Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: [a3 8L 1.6] een jaar in bezit nu

  1. #1

    Standaard [a3 8L 1.6] een jaar in bezit nu

    Over 4 dagen is het zover, de A3 is dan een jaar in mijn bezit. Ben ongeveer 20000 km verder en hij rijdt nog steeds :-D

    Specs:
    Audi A3 model 8L 1.6 8V (AKL blok)
    5 bak handgeschakeld
    Santoriniblauw (donkerblauw metallic)
    Attraction uitvoering
    Climatecontrol (airco)
    zandkleurig stoffen interieur
    15 inch lichtmetaal met Pirelli en Continental banden
    15 mei 1998 op kenteken gezet.
    Gekocht met 123500 km op de teller en nu ongeveer 142750.

    Verhaal:
    Vanaf het moment dat de eerste A3 uitkwam eind '96 ben ik er helemaal weg van. Een mooi vormgegeven auto met uitstraling 8). Bij mn verlanglijstje gezet maar had nog geen rijbewijs dus het bleef bij een A3 1:43... In 2003 mn rijbewijs gehaald en een jaar later een Ford Fiesta uit '90 gekregen van mn ouders. Jaar mee rond gereden tot mn broertje een jaar later zijn rijbewijs haalde. Ford moest gedeeld worden, lastig allemaal. Maar eens op zoek naar een eigen ding. Vele site's afgezocht en vergeleken. Het mooist was natuurlijk een S3 maarja, die zijn een paar factoren duurder. Er zijn veel A3's te koop. Vele modellen, kleuren en mogelijkheden qua accessoires. Even voor kerst 2005 kwam ik mn huidige A3 tegen in Maassluis. Proefrit mee gemaakt en geinformeerd hoe/wat dat te regelen was. Verzekering was nog een leuk punt, een auto met relatief hoge nieuwprijs, geen schadevrije jaren en een leeftijd waarbij de verzekering meteen x2 is :shock:.

    Goed. 1,5 maand dubben, rekenen, foto's bekijken, vergelijken, discussieren, moeilijk doen en vele A3's verder toch maar besloten om deze te nemen. Op 4 februari 2006 wisselden de sleutels van eigenaar :-D

    Eerste foto's:




    visuele aanpassingen
    Aangezien de vorige eigenaar niet zo veel had met de auto heb ik het nodige er maar is aan gedaan;

    - facelift koplampen/achterlichten geplaatst
    - een armsteun gemonteerd
    - heldere zijknipperlichtjes
    - Passat W8 Led interieurverlichting
    - aluminium TT pedalenset/voetrust
    - nieuwe set matjes
    - cv met afstandbediening uitgebreid

    Zo ziet de auto er nu uit:




    gepoetst

    Ben er zuinig op. De auto wordt bijna elke week gewassen. Afgelopen zomer is die in de wax gezet en daar is deze enorm van opgeknapt. Aankomende zomer, of als het al eerder ff lekker weer is moet die weer is goed gepoetst worden!

    Rijervaringen:
    Van de Volvo S40 2.0 16v 138 pk naar de Ford Fiesta 1.1 50 pk naar de Audi A3 1.6 met 100pk. In mijn ervaring van snel naar langzaam naar genoeg vermogen. Alle verhalen rondom "traag", "ondergemotoriseerd", "langzaam", "niet vooruit te branden", "de hele dag volgas" etc etc etc hebben me niet overtuigd. De auto rijdt prima, ik kan heel goed meekomen en de gewicht/vermogensverhouding is gunstig (1065kg/100pk). Er zijn zat auto's die dat NIET doen. Zeker de top verbaast me, afgelopen week in Frankrijk; 208. Valt lang niet tegen. Ik heb afgelopen week met plezier dik 2300 km gereden met de auto. Je merkt dat het degelijk is en dat er aandacht aan besteed is. Geen plasticlook, geen poreuze rommel. De auto is lekker stil maar doet helaas 120 km/h met zo'n 4000 toeren. Bij dat soort toerentallen hoor je de motor maar dit is absoluut niet afschrikkend.

    Problemen:
    Uiteraard bestaan er geen auto's zonder problemen. Het gene wat bij mij aan de hand geweest is:

    - stationair toerental
    Mijn A3 heeft nog geen e-gas en icm het gasklephuis leverde dit een wisselend stationair toerental op. Dit levert vreemde effecten op als stationair van 2500 rpm naar 300 rpm en ineens afslaan. Na het reinigen van het gasklephuis en de basisstand herstellen is dit 95% beter maar ik heb nog geen stabiel toerental. De schuld gaf ik aan de korte stukken rijden en niet doorhalen in toeren, echter vorige week heb ik uren 140+ gereden en nog steeds is het niet goed. Geen problemen te bekennen in de computer. Met airconditioning aan is het verschil in toeren minder.

    - accu
    29 juni 2006 besloot mevrouw betreffende mij bij 30 graden buiten te laten staan. Geen reaktie op de afstandsbediening en het dashboard had dansende tikkende meters. Starten werd geweigerd. Wel hadden we ramen die open en dicht gingen maar verdere medewerking was niet mogelijk. Een Seat icm startkabels boden hulp. Accu er uit gehaald; dood. 2 cellen dwars door de midden. 2 weken ervoor was de accu nog perfect bevonden door de accuverkoper. De accu heeft een leeftijd van 7,5 jaar gehaald. Nu staat er een zwaardere in.

    - water
    Wanneer het 's nachts geregend heeft en je stapt 's morgens in de auto en je denkt; "frisse lucht" en je opent het raam geeft je een frisse douche. Al het water van het dak loopt naar linksvoor en komt naar binnen. Leuk op een lichtkleurig interieur.

    - schakelen
    Af en toe gaat het schakelen tussen 1-2-3 en terug niet echt vloeiend. De pook moet er in geharkt worden. Schakelstangen zijn gesmeerd, mechaniek onder de pookhoes idem. Effect merkbaar maar resultaat valt tegen.

    onderhoud
    Zaken als olie verversen ben ik niet bang voor. Ik weet nu wat voor olie er in gaat en wat er met de auto gebeurd... Natuurlijk, er zijn zaken wat je niet zelf kunt doen. Ernstige storingen hebben mij nog niet getroffen.

    - 2x een vers badje 10W40
    - 4,5 liter G12 omdat er iemand G11 bij goot :-X
    - remschijven/blokken voor en achter preventief vervangen, was niet veel meer
    - stabilisatorstangrubbers voor: scheelt 100% gebonk!

    toekomstwensen
    Ik had grootse plannen. Omdat ik alles wil optuigen met originele onderdelen gaat dat niet altijd. S-line pookjes zijn bijvoorbeeld niet plug-n-play op een 1.6. Daarom heb ik een heel lijstje moeten schrappen... Wat nog open staat;

    - stationair toerental goed krijgen
    - s3/1.8T dakspoilertje
    - mooi set velgen
    - onderlip facelift + in kleur incl zijdorpels
    - nog vele plezierige km's

    beoordeling
    uitstraling: ++
    rijgedrag: +-
    comfort: +-
    afwerking: ++
    verbruik: +- (max 1:16)


    foto's
    Afgelopen week ben ik met een vriend naar La Plagne gereden om een weekje te wintersporten. Dit heeft de A3 goed gedaan, even lekker warm worden en luiheid wegwerken Eveneens goede ervaringen opgedaan met mn Michelin winterbanden. De auto heeft ook eens -22c kunnen ervaren (ahh...). In dit soort gebieden kom je trouwens wel de betere Audi collectie tegen; diverse S3's en S4's,RS-en, TT v6 en Allroads zijn gespot 8)

    [img]images/broken_link.gif[/img] Dag 1

    [img]images/broken_link.gif[/img] Dag 2

    [img]images/broken_link.gif[/img] Dag 3 ...

    [img]images/broken_link.gif[/img] Dag 3 - De ijspegels hebben er tot Luxemburg op de terugweg aan gehangen!

    [img]images/broken_link.gif[/img] Dag 7 - De auto uitgegraven voor vertrek

    tot slot
    Is Audi heilig? Neen. Er is natuurlijk meer als Audi. Audi maakt mooie auto's en het huidige aanbod ben ik zeker in geintereseerd. Echter, o.a. de R8 en de Q7 loop ik niet warm voor. De nieuwe TT en A4 zou ik geen nee tegen zeggen. Als je ziet wat er tegenwoordig op de weg rijdt qua design... Doe mij een Audi, Volvo of BMW, de rest mogen ze houden...

    Sinds ik de A3 heb heb ik mn vader geinteresseerd voor het merk Audi, overweegt nu zelfs een A4 :-D Tot voorheen keek hij er niet naar om. Zn werkgever heeft een A8L 4.0TDI Quattro. Erg gaaf ding!

    Vanmorgen is de A3 even naar de dokter geweest voor het volgende;
    - apk
    - multiriem vervangen (ivm haarscheurtjes)
    - schakelprobleem (nu afgesteld/gesmeerd)
    - airco onderhoud

    Verder was er niets mee aan de hand

    ===============================================
    Op het moment van het typen van deze review bedenk ik me dat ik me nu, meer dan een jaar na registratie op AF ik me niet voorgesteld heb... Bij deze

    Ik ben Marc, bijna 22 jaar oud, werkzaam in de ICT als helpdesker/systeembeheerder bij 2 bedrijven in Rotterdam en Zoetermeer. Ik woon vlakbij Gouda.
    Afgelopen zomer ben ik bij de meeting bij Pon langs geweest. Was er alleen pas om een uur of 3 dus er was vrij weinig meer te beleven. De eerste meeting van 2007 heb ik gemist ivm mijn vakantie. Wellicht dat ik die en degene tref op een volgende meeting!
    Je bent tevreden met wat je hebt totdat je iets beters kunt krijgen.

  2. #2

    Standaard

    Nou nou dat is een heel verhaal zeg, en alvast gefeliciteerd en nog vele jaren met je A3.
    Audi cariolet 2.3, Audi A4 1.9 TDI avant

  3. #3
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Welkom Marc (met ~566 berichten )

    Mooie rij-impressie! 8)

    ... en ben het met je eens wat betreft de 1.6 motor..
    M'n meissie heeft deze ook (alleen in het nieuwere model A3) .. en ik zou 'm zeker niet "ondergemotoriseerd" willen noemen..
    One liter, driver's licence eater...


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •