you lucky bastard...
wel een geweldige ervaring lijkt mee,ik vind het als hij stil staat al een heerlijk monster.
En geweldig dat de eigenaar de wagen beschikbaar stelden voor de wetenschap.. :wink:
Laten we dit stukje eens beginnen met een vette grijns van oor tot oor en een groot dank-je-wel aan Eszes. :mrgreen:
/me heeft vanmiddag ook een stuk mogen genieten van de brute V8. Een S-model is altijd wat speciaals, zo ook deze. Ze zijn altijd net iets anders dan hun "mindere" broeders. Niet alleen qua power, ook interieur, afwerking en uitstraling. Zet me geblindoekt in 5 verschillende Audi`s en ik haal de S eruit.
De Rit:
Wat begon als een gekscherende opmerking eindigde met uitgeladen vakantiebagage en een sleutel in m`n hand.
Een beetje zenuwachtig draai ik de sleutel om en kijk naar de automaatpook. Eigenlijk heb ik een hekel aan die dingen. Lichtelijk onwennig laat ik de wagen de parkeerplaats van de Meern afkruipen, als de dood om niet op het koppelingspedaal te trappen (klassieke fout van de verstokte handbakrijder). Dat gaat goed, geen bruut stoppende en afslaande auto, gewoon lekker naar het eerste stoplicht. De auto voelt zwaar, een beetje hetzelfde als een S3 onder de turbogrens. Wel heel erg comfortabel en van de nieuwe uitlaat is ook praktisch nix te horen. Rustig rij ik op een provinciaal weggetje met een klein beetje gas erop. Lijkt of je 50 gaat maar een blik op de teller leert me dat het in werkelijkheid 2x zoveel is.
Even later stuiten we op een zondagscoureur die door de aerodynamica van z`n volbepakte twinnyload niet harder dan 49km/u kan rijden. Nu is het een kwestie van wachten tot de mogelijkheid tot inhalen zich aanbied. Als het moment uiteindelijk daar is heb ik wat afstand op m`n voorligger en trap ik het pedaal in. Wow, een fractie van een seconde gebeurd er nix maar dan komt de motor uit z`n slaap en ook de uitlaat laat van zich horen.
OMG, wat een prachtige sound en wat een smoothe power!! Ik ben handbakken en turbo`s gewend maw die dreun in je rug. Dit is heel anders, de wagen wordt voor m`n gevoel langzaam maar onweerstaanbaar naar voren getrokken. Er is een lichte versnelling waarneembaar die zich eigenlijk het beste laat zien op de toerenteller. De wijzer vliegt er doorheen als een NASCAR door een oval.
"Lekker, he?" is het commentaar, "en dit was in z`n 4."
Op de terugweg krijg ik nog een spoedcursus tiptronic. Na een niet zo`n nette inhaalactie :oops: en een lesje acceleratie voor de GolfIIIklever die achter ons reed, mocht ik de wagen stilzetten op de weg voor een 0-1xx sprint. Wat een beest!! Ik heb er geen andere woorden voor. De tellernaalden gaan zo snel dat je ze bijna niet meer kan volgen, het geluid is kippevelopwekkend en de motor trekt als een tierelier. Soepel, vermogen in het hele bereik en nooit te kort. Niet zo gek natuurlijk, met meer dan 400 paardjes.
Enigzins hyper rij ik rustig weer terug om de adrealine weer een beetje te laten zakken. Ik grijns nog steeds
Conclusie:
Dit is een Autobahnmonster. De wagen heeft plenty power in elk toerengebied en volgens mij maakt de versnelling ook nix uit. Van 50 naar 120 in z`n 4 gaat net zo snel als die van mij van 0-100.
Persoonlijk vind ik de wagen nogal zwaar aanvoelen maar dat komt wss door de combinatie van de ongeblazen V8 en de interieur-isolatie die bijna geen geluid binnenlaat. De snelheidssensatie drong niet helemaal tot me door en daardoor lijkt de wagen wat log.
Kortom: een geweldige wagen met bijzondere charmes. 400Pk zonder turbo is een aparte ervaring!
Ja, iid. Het "stukje" is ongewild toch al uitgelopen op een flinke lap text en ik kan er nog veel meer aan toevoegen.
Een ding wil ik nog wel zeggen: het is een beetje verradelijke wagen (in positieve zin).
Je hebt, als je niet op de teller kijkt, echt niet door hoe hard je rijdt. Die wagen absorbeert letterlijk het wegdek en je hebt binnen no-time het idee dat je kan lezen en schrijven met de auto. (volgens mij hadden anderen diezelfde ervaring IIRC?)
Tegen de tijd dat ik zoiets aanschaf laat ik het wel weten, dan kunnen jullie allemaal xtra aandelen CJIB aanschaffen :wink:
Precies mijn ervaring TenS3!
De auto voelt idd zwaar aan maar als ie gaat dan sleurt ie je echt overal naartoe en doorheen.
eszes liet mij ook datzelfde sprintje vanuit stilstand uitvoeren in tipmode.......zwaar indrukwekkend Aan de andere kant ook bijna beangstigend omdat je maar hoopt dat de bak op tijd schakelt....7000tpm zie ik niet dagelijks voor m'n snuffert.
@eszes: het enigste wat ik nog zou kunnen opmerken bij zoiets: de remmen. Ze zullen misschien wel voldoende zijn maar 't voelde alsof ze het allemaal maar net bij konden benen.
Ok, beetje gemeen van me. Ik heb een keer in een RS6 gereden en die remmen zijn dodelijk! Voor jezelf dan. Je hersenen willen aan de voorkant je hoofd verlaten terwijl je hoofd bijna van je romp getrokken wordt. Een gruwelijke remvertraging :shock:
Dus als je je al liep af te vragen wat je als volgend project aan je auto wilde doen.... :twisted:
Monteer dan helemaal de RS6 reminrichting voor en achter (volgens mij is de rembekrachtiger ook nog anders, zou ik moeten opzoeken).
Gezien het formaat auto en het vermogen zijn de standaardremmen (op papier al) niet overbemeten.
Van wat ik begrepen heb, gaat hij binnenkort terug naar JD voor fijnafstelling en daarna op de bank. Het gemeten vermogen voor de uitlaatmod was 376Pk en de uitlaat zou iets van 30 xtra moeten opleveren.Oorspronkelijk geplaatst door Euro 4.2 Quattro
Die 376pk was volgens mij ook nog met het standaard Luchtfilter...Iig dacht ik dat te horen zondag..
30 pk vermogenwinst door de andere uitlaat? Dan moet de motor wel heel erg geknepen worden met de oude uitlaat, lijkt mij. Het zou heel goed kunnen natuurlijk, ik weet er het fijne niet van, maar 30pk is zeker niet pessimistisch!
Ik hoop dat je gelijk krijgt eszes maar 10 pk's minder zal me niet verbazen... Volgens mij krijg je dan nog wel weer ideeen om de 400 pk grens te slechten.. :wink:
Oorspronkelijk geplaatst door r.sinnema
En een Inlaat aanpassing (filter)...
We hebben het hier niet over een 1.8 natuurlijk, vergeet niet dat het een 4.2 betreft...Ik denk dat je in % moet denken en dan is 30 pk volgens mij best haalbaar..
Hey begrijp mij niet verkeerd,ik zou het echt geweldig vinden asl ie de 400 zou passeren.
Maar ik vind zelfs als je in % en van een 4.2 rekend 30 pk wel heel veel.....
Maar goed dat zou voor onze A8 ook een "leuke" mod zijn.....en die begint al met 335pk natuurlijk.....
Dankzij de inlaat kan de uitlaat idd redelijke vermogenswinst opleveren. Alleen door zowel in- als uitlaat aan te passen kan je naar mijn mening een lekkere vermogenswinst behalen, want wat er niet in kan hoeft er natuurlijk ook niet uit en vice versa...Oorspronkelijk geplaatst door leon
De software kan ook nog iets doen maar dan nog blijft bij mij de vraag of je 30 pk kunt winnen....
Maar laat 1 ding duidelijk zijn, ik weet niet zo goed waar ik over praat dan eszes himself. Zijn zelfstudie over in- en uitlaat van de S6 is vast weer erg ver gegaan... :wink: