Zakelijke aanschaf, privé aanschaf, geleend geld, eigen middelen, zakelijk gebruik, prive gebuik, financial lease en operational lease lopen in deze discussie kris-kras door elkaar.
Het uitgangspunt van deze discussie was niet het voordeel van de berijder in eigen aanschaf of in een lease bak van de werkgever, maar de totale kosten voor diegene die het moet financieren. In het geval van de meeste "nieuw rijders" de werkgever dus.
Het is onmogelijk te discusiëren met de onwetenden. Einde van mijn bijdrage in het lease/ aanschaf verhaal.
No hard feelings.............
Shoot me maar logischerwijs zou ik zeggen dat een lease auto duurder is gezien het feit dat daar nog een heel bedrijf tussen zit dat winst moet maken... Die kunnen waarschijnlijk wel kortingen bedingen bij dealers op aanschaf en onderhoud maar dan is het nog maar de vraag of dat de winst die ze maken hetgeen wat jij meer betaalt als je het zelf doet compenseert.
Veel onderbuikgevoelens hier overigens. Afgunst zal het niet zozeer zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook de indruk heb dat lease-rijders over het algemeen wat gehaaster zijn op de weg. Bij een stoplicht is dat gunstig want dan hoef je niet een half jaar te wachten om weg te komen itt de fiat panda 1.0 van een 70-jarige opa, maar op de autoweg kan dat snel resulteren in bumperkleven. Ik rijd dagelijks de ring rotterdam rond en het zijn toch hoofdzakelijk de volvo's, benzito's, bmw's (vooral die) en ook audi's die op je bumper zitten. Busjes even daargelaten.
Zelf is eigen bezit wel goed te doen, ik krijg 19 ct/km en heb ongeveer €0 afschrijving per jaar. Sterker nog, ik kan mijn auto voor meer verkopen als wat ik ervoor betaald heb. Maar dat is niet te vergelijken met het rijden van een nieuwe auto.
Als je veel km's moet rijden zakelijk is het niet echt interessant daarvoor je prive auto te gebruiken. Die 19 cent dekt namelijk de kosten niet. Dus, in die gevallen zal er een auto van de zaak moeten komen, meestal lease. Die kosten zijn voor de werkgever, die die kosten dus moet maken als kosten die bij een bepaalde functie horen (bijvoorbeeld verkopers die veel naar klanten moeten).
Meestal mag degene die met die auto zakelijk rijdt ook prive kilometers maken en krijgt daarbij ook de benzine vergoed. Omdat dat een verkapt loon is, wil de belastingdienst daar graag een stukje loonheffing over hebben in de vorm van bijtelling.
Die bijtelling zijn de kosten voor de werknemer.
Het is redelijk onzinnig naar de totale kosten (werknemer en werkgever) te kijken, omdat de werkgeverskosten toch gemaakt moeten worden (auto is nodig ivm functie).
Dus je moet het eigenlijk zo zien (als werknemer): krijg je een auto ter beschikking omdat je voor je functie veel moet rijden, dan is het in vrijwel alle gevallen goedkoper om deze auto ook prive te gaan rijden dan zelf een eigen (vergelijkbaar, nieuwe) auto te rijden.
Edit: Overigens maakt het in in mijn verhaaltje niet uit of de werkgever de auto least of zelf aanschaft.
Ok, altijd even schrikken als onbekende mensen ineens mee gaan praten hehe :]
Met name als consultant krijg ik vaak op die manier een vraag of opmerking toegeworpen. Bijvoorbeeld als ik een publiek toespreek en iemand vraagt wat, dan gaat diegene zich niet voorstellen. Iemand geeft hooguit info over zichtzelf, relevant voor zijn vraag.
En om het circeltje rond te maken, dit is een forum, dat is qua interactie een vergelijkbaar medium met een presentatie voor groot publiek.
Als je geen verschil ziet tussen een forum en een gesprek in een cafe heb je gelijk. Het is zeker niet mijn bedoeling om hier de aso uit te hangen. Ik breng de bagage mee van een forum waar ik mod ben :]
Dat zeg ik niet, die 19ct is het enige "voordeel" wat er te halen is. Of het wel of niet voldoende is om een auto van te rijden komt niet tersprake en heb ik eigenlijk nooit uitgerekend. .. hmm interessant.
Een lease/prive discussie. Ik snap een aantal opmerkingen die gemaakt worden niet:
- Lease rijders zijn gehaaster?
Waarom zouden die gehaaster zijn? Moet je als je in een prive auto naar klanten rijdt dan niet op tijd zijn? Kan je dan gewoon het excuus gebruiken "sorry dat ik te laat ben, maarja ik rijd een prive auto"? Iedereen heeft wel eens haast. Met de 60.000 tot 70.000 km per jaar die ik maak kom ik vaker niet-lease rijders tegen met haast, dan lease rijders met haast (en dan maak ik het makkelijke onderscheid van auto's ouder dan 3 - 4 jaar).
- Leaserijders zijn minder voorzichtig met hun auto?
Deze opmerking is deels goed denk ik, maar aan de andere kant, op het moment dat het op onderhoud aankomt, denk ik dat lease-auto's beter onderhouden zijn. Ook ik vind het erg als er wat met mijn auto is, maar het voordeel is dat ik niet compleet over de zeik ga op het moment dat er schade aan mijn auto is (ik hoef het zelf niet te betalen). Ik heb mensen tegen kinderen van een jaar of 5 horen schelden omdat er een bal tegen hun auto kwam. Bij dat soort zaken hoef ik die zaken niet zelf te betalen, dat klopt, maar dat betekent niet dat ik niet van een netjes gewassen auto houdt?
- Pronken met andermans veren
Laten we wel wezen, het is heel fijn dat jij een paar jaar spaart om je favoriete Audi te kunnen kopen, maar vergeet niet dat een Audi niet binnen een gemiddeld lease-budget past. Mensen hebben dan geen geld gespaard om de auto te kunnen rijden, maar wel ervaring/functie binnen hun werk. En nu we het toch over het 'pronken' hebben, volgens mij werd hier ook al ergens gepraat over de afkeer van het pronken. Dus wie zit hier nu fout?
Verder, ik werk er net zo hard voor als ieder ander, waarom is het dan pronken met andermans veren? Die auto's krijg je ook niet zomaar in je schoot geworpen. Ok, misschien Polo's en Opel Corsa's wel, maar de rest echt niet.
- Financieel
Tja, dit is voor iedere persoon verschillend. Dagelijks rijd ik zo'n 200km zakelijk en daar komt maandelijks nog eens 2000 prive ofzo bij. Voor mij is het absoluut niet aantrekkelijk om prive een auto te gaan rijden (naast de auto die mijn vriendin al heeft). Mijn lease auto wordt voor alles gebruikt. Op het moment dat mijn vriendin s'avonds of in het weekend moet werken, dan ook. De bijtelling die ik betaal is eigenlijk maar een schijntje.
- Elke 160.000km een nieuwe
Tja, wat zal ik er over zeggen. Sommige mensen houden van oude auto's. Ik vind nieuwe auto's leuk. Dit betekend dat ik met mijn huidige km's elke 2.5 jaar een nieuwe auto mag 'uitzoeken'.
PS. Ik ben Wim, 30 jaar, ik werk als Software Architect, wacht op mijn Audi welke in bestelling is en rijd nu nog 2 dagen een Ford Focus 2.0 Titianium (voordat iemand zegt dat ik mij niet voorgesteld heb ).
Ik begrijp wel wat je zegt Tom, en ben het in de basis wellicht met je eens.
Bij dezen:
Aangenaam, mijn naam is Aart. Ik heb een Audi besteld, en derhalve geïnteresseerd in deelname in de discussies. Door gebrek aan specifieke Audi-ervaring neem ik met name aan discussies deel die niet Audi-ervaring gerelateerd zijn. De Audi-gerelateerde discussies bezoek ik met name als waarnemer.
Ik ga er vanuit dat dit voor een forum voldoende voorstelling is, aangezien het voor de meeste van de ronde-tafel discussies, workshops en seminars die ik organiseer en bezoek ook voldoende is.
Zodra het van toepassing is in het onderwerp komen er vanzelf meer gedetailleerde omschrijvingen.
Maarrrr... Wat mij in feite in het kader van dit topic het meest interesseert: Wie van de forum-leden is een opgefokte idioot in een S5. Laten we eerlijk zijn:
- Dit lijkt me de grootste Audi internet-community van de Benelux
- De gemiddelde S5-rijder is bovengemiddeld geïnteresseerd in auto's en zoekt mogelijk bevestiging van z'n goede smaak
Waar vindt de gemiddelde S5-rijder die bevestiging? Juist...
Dus: Wil de echte opgefokte idioot met een S5 nu opstaan?
Overigens, als toevoeging bij mij voorstelling: Ook mijn posts kunnen ironie bevatten
Let op ---> IK BEN VAN MENING DAT, EN MIJN PERSOONLIJKE ERVARING LEERT DAT <--- Let op
De doorsnee "nieuwere" Audi's tot en met de A6 (Dus A3 A4 A5 A6) bereden worden door de vlugge typetjes. Overhempje, elitaire uitstraling, asociaal en egoistisch rijgedrag etc.
Nu schat ik, uit eigen ervaring van wat ik zag, dat de meeste van deze vlugge typetjes tussen de 25 - 35 zijn..
Tevens BEN IK VAN MENING DAT deze audis vaak best kaal zijn. Ik zag laatst een vlugge grapjurk in een A6 2.0. Nu is er niks mis met een A6 2.0... maar als je wil patsen.. pak dan een 3.0 TDI of een 3.2 V6.. Een kaal niks-ding is prima om van A naar B te rijden maar niet goed om te patsen. Ga je er dan toch mee patsen, zegt dat iets over de persoon. Geef mij maar een A4 3.0 TDI IPV een ondergemotoriseerde A6. Desnoods een B5 met een 2.8, stuur ik wel even langs Hartog om er een beest van te maken.
Vaak van die voorspelbare "casual" kledij als je ze na kantoor-uren ziet bij het tankstation. Altijd die bruine zakelijke schoentjes.. De jeans erboven en een of ander stoffen jasje met van die bruin-stoffen pads op de ellebogen. Vaak halflang haar met een scheiding in het midden of links, zoals de lullos bij jiskefet... Altijd een beetje duur praten alsof ze heel wat zijn "Ik ben Creative-Executive-Corporate-Investigative-Financial-Inspector" AKA Ik ben een suffe saaie boekhouder die zoveel heeft zitten likken bij de aandeelhoudersvergadering dat ik eindelijk een kale A6 krijg.
Ik kan er lang over doorgaan.... Maar dit zijn mijn bevindingen. Niet wetenschappelijk, volledig ongefundeerd.. maar zolang ik IEDERE KEER WEER dit soort typetjes zie... geef ik mezelf keer op keer gelijk.
Gelukkig heb ik nu absoluut scheit aan ze. Met mijn 326 PK en 490 NM neem ik ze te grazen. De ECHTE audi's, de zwaar gemotoriseerde en dik uitgevoerde worden toch niet bereden door deze GUPPIES die in een typische burger-buurt wonen.. VINEX dus.
Scheld me maar uit, het boeit me weinig.. ik heb de empirie om mijn bevindingen te onderbouwen.
Mooi omschreven
Persoonlijk heb ik niet zo'n specifiek beeld bij berijders of eigenaars van bepaalde merken, maar moet ook bekennen dat ik er nooit zo in detail op gelet heb.
Ik hoop dat er bij ieder merk ook ruimte is voor berijders die buiten de standaard doelgroep valt.
Persoonlijk heb ik niet veel met snelle auto's, maar wel met comfort en uitstraling, en is dat wat me wel aantrekt in een Audi. Ik ben dus tevreden met een 2.0tdi multitronic, met de normale comfortverhogende zaken. Een zwaardere motorisering wordt in Belgie direct aanzienlijk hoger belast en zou het voor mij niet waard zijn.
Daarentegen snap ik dat wanneer het echt een hobby is, dat je de investeringen er ruimschoots voor over hebt. Ik kan ook altijd erg genieten van mensen zoals bijvoorbeeld hier op het forum die hun ziel en zaligheid in hun auto leggen, en deze liefdevol verzorgen, tunen, upgraden en modificeren. Juist die passie is wat ik leuk vind aan deze communities.
Normale auto met normale opties en een normale motor.. Prima.. Brengt je probleemloos van A naar B voor een goede prijs! Ik zal er later een hebben naast mijn hobby auto!
Maar je hebt dan mensen die een 1.6 badge veranderen met een 3.0 badge.. etc.. Dat soort grappen
Daar ben ik het volledig mee eens. Maar dit begint natuurlijk al bij de dealer, waar je in je doodnormale spijkerbroek, sneakers en T-shirt al met een scheef oog wordt aangekeken. Dit vond ik erg opvallend. Toen ik de locale BMW dealer binnenliep, had ik dit gevoel niet, maar bij Audi deden ze wel erg hun best om mij het gevoel te geven dat ik ergens anders moest zijn.
Tja, patsen met een auto mag je lekker zelf weten, maar op mij maak je geen indruk met een 10 jaar oude bak. Ik ben over het algemeen niet echt 'pats-gevoelig', maar mocht je hem in een mooie staat hebben en het is echt je hobby, dan vind ik dat wel echt leuk om te volgen.Tevens BEN IK VAN MENING DAT deze audis vaak best kaal zijn. Ik zag laatst een vlugge grapjurk in een A6 2.0. Nu is er niks mis met een A6 2.0... maar als je wil patsen.. pak dan een 3.0 TDI of een 3.2 V6.. Een kaal niks-ding is prima om van A naar B te rijden maar niet goed om te patsen. Ga je er dan toch mee patsen, zegt dat iets over de persoon. Geef mij maar een A4 3.0 TDI IPV een ondergemotoriseerde A6. Desnoods een B5 met een 2.8, stuur ik wel even langs Hartog om er een beest van te maken.
Helaas, we leven steeds meer in een maatschappij waar dat soort titels aan functies worden gehangen. Vaak zijn er niet eens nederlandse vertalingen voor dat soort functies. Overigens denk ik wel dat je je te veel laat leiden door wat voor werk iemand anders heeft. Het hoort op en forum als dit toch niet te boeien dat de 1 Corporate-executive is, terwijl de ander misschien vuilnisman is? Iedereen doet het werk waar hij goed in is en laten we wel wezen, we hebben elkaar allemaal nodig in de maatschappij. Verder snap ik het niet, wat als degene die jij nu beschrijft inderdaad net een A6 heeft kunnen krijgen (redelijk kaal), maar het is altijd zijn 'droom' geweest om er 1 te rijden, maar dit altijd buiten zijn bereik is geweest. Dan is die man nu toch hardstikke gelukkig met zijn nieuwe A6 (2.0 zoals jij zegt). Waarom zou je diegene dan ook niet in zijn waarde laten, net zoals we het leuk vinden als iemand een 15 jaar oude Audi 80 koopt. Waar zit het verschil? Omdat hij meer opties heeft, is dat dan een soort pats-middel?Vaak van die voorspelbare "casual" kledij als je ze na kantoor-uren ziet bij het tankstation. Altijd die bruine zakelijke schoentjes.. De jeans erboven en een of ander stoffen jasje met van die bruin-stoffen pads op de ellebogen. Vaak halflang haar met een scheiding in het midden of links, zoals de lullos bij jiskefet... Altijd een beetje duur praten alsof ze heel wat zijn "Ik ben Creative-Executive-Corporate-Investigative-Financial-Inspector" AKA Ik ben een suffe saaie boekhouder die zoveel heeft zitten likken bij de aandeelhoudersvergadering dat ik eindelijk een kale A6 krijg.
Hmmm, dacht eigenlijk dat dit dus een soort van verzamelplaats was, van mensen die graag in een Audi reden. Maarja als jij ze met je 326PK en 490NM te grazen neemt.Gelukkig heb ik nu absoluut scheit aan ze. Met mijn 326 PK en 490 NM neem ik ze te grazen. De ECHTE audi's, de zwaar gemotoriseerde en dik uitgevoerde worden toch niet bereden door deze GUPPIES die in een typische burger-buurt wonen.. VINEX dus.
Scheld me maar uit, het boeit me weinig.. ik heb de empirie om mijn bevindingen te onderbouwen.
Ok, dus nu heb je ongeveeer 90% van de Audi rijders gehad denk ik.
- Tussen de 25 en 35.
- Wonend in een VINEX wijk (wat in Zwolle, waar ik woon, ongeveer 25.000 tot 30.000 mensen zijn), daar zitten VAST Audi rijders tussen.
- Ze een lease bak hebben?
Wel leuk, ik voldoe aan alle 3 de voorwaarden. Dus nu weet ik niet zeker of ik me aangesproken moet voelen , of dat ik me een soort van gelukkig moet voelen, omdat ik aan die voorwaarden KAN voldoen?
Verder, een scheit is een kruizing tussen een schaap en een geit.
dan is de definitie van een forum hier anders dan ik hem ken, maar ik pas me graag aan!
Ik ben Sander (35) IT consultant (ik vind het een naar woord, maar ik schuw het niet te gebruiken als het wat extra lading oplevert in een discussie).
Ik heb sinds 2 weken een Audi A4 (B8) 2.0tdi, ( http://www.audiforum.nl/forum/919891-post569.html ) geimporteerd uit Duitsland.
Deze auto staat nogaltijd werkloos op de parkeerplaats in afwachting van amtbenaren die kenteken deel 1&2 moeten toesturen. Dan kan ik een kentekenplaat laten maken en kan ik eindelijk rond rijden. Ik verwacht komende week.
Ik ben geen autoliefhebber, het is voor mij een vervoermiddel. Ik wil wel dat die auto een prettige omgeving is om te zitten. Daarom heb ik een basic model en motor uitgezocht met veel speeltjes, dan heb ik in de file wat te doen.
Ik denk dat dat de mensen zijn die niet passen de typering die je omschreef. Lijkt me meer iets wat je bij oudere auto's zien met van die petjes-knulletje erin (om ook maar eens te generaliseren )
Maargoed, ben het verder met je eens hoor, dat vind ik ook erg triest. Net als mensen die namaak uitlaatstukken zetten, of spoilers plaatsen op een auto met laag vermogen. Maar ook die mensen zullen hier op het forum meelezen en posten, en hun eigen positieve inbreng hebben. Als ze het zelf mooi vinden, wie zijn jij en ik dan om daar iets van te zeggen?
Over smaak valt niet te twisten.
Tja moet ik hier serieus op reageren? Iemand die de belgische en nederlandse lease/belasting wetgeving op één hoop denkt te gooien.
Het creatief gebruik van de 'zaken'auto van de baas door de baas komt vaker voor dan je denkt. Als er prive ook nog een normale auto is valt er voor de accountant / fiscus weinig te zeuren.
Troost u, afgunst het woord is mij vreemd, zeker qua auto's. Ik heb niets te klagen, heb een zeer leuke auto, in één keer afgetikt met een glimlach! Mochten er andere posts van mij zijn waar u zich aan stoort, aub gewoon negeren! Misschien hou ik vanzelf een keer op!
Deze hele discussie schiet mijlenver naast het doel.
Het ging om het feit dat er ook opgefokte aso's in Audi's rijden. Ja, dat is begrijpelijk aangezien Audi inmiddels een aanzienlijk marktaandeel in Nederland heeft. Dan is het logisch dat er ook aso's tussen zitten, net zoals in BMW's, VW's, Benzen, Kia's en Opels. In de wat oudere types minder maar ook daar bevestigt de uitzondering de regel (die er volgens mij niet eens is); ik ben onlangs nog zowat van de weg gereden door een aso in een Typ89.
Helaas maar waar: het is erg jammer dat tegenwoordig het imago van de jonge Audi-rijder met een nieuw model zo negatief is. Er is al eerder op dit forum erover gesproken, maar het werd helaas ook bevestigd op tv: laatst keek ik naar Top Gear met het “Cool” en “Uncool” bord (er zit geen logica in en is puur de mening van de presentatoren, maar ik vind het altijd wel ontzettend vermakelijk om naar te kijken!). BMW zat op het “Uncool” gedeelte, omdat er zoveel pretentieuze omhooggevallen “cocks” in rijden. Nu verplaatste 1 van de presentatoren BMW naar het “Cool” gedeelte, met de motivatie dat al die “cocks” nu een ander merk hadden gekozen om pretentieus en omhooggevallen in te doen. Toen ze aan het publiek vroegen welke dat nu was, antwoordde ze: Audi! Waarop Audi naar het “Uncool” gedeelte werd verplaatst…
Wat ik daarin jammer vind is dat er bij voorbaat dus als jonge Audi rijder met een nieuw model erg negatief naar je wordt gekeken. Om de omschrijving even over te nemen van Frank87: 1) tussen 25-35, 2) wonend in een Vinex-wijk, 3) een leasebak :-)
Het enige criterium waar ik aan voldoe is de eerste, de rest is niet op mij van toepassing. Helaas is dat dus niet vanaf de buitenkant te zien. Mijn auto (A5 SB) wordt nu al omgeschreven als een “enorme patserbak” door mijn omgeving…en ik heb hem nog niet eens in mijn bezit! Ik vind het gewoon een erg mooie auto en het was de eerste auto waarvan ik het waard vond om hem te kopen met mijn spaarcenten. Dat het toevallig een "enorme patserbak" is, tja... Als ik daardoor schuine blikken krijg door bevooroordeelde mensen, so be it :-) Het interesseert me erg weinig als een motorisch beest de behoefte heeft om mij enorm in te halen, om mij te laten zien wie de baas is. Zegt meer over de andere persoon dan over mij
Helemaal gelijk in. De dealer speelt hier op in.. Maar ja, een dealer moet winst maken.
Het boeit me niet veel wat voor werk iemand heeft. Meestal lach ik hard om de mensen achter dit soort titels. Vaak betreft het nog onzekere types ook (ik ken er een aantal van het kantoor waar ik heb gewerkt, tevens kom je ze overal tegen). Vormbare en kneedbare mensen die, over 5 jaar, in principe in een toyota rijden als dan toyota opeens "hot" is. Tevens ben ik met je eens dat iemands werk niet uit maakt. Het was even om de ridicule manier van tegenwoordig aan te geven met een titel zoals "Purpose-Based-Environmental-Inspection-Agent" IPV Vuilnisman. Jeweetwel . Tevens is het niet eens zo erg als een leaserijder of beginnend type in het bedrijfsleven lang heeft gedroomd van een A6. In principe vind ik het dan hartstikke tof voor hem. Echter, NIET als deze persoon dan opeens minderwaardig naar andere autos gaat kijken uit een lagere klasse. Dat is nou juist datgene wat me dan stoort. Praat je over zijn A6, en spreekt hij je daarna aan over, bijvoorbeeld, je B4 over hoe je best wat PK per kilo hebt met een 2.8... dan is er een soort wederzijdse interesse.. ook al zit die persoon een trap hoger in autoklasse. Maar goed, de praktijk leert anders.
Ik had een Audi, misschien in de toekomst nog een. Ik was echter op zoek naar iets met 8 of 12 cylinders uit de jaren 90.. Toen auto's nog echt auto's waren.. Dan kom je toch een beetje in de buurt van BMW E38 750, de A8 D2 kon ook, maar trekt me niet zo. Ik ga nu ook niet beweren dat ik beter ben dan anderen.. als iemand een mooie oude audi (oudi) heeft, zal ik bij het tankstation nog steeds een praatje maken. Altijd goed om te zien.
Maar ja het is wel handig 326 PK, als er weer zon grapjurk in je linker spiegel zit die op de ritsstrook nog ff 10 autotjes mee wil pakken. Gaat nu dus niet meer gebeuren
Tevens is de generalisatie mbt vinex misschien wat kort door de bocht.. Het zijn vaak wel die nieuwbouwwijkjes waar je die "perfecte gezinnetjes" tegenkomt. <-- LEERT MIJN ERVARING
In het geheel niet. Overigens wanneer U goed leest, gooi ik dit niet op een hoop, ik leg alleen uit waarom ik zelf in een lease-auto rijd in tegenstelling tot de rest van mijn collega's.
Overigens draag ik gewoon netjes in Nederland mijn belasting af, en dus ook m'n bijtelling, en gooi ik de wetgeving niet op een hoop, maar ken ik deze redelijk gedetailleerd sinds m'n verhuizing van Nederland naar België.
Bedankt, ik stoor me in het geheel niet aan dit soort posts, U hebt Uw mening, en ik de mijne.Troost u, afgunst het woord is mij vreemd, zeker qua auto's. Ik heb niets te klagen, heb een zeer leuke auto, in één keer afgetikt met een glimlach! Mochten er andere posts van mij zijn waar u zich aan stoort, aub gewoon negeren! Misschien hou ik vanzelf een keer op!
Mijn verontschuldigingen voor m'n ongenuanceerde reactie op Uw eerdere bericht.