Ik heb altijd geleerd om te starten met ingetrapte koppeling. Van jezelf weet je wel dat je auto in z'n vrij staat maar als je een keer in andermans auto stapt en die heeft dat niet.....
Wat is er op tegen om dat zo niet te doen dan?
Ik heb altijd geleerd om te starten met ingetrapte koppeling. Van jezelf weet je wel dat je auto in z'n vrij staat maar als je een keer in andermans auto stapt en die heeft dat niet.....
Wat is er op tegen om dat zo niet te doen dan?
The way you treat your car is a reflection of your own state of mind.
Of zo als een vriendin eens heel lang geleden tegen mij zei:
"Zo, nu weet hij wie de baas is"
Die axiaal lagers gaan dan toch wel enorm lang mee. Het grootste deel van de autorijders starten met ingedrukte koppeling.
Ik zet de auto eerst aan van als ik ingestapt ben, dus elektrisch. Dan gordel, koppeling indrukken en versnelling in 1e zetten, en dan zet ik de auto aan.
Tegen dan ben ik altijd zeker dat die diesel beetje opgewarmd is. Voor de rest kan het mij niet veel schelen wat ik fout doe, want zoals ik eerder zei, quasi iedereen start op een gelijkaardige manier.
By the way: is het nu zo dat als je de auto neutraal zet en je start hem, dat de olie dan wel ronddraait? Dus in de winter als je de auto opwarmt voor de ruiten enzo, is het veel schadelijker om in de auto te wachten met ingedrukte koppeling?
Is er niemand die toevallig morgen naar Pedro gaat en effe dit vraagje bij hem kan droppen??
Denk dat hij misschien meer hierover kan vertellen...
Naar mijn mening is idd gewoon starten en wegrijden. De eerste Km's rustig de olie laten warm worden en dan knallen.
Enkele straten voor de bestemming rustig rijden en dan bij parkeren een tiental sec de turbo laten uitdraaien...
wat voor antwoord wil je nog hebben dan ??
afhankelijk van de turbo-temperatuur kan 10 sec. na-draaien misschien te kort zijn.
als je de laatste 10 km op de rijksweg de maximum snelheid aanhoudt èn dan nog een aardig stukje door de bebouwde kom moet rijden, zou 10sec wel genoeg kunnen zijn.
Je hebt van die lui die 's morgens de koppeling intrappen, starten en daarna gewoon wegrijden.
Je hebt ook van die lui die 's morgen starten en een paar keer flink gas geven, zodat 'ie lekker loopt.
Maar eerlijk gezegd is dat meer een probleem uit het carburateur tijdperk.
In het algemeen; een beetje liefde voor de techniek == bij koude motor een beetje rustig aan doen.
(maar dat vindt iedereen al in deze topic)
Dus motor nu starten met ingedrukt pedaal en in vitesse, of hoe zit het nu
Graag uitleg voor een zowel manueel als automaat...
Dit was trouwens de grote reden waarom ik dit topic maakte. Iedereen zegt altijd iets anders, ik wou nu eenmaal een duidelijk antwoord..
Als moderator zou je juist het goede voorbeeld moeten geven. Ik stel toch een normale vraag, want je kunt op vele manieren rijden.
Waarom een rempedaal als je je handrem en remmen op de motor hebt. Gaat perfect als je normaal rijdt.
Waarom je voet van de koppeling halen, deze gaat toch afslijten?
Ironie is duidelijk je vak...
Ik kan met heel veel lachen, ik kom misschien heel nederig/onwetend over, maar laat dat mijn leeftijd zijn.
Ik vraag simpele tips, die beter zijn voor je wagen om eventuele kosten te kunnen uitsparen.
Heb namelijk al last genoeg om mijn A3 te onderhouden. Niet iedereen heeft het even breed, en wat ik hier al las, door bijvoorbeeld MrQuattro heeft me al veel bijgeleerd.
Ik moet bijvoorbeeld van studentenjobs mijn auto onderhouden.. Een hele opgave voor iemand die nog geen 20 is en nog studeert...
Mijn motto op alle andere forums: Ofwel lever je een bijdrage, dus grappig of leerrijk, ofwel zwijg je.
En zo serieus ben ik niet, kon trouwens goed met de grappen op p2 ''lachen''.
Maar het kan je niet ontgaan zijn dat bij 20 posts hier 20 meningen voorbij komen. En het is de vraag of de meer stellige posts de waarheid geven, of alleen een goed verwoorde mening. Ik lees flink wat BS tussen de verhalen.
En daarom vraag ik juist dit aan mensen die er waarschijnlijk wat van kennen!
Je humor kan ik eigenlijk wel waarderen, maar heb het gevoel dat je er een spelletje van maakt.. Daarmee dat ik wat geprikkeld reageerde..
Verder kan ik meedelen dat ik mij 'stijl' heb aangepast.
'S ochtens zet ik het contact 20 sec op, kies een cd'tje in de tussentijd uit. Start ik de motor, laat ik deze 30 sec draaien, totdat het toerental terugvalt om het normale aantal, daarna vertrek ik en laat ik de auto rustig optrekken tot 2400 toeren. Is de motor warm==> scheurennn, soms 4d toeren draaien na een tijdje stadsverkeer om die roetfilter schoon te branden, voor het aankomen laatste 5 min rustiger aan doen, 1 min laten nadraaien, sleutel af en klaar.
Toch veel anders dan voordien ik dit topic opende? Nu lees ik ook iets over manier van starten. Ik laat mijn koppeling steeds in neutraal, dus start ik de auto zonder iets aan te raken. Vroeg nu wat het beste daarvoor is..
Geen spelletje, alleen een logische observatie als je dit topic leest. Blijkbaar moet ik bij jou erg oppassen met mijn woorden...
Als er niks belast wordt, slijt er ook niks. Maar zoals iemand al opmerkte: ook als je het jaren 'fout' doet, hoeft er niks stuk te gaan want het is allemaal overbemeten. Ik neem aan dat je een gebruikte auto hebt gekocht, beste kans dat de behandeling door de vorige eigenaar en het onderhoud dat jij 'm laat geven meer impact op de betrouwbaarheid heeft dan of je de koppeling wel of niet intrapt bij het starten. De meeste mankementen ontstaan nét na een garagebezoek, dus het zoeken van de beste garage lijkt me belangrijker.
En wie zegt dat mensen die een mening hebben er ook verstand van hebben? Weinig professionals die hier in dit topic hun mening hebben gegeven, dus net als het bovenstaande voornamelijk meningen, soms gebaseerd op ervaringen en soms op bakerpraatjes. Een écht objectief antwoord krijg je bij AMT.
Ik zou je er niet teveel zorgen over maken. Koppeling wel of niet intrappen; ik lees er geen woord over in het boekje. Als het echt zo dodelijk was voor je koppeling, dan had het er echt wel in gestaan, en hadden mijn familie en vrienden die ook zo starten intussen al een massagraf van kapotte koppelingen moeten aanleggen. Audi-blokken zijn erg duurzaam. Er zijn hier zat mensen met meer dan 250k op de klok.
Zolang je redelijk kort nadat je start weg rijdt en de 10 minuten erna onder de 2500tpm blijft, tot de olie warm is, zit je goed. En neem dat toerental niet letterlijk: als je met 1200 tpm in de vier bijna volgas geeft en traag acceleert belast je de motor enorm, meer dan als je met constante snelheid rijdt met 3000 tpm in de 5 op de snelweg.
Op vakantie vind ik het altijd vervelend als je 's ochtends bij het wegrijden meteen een stijge helling op moet. Maar er is nog nooit wat gebeurd, en de mensen daar die doen het dagelijks... zoals ik zei, de blokken zijn sterk en hoe meer je je hierover druk maakt, hoe groter je het opblaast. Het zit vooral tussen de oren..
Inderdaad, zoveel reacties zoveel meningen. Het gevaar van internet is ook dat als het er staat het voor waar wordt aangenomen.
Ik ben ook geen expert/techneut, gaf alleen mijn persoonlijke mening en wat ik om me heen zie hoe mensen het doen. Naar mijn gevoel starten de meeste mensen met ingetrapte koppeling, niet in een versnelling en rijden bijna direct rustig weg.
En wat Tom zegt: bij een 2e hands auto kan je alleen maar hopen dat de vorige eigenaar er ook zuinig op is geweest.