Hele mooie waardes Hans!
Wil wel ff een keertje meerijden
Mijn Audi TT Coupe quattro heeft af-fabriek een vermogen van 225 pk en een koppel van 280 Nm. Niks mis aan, daar kom je goed mee vooruit...
De eerste eigenaar nam de moeite om er een Oettinger chip in te zetten (dank daarvoor), hetgeen het vermogen naar 250 pk en het koppel naar 360 Nm zou moeten brengen.
In de praktijk een vlot karretje, waar ik al drie jaar veel van geniet.
Zaterdag 3 feb met vrienden van de TDIclub naar JD Engineering in Lochem om de auto eens op de 4-wiel rollenbank te beproeven. Leuk om een uitdraai bij de auto te hebben dacht ik zo.
Na het rollen bleek de TT 247 pk en bijna 360 Nm neer te zetten, heel dicht bij de opgave van Oettinger.
Echter...
De koppel- en vermogenskrommen gaven duidelijk een dip te zien.
Tussen 5000 en 5500 tpm. Niet ernstig, maar dat kon mooier zei Jeroen tegen me...
Blauw=Oettinger, rood=JD. Helaas was de rode toner bijna op...
Na enig wikken en wegen besloten om Jeroen vrij spel te geven om de software verder te optimaliseren.
Het was het wachten zeker waard! Na de proefrit met JD-programma, werden er door Jeroen nog een paar waarden 'gefine-tuned' en de nw chip kon worden getest op de bank.
Het vermogen (257 pk) mooi vlak tussen 4000 en 6500 tpm.
Het koppel duidelijk over de hele linie hoger; van 360 naar 433 Nm.
Volgens Jeroen kon het vermogen op de snelweg nog wel eens wat hoger uitvallen. Dit vanwege de warme lucht bij het open luchtfilter onder de motorkap (de originele luchthapper gaat er weer in denk ik).
De rit naar huis was een waar feest, dat kan ik jullie verzekeren!
Wat een trekkracht heeft die wagen nu. En mooi gelijkmatig over het hele toerentalbereik (2500-6500). Ook op lage toeren voelbaar meer trekkracht en een schop in je rug tussen de 3000 en 5000 tpm. Moet je nagaan; van origineel 280 Nm naar 360 Nm en nu helemaal naar 433 Nm!
Wat is d'r uit zo'n 1.8 blokje te halen.
Complimenten voor Jeroen Dik en z'n mensen; wat een toewijding voor de klant en wat een über-chip zit er nu in m'n TT!
Qua vermogen is er nog marge. Tot 265/270 is ook wel gezien. Het zou me niks verbazen dat deze chip dat op de snelweg (in de koele buitenlucht) ook daadwerkelijk haalt. Qua koppel (433 Nm is veel!) weet ik het niet, maar Jeroen Dik kennende gaat hij voor veiligheid.Oorspronkelijk geplaatst door Arlo
Maar tot 430 Nm tussen 3000 en 5000 tpm is wel een sensationeel gevoel hoor! Dat hoge koppel vind ik ook belangrijker dan het vermogen...
De verjongde TT zet m'n naar 195 pk en 406 Nm gechipte A4 2.0 TDI weer terug naar de tweede plaats. Die grote bandbreedte qua toeren maakt een benzinemotor oppermachtig...
Uit de 1.8 is veel te halen, ik meen dat de A4`s in de DTM al 340Pk hadden.
Ben benieuwd hoeveel het bij jou in de praktijk merkbaar is.
voorbeeldje: Mijn auto was voorheen even snel als een megane RS 2.0T 225PK met stoplicht sprintjes etc (op papier 6.5 0-100) Deze is nu gechipt naar 265PK (weet niet meer hoeveel NM) Nu is hij met sprintjes wel ietsje sneller geworden, maar niet echt veel. Als hij b.v. iets later dan mij reageerd komt hij wel een klein beetje inlopen, maar zodra we rond de 180 komen gaan we even hard, dus hij gaat me dan niet voorbij.
Overigens merk je in de auto wel dat hij een stuk feller reageerd en meer koppel heeft.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om het gevoel :-D
Veel plezier met je chipje! hopelijk houdt je turbotje het nog lang uit.
(1.8T is max te tunen naar zo'n 400PK met andere turbo etc ;-) )
leuk hè hans!
ik had het op tdiclub al gelezen. vooral dat koppel WOW ! respect voor jeroen alweer!