Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 132

Onderwerp: Tom's Coupé: afscheid

  1. #1
    TomvB's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    39
    Posts
    174
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Tom's Coupé: afscheid

    Hallo allemaal,

    Ik ben al een tijdje actief op het forum, maar heb nog niet de tijd gehad om me voor te stellen. In augustus heb ik een zilver kleurige Audi Coupé 2.3E (NG) uit 1991 gekocht met 225.000 km op de teller.




    Auto reed prima, lekker cruisen met het koppel van de 10 klepper en comfortabele vering. Wat dat betreft een hele vooruit gang ten opzicht van mijn vorige auto, een VW Corrado G60 met AMG twin-screw kompressor, alleen wel een stuk minder snel. Na een maandje plezier sloeg het noodlot toe en door een on oplettende weggebruiker was de Coupé total-loss.

    Gelukkig heb ik veel geld van de verzekering terug gekregen en besloten om de Coupé toch maar op te gaan knappen en heb gelijk een setje RS2 koplampen aangeschaft. Ik rij dus nu weer met een frisse Coupé rond en in mijn ogen is het weer echt een plaatje. Oordeel zelf:





    Update 20-02-2009:

    En nu ook met USA achterlichten




    Veel plannen zijn er verder niet met de auto. Hij blijft verder origineel, niet verlaagd of motorisch getuned. Aangezien ik ook nog student ben moet het allemaal een beetje rustig aan. Ondertussen blijf ik sparen voor een S2 project

    Update 26-05-2009:

    Zo, we hebben weer een jaartje APK. Voor de APK is vervangen:

    - Remslangen voor
    - Schijven en blokken achter
    - Draagarmrubber rechtsvoor
    - Middelste achterbank gordel (bleek er niet te zitten :-S)

    Gelukkig geen super hoge kosten dus. Mijn voorbanden zijn ook hun retour, maar was nog net geen afkeur.

    Daarnaast ook nog zelf vervangen/gemonteerd:

    - Nieuwe vloermatten
    - Originele pookknop
    - Origineel 3-spaaks lederen stuur (voor slechts 25 euro :-D)
    - Cilinders die de achterklep omhoog houden (waren versleten)
    - Expansievatje vervangen (lekte een klein beetje)
    - CV pompje in de bestuurdersdeur (ging af en toe vanzelf op slot)
    - STK schoongemaakt
    - 5 nieuwe bougies
    - Nieuw luchtfilter
    - Nieuwe olie + filter
    - Nieuwe rotor + verdelerkap

    De Coupe kan er dus weer even tegenaan. Wel wil ik mijn dorpels nog een keer overspuiten omdat ze een beetje dof worden en er op de rechtse dorpel een heel klein beetje oppervlakte roest te zien is.

    Update 31-07-2009:

    RS2 grill





    Update 14-09-2009:

    Xenon




    Update 02-10-2009:

    Paar nieuwe onderdelen gemonteerd de afgelopen weken:
    - Draagarmrubber rechtsvoor
    - Veerpootlagers
    - Koppelstangen
    - Stabilisatorstang rubbers
    - Remklauwen achter
    - Voor 2x nieuwe Pirelli PZero Nero 215-40-17

    Tevens is de Coupe uitgelijnd (had veel te veel uitspoor) en is de remvloeistof vervangen en het systeem ontlucht. Geen gebonk meer op hobbelweggetjes, trekt niet naar een kant toe en is lang niet meer zo gevoelig voor spoorvorming! Hij rijdt nu weer super!

    Update 01-02-2010:

    Zo, weer een kleine update over de Coupé. Het draagarm probleem is opgelost door de rechter draagarm compleet te vervangen. Ook liep de Coupé nogal onzuinig en waren er roetdeeltjes aanwezig op mijn achterbumper. Na een controle aan een CO-meter bleek hij veel te rijk te lopen en de lambdasonde was hiervan de oorzaak. Deze sonde vervangen en hij loopt weer prima en de uitstoot is weer binnen de perken. Echter begint mijn rechter homokineet (wiel kant) af en toe herrie te maken bij scherp naar rechts sturen en op trekken. Deze wordt dus ook binnenkort vervangen samen met een beurt (is weer bijna een jaar geleden).

    Daarnaast heeft de Coupé een hoofdrol gespeeld in mijn afstudeerproject (Industrial Design aan de Technische Universiteit in Eindhoven, focus op intelligente systemen, producten en services) waarin ik heb gekeken naar communicatie tussen weggebruikers. Na wat onderzoek bleek dat vooral informele signalen op de weg (zoals het knipperen van koplampen) vaak verkeerd begrepen worden omdat deze signalen veel verschillende betekenissen kunnen hebben en omdat de context niet altijd voldoende informatie kan bieden. Dit kan resulteren in misverstanden, frustratie en agressie. Om dit op te lossen heb ik een stand-alone systeem ontwikkeld dat deze informele boodschappen op een duidelijkere manier kan communiceren. Het systeem gaat uit van dagrijverlichting, uitgebreid met kleur en animaties zodat een aantal veel voorkomende boodschappen naar lichtsignalen "gemapped" konden worden. De boodschappen worden vanuit het interieur geïnitialiseerd door middel van spraak; de bestuurder zegt simpel weg wat hij wil communiceren, de auto herkent dit en stuurt het correcte licht signaal uit. Ik heb van dit systeem een volledig werkend prototype gebouwd en in de Coupé geïmplementeerd (zowel de verlichting als de spraakherkenning). Uiteraard zijn er nog een aantal stappen nodig voordat een dergelijk systeem op de markt kan komen (het gebruik van gekleurd licht is bijvoorbeeld nog niet toegestaan), maar omdat het concept uitgaat van bestaande producten (de dagrijverlichting en spraakherkenning) zal het makkelijker zijn om dit te kunnen implementeren. Hieronder een paar foto's:





    Filmpjes van het systeem in actie kunnen gevonden worden op http://www.tomvanbergen.nl.

    Als iemand meer informatie wil hebben over het project (proces, systeem, implementatie of wat dan ook), stuur me even een PB dan kan ik mijn volledig verslag opsturen.

    Update 09-02-2010:

    De Coupé heeft weer een beurtje gekregen: nieuwe olie + filter, luchtfilter en complete ontsteking (bougies, rotor, kabels en verdelerkap). Ook heb ik mijn stuurpomp vervangen (piepte in uiterste stand) en het complete inlaat traject incl. carterontluchting eens goed gereinigd. Hij loopt weer als een zonnetje!

    Update 20-02-2010

    Vandaag ook mijn homokineet rechtsvoor vervangen. Viel allemaal reuze mee, makkelijk binnen een uurtje te doen als je door werkt!

    Update 27-06-2010:

    Zo, weer tijd voor een grote update.

    Als eerste heb ik bij 239.000 km mijn distributieriem + spanrol + waterpomp vervangen. De riem lag redelijk slap dus was nodig. Toevallig kwam ik op internet ook een goedkope Schrick 272 graden nokkenas tegen die ik niet kon laten liggen :-) Tijdens de distributiewissel dus ook gelijk maar even de nokkenas mee vervangen inclusief een setje nieuwe klepstoters. Stationair loopt het allemaal wat ruwer, maar ik heb merkbaar meer vermogen in het midden en hoge toerengebied.

    In eerste instantie wilde hij niet goed stationair lopen en dit bleek te liggen aan defecte nul- en vollast schakelaars op het gasklephuis en een lekke inlaat slang. Deze zijn beide vervangen en het probleem is opgelost. Ook is de ontsteking opnieuw mee afgesteld.

    Ook heb ik mijn dynamo en ruitenwissermotor vervangen aangezien deze wat lawaaierig waren, motorkap isolatie geïnstalleerd en afgelopen week ook even mijn dorpels en de onderkant van mijn bumpers opnieuw zwart gespoten aangezien deze een beetje dof werden. Verder heb ik een Brodit houder (specifiek voor de Audi 80/90/Coupé/Cabrio) voor mijn Nokia N900 aangeschaft.

    Als laatste heb ik mijn complete uitlaat vanaf de katalysator vervangen door een Simons sportuitlaatsysteem. Mijn achterste demper was half afgebroken de dag voor de Audiforum fotoshoot, waardoor ik deze helaas heb moeten missen. Ook is de Coupé met dit mankement uiteraard niet door de keuring gekomen. Vanwege de matige staat van de rest van de uitlaat heb ik besloten om alles in één keer mee te vervangen. Het resultaat is een nette, subtiele einddemper, een wat zwaarder uitlaatgeluid en nieuwe APK.



    Foto's en filmpjes komen er nog aan!

    Deze week ga ik nog een op afstandsbestuurbaar CV systeempje installeren en een paar lampjes in de middenconsole vervangen door LED's zodat deze passen bij de rest van mijn klokkenwinkel die ik al voorzien had van LED's.

    Update 28-07-2010:

    Pic's!

    Klapsleutel:



    Uitlaat:



    Klokkenwinkel met LED's:



    En verder heb ik nog een volledig lederen interieur op de kop weten te tikken! De stoelen en achterbank komen volgens mij wel uit een Avant, maar passen prima; de stoelen zijn gewoon naar voren te kantelen en de achterbank zit heerlijk met de hoofdsteunen. De deurpanelen zijn uiteraard wel origineel Coupé. Ik ben alles momenteel aan het inbouwen, dus foto's komen eraan.

    Update 08-08-2010:

    Nog wat leuke foto's!

    Interieur (nog steeds niet helemaal af):





    Speciaal voor bleuq20v, het hendeltje om de stoel naar voren te kantelen:



    En nog wat leuke exterieur foto's:







    Verder heb ik een poging gedaan om het motormanagement uit te lezen en dit is warempel nog gelukt ook! Ik had nog een apparaatje liggen wat ik vroeger gebruikte om knippercodes van mijn Corrado G60 uit te lezen en na wat onderzoek bleek de 2.3 NG op exact dezelfde manier uit te lezen te zijn.



    De twee stekkertjes (zwart en wit) onder het dashboard aangesloten zoals uitgelegd staat op deze website: http://translate.google.nl/translate...de&sl=de&tl=nl, en na een test ritje werd er netjes 4444 weergegeven wat overeenkomt met geen problemen. Gelukkig! Voor degene die zijn NG ook eens wil uitlezen met dit apparaatje, laat even iets weten dan kan ik het eventueel opsturen!

    Update 14-08-2011:

    Zo, de laatste tijd weer veel aan de Coupé gedaan, onder andere veel onderhoud (APK, beurt, remmen etc.) en daarnaast heb ik ook originele Competition velgen gemonteerd met nieuwe banden. Staat echt weer een stuk beter.

    Ook heeft de Coupé er een zuinig zusje bij gekregen, namelijk een Audi A3 1.9 TDI uit 1999 voor dagelijks gebruik. Foto's van beide bolides komen deze week nog!

    Update 24-09-2011:

    Het heeft iets langer geduurd, maar hier zijn dan toch echt nieuwe foto's van de Coupé op Competition velgen en de nieuwe (zuinige) aanwinst voor dagelijks gebruik:















    Aangezien ik de originele koplampen van de A3 maar suf vond en de facelift koplampen wat de grof heb ik besloten om gelijk maar een setje S3 koplampen aan te schaffen (incl. Xenon). In de toekomst komt hier nog een setje S3 velgen bij. Verder ga ik niet veel aan de A3 verbouwen aangezien ik hem echt als dagelijks werkpaard ga gebruiken en wil hierbij niet te veel op de details letten (de auto heeft ook al een aantal deuken/krassen). De A3 heeft inmiddels ruim 270.000 km gelopen, de teller van de Coupé staat inmiddels ook al op 260.000 km. Beide wagens zonder een centje pijn!

    Update 09-06-2013:

    Zo, vandaag even een kleine shoot gedaan met de Coupé:















    Update 23-02-2019:

    Het heeft 6 jaar geduurd, maar hierbij nog een paar nieuwe foto's van de Coupé. Hij heeft in de tussentijd een subtiele verlaging gekregen en een originele S2/V6 voorbumper. Helaas gaat dit wel de laatste set foto's worden; vanwege gezinsuitbreiding heeft de Coupé na ruim 10 jaar in mijn bezit te zijn geweest plaats moeten maken voor een praktische gezinsauto.

    Audi Coupe 1 (Large).jpgAudi Coupe 2 (Large).jpgAudi Coupe 3 (Large).jpgAudi Coupe 4 (Large).jpgAudi Coupe 5 (Large).jpgAudi Coupe 6 (Large).jpg

    Mijn nieuwe hobby project is een Honda NSR250R tweetakt motor. Voorlopig geen Audi meer voor mij, maar een grote kans dat ik hier ooit nog terug kom. Een S2 staat nog steeds hoog op mijn verlanglijstje. Misschien als de kinderen het huis uit zijn...
    Laatst gewijzigd door TomvB; 13-03-19 om 20:15.
    1989 Honda NSR 250R | wring wring
    1991 Audi Coupé 2.3E | broem broem (verkocht)
    2023 Tesla Model Y Dual Motor | zoem zoem

  2. #2

    Standaard

    Welkom dan maar! Mooie wagen.
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

  3. #3

    Standaard

    Mooie Koep man,welkom.
    Life is like a box off chocolates,you never know what your gonna get.

  4. #4
    Roofless wolfie030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    4.443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Mooi hoor! Ook mooi dan je hem weer op de baan heb gezet. Alsnog welkom dan maar
    1998 Cabrio 2.6 automaat (Daily leasel: VW Tiguan 1.4 TSI 150 pk)
    (Ex: '91 80 1.6/'92 80 2.6/'92 80 2.8q/'93 80 2.0/'97 A4 1.6/'98 A8 4.2)

  5. #5

    Standaard

    Zeker een mooie Coupé, goed om te zien dat de auto toch nog een 2de kans heeft gekregen, moesten meer mensen doen.
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A


  6. #6
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Welkom!

    je hebt er weer een mooie Coupé van gemaakt.
    Dus....

  7. #7
    Steven_a4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Leeftijd
    38
    Posts
    91
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard

    Mooie coupé!

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    ziet er goed uit die coupé,ene welkom op het forum
    meer paarden onder de kap dan waar ik op kan zitten :-D

  10. #9
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Mooie coupe! Welkom..

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  11. #10

    Standaard

    Welcome to the club.

  12. #11

    Standaard

    Hey Tom,

    Mooie koep. En prachtige foto's.
    De jager vond de konijn, de konijn vond van niet

  13. #12

    Standaard

    fraaie coupe, lijkt ook goed gespoten, zie geen kleurverschil en dat is erg lastig te realiseren bij een zilverkleur.

    welkom
    my first quattro was a wilkinson

  14. #13

    Standaard

    Lekkere coupé. Gaaf kleurtje ook en idd erg gaaf dat je 'm weer op de weg gezet hebt. Momenteel is het trend om die dingen tot de grond toe te slopen en in onderdelen te verkopen alleen al als ze een gebroken spiegel hebben.
    Dus, top!

  15. #14

    Standaard

    dat is 't 'm nou juist Frank, bij deze was de spiegel nog intact
    my first quattro was a wilkinson

  16. #15
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard

    Hey Tom, welkom! Mooi dat je 'm weer de weg op hebt gestuurd, dat is ook wat hij verdient natuurlijk. Het zijn heerlijke wagens en inderdaad het koppel van de NG is lekker cruisen Veel veilige en plezierige kms gewenst!

  17. #16
    urquattropower's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2006
    Leeftijd
    40
    Posts
    3.849
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Welkom

    Ziet er weer erg netjes uit.
    Audi A2
    Audi quattro '84
    Audi 80 quattro 5E `83

  18. #17
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard

    welkom nette bak, de motorkap sluit na de schade beter dan voor de schade zie ik..
    Audi A2 1.4 aua

  19. #18
    TomvB's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    39
    Posts
    174
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Bedankt voor de positieve reacties allemaal. Aangezien ik de auto nog maar een maand had voor dat het ongeluk gebeurde en de Coupé's toch vrij zeldzaam worden vond ik het zonde om hem naar de sloop te sturen. Hij is inderdaad heel mooi gespoten. Hij is ook uitgespoten over de deuren om kleurverschil te voorkomen. Je ziet het een heel klein beetje als de zon er vol op staat, maar dan moet je er ook echt op letten. De motorkap sluit nu beter, al spring hij soms aan één kant wel eens uit slot. Misschien dat ik hem toch nog een beetje bij moet stellen. Tijdens het herstellen op de richtbank bleek dat hij ooit aan de andere kant ook al een tikje had gehad, dus ze hebben hem nu mooi recht kunnen zetten. Het is nu helaas wel een schadebak, maar dat getuigt ook wel weer van waardering voor de auto vind ik.
    1989 Honda NSR 250R | wring wring
    1991 Audi Coupé 2.3E | broem broem (verkocht)
    2023 Tesla Model Y Dual Motor | zoem zoem

  20. #19

    Standaard

    De spoeling onder de 'niet schade' coupés is erg dun... Zou ik me niet drukover maken. Motorkap kun je ook ietsje laten zakken door op de hoek die vanger met die veer ietsje te verdraaien (of het kunststof vangblokje op het voorfront.)

  21. #20
    Richard V8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    126
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Welkom hier!

    Mooie Coupe!de schade is netjes gerepareerd,veel veilige km gewenst.

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •