Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 64

Onderwerp: Een auto moet je zo behandelen...

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    32
    Posts
    285
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Een auto moet je zo behandelen...

    Elke morgen start ik mijn auto een tijdje op voorhand, zodat deze op rustig op temperatuur kan komen.
    Ik dacht dat dit het meest ideale zou zijn, omdat je motor amper belast word, zolang de olie nog koud is. Deze kan dus rustig opwarmen zonder dat je je motorblok vraagt om een serieuze inspanning. Na 7 a 8 minuten, als mijn temperatuurmeter op mijn dashboard 90° aangeeft vertrek ik. Ik doe een 5-tal kilometers op een 70 km/weg, waarbij ik de auto nooit boven de 2000 toeren per minuut laat komen. Daarna rustig autosnelweg op 2200 toeren. Dit doe ik zo ongeveer 10 minuten om terug mijn vlotte rijstijl in te voeren. Voor ik terug thuiskom haal ik de snelheid uit mijn auto, laat ik deze weer nooit boven de 2000 toeren komen. Parkeer ik de wagen op mijn oprit en laat deze nog 3 a 4 minuten nadraaien.
    Ik dacht dat ik veel respect had op deze manier voor mijn auto, maar blijkt dat dit niet helemaal zo is:
    http://www.autoblog.nl/archive/2010/...-kost-vermogen

    Nu is mijn vraag, wat is het beste dat ik kan doen voor mijn auto. Mijn manier verder doorzetten, of toch al na 10 seconden met een koude motor vertrekken, wat voor mij toch aangenaam voelt. Of moet ik in mijn auto zitten, deze op neutraal en rustig gas geven op 2000 toeren?

    Ik ben volledig in de war en wil eigenlijk toch de beste manier hanteren om mijn auto in optimale staat te laten vertoeven.
    Dus hoe moet je best wegrijden en bij het aankomen wat doe je dan best? Hoe zit het dan eigenlijk met de turbo, die er na 2000 toeren inkomt en die ook luider zal blazen als je koud in de toeren gaat?

    Heb trouwens een A3 1.9TDI (2005)
    Ik had het artikel destijds al gelezen maar toen was ik nog geen lid van het Audiforum! Graag jullie reacties/meningen!

  2. #2
    AndreCabriAvant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.512
    Kudos
    147
    Auto
    Audi SQ8
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Met alle respect. Maar mijn A6 start ik gewoon en ik rij weg. En thuis gekomen, motor af en klaar is kees.

    Natuurlijk niet direct planken als de motor nog koud is maar verder niets van wat jij beschrijft.

    Zou bij mij ook niet kunnen, dan moet ik naast de auto blijven staan als hij draait
    Audi SQ8 Java Green 4.0 TFSI V8 600pk / 900nm en Q3 45 TFSI

  3. #3
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.304
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    een motor dient zo snel mogelijk op de juiste bedrijfstemperatuur komen.
    dat bereik je niet met 7 á 8 minuten stationair draaien.
    beter is het om meteen weg te rijden.
    belast daarbij de motor minimaal tot licht, totdat de juiste olietemperatuur bereikt is.
    de watertemperatuur is van minder belang.

  4. #4
    norge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    303
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    een auto motor is niet gebouwd om stationair te draaien, zeker niet als die nog koud is.
    het beste te doen is gewoon de motor starten, daarna de gordel om en aanrijden.
    motor niet te zwaar belasten tot dat die op bedrijfstemperatuur is.
    nadraaien heeft alleen nut als je een turbo hebt een vlot hebt gereden.
    Beauty's only a light swith away.

  5. #5
    PaulK's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Leeftijd
    41
    Posts
    3.255
    Kudos
    147
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Gewoon gelijk rijden. Ik kijk als ik lekker ga gassen alijd ff naar de temp van mijn olie on mijn boordcomputer zodat ik zeker weet dat deze warm is. Na het parkeren laat ik de motor ff draaien (turbo), omdat ik toch mijn RNS-E moet verwijderen. Mooie tijd voor het nadraaien van de motor.
    Vorige auto's: Audi S3 8L - 265pk by Hartog Tuning / Audi S3 Sportback 315pk by hartog, Audi RS5 - 2011 - Panodak, B&O, Sportuitlaat, ALUpack
    huidige auto: Audi S6 Avant 2012 - JD engineering 540PK/741Nm - 21" Vossen VFS1


  6. #6

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    al dat gel*l elke winter over dit soort dingen.. Niet teveel nadenken, dat doen er al zoveel.. Ik heb 1 keer iets gehoord wat wel een beetje hout snijdt: start je motor in zn vrij, met je voet van de koppeling. zo draait de bak meteen mee en zit de bakolie meteen lekker overal tussen. kies enkele seconden later de versnelling..

  7. #7
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Ik vraag me dan toch weer af als de olie zo belangrijk is, waarom er niet een standaard metertje in de auto zit (jaa, die nieuwe modellen zullen 't vast wel hebben maar in '00 had je ook bi-turbo's)..

    @BastiaanS2: Mijn auto staat altijd in z'n vrij, mits het een graad of -10 is 's nachts. Starten = automatisch bak mee.
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000

  8. Ad
  9. #8
    Mos's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2010
    Leeftijd
    35
    Posts
    120
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    "Ik doe een 5-tal kilometers op een 70 km/weg, waarbij ik de auto nooit boven de 2000 toeren per minuut laat komen."

    Ken een hoop volk dat op die manier rijd, 90% van hun is de Turbo naar de klote gegaan, ik zeg niet bij een audi, maar gezond is alles behalve

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    4.522
    Kudos
    19
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Gewoon starten en wegrijden. Zelf laat ik de toerenteller niet boven de 3000rpm komen de eerste 10-15 minuten van mijn rit, daarna gaat gas erop
    Na een lange rit jaag ik de auto op tot 5000+rpm (even schoonblazen!), maar laat ik hem de laatste 5 minuten van de rit wel normaal draaien. Daarna parkeren, zo'n 30sec nadraaien en contact uit.
    In der Heimat des Audis

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Dat is inderdaad het beste. Stationair warmdraaien is slecht voor de motor en voor het milieu.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Dat is inderdaad het beste. Stationair warmdraaien is slecht voor de motor en voor het milieu.
    dan vind ik die eerste erger dan de 2de

    gewoon aanrijden en rustig aan doen tot de olie een graadje of 80 is, dan kan je er iets meer van vragen, is de olie 90 graden of hoger dan gewoon vol belasten naar wens

    uiteraard de laastste maar km rustig aan en even laten nalopen ( gordel af, papieren en spullen uit de wagen pakken, dan uit )
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM

  13. #12
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Ik heb gewoonweg geen tijd om dat alles wat je beschrijft te doen, ik start rij rustig weg en als de motor 90+ is dan gewoon het gas erop, dit heeft voor mij nog nooit voor echte problemen gezorgd.
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    32
    Posts
    285
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Ok, dus meteen vertrekken!
    Hoe zit het eigenlijk als je je auto wast, via een self-carwash, wat ongeveer 5 minuten in beslag neemt? Motor aanlaten?

  15. #14

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Sorry dat ik het zo zeg maar: wat een gebazel allemaal zeg! Een auto is gemaakt om in te rijden en dat moet je dus ook doen zonder er bij na te denken. Alleen als je het gas erop wil geven wel ff kijken naar de motor temp, dat is het enigste...
    Gr Davitamontje A1 1.4 PLB S-Tronic xenon

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door abro Bekijk Berichten
    Ok, dus meteen vertrekken!
    Hoe zit het eigenlijk als je je auto wast, via een self-carwash, wat ongeveer 5 minuten in beslag neemt? Motor aanlaten?
    Lol, er komen hier toch vreemde dingen langs .
    In die 5min is die motor nog niet koud hoor.

    Hoeveel mensen doen niets van wat hierboven gezegd is, en rijden 25jaar met hun auto...
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    32
    Posts
    285
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Verschil met die andere mensen is dat ze constant de garages aflopen, voor het ene na het andere probleem.
    Ik daarentegen, heb alleen nog maar mijn koppeling en normale slijtage moeten financieren.
    Ik behandel mijn auto met respect, ook al weet ik, dat ik deze bij een tellerstand van 200d zal verkopen (nog 80d tegaan dus).
    Ik ga ervanuit dat als je iets van zulke waarde (toch anderhalf jaarloon) goed behandelt. Je gaat toch ook niet met je vieze schoenen of met je hak in je zetels zitten?
    Die sofa's gaan nog prima om erop te zitten en zullen comfortabel genoeg zijn, maar zoiets doe je gewoon niet. Idem met leasebakjes. Dat die mensen geen respect hebben voor die auto's is een regelrechte schande! Goed voor de economie, maar hoe moet je jezelf voelen om een onderneming iets te kosten? Je pakt broodwinning van iemand anders af. Mensen die deze als particulier aankopen, moeten bij een hogere kmstand, als al die koude optrekjes beter hun effect tonen, al die kosten financieren.
    Mijn mening is: heb je tijd, laat die motor toch gewoon een beetje warmdraaien. Ik rij ook heeel vaak met optrekjes waarbij ik tot 5d toeren ga ( en ja met een dieselmotor!), maar dat doe ik enkel als ik weet dat de motor daar geen slijtage van zal hebben, of nihil. 5 minuten inhouden is toch niet zoveel gevraagd ofwel?
    Zie me niet als de rijder die 50 meter afstand houd voor zijn auto, ik heb juist een heel vlotte rijstijl en zigzag inhalen is ook geen uitzondering. Mijn auto doet waarvoor hij gemaakt is, maar wel bij de optimale situaties!

  18. #17
    Naga's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.050
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door abro Bekijk Berichten
    Hoe zit het eigenlijk als je je auto wast, via een self-carwash, wat ongeveer 5 minuten in beslag neemt? Motor aanlaten?
    Je maakt een grapje....toch? En als je voor een open brug staat? (don't answer that! )

    Volgens mij is dit allemaal behandeld tijdens rijles: sleutel in het contact, checken of de auto in z'n vrij staat, auto starten en rijden. Hou je netjes aan de verkeersregels, overtreedt niet de maximum toegestane snelheid en hou rekening met mede weggebruikers... trust me...als je dit in acht neemt, kan je niet fout gaan.. We rijden niet meer in een trabant nl...

    Wil je toch stiekum stout doen en gebruikmaken van alle pk's en Nm's die je auto onder de kap heeft, doe dit dan niet in de eerste km's.

    Kunnen we nu gewoon gaan rijden? Hope this helps

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Posts
    2.458
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred44nl Bekijk Berichten
    ..een motor dient zo snel mogelijk op de juiste bedrijfstemperatuur komen..
    +1...

  20. #19
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Dus flink toeren maken om de auto zo snel mogelijk op temperatuur te laten komen.















    het aas is uitgeworpen en wachten maar

  21. #20
    Naga's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.050
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Een auto moet je zo behandelen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jelle.. Bekijk Berichten
    Dus flink toeren maken om de auto zo snel mogelijk op temperatuur te laten komen.

    het aas in uitgeworpen en wachten maar
    Humor!

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •