Ik heb een paar maanden geleden enkele weken in een A3 1.0 limo gereden en was net zo verrast.
Ik had hier geen topic terug gevonden over deze motorisatie dus bij deze Ik heb heel lang getwijfeld of zo'n lichte motor wel gaat voldoen en vele youtube reviews gekeken.
Aangezien de wagen enkel gebruikt wordt op 70/50/30 km/U wegen vond ik het overkill om een zwaardere motor te kopen (met alle bijhorende kosten). Ook omdat mijn halve trouwboek, die hem in gebruik heeft, geen bal om PK geeft. Ik moet zeggen ik ben zwaar verwonderd.
Onze vorige wagen was een Peugeot 308 GT-Line (1.2 met 130 PK) en de Audi doet hem verbleken op ALLE gebied. Hij rijdt zeer soepel, geen overdreven schakelen nodig (manuele 6 bak) en het verbruik valt zeer goed mee. Mijn vrouw is alles behalve een zuinige rijder, altijd in te hoge versnelling etc, en hij zit nog mooi onder de 6L. Gezien ze elke dag 90% van haar traject in file staat is dit echt wel een pluspunt tov de Peugeot (8,5L). Hij heeft nog maar 600 km dus ik verwacht zelf nog verbetering na wat inrijden.
Ik ben er eens autostrade mee gaan doen en zelfs daar komt het niet naar boven dat je maar een 999cc hebt. Ik zelf rij met een Tiguan 2.0 TDI 150 PK DSG en op alle vlakken "lijkt" de auto sneller te zijn en alerter te reageren.
Bij de start had ik even al wat Chiptuning opgezocht maar na de 1ste week ervaring heb ik die plannen al in de vuilbak gesmeten. Voor een modale rijder echt niet meer kracht nodig.
Dus eindbesluit. Mooi koppel, nooit het gevoel dat je met een driepitter rijdt, echt wel stil zelfs in hoger toerental en nog zuinig ook. Het is natuurlijk geen motor om straatraces mee te gaan doen maar aan het rode licht kan hij je nog verbazen
Kleine voetnoot: wij hebben hem besteld met de sportkit , dus ook met 18'' velgen en verlaagd. Ik dacht dan heel wat in te boeten in comfort en verbruik, maar dat valt dus echt reuze mee in contradictie met de reviews die ik gezien heb.
Toch is de motor precies hetzelfde, alleen hebben ze via de software een aangepast motor vermogen. Misschien loopt de motor net wat soepeler met 115 pk in plaats van 95 pk. Of is er meer aandacht aan besteed. Ze zijn beiden te chippen naar 140 pk.
Ik heb er een... A3 limo 1.0 TFSI. Het klinkt absoluut niet als een driepitter, en in combi met de S-tronic automaat rijdt het echt heerlijk. In de sportstand kun je goed weg komen, en in de drive met de zeventraps automaat is het echt heel soepel rijden. Je zit binnen de 10 seconden op de 100, daarmee geen strepentrekker maar je voelt je zelden te kort gedaan.
Topic is al 2 jaar oud, maar neemt niet weg dat ik interesse heb in een A3 1.0. Momenteel rijd ik in een A3 1.4 TFSI uit 2009 en ben aan het kijken naar een A3 1.0 uit 2017/2018.
Mijn 1.4 heeft standaard 125 PK en 200 Nm koppel met een turbo, een 1.0 heeft 116 PK, ook 200 Nm koppel en ook een turbo. Het verschil is het aantal cilinders, merk je dat ook echt of kun je het wel met elkaar vergelijken?
Ik had recentelijk die Audi A3 van mijn zus gereden en ik was zeer verrast. Vergeleken met mijn Mini cooper, heeft de Audi meer power. Je voelt niet eens dat je hard rijdt en je zit gewoon comfortabel erin. Nu overweeg ik om mijn Mini cooper in te ruilen voor een Audi model.
Altijd aanwezig voor een gesprek. Groetjes,
Joris V
Als ik rustig rijd zonder dat je de motor hoort brommen, dus <1900 rpm schakelen (doe ik bijna nooit, trap hem altijd goed op de staart, 16k kms voorbanden op stijl) doet ie gemiddeld op mijn 130 km per dag 4,6 liter per 100 km. Rij ik mijn normale stijl, rond de 6,2 liter per 100km
Heb met 3 mensen erin, gewoon 0-100 rond de 9 seconden en in dld gaa ie gewon ruim over de 210 op teller, na de 170 kmh gaa het wel langzaam, maar ja..
Voormij. Gevoel net zo snel als zeg een b5 1.8t, b4 2.3e , kortom valt mij zeker niet tegen en klinkt ook met mooie brom in de auto. Heb alleen wel de sportuitvoering met andere einddemper misschien dat dat het is )
En stuurt lekker want geen gewicht voorin want bijna geen motor 😁
https://youtube.com/shorts/1EqxHN2z6xE?feature=share