Ra ra waar zijn we met de slurp4
0EE3C52B-5CA4-4AA0-8B53-1C1BCD35F4C1.jpg
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
En is dit het "laatste" grote onderhoud waar je nu mee bezig ben.
Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
Ach, er kan altijd nog iets op borrelen natuurlijk maar het lijkt er wel op.
Geen onderhoud maar ik denk ook wel dat deze banden er weer af gaan.... ik heb nu een tijdje getest en twijfelde nog over de voorwiel lagers maar zijn beide vervangen, het afrol geluid is meer vind ik t.o.v michelin ps4.
Zoals boven te zien een dagje bij zf gebivakkeerd, ik had een afspraak om 8:00 en de monteur kwam netjes doornemen of er klachten zijn of andere wensen voordat hij een proefrit ging maken, geen bijzonderheden maar wel wensen.
Kijken naar 3e versnelling die lijkt meer te "slippen" dan de rest van de versnellingen
Versnellingsbak flushen (krijg je meer oude olie er uit)
Nieuwe olie en filter erin, liefst met sw update als dat nodig is.
Cardan olie vervangen.
Natuurlijk duurt dat even aangezien het allemaal erg warm is maar na een uurtje of 2 kwam het bericht dat ze geen gekke dingen gevonden hadden met rijden, in de olie en ook de adaptie waarden nog mooi in het midden staan, kortom, een prima versnellingsbak. Met mijn goedkeuring dus de flush en het onderhoud gestart.
14:30 was ie klaar en konden we er mee naar huis goed verzorgd daar in delfgauw, prima koffie, telefoon lader, wifi alles aanwezig, er was zelfs lunch aangeboden, daar kan je niets van zeggen, de dames zijn erg vriendelijk.
In de auto naar huis, zeer benieuwd natuurlijk, het eerste gevoel was dat ie veel directer schakelt en "silky smooth" maar is ook goed warm (door file)wat ik normaal niet heel veel heb maar de eerste indruk is veelbelovend. Het "slippen" in 3 is ook weg of niet merkbaar.*
* Let op, dit zijn allemaal kleine klachten hoor, de gemiddelde rijder merkt het niet eens waarschijnlijk.
Dus tevreden, een aanrader als je een tiptronic hebt.
Je verzorgt ze met liefde
Wat kost zoiets bij ZF ?
Peeet
S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 -> Retrofits Topic A5/8T
ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld
Vandaag een kleine update:
Inmiddels de 20.000 km voorbij sinds de aanschaf in nov 2020 en sinds de laatste aanpassingen/verbeteringen goed in de gaten gehouden op lekkages en of geluiden maar verder alleen gereden en genieten van die héérlijke V8!
Geen rammels of gekke geluiden bij de start meer sinds de checkvalves dus de distributie stellen we nog even uit en de bak schakelt als nieuw sinds de ZF onderhouds beurt, hij is een stuk minder sloom geworden met schakelen en zeer smooth. Ik moet gewoon op de display kijken welke versnelling hij zit omdat tellen niet gaat.
Bij de laatste olie wissel wat nu 5000 geleden is ongeveer ook 2 busjes fin25 van interflon bij de olie gedaan en ik kan wel zeggen dat dit toch merkbaar is, het loopt gewoon mooier rond, de geclaimde besparing op verbruik heb ik niet kunnen constateren maar kan ook aan mijn rechtervoet liggen. wel weet ik dat ze de volgende wissel er weer in gaan, er is een gunstig verschil.
De fin25, 2x100ml micropol in de 9 liter castrol edge 5W40.
09AAA3E1-C89C-43A8-9A5C-6F711B5C5F9C.jpeg
Nu alles lekvrij is kan ik de bodemplaat wel weer monteren om het plaatje weer compleet te maken, het hoort er namelijk onder nietwaar?
CC43E2C8-E36D-43C0-BFD7-171B29C6A65F.jpg
Gelijk maar even remmen gecontroleerd, de wielen even op het balanceer apparaat gehad voor controle maar was op 1 wiel na in orde, dus die ene opnieuw gedaan en klaar. Achter remblokken waren nieuw bij aanschaf maar nu nog 5mm dus die gaan best hard lijkt het t.o.v mijn 2wd A4, gewicht van 400kg meer zal ook meespelen.
De vervangen draagarmen en gereviseerde aandrijf assen zagen er nog top uit, geen gekke dingen verder.
Enige wat ik nu nog heb is af een toe een melding over de regen/licht sensor, nog even uitzoeken wat dat is, hij is er niet altijd.
Nieuwe goodies
Na 16 jaar zakt het cardanas steun lager rubber wat uit en zag laatste keer op de brug dat de as wat onderin hangt, ik heb (nog) geen gekke dingen of last van trillen maar als hij kapot gaat is er niets voor tekoop buiten een hele cardan as en dat loopt in de papieren. Dus dan liever preventief deze verbetering, de cardan as hoeft er niet eens uit, alleen de dubbele uitlaat even weg.
Normaal ben ik wel van het origineel houden maar dit is een echte technische verbetering en niet zichtbaar dus dat kan nog net.
664F5BE7-AEA4-4CCA-864D-4F704A966E03.jpg
Met 2 soorten rubber, stock hardheid en een performance versie die wat stugger is.
Het voelt aan als goede kwaliteit, ik heb ook nog niets slechts kunnen vinden er over.
966004D8-ADC8-456B-BCCE-77A8693E6847.jpg
Door verzend perikelen met UPS en douane had ik er uiteindelijk 2 dus heb @Diepenmaat van het forum er ook blij mee kunnen maken, altijd leuk.
Info, ze zijn er voor meer type wagens.
https://www.jxbperformance.com/produ...haft%20Carrier
Vanavond de rns-e gefixt, ik had de beruchte flatcable al eens een randje af geknipt en deed het ook prima voor anderhalf jaar, helaas ging het scherm aan of uit of half verlicht aan de laatste tijd en dat is toch wat lastig je navigatie instellen. 🤣
Dus maar een flatcable besteld met vergulde contacten dus veel beter dan origineel die vertinde heeft.
4ECC75B4-E800-4A12-8B86-F4C97B7F8A55.jpeg
Beetje prutsen
A05C59AA-79DF-4521-BA1C-985639D40737.jpeg
En weer beeld, nu hopen dat het even goed blijft.
00E5A04A-2FD8-423C-A80E-FE13C09B4458.jpeg
Zaterdag weer eens tijd (en zin ) om wat te prutsen aan de wagen, ik heb de JxB performance steunlager nog liggen dus maar eens kijken of we die er in kunnen prutsen.
Zo is de originele, goed te zien dat de as wat onderin "hangt" en het rubber flink wat scheuren vertoont en aan vervanging toe is.
093E20A7-C87A-411B-8EB7-5637E5253689.jpg
Dus een hoeklijntje van anderhalve meter, blokje hout en een bak krik, 2 uitlaat rubbers los en 4 bouten en je kan het uitlaatsysteem al laten zakken om ruimte te maken.
EB9C4B2F-49DF-4CB7-A89D-F816AB3886AE.jpeg
Ruimte aanwezig, dus los draaien, hitteschild weg en de slijptol er door aan 2 kanten en hop de boel op de grond 😁
4715445C-91CD-4D99-A88E-2639D2901D46.jpeg AEE5A325-38C0-48F5-B44A-7A4116ED24BB.jpg 1DD40D71-DB44-4BC4-B095-504E35459E4E.jpg
Nieuwe er op samen met het hitteschild, alle bouten netjes in de montage pasta, uitlaatje's weer terug en klaar, totale werktijd +/- 45 min.
360711AB-CDC1-4FB5-9AE4-1AC73D3FCC4E.jpg 166A33FB-00D8-4BE4-8C54-73840D983DF3.jpg
Ik heb hem op de brug nog even laten lopen maar het loopt mooi en degelijk rond, ziet er gewoon goed uit, met rijden weinig verschil hooguit iets minder trilling, ook geen dreun/geluid of iets geks dus zeker een aanrader bij een versleten rubber lager. Audi verkoopt alleen een hele as.
Daarna nog even gewassen en voila, weer een klus van de bucketlist.