Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: verslag A6 Avant 2.5TDI multitronic

  1. #1

    Standaard verslag A6 Avant 2.5TDI multitronic

    Onze A6 Avant 2.5 TDI 163 MT is nu exact 1 maand oud en heeft 6000 km op de teller. Dus ik dacht... tijd voor een blik op de wagen tot nu toe.

    Tot hier toe is dit echt DE best wagen die we ooit gehad hebben.
    Als ik de eerste ritten vergelijk met de meest recente valt me op dat...

    1- de motor opmerkelijk beter is ( meer trekken, hernemen, algemene acc.)
    2- het verbruik is gedaald. van zo'n 10l/100km naar nu 8.7 l/100 km

    één ding is opmerkelijk... reeds verscheidene mensen hebben meegereden en zeggen steeds allemaal."BESTE AUTOMAAT waar ik ooit mee meegereden heb!"
    Iedereen, maar dan ook iedereen is verbaasd van die multitronic.

    Verder hebben er al eigenaars van een 525 tds en 320 cdi meegereden en vinden vooral het geluid enorm aangenaam. 1 van bijde vond het zelfs wat V8-achtig aandoen (waarschijnlijk door die MT)
    -320cdi kerel gaf toe dat hij hem beter rijden vond dan de zijne.

    Tot hier toe geen problemen te melden( liefst houden zo )

    Besluit: volgens mij maakt één ding hem zo geweldig. de combinatie motor-multitronic.

    http://quattrosteve.fotopic.net/

    pS: mss kan audiforummember "Horch" ook zijn gedacht zeggen van onze praktisch indentieke A6'en

    Groeten,

    Steve

  2. #2
    urquattro83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.617
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    Steve ik heb dit topic verplaatst naar "rij-impressie". Dit aangezien jouw onderwerp en trouwens mooi verhaaltje daar beter onder past dan onder de "algeme discussie".

    mvg Simon

  3. #3

    Standaard

    no problem!
    dacht het omwille van Horch zijn A6 post daar.

  4. #4
    urquattro83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.617
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    Geeft niets hoor Steve,

    Daar zijn we voor en het komt trouwens goed uit want ik kwam zo gelijk een "bug" tegen in ons schitterend systeempje. (je zal deze berichten nu waarschijnlijk ook bij algemene discussie tegenkomen)


    mvg Simon

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door urquattro83
    Geeft niets hoor Steve,

    Daar zijn we voor en het komt trouwens goed uit want ik kwam zo gelijk een "bug" tegen in ons schitterend systeempje. (je zal deze berichten nu waarschijnlijk ook bij algemene discussie tegenkomen)


    mvg Simon
    Bug? Dat is een feature. Als je doelt op de link "verplaatst" in Algemene discussie.


  6. #6
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Dus het idee van onze eigen van Doorne was zo slecht nog niet. Zoals bij enkelen bekend hebben wij volvo 340 variomaat gereden. Dit is de (oer)voorloper van de multitronic, op zich accelereren die dingen volledig schokvrij en nog behoorijk hard als je naar het bescheiden vermogen kijkt. Die volvo's maken echter veel te veel herrie en de aandrijving heeft veel last van resonanties. Doorgewinterde variomaatrijders weten dat er een resonantie zit bij 40, 80 en 120(180 waarschijnlijk ook, maar dat haalt ie niet :wink: ) Accelererend houdt zo'n ding mijn audi 100 2.3 automaat tot de 60-80 best goed bij (geprobeerd samen met mijn vriendin, moet je je indenken :twisted: ) Zelf heb ik ook wat MT's gereden en ben zeer onder de indruk. Het schijnt ook dat ze best zuinig zijn, zuiniger dan de handgeschakelde versiue heb ik me laten vertellen. Klopt dat ook?
    '01 rs4 641 ps

  7. #7

    Standaard

    En die variomatic waren achteruit niet bij te houden... :wink:

    Principe komt inderdaad van VDT. Wat opmerkelijk is dat het eigenlijk nooit is doorgebroken, ondanks dat er men begin jaren 80 in principe in staat was variomatics met stalen duwband te maken (serie is twijfelachtig, maar toch).
    In dit geheel is Volvo ook niet geheel onschuldig want het gebakelij over rechten tussen VDT en Volvo heeft een grote tol geeist op de ontwikkeling. Misschien dat we het binnenkort meer gaan zien, want uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat de belangrijkste patenten rondom de VDT bijna afgelopen zijn...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Hoi 340@7000,

    mag ik hier ff wat tegenin brengen;
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Wat opmerkelijk is dat het eigenlijk nooit is doorgebroken, ondanks dat er men begin jaren 80 in principe in staat was variomatics met stalen duwband te maken (serie is twijfelachtig, maar toch).
    de variomatic van daf is door volvo overgenomen samen met de fabrieken (o.a. in born, tot voor kort Nedcar) en toenmalige modellen.
    volvo had zich rijk gerekend want ze dachten dat ze ook de patenten voor de experimentele duwband transmissie hadden gekocht. was dus niet zo, daar zijn wat rechtszaken over geweest. de patenten werden ondergebracht bij 'van doorne's transmissie' een bedrijf wat nu nog bestaat als onderdeel van de Bosch groep. In Tilburg zijn vorig jaar meer dan 1 miljoen duwbanden geproduceerd, de rest van de bakken wordt door de fabrikanten zelf gemaakt. best wel serieproductie dus :-)
    modellen waarin de VDT duwband gebruikt wordt zijn altijd de kleine autotjes geweest met weinig vermogen (subaru justy Ecvt... ford fiesta etc), maar ondertussen hebben ze niet stil gezeten en een bredere/sterkere variant ontwikkeld; die zit nu in de nieuwe Nissan Murano.

    de technologie is dus inmiddels uitgebalanceerd en de kinderziektes zijn er al 10 jaar uit. nadeel ten opzichte van de multitronic is dat het verschil tussen de minimum en maximum reductie kleiner is, en dat alle fabrikanten tot nog toe zo'n zwaar verouderde koppel omvormer als koppeling gebruiken. audi doet dat met de multitronic een stuk beter :-)

    Groetjes Wouter

  10. #9

    Standaard

    Wat breng je er nu tegen in dan?

    Het verhaal van Volvo ken ik, evenals dat het nu onderdeel van Bosch is. Hele ontwikkeling is vanuit de hoek van R&D-management een erg interessante case, mede door de rol van prof. Horowitz. (open innovatie <=> gesloten innovatie)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    ondanks dat er men begin jaren 80 in principe in staat was variomatics met stalen duwband te maken (serie is twijfelachtig, maar toch).
    Serie slaat dus terug op de jaren 80. Voor wat betreft het al dan niet in serie kunnen gaan als het tegenvallen t.o.v. de verwachtingen, baseer ik me overigens o.a. op hetgeen de toenmalige octrooigemachtigde van VDT heeft verteld en een paper.

    Dan nog het hele verhaal met de F1 waar het verboden werd. Had de potentie gehad van een gigantisch omslagpunt. In Japan overigens zijn ze overigens al jaren redelijk succesvol.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  11. #10

    Standaard

    ow, ik dacht dat je bedoelde dat de serieproduktie ook NU nog twijfelachtig zou zijn :-)

    maar we zijn het dus wel eens.

    Formule 1; was een strategische misser om bij het sterkste team in te stappen, als ze daarmee races hadden mogen rijden waren ze gewoon een volle seconde per rondje weggereden. de rest zag dat dus niet zo zitten en zodoende is het gauw verboden.. erg jammer inderdaad.

    Groetjes Wouter
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  12. #11

    Standaard

    ik ben ook razend enthousiast over de combi MT en 2.5 tdi, echt zeeeeer comfortabel en als je wilt ook nog best sportief door met de hand te schakelen, al is het nep. Met de flippers aan het stuur voel je je toch een klein beetje F1-coureur :cry:

    Ik vraag me af of in alle andere MT's, net als bij mij, een klein gierend geluid is te horen. Ik heb er twee of drie gereden die dat hadden (inclusief mijn eigen), ik denk dat dat de bak is.

    Verder inderdaad niets dan lof. Audi: voorsprong door techniek!

  13. #12

    Standaard Re: verslag A6 Avant 2.5TDI multitronic

    ik denk dat ze het allemaal hebben,
    want ook mijn audi a4 2002 heeft een zacht gierent geluid

  14. #13
    XXXXXXX
    Guest

    Standaard Re: verslag A6 Avant 2.5TDI multitronic

    Sow flinke bump dit!

  15. #14

    Standaard Re: verslag A6 Avant 2.5TDI multitronic

    Haha idd, ik las:

    Onze A6 Avant 2.5 TDI 163 MT is nu exact 1 maand oud en heeft 6000 km op de teller

    Moest even denken (het is nog vroeg) en toen keek ik naar de datum

    Om beetje on topic te blijven:

    Mijn vader had vroeger ook een V6 2.5 TDI (TipTronic als ik me niet vergis) en die is bij ong. 400k vertrokken. Ding liep als een trein!
    Laatst gewijzigd door johnwoo; 15-03-11 om 07:06. Reden: on-topic
    » E-Tron Quattro Advanced ιι Pro Line S » A1 SB 1.4 TFSI S-Tronic ιι Pro Line S » OEM Ross-Tech VCDS »
    ————————————————————————

  16. #15

    Standaard Re: verslag A6 Avant 2.5TDI multitronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xander15 Bekijk Berichten
    Sow flinke bump dit!
    Das idd een van de betere.. 6jr terug.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •