Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: TT 225 op maat getuned door JD naar 259 pk en 433 Nm!

  1. #1

    Standaard TT 225 op maat getuned door JD naar 259 pk en 433 Nm!

    Mijn Audi TT Coupe quattro heeft af-fabriek een vermogen van 225 pk en een koppel van 280 Nm. Niks mis aan, daar kom je goed mee vooruit...
    De eerste eigenaar nam de moeite om er een Oettinger chip in te zetten (dank daarvoor), hetgeen het vermogen naar 250 pk en het koppel naar 360 Nm zou moeten brengen.
    In de praktijk een vlot karretje, waar ik al drie jaar veel van geniet.

    Zaterdag 3 feb met vrienden van de TDIclub naar JD Engineering in Lochem om de auto eens op de 4-wiel rollenbank te beproeven. Leuk om een uitdraai bij de auto te hebben dacht ik zo.
    Na het rollen bleek de TT 247 pk en bijna 360 Nm neer te zetten, heel dicht bij de opgave van Oettinger.
    Echter...
    De koppel- en vermogenskrommen gaven duidelijk een dip te zien.
    Tussen 5000 en 5500 tpm. Niet ernstig, maar dat kon mooier zei Jeroen tegen me...



    Blauw=Oettinger, rood=JD. Helaas was de rode toner bijna op...

    Na enig wikken en wegen besloten om Jeroen vrij spel te geven om de software verder te optimaliseren.

    Het was het wachten zeker waard! Na de proefrit met JD-programma, werden er door Jeroen nog een paar waarden 'gefine-tuned' en de nw chip kon worden getest op de bank.

    Het vermogen (257 pk) mooi vlak tussen 4000 en 6500 tpm.
    Het koppel duidelijk over de hele linie hoger; van 360 naar 433 Nm.
    Volgens Jeroen kon het vermogen op de snelweg nog wel eens wat hoger uitvallen. Dit vanwege de warme lucht bij het open luchtfilter onder de motorkap (de originele luchthapper gaat er weer in denk ik).

    De rit naar huis was een waar feest, dat kan ik jullie verzekeren!
    Wat een trekkracht heeft die wagen nu. En mooi gelijkmatig over het hele toerentalbereik (2500-6500). Ook op lage toeren voelbaar meer trekkracht en een schop in je rug tussen de 3000 en 5000 tpm. Moet je nagaan; van origineel 280 Nm naar 360 Nm en nu helemaal naar 433 Nm!
    Wat is d'r uit zo'n 1.8 blokje te halen.

    Complimenten voor Jeroen Dik en z'n mensen; wat een toewijding voor de klant en wat een über-chip zit er nu in m'n TT!

  2. #2

    Standaard

    Hele mooie waardes Hans!
    Wil wel ff een keertje meerijden
    Gr.
    Marcel
    www.tdisite.nl
    A4 Avant 8E,metallic zwart, Xenon 8000K, 19 inch BBS CH ,volleder, 146.7PK, 308.4Nm

  3. #3
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Pittig chippie 8)


    Hopen dat de boel heel blijft? ... of is er nog marge?
    One liter, driver's licence eater...


  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TdiMarcel
    Hele mooie waardes Hans!
    Wil wel ff een keertje meerijden
    Hee Marcel!
    Leuk weer eens wat van je te horen.
    Ritje kan altijd geregeld worden hoor...
    Bevalt je A4 je goed? Beter dan de Passat?

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo
    Pittig chippie 8)


    Hopen dat de boel heel blijft? ... of is er nog marge?
    Qua vermogen is er nog marge. Tot 265/270 is ook wel gezien. Het zou me niks verbazen dat deze chip dat op de snelweg (in de koele buitenlucht) ook daadwerkelijk haalt. Qua koppel (433 Nm is veel!) weet ik het niet, maar Jeroen Dik kennende gaat hij voor veiligheid.
    Maar tot 430 Nm tussen 3000 en 5000 tpm is wel een sensationeel gevoel hoor! Dat hoge koppel vind ik ook belangrijker dan het vermogen...

    De verjongde TT zet m'n naar 195 pk en 406 Nm gechipte A4 2.0 TDI weer terug naar de tweede plaats. Die grote bandbreedte qua toeren maakt een benzinemotor oppermachtig...


  6. #6

    Standaard

    Nette waarder jd weer netjes gedaan.

  7. #7

    Standaard

    Uit de 1.8 is veel te halen, ik meen dat de A4`s in de DTM al 340Pk hadden.
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Hij bevalt prima Hans. Toch net even iets meer kwaliteit dan de Passat.
    Gr.
    Marcel
    www.tdisite.nl
    A4 Avant 8E,metallic zwart, Xenon 8000K, 19 inch BBS CH ,volleder, 146.7PK, 308.4Nm

  10. #9

    Standaard

    Ben benieuwd hoeveel het bij jou in de praktijk merkbaar is.

    voorbeeldje: Mijn auto was voorheen even snel als een megane RS 2.0T 225PK met stoplicht sprintjes etc (op papier 6.5 0-100) Deze is nu gechipt naar 265PK (weet niet meer hoeveel NM) Nu is hij met sprintjes wel ietsje sneller geworden, maar niet echt veel. Als hij b.v. iets later dan mij reageerd komt hij wel een klein beetje inlopen, maar zodra we rond de 180 komen gaan we even hard, dus hij gaat me dan niet voorbij.
    Overigens merk je in de auto wel dat hij een stuk feller reageerd en meer koppel heeft.
    Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om het gevoel :-D

    Veel plezier met je chipje! hopelijk houdt je turbotje het nog lang uit.
    (1.8T is max te tunen naar zo'n 400PK met andere turbo etc ;-) )

  11. #10
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.211
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard

    leuk hè hans!
    ik had het op tdiclub al gelezen. vooral dat koppel WOW ! respect voor jeroen alweer!
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •