Bekijk Poll Resultaten: Heb jij je Audi getuned?

Stemmers
207. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Ja (motorinhoud >= 2L)

    75 36,23%
  • Ja (motorinhoud < 2L)

    43 20,77%
  • Nee, atmosferische motor

    9 4,35%
  • Nee (motorinhoud >= 2L)

    19 9,18%
  • Nee (motorinhoud < 2L)

    14 6,76%
  • Ik twijfel nog, misschien later

    47 22,71%
Pagina 3 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 112

Onderwerp: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

  1. #41

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JR_A6 Bekijk Berichten
    Wat gebruik je als brandstof? Fanta? ;-)
    Nee ik gebruik alcohol
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

  2. #42

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    56
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Smile Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Hallo allemaal,

    Leuke discussie, maar ik ga alleen maar meer twijfelen... Mijn vorige auto ( ford fiesta 1.4 tdci ) was getuned van 60 naar ± 90 pk , dit reed geweldig! ( is ook best wel veel verschil voor zo'n klein autootje ) maar ging helaas kapot.
    Nu in bezit van een A3 1.9 tdi uit 2005 met ± 150000 km op de teller. Ik rijd met deze auto ongeveer 30-35000 km per jaar hoofdzakelijk op de snelweg en alhoewel ik hem best snel vind (niks gewend) zou extra power bij het optrekken van 80 naar 120 best fijn zijn !
    Nu ben ik alleen bang dat er schade optreed aan vliegwiel en/of koppeling omdat deze dat niet aankunnen ?

    Is er iemand die hiermee ervaring heeft ? Kun je de auto ook laten tunen tot een vermogen van ± 125 pk o.i.d ? Heeft een K&N luchtfilter zin met/zonder tuning ? Welke tuner in de buurt van Middelburg is naar jullie mening goed ?

    Kortom : een hoop vragen waar ik graag antwoord op zou krijgen.

  3. #43
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.404
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door christw Bekijk Berichten
    Hallo allemaal,

    Leuke discussie, maar ik ga alleen maar meer twijfelen... Mijn vorige auto ( ford fiesta 1.4 tdci ) was getuned van 60 naar ± 90 pk , dit reed geweldig! ( is ook best wel veel verschil voor zo'n klein autootje ) maar ging helaas kapot.
    Nu in bezit van een A3 1.9 tdi uit 2005 met ± 150000 km op de teller. Ik rijd met deze auto ongeveer 30-35000 km per jaar hoofdzakelijk op de snelweg en alhoewel ik hem best snel vind (niks gewend) zou extra power bij het optrekken van 80 naar 120 best fijn zijn !
    Nu ben ik alleen bang dat er schade optreed aan vliegwiel en/of koppeling omdat deze dat niet aankunnen ?

    Is er iemand die hiermee ervaring heeft ? Kun je de auto ook laten tunen tot een vermogen van ± 125 pk o.i.d ? Heeft een K&N luchtfilter zin met/zonder tuning ? Welke tuner in de buurt van Middelburg is naar jullie mening goed ?

    Kortom : een hoop vragen waar ik graag antwoord op zou krijgen.
    Bij een goede tunner zou je het beste kunnen vragen, wat hier van de mogelijkheid van zijn.
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  4. #44
    Terzio's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    394
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apriliavalerossi Bekijk Berichten
    Rij al jaren getunede auto's, die 'gewoon' aangekocht zijn... ze gaan bij mij binnen een week naar JD...

    Waarom... ik heb als zovelen ook jaren getwijfeld wel of niet... toch 8 jaar geleden eens in een gekke bui naar JD gegaan, en ben er met een smile weg gekomen...
    Het is niet alleen puur om de pk's en newtons... maar je krijgt een auto terug die veel beter rijdt... veel makkelijker onder in toeren rijden, minder schakelen, veel soepeler, en ja, ook veel krachtiger... het is mij daarna nooit meer om de nummers op papier gegaan, maar puur om het rijgedrag van de auto die zoveel beter wordt... ook al ben je een ouwe zak, ik zou het altijd aanraden...

    toppunt was mijn vorige auto, die voor aflevering al een milltek uitlaat vanaf de turbo gemonteerd had, voorzien was van een eiback schroefset, en compleet custom leer interieur.. met JD een afspraak gemaakt om gelijk na aflevering langs te komen... Ze hebben me overigens daar wel geadviseerd om eerst eens 1000km te gaan rijden, het was immers een auto met 0km op de klok(ja nieuw dus), maar daar kon ik niet op wachten... binnen de eerste week stond ik daar met nog geen 300km op de teller, nieuwe benzine pomp erop gekregen, en een chip op maat... resultaat: 350pk met 450nm.. uit een 2l blok.. Daarna heb ik er 3 jaar in gereden en met 30000km ingeruild voor mijn huidige A6, de auto rijd nog steeds zonder problemen, heeft trackdays gereden op bijv assen, en nog nooit 1 probleem gehad... uiteraard ging hij steeds beter rijden, de motor raakte mooi ingereden en bij 10000km kon je echt pas merken dat het allemaal lekker ging, geen druppel olie verbruik maar de tijd van mijn leven gehad... het was een echte porsche killer..

    de a6 stond ook na 3 dagen bij JD, ging van 170pk naar 250pk, en we hebben nu 27500km op de klok staan zonder problemen gehad te hebben... de multitronic schakelde na tuning gelijk beter, mooier en vroeger, zonder dat ze daar wat veranderd hadden... ben wel 100pk achteruit gegaan en 300kilo zwaarder gaan rijden, dat is iets wat ik wel mis...

    Voor de mensen die twijfelen zou ik dus zeggen, waarom... die gemiddeld 600 euro die je betaald zijn het echt waard....niet alleen voor de cijfers maar je denkt daarna ook had ik het maar eerder gedaan...

    groet Marcel
    Ik vind dat @apriliavalerossi zijn beleving hier heel mooi onder woorden gebracht heeft, en ik deel zijn mening/ervaring.

    Ikzelf heb ook in 2012 vanaf kilometerstaat 1 mijn auto (voor het eerst) direct naar JD gebracht (VW Polo 1.4TSI GTI DSG7) met een lijst aan mods (Milltek compleet, Brembo Big Brake, Eibach schroefset, Forge intercooler, dumpvalve, verbeterde rolbarstand, camber set, lichtgewicht sportwielen, mooiere luchtintake en nog een aantal zaken als powerflex, veerpootbrug, betere slangen enz...) De auto was 180pk en is i.c.m. bp98 en 10% ethanol goed voor ca. 241pk met ca. 370NM. Serieus klokken brengt dit beestje echt rond de 5.0-5.3 tellen naar de 100. Veel tijd en energie gestoken in het 'laag' i.c.m. het afstellen bij het uitlijnen. Resultaat is een prachtig apparaat met fantastische wegligging die blijft verrassen door een motor met turbo én compressor, heerlijk . Heb er ruim 20.000km op zitten en hij verbruikt (nog steeds) geen olie (gebruik mobil 0W40 vanaf de eerste kilometers). Met niets te vergelijken met de standaard GTI welke ik mocht testrijden bij Pon in Leusden destijds (samen met VVV van Hoogenboom R'dam).

    Ik ben van mening dat wanneer je begrijpt hoe je met een getunede auto moet omgaan, door je verstand te gebruiken, er geen sprake zal zijn van een overdreven verhoogde slijtageslag (Ik denk dat dit bij bijv. 2.0L (lease) rijders die 's morgens met een koude motor haast hebben en gelijk knallen en de turbo bij uitstappen niet even een 90 tellen de tijd geven, wel of meer het geval zal zijn).

    Daarom wil ik de onlangs aangeschafte A6 ook bij JD brengen. Dit staat gepland voor de 16e a.s. en benieuwd of het gaat lukken (zit met een ECU 8.3 met 8 polige sophos chip welke nog niet eerder getuned is i.v.m. de beveiliging . De auto rijdt prima, maar ik sta ook open voor verbetering, en dat snappen ze in Lochem prima (ben een fan geworden van die prachtgasten daar ). Nu maar hopen dat het allemaal zal gaan lukken.
    De vangrail hitten met de achterkant van je bolide noemen we onderstuur, terwijl met de voorzijde van je auto de vangrail toucheren betiteld wordt als overstuur, maar dan net andersom. Audi Avant A6 3.0 TFSI Quattro AUT C6 2009 +400pk.

  5. #45
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Ik snap alleen niet dat bij sommige tuners al die wagens gerold worden op 98 met ethanol bijmenging....

    alsof je dat dagelijks tank in zulke wagens..

    nu krijg je een vertekend beeld.
    Het meest aparte vind ik dan nog wel dat bij een stage1 s4 b8 ( v6t) met bijmenging van ethanol nog steeds maar 430/440pk gehaald wordt terwijl er andere tuners zijn die op octaan 98/99 al 460pk halen......

    ach, het scheelt dan gewoon dat je door iemand met minder "pk's" op de bank gewoon poep gereden wordt in real life...
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM


  6. #46
    Terzio's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    394
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Hallo @rogek

    Ik hoef niet dagelijks te tanken met mijn getunede auto maar ben wel consequent ; bp98 erin met 10% (dus meestal 3-5lt.) ethanol bij een tankstation paar minuten verderop. Het technische aspect volg ik niet helemaal, maar wat ik begrijp gaat de verbrandingstemp 'temp' omlaag gaat met als nog een voordeel meer vermogen. Ik persoonlijk denk dit te voelen aan (extra) feller gedrag op het gaspedaal. Al met al een offer die je als liefhebber denk ik graag brengt (op het forum noemen ze dit soort mafkezen petrolheads ?)b
    De vangrail hitten met de achterkant van je bolide noemen we onderstuur, terwijl met de voorzijde van je auto de vangrail toucheren betiteld wordt als overstuur, maar dan net andersom. Audi Avant A6 3.0 TFSI Quattro AUT C6 2009 +400pk.

  7. #47
    JR_A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    168
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Mijn beide vorige A6-en waren getuned. De eerste van 211 naar 285pk, nooit problemen gehad. De tweede was getuned van 211 naar 293pk, na 145k is de derde cilinderkop kapot gegaan, motor volledig naar de vaantjes, geen garantie / coulance, dus gepeperde rekening. Kwam dit door de tuning? Geen idee.
    Het gevaar van tuning zit niet zo zeer in de tuning zelf, mits goed gedaan, maar als er toch iets mis blijkt te zijn aan je motor (b.v. maandagmorgen exemplaar), dan ben je wel je garantie cq. coulance kwijt. Als je tuning overweegt, kijk dan ook even na welke garantie de tuner geeft en verzeker de wagen bij de tuner of ergens anders tegen mogelijke defecten aan de motor.
    M'n huidige A6 zal waarschijnlijk ook weer getuned worden, maar pas na 100k en ver buiten de garantie.
    Tot dan neem ik het risico niet meer.
    A6 3.0TDI bi-turbo TipQ S-line 2014 - Estoril Blue

  8. Ad
  9. #48
    apriliavalerossi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    40
    Posts
    329
    Kudos
    49
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    volgens zeggen kunnen ze de alleen software matige tuning van JD niet meer zien als er een update van de software voor de auto gedaan wordt voordat hij naar Pon gaat.. mij is altijd verzekerd dat ze dat niet moeten doen, en gebeurt het toch de tuning weg is en niet traceerbaar omdat er alleen software matige aanpassingen gedaan worden...

    zodra de ecu open gaat en er komt een andere chip in is het anders, maar hetzelfde geld voor de plug en play module die ze bij niet gekraakte auto's erop zetten, als je deze verwijderd dan is alles weer standaard...

    en sorry hoor, maar garantie vandaag de dag is heel andere garantie dan vroeger... ik heb al meerdere malen meegemaakt dat een niet getunde auto motor defect had en dat er door pon gezegd werd dat er toch geen garantie voor dat deel gold.... het is hoe je ermee omgaat, mijn garage zou de software eerst updaten waardoor de tuning weg is en daarna pas naar de Pon dealer ermee gaan... niemand die het ziet, niemand die het weet....
    Audi A6 Avant Multitronic S-line - JD 250pk 20 inch new rs4 met Goodyear F1 20-30-245 - Kw schroefset nu -4cm

  10. #49
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rogek Bekijk Berichten
    Ik snap alleen niet dat bij sommige tuners al die wagens gerold worden op 98 met ethanol bijmenging....

    alsof je dat dagelijks tank in zulke wagens.....
    Het geeft meer aan hoe slecht de brandstof in NL is, heb bij een klanten auto (project 1.8 20vt) nu zelf gezien wat deze brandstof aangevuld met 10% ethanol beter doet. Hij presteerde niet alleen beter, liep hoorbaar beter. Overigens loopt deze auto ook op Firezone 102 zonder bijmenging al goed. Deze klant vindt het bijmengen of omrijden voor goede brandstof geen probleem, hoort bij de tuning.......

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rogek Bekijk Berichten
    nu krijg je een vertekend beeld.
    Het meest aparte vind ik dan nog wel dat bij een stage1 s4 b8 ( v6t) met bijmenging van ethanol nog steeds maar 430/440pk gehaald wordt terwijl er andere tuners zijn die op octaan 98/99 al 460pk halen......

    ach, het scheelt dan gewoon dat je door iemand met minder "pk's" op de bank gewoon poep gereden wordt in real life...
    Die 435pk bij JD wordt gewoon met ron98 gehaald. Het lijkt er meer op dat de brandstof in NL gewoon slecht is, in Duitsland, België en Frankrijk is deze gewoon beter. Dit is zelfs met diesel merkbaar.

    Jos.
    Laatst gewijzigd door jos_br; 05-01-15 om 20:56.

  11. #50
    HJR
    Guest

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Het geeft meer aan hoe slecht de brandstof in NL is, heb bij een klanten auto (project 1.8 20vt) nu zelf gezien wat deze brandstof aangevuld met 10% ethanol beter doet. Hij presteerde niet alleen beter, liep hoorbaar beter. Overigens loopt deze auto ook op Firezone 102 zonder bijmenging al goed. Deze klant vindt het bijmengen of omrijden voor goede brandstof geen probleem, hoort bij de tuning.......



    Die 435pk bij JD wordt gewoon met ron98 gehaald. Het lijkt er meer op dat de brandstof in NL gewoon slecht is, in Duitsland, België en Frankrijk is deze gewoon beter. Dit is zelfs met diesel merkbaar.

    Jos.
    bp ultimate diesel is prima in nederland hoor....

  12. #51
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HJR Bekijk Berichten
    bp ultimate diesel is prima in nederland hoor....
    Dat bedoelde ik eigenlijk, hoewel in het begin van vorig jaar zelfs deze Ultimate niet goed was.

    Jos.

  13. #52
    BoltYes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    40
    Posts
    470
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Wat zijn de voorwaarden voor wanneer brandstof de juiste is. Ik tank her en der wat er maar uit de pomp komt. Soms weleens de duurdere versies van Diesels en mijn graadmeter is altijd het verbruik geweest. Andere verschillen nooit ontdekt...

  14. #53
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Een voorwaarde is eigenlijk de waarde die je zelf aan een bepaalde brandstof hecht, wanneer er geen verschillen opgemerkt worden kun je er alles ingooien. Wij hebben weleens gemeten of er verschillen in vermogen zat tussen verschillende dieselbrandstof en hier bleek dat BP Ultimate ongeveer 7pk meer opleverde op een vermogen van +/- 200pk (2.0tdi CR). Ook hebben we gekeken wat een brandstof zoals GTL (gas to liquid) brengt aangezien deze een behoorlijk hoger cetaangetal heeft. Dan blijkt weer dat deze brandstof minder energie (energetische waarde) heeft dan de reguliere brandstoffen. Buiten het feit dat deze brandstof letterlijk schoner is, ruikt nauwelijks, minder roet, is dit een nadeel. Deze brandstof is tenslotte aardig duurder en het verbruik gaat omhoog.

    Jos.

  15. #54

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Leeftijd
    41
    Posts
    189
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    In mijn visie, de componenten krijgen het zwaarder te verduren dus je slijtage zal groter zijn met meer krachten. Ik verwacht 250d km te rijden op 5 jaar en denk gewoon niet dat het een goed idee is om dit te doen. Zoals iedereen verwacht je toch geen extra zware kosten te moeten doen. Bij mij is het een afweging van voordelen tegen nadelen.

  16. #55

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Full Throttle Bekijk Berichten
    In mijn visie, de componenten krijgen het zwaarder te verduren dus je slijtage zal groter zijn met meer krachten. Ik verwacht 250d km te rijden op 5 jaar en denk gewoon niet dat het een goed idee is om dit te doen. Zoals iedereen verwacht je toch geen extra zware kosten te moeten doen. Bij mij is het een afweging van voordelen tegen nadelen.
    Geldt dat niet alleen als je het vermogen ook aanspreekt? Tuning is voor mij ook een betere en soepelere motorloop, niet alleen maar lomp trappen omdat je meer PK/Nm hebt.
    Dat kan een mogelijkheid zijn, maar zou voor mij niet de hoofdzaak van tuning zijn, uit veel ervaringen van tuning hoor ik bijna net zo vaak "hij gaat/trekt harder" dan "hij loopt veel soepeler en heeft een mooiere koppelkromme (logisch gevolg van elkaar)

    Juist door tuning op die manier kan de motorloop beter zijn en de auto dus minder snel problemen vertonen.
    Feitelijk moet je het zo zien dat elke auto fabrieks-af voorzien wordt van een stukje software dat "op safe" speelt en dus niet zo snel problemen zal veroorzaken.
    Echter is iedere bestuurder weer anders en zal geen auto hetzelfde ingereden worden.
    Juist door tuning wordt de software geoptimaliseerd voor hoe de auto er op dat moment het beste op reageert, in plaats van dat "op safe" spelende stukje wat vanuit de fabriek mee komt en het wellicht "net niet" is voor jouw auto.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  17. #56

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apriliavalerossi Bekijk Berichten
    volgens zeggen kunnen ze de alleen software matige tuning van JD niet meer zien als er een update van de software voor de auto gedaan wordt voordat hij naar Pon gaat.. mij is altijd verzekerd dat ze dat niet moeten doen, en gebeurt het toch de tuning weg is en niet traceerbaar omdat er alleen software matige aanpassingen gedaan worden...

    zodra de ecu open gaat en er komt een andere chip in is het anders, maar hetzelfde geld voor de plug en play module die ze bij niet gekraakte auto's erop zetten, als je deze verwijderd dan is alles weer standaard...

    en sorry hoor, maar garantie vandaag de dag is heel andere garantie dan vroeger... ik heb al meerdere malen meegemaakt dat een niet getunde auto motor defect had en dat er door pon gezegd werd dat er toch geen garantie voor dat deel gold.... het is hoe je ermee omgaat, mijn garage zou de software eerst updaten waardoor de tuning weg is en daarna pas naar de Pon dealer ermee gaan... niemand die het ziet, niemand die het weet....
    Als de ECU open gaat, dan komt er helemaal geen andere chip in, de tuning is exact hetzelfde als via de OBD, alleen wordt hij op een andere manier geladen.. Dit omdat veel Ecu's tuningprotectie hebben/hadden.. Ecu's open maken, andere chipjes solderen gebeurt alleen bij de oudere auto's uit de jaren 90..

    En een tuning is altijd te traceren achteraf..
    Laatst gewijzigd door Leon; 08-01-15 om 18:20.
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

  18. #57

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Leeftijd
    41
    Posts
    189
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk Berichten
    Geldt dat niet alleen als je het vermogen ook aanspreekt? Tuning is voor mij ook een betere en soepelere motorloop, niet alleen maar lomp trappen omdat je meer PK/Nm hebt.
    Dat kan een mogelijkheid zijn, maar zou voor mij niet de hoofdzaak van tuning zijn, uit veel ervaringen van tuning hoor ik bijna net zo vaak "hij gaat/trekt harder" dan "hij loopt veel soepeler en heeft een mooiere koppelkromme (logisch gevolg van elkaar)

    Juist door tuning op die manier kan de motorloop beter zijn en de auto dus minder snel problemen vertonen.
    Feitelijk moet je het zo zien dat elke auto fabrieks-af voorzien wordt van een stukje software dat "op safe" speelt en dus niet zo snel problemen zal veroorzaken.
    Echter is iedere bestuurder weer anders en zal geen auto hetzelfde ingereden worden.
    Juist door tuning wordt de software geoptimaliseerd voor hoe de auto er op dat moment het beste op reageert, in plaats van dat "op safe" spelende stukje wat vanuit de fabriek mee komt en het wellicht "net niet" is voor jouw auto.
    Je hebt gelijk Bob, als je de auto voor de tuning altijd ligt lam te trappen omdat hij niet vooruit gaat, dan zou theoretisch gezien meer soepelheid dit probleem kunnen verhelpen. Nu geloof ik nooit dat een 'platstamper' dit na tuning niet meer gaat doen.
    Toch een kanttekening is dat de krachten die je aanspreekt op het materiaal dat niet vervangen is, (want face it, iemand die 500 € voor een tuning geeft gaat geen andere component vervangen en is idd ook niet nodig omdat die standaard componenten dat extra toch aankunnen) toch meer doorwegen in de slijtage, ook al kunnen ze het aan. EN dan spreek ik niet op 50.000 of zelfs 100.000 km. Maar er is toch een verschil.

    Ik ben absoluut geen tegenstander van tuning, heb het zelf al gedaan, maar met bovenstaand argument en de verwachting dat ik op 5 jaar tijd 250.000km ga rijden, rijd ik op safe. Natuurlijk word ik mijn 190pk en 400 nm beu in de logge A6, maar die 230 pk en 470nm die JD uit deze motor kan krijgen, die went ook...

  19. #58

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Duidelijk verhaal.

    Wil ik nog toevoegen dat ik persoonlijk vind dat de auto helemaal technisch op orde moet zijn voor je aan tuning gaat denken.
    Ik wil mijn A4 ooit ook wel tunen, maar nu zeker nog niet, eerst nieuwe remmen, nieuwe uitlaat en wellicht zelfs een nieuwe turbo.
    Het onderstel en de distributie + toebehoren zijn vorig jaar al gedaan, dus we gaan langzaam de goede kant uit.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  20. #59

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Leeftijd
    41
    Posts
    189
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Inderdaad nog een goede toevoeging die je maakt Bob. Ik vind persoonlijk de remkracht op mijn A6 niet te veel. Ik zou ook met een tuning zeker een upgrade willen van mijn remsysteem. Ik heb geen idee hoeveel dit kost maar volgens mij kom je met 1000 € niet ver.

  21. #60

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Ja, hier niet veel beter qua remmelarij, begint nu echt nodig te worden.
    Helaas gaaf bij mij een remmenupgrade van 288 naar 312 geen zekerheid over het passen van m'n winterset, dus ik blijf op 288, maar ga waarschijnlijk wel voor geperforeerde zimmermans ipv de standaard schijven. Eerdaags even de garage bellen, combineren we het meteen met de APK.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

Pagina 3 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •