeeld MrQuattro heeft me al veel bijgeleerd.
    Ik moet bijvoorbeeld van studentenjobs mijn auto onderhouden.. Een hele opgave voor iemand die nog geen 20 is en nog studeert...
    Mijn motto op alle andere forums: Ofwel lever je een bijdrage, dus grappig of leerrijk, ofwel zwijg je.

    En zo serieus ben ik niet, kon trouwens goed met de grappen op p2 ''lachen''.

  17. #56
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Maar het kan je niet ontgaan zijn dat bij 20 posts hier 20 meningen voorbij komen. En het is de vraag of de meer stellige posts de waarheid geven, of alleen een goed verwoorde mening. Ik lees flink wat BS tussen de verhalen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #57

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    32
    Posts
    285
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    En daarom vraag ik juist dit aan mensen die er waarschijnlijk wat van kennen!
    Je humor kan ik eigenlijk wel waarderen, maar heb het gevoel dat je er een spelletje van maakt.. Daarmee dat ik wat geprikkeld reageerde..
    Verder kan ik meedelen dat ik mij 'stijl' heb aangepast.
    'S ochtens zet ik het contact 20 sec op, kies een cd'tje in de tussentijd uit. Start ik de motor, laat ik deze 30 sec draaien, totdat het toerental terugvalt om het normale aantal, daarna vertrek ik en laat ik de auto rustig optrekken tot 2400 toeren. Is de motor warm==> scheurennn, soms 4d toeren draaien na een tijdje stadsverkeer om die roetfilter schoon te branden, voor het aankomen laatste 5 min rustiger aan doen, 1 min laten nadraaien, sleutel af en klaar.
    Toch veel anders dan voordien ik dit topic opende? Nu lees ik ook iets over manier van starten. Ik laat mijn koppeling steeds in neutraal, dus start ik de auto zonder iets aan te raken. Vroeg nu wat het beste daarvoor is..

  19. #58
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Geen spelletje, alleen een logische observatie als je dit topic leest. Blijkbaar moet ik bij jou erg oppassen met mijn woorden...

    Als er niks belast wordt, slijt er ook niks. Maar zoals iemand al opmerkte: ook als je het jaren 'fout' doet, hoeft er niks stuk te gaan want het is allemaal overbemeten. Ik neem aan dat je een gebruikte auto hebt gekocht, beste kans dat de behandeling door de vorige eigenaar en het onderhoud dat jij 'm laat geven meer impact op de betrouwbaarheid heeft dan of je de koppeling wel of niet intrapt bij het starten. De meeste mankementen ontstaan nét na een garagebezoek, dus het zoeken van de beste garage lijkt me belangrijker.

    En wie zegt dat mensen die een mening hebben er ook verstand van hebben? Weinig professionals die hier in dit topic hun mening hebben gegeven, dus net als het bovenstaande voornamelijk meningen, soms gebaseerd op ervaringen en soms op bakerpraatjes. Een écht objectief antwoord krijg je bij AMT.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #59

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Ik zou je er niet teveel zorgen over maken. Koppeling wel of niet intrappen; ik lees er geen woord over in het boekje. Als het echt zo dodelijk was voor je koppeling, dan had het er echt wel in gestaan, en hadden mijn familie en vrienden die ook zo starten intussen al een massagraf van kapotte koppelingen moeten aanleggen. Audi-blokken zijn erg duurzaam. Er zijn hier zat mensen met meer dan 250k op de klok.

    Zolang je redelijk kort nadat je start weg rijdt en de 10 minuten erna onder de 2500tpm blijft, tot de olie warm is, zit je goed. En neem dat toerental niet letterlijk: als je met 1200 tpm in de vier bijna volgas geeft en traag acceleert belast je de motor enorm, meer dan als je met constante snelheid rijdt met 3000 tpm in de 5 op de snelweg.

    Op vakantie vind ik het altijd vervelend als je 's ochtends bij het wegrijden meteen een stijge helling op moet. Maar er is nog nooit wat gebeurd, en de mensen daar die doen het dagelijks... zoals ik zei, de blokken zijn sterk en hoe meer je je hierover druk maakt, hoe groter je het opblaast. Het zit vooral tussen de oren..

  21. #60
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Inderdaad, zoveel reacties zoveel meningen. Het gevaar van internet is ook dat als het er staat het voor waar wordt aangenomen.

    Ik ben ook geen expert/techneut, gaf alleen mijn persoonlijke mening en wat ik om me heen zie hoe mensen het doen. Naar mijn gevoel starten de meeste mensen met ingetrapte koppeling, niet in een versnelling en rijden bijna direct rustig weg.

    En wat Tom zegt: bij een 2e hands auto kan je alleen maar hopen dat de vorige eigenaar er ook zuinig op is geweest.

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •