Wat vondt je van de kleur Scuba blauw in het echt? Leuk verslag verder, ik sta ingepland voor volgende week zondag, maar ik bedenk me net dat ik dan in Ibiza zit..
Vanmorgen was het dan zover...als een van de eerste een proefrit gemaakt in de nieuwe Audi A1 1.4 TFSI S-tronic(dsg)....met maar 500 km op de teller.
Rotterdam is de eerste van 5 steden die de A1 zal aan doen in de vorm van A1 on tour. Leuk om even kort, een half uurtje is eigenlijk veels te kort, kennis te maken met de A1.
Wat moet je verwachten van Audi's kleintje?
Alles zag er gelikt en trendy uit...de dames en heren in trendy kleding, de "opblaastent"met vrouwelijke DJ, hip zoals men de Audi in de markt wil gaan zetten.
Als een van de eerste gelukkig de keuze in welk type ik mocht gaan rijden. Ik heb de 1.4TFSI met S-tronic gekozen in het rood met zilveren dakbogen en 17 inch lichtmetaal (zie foto's).
Naast de 1.4tjes hadden ze ook de diesel meegenomen, op dit moment de enige twee motoren die per direct leverbaar zijn.
Maar goed, we gaan op pad rondje Rotterdam-Zuid.
Zoals ik al schreef wat kan ik verwachten van de A1.
Moet zeggen dat de afwerking weer erg Audi is, strak en zakelijk met een paar kleine design creaties. Je moet echt op de details letten wil je het zien zoals de luchtroosters die wat weg hebben van radioknopjes en een propellor.
Verder is het best wel zakelijk zoals we van Audi gewend zijn...no nonsens dus.
Nog even om de auto gelopen en valt mij toch op dat hij in het echt beter overkomt dan op de foto's. Het is een lekker gedrongen wagentje..maar dan wel in een dikke uitvoering want dan pas komt hij tot zijn recht. Maar dat is met de meeste auto's vind ik.
Rijden dan maar...1.4 TFSI met S-tronic met start-stop systeem. Voor het eerst mee gereden en moet zeggen dat het niet eens hindelijk is. Hij reageert redelijk snel zodra je het gaspedaal maar even aanraakt.
De versie die ik mocht rijden was een ambition met sportonderstel. Nu ben ik aardig wat verlaagde auto's gewend ( verlaging en 19 inch) maar bij de A1 merkte je gelijk dat hij stug is. Niet zo stug als een Mini Cooper maar toch. En dan hebben we hier "maar" 17 inch onder zitten. Ben benieuwd hoe dat gaat rijden met 18 en verlaagd....dan kom je aardig in de buurt van een Mini Cooper S wat wegligging betreft.
Het rijdt lekker stevig en daar hou ik wel van.
Eenmaal de weg op merk je dat de S-tronic goed en snel zijn werk doet. De A1 is lekker stil aan boord.
Met de 122 pk kan je goed en vlot met het verkeer meekomen. Ik ben dan ook benieuwd hoe de 180 pk versie straks zal rijden.
Bij zuid even de snelweg op gereden en moet zeggen hij is lekker rap...de s-tronic schakelt heel snel en in de S-stand trekt hij mooi door naar de 5000-6000 toeren. In de stad is de S-stand wat minder prettig, de auto is dan wat onrustig. Hij draait dan ook teveel toeren, deze zakken een 1500 als je hem in de normale stand zet. Dat komt natuurlijk het verbruik weer tengoede.
Wat vind ik dus van het rijden met de 122 pk versie....het verraste me en beviel me best wel. (en dat voor iemand die een 232 pk A3C heeft gereden)
Dus hier een pluspunt voor de A1.
Dan het interieur...Audi op en top. Het mmi systeem is vreselijk uitgebreid en goed te bedienen. Het is dezelfde of bijna dezelfde die in de nieuwe A8 gebruikt wordt. Daar hangt wel een aardig prijskaartje aan vast moet ik zeggen maar dan heb je ook wat. Denk dat Audi daarmee in deze klasse al zijn concurrenten mee overtreft. dan is de vraag, willen mensen 4500 euro neertellen voor z'n , in mijn ogen een van de beste, navigatie-entertainment systemen? Er is nog een alternatief "navigatiepakket" ter waarde van 1965 euro....en een nog beter alternatief is gewoon een losse navi..scheelt een hoop en je kan voor het geld wat je bespaart andere leuke opties kiezen.
Zaken die op deze A1 zitten zijn oa het MMI pakket, sportstoelen, bleutooth, telefoonvoorbereiding, 17 inch licht metaal, dakbogen in zilver, led-achterlichten (wel mooi hoor en stoer) xenon plus, volautomatische airco, stoelen in de hoogte verstelbaar, trendy stoffen bekleding....ik zal vast nog meer vergeten zijn.
In totaal een 34500 euro voor een A1 dus....een hoop geld als je al ziet dat een A1 pro line business ambition gewoon kaal 28k kost...doe wat extra's en je tikt makkelijk de 34/35k aan zonder blikken of blozen.
Mijn oordeel over de A1 en de eerste indruk:
Leuke trendy auto die volwassen aanvoelt/rijdt...het heeft gelukkig niet dat dinky toy gevoel. Hij ziet er beter uit in het echt dan op de foto.
Afwerking is gewoon goed, valt weinig op aante merking.
Is er dan niks mis met de A1??
Ja zeker....en dat is toch zijn prijs. 34k voor een 122 pk auto(tje) is een hoop geld. Helemaal als je weet dat de Polo GTI in dit geval onder de 30K kan blijven met aardig wat opties en 180 pk dsg...beide hebben een bijtelling van 20%.
Ik vrees dan ook dat de S1 veels te duur zal gaan worden (exclusief ook)..
Zou ik er zelf een kopen:
pfff..das een lastige vraag....ik hou wel van een auto die net even anders is dan anders (zie de A3C)...ik denk dat ik de A1 dan vaker moet hebben gezien en ook langer ermee moet hebben gereden om een uitspraak daarover te doen. Moet zeggen ik vind de Polo GTI ook wel heel erg leuk.
Het publiek:
Denk toch jonge mensen, trendy, creatieve beroepen, toch ook de ouderen die een stapje kleiner willen maar toch Audi willen blijven rijden, als 2e auto erbij, vooral in de lease zal hij het best wel goed gaan doen ook vanwege die 20% bijtelling.
Dit was mijn verslagje van de eerste kilometers met de A1.
Wat vondt je van de kleur Scuba blauw in het echt? Leuk verslag verder, ik sta ingepland voor volgende week zondag, maar ik bedenk me net dat ik dan in Ibiza zit..
Ja klopt...voor die 17500 heb je 15 inch plastic wieldoppen, geen airco, mistlampen....en een 86 pk 1.2tje...voor als je alleen stadsverkeer rijdt misschien leuk..voor de vrouw of man die bijna de stad niet uitkomt.
en die pakketten tikken aardig aan hoor...
Pro line 1500 euro
Pro line business 2900 euro
Metallic lak 814 euro
afleverkosten 1087.25 euro (dat is plus een bosje bloemen)
tel boven op de attraction versie een kleine 2000 als je de ambition uitvoering wilt hebben...
Voor 17500 ben je dus echt niet klaar.
Sja, maar je rijdt wel een Audi en zo gaan mensen denken, niet iedereen hecht waarde aan opties, vooral in de lease is dit interessant. Ik zie bijvoorbeeld veel MB C klasses rijden met nul opties, gewoon omdat de mensen dan een MB rijden.. Het is geen goedkoop wagentje, maar ik zie dit toch liever dan een Fiat 500 (die met wat opties ook niet echt goedkoop is) of een Mini.
Ha das mooi!, uiteraard zul je dan achter de stoel wat minder ruimte overhouden maar das logisch en daar hecht ik ook niet zoveel waarde aan. Ik koop een auto voor mezelf en niet voor anderen die dan wel eens mee rijden. Verder zoals ik al eerder zei, leuk verslagje...
Gr Davitamontje
Ik ben er onderweg al een paar tegen gekomen. Net als de nieuwe BMW X3 trouwens.
Maar die A1, eerlijk?
Wat een lelijk ding, vooral de achterkant, bah
Ik zag 2 blauwe zonder dikke velgen of andere opsmuk, die waren gewoon sneu.
Als ik daar dan 25K voor neer moest tellen, kocht ik echt een ander wagen.
Dan liever een knappe 2e hands.....wathever
Mini cabrio kwam dicht in de buurt.
17.5K kost een standaard uitvoering..