INGOLSTADT - De Audi A4 gaat vanaf eind dit jaar met het nieuwe Audi-front met zogeheten singleframe grille door het leven. Het nieuwe front komt zowel op de Sedan als de Avant en zal uiteindelijk ook op de Cabriolet verschijnen, zij het op een veel later tijdstip. De opgefriste A4 biedt volgens Audi meer dan alleen een nieuwe neus, de fabrikant spreekt zelfs van een volgende generatie en geeft de nieuwe A4 zelfs een nieuwe interne codenaam mee, B7.
Het nieuwe vooraanzicht is voor de eerste maal getoond op de Nuvolari concept car uit maart 2003. Inmiddels hebben ook de A8 W12, A6 en A3 Sportback het nieuwe familiegezicht en volgt de A3 hatchback omstreeks mei 2005. Typerend is de grote trapeziumvormige grille met dito gespoten centraal bumperdeel waarop de kentekenplaat wordt gemonteerd. Ook voor het design van de achterzijde is teruggegrepen naar de Nuvolari. Zowel de Sedan als de Avant beschikken over diens tweedelige achterlichtunits. Door de bollere bumpers, geknepen lichtunits met helder glas en forse grille is de A4 een viertal centimeters gegroeid.
De afstand van bumper tot bumper bedraagt nu 4,59 meter. De breedte en hoogte van respectievelijk 1,77 en 1,43 meter zijn gelijk gebleven.
Op het stuurwiel komt de trapeziumvormige grille terug. Centraal in het nieuwe familiewapen zijn de vier befaamde ringen gepositioneerd. Audi claimt nog altijd plaats voor vijf personen. De bagageruimte is in de sedan-variant toegenomen. Hij biedt voortaan 460 liter tegen 445 voorheen. De bak van de Avant is onveranderd 442 tot 1.188 liter groot.
Audi S4
De technici van Audi hebben het onderstel op tal van punten onder handen genomen. De modificaties omvatten een gewijzigde afstelling van de vierpunts voorwielophanging en achterwielophanging met zelfsporende trapeziumvormige draagarmen. Ook de vering en schokdempers zijn verbeterd. Bovendien zijn enkele ophangingspunten en de afmetingen van de schokdempers overgenomen van de A6. De draagarmen en de voorste spoorstang komt van de S4. Audi past verder een verbeterd remsysteem toe en de laatste generatie ESP.
Op motorengebied komt de vernieuwde A4 met vier nieuwe motoren voor de dag, waarvan één al geruime tijd in het huidige type werd geleverd maar niet in Nederland werd gevoerd. Het betreft de 2.0 TDI met 140 pk en 320 Nm. Met het blok in het vooronder snelt de A4 in 9,7 seconden van stilstand naar 100 km/h en bedraagt de topsnelheid 212 km/h. Eveneens nieuw zijn de 3.2 V6 FSI (uit A6) met 255 pk, 2.0 Turbo FSI (uit A3) met 200 pk en de 3.0 V6 TDI (uit A8/A6) met 204 pk. De overige motoren zijn de 1.6 102 pk, 1.8 Turbo 163 pk, 2.0 130 pk benzine en de diesels 1.9 TDI 115 pk en 2.5 V6 TDI met 163 pk.
De S4 behoudt zijn 344 pk sterke 4.2 V8-motor. Audi levert de A4 onveranderd met voor- of vierwielaandrijving.
Audi stelt de nieuwe A4 tijdens de Autosalon van Parijs (25/9 t/m 10/10) voor. De verkoop in Nederland start begin december, waarna de levering vanwege het aflopen van het jaar pas in januari gaat plaatshebben. De prijzen zijn nog niet bekend.