Ik dacht al, waar blijft hij nou
Weer een dikke 6, proficiat!
Ketelapper, Audi A6 Avant, versie 3 vanaf 6 februari 2010
Voor de nieuwe langskomt, eerst historische verslaglegging met mijn auto-voorgeschiedenis resumé hatsiekiedee:
eerste periode privé-auto’s:
1995 Mazda 323 1.3 DX sedean “Sport” handgeschakeld-5 (1985)
1996 Mazda 323 1.3 GLX hatchback handgeschakeld-5 (1990)
1997 Mazda 323 1.6i 16v GLX hatchback handgeschakeld-5 (1991)
toen periode lease-auto’s:
1999 VW Golf IV 1.9TDi 90pk Comfortline 3-deurs handgeschakeld-5 (nieuw)
2000 VW Golf IV 1.9TDi 110pk Highline 3-deurs handgeschakeld-5 (nieuw)
2001 Audi A3 1.9TDi 130pk Ambition Exclusive 3-deurs handgeschakeld-6 (nieuw)
2003 Audi A4 1.9TDi 130pk S-line Exclusive sedan handgeschakeld-6 (nieuw)
toen weer lekker voor privé-auto’s gekozen:
2005 VW Passat 2.0TDi 140pk Highline sedan handgeschakeld-6 (nieuw)
2006 Audi A6 2.0TDi 140pk S-line Pro-line avant multitronic (nieuw)
en vorig jaar binnen bedrijf in leaseregeling weer ingestapt:
2009 Audi A6 2.0TDi 136pk S-line Pro-line avant multitronic (nieuw)
Vanwege de problemen met de 2009 A6 sinds zaterdag 6 februari 2010 een nieuwe in de garage,
hét onderwerp van dit topic:
2010 Audi A6 2.0TDi 170pk S-edition avant multitronic (nieuw)
De geschiedenis tot en met 2005 in één plaatje:
inclusief mijn “tweede auto” voor ketelapster = Peugeot 307 CC 2.0i H6 (eerst donkergrijs van 2004, huidige zilvergrijze van 2005 rijden we nog steeds)
Toen de eerste A6…
… en de tweede A6…
… en nu de derde A6:
Volledige specificaties:
Audi A6 avant (4F facelift)
2.0TDi common-rail 170pk
multitronic automatische versnellingsbak
Lakkleur = Daytonagrijs pareleffect
Bekleding = stof “sprint” / leer combinatie zwart, zilveren stiknaden
Velgen winter = 10-spaaks, 18 inch (zie foto)
Velgen zomer = TT Turbine, 18 inch (zie foto rode A6)
Af-fabriek opties:
De auto is een zogenaamde “S-edition” met wat extra opties. Uitgeschreven zit er het volgende allemaal op,naast uiteraard de standaarduitrusting:
* S-line pakket
- sportstoelen inclusief electrisch verstelbare lendensteunen
- bekleding stof “sprint” / leer combinatie, keuze uit zwarte of zilveren stiknaden
- S-line logo in rugleuningen voorstoelen
- zwarte hemelbekleding
- geborsteld aluminium inleg dashboard, portieren, middenconsole
- sportstuurwiel 3-spaaks S-line, deels geperforeerd leder, met S-line logo
- schakelpookknop deels geperforeerd leder
- sportonderstel 30mm verlaagd
- velgen 18”, keuze uit drie modellen (5-spaaks, 10-spaaks of 15-spaaks)
- banden 245/40 R 18
- S-line logo op voorschermen
- S-line instaplijsten
* Pro-line business pakket
- multifunctioneel stuurwiel
- antidiefstal alarm
- pareleffect lak
- MMI navigatie
- bluetooth telefoonvoorbereiding
* adaptive air suspension (luchtvering), verval S-line sportonderstel
* interieurvoorverwarming / -voorventilatie (standkachel)
* brandstoftank met 80 liter inhoud
* xenon plus koplampen met LED-dagrijverlichting
* parkeersensoren voor & achter
* upgrade MMI navigatie naar MMI 3G navigatie
* homelink programmeerbare afstandsbediening
* comfort climatronic
* lichtpakket
* schakelflippers op stuurwiel
* verval type-aanduiding
OVERZICHT VAN ALLE AANPASSINGEN
update 1 augustus, na alweer bijna 30.000km:
Aanpassingen in VagCom
1. meebranden achterlichten bij dagrijverlichting
zowel pré-facelift als facelift A6
Dit heet ook wel “landencode 2”. In de auto zijn diverse programmeringen van de lampen aanwezig, afhankelijk van wettelijke voorschriften in de markten waar de A6 wordt geleverd. Onder “landencode 2” is het meebranden van de achterlichten bij dagrijverlichting opgenomen, voor de Scandinavische markt.
stuurgroep 09
functie 07
laatste cijfer op “2” zetten
kies “test”
kies “save”
kies “done, go back”
2. bevestigingstoon van alarm bij vergrendelen
zowel pré-facelift als facelift A6
In het Duits de DWA Quitterungston. Dit werkt alleen bij af-fabriek aanwezig alarm.
stuurgroep 46
functie 07
bij de laatste vier cijfers 2048 optellen
kies “test”
kies “save”
kies “done, go back”
3. vrijschakelen “hidden menu”
zowel pré-facelift als facelift A6, programmering pré-fl is anders!
Dit werkt alleen bij MMI+. In het hidden menu kun je veel instellingen wijzigen. Wees je er wel van bewust, dat dit een soort broncode of rootmenu van de auto is, en dat je dus ook heel veel fout kunt doen…
control module 5F
adaptation 10
channel 6
verander “0” in “1”
kies “test”
kies “save”
kies “done, go back”
Openen van hidden menu na vrijschakelen:
zet MMI in willekeurig welk menu, met uitzondering van ‘CAR’
druk ‘setup’ in en houdt vast
druk ‘car’ er bij in en houdt samen zo’n 5 seconden vast
MMI-scherm verandert naar nieuw menu
4. opheffen snelheidsbeveiliging DVD-scherm (“video in motion”, VIM)
alleen facelift A6
Af fabriek gaat het MMI-scherm in de DVD-kijk-stand bij beweging van de auto op zwart. Deze beveiliging heet “video in motion”. De snelheidswaarde waarbij het scherm uitgaat, blijkt via VAG-COM / VCDS aan te passen te zijn!
Hiervoor heb je een code nodig die je via Internet kunt achterhalen.
control module 5F
advanced ID-1A
er verschijnt een serial number; vul dat nummer in op de website
www.trick77.com/tools/mmi3g_vimcode.php
security acces – 16
voer inlogcode in
kies “Do it”
adaptation – 10
channel 48
kies “read”
verander de waarde in “255” (dit is de hoogst mogelijke waarde, betekent dus scherm op zwart bij 255 km/u)
kies “test”
kies “save”
kies “done, go back”
sluit af en herstart MMI met de “Affengriff” = tegelijk indrukken van (1) SETUP (2) grote druk-/draaiknop (3) menutoets rechtsboven
5. kantelfunctie rechterbuitenspiegel bij inleggen achteruitversnelling
alleen facelift A6
control module 52 = door electronics passengerside
byte 4 (vijfde blokje vanaf rechts, ieder blokje van 2 cijfers is 1 byte, telling begint bij 0)
auto zonder electrisch inklapbare spiegels: verander waarde “40” in “4C”
auto met electrisch inklapbare spiegels: verander waarde “50” in “5C”
bij mij (zonder) was dit 011F02204040410001
en is dit geworden 011F02204C40410001
6. needle sweep bij starten
alleen facelift A6
controller 17 = instruments
coding
long coding help
byte 1
bit 0 = needle sweep aanvinken
7. waarschuwing als je sleutel in contact laat zitten
alleen facelift A6
controller 17 = instruments
coding
long coding help
byte 1
bit 7 = key warning aanvinken
8. lap timer in boordcomputer (incl. turbodruk en olietemperatuur)
alleen facelift A6
controller 17 = instruments
coding
long coding help
byte 1
bit 3 = lap timer aanvinken
9. acculadingstoestand onder CAR-menu
zowel pré-facelift als facelift A6, verschillen in programmering
In facelift (MMI 3G) aanzetten in hidden menu, nadat je dat hebt vrijgeschakeld.
Open hidden menu
Kies “car”
Kies “cardevextdevicelist”
Vink “Battery” aan
Druk return-knop
Kies “carmenuoperation”
Zet de waarde achter “battery” op 5
Druk return-knop
Druk CAR-knop (sluiten hidden menu)
sluit af en herstart MMI met de “Affengriff” = tegelijk indrukken van (1) SETUP (2) grote druk-/draaiknop (3) menutoets rechtsboven
10. startscherm
zowel pré-facelift als facelift A6, verschillen in programmering
Open hidden menu
Kies “car”
Kies “carcodingvehicle”
Kies “configuration line”
Blader met draaiknop naar instelling die je wilt (S, RS, …), en druk om te bevestigen (keuze “S-line” geeft bij mij geen weergave op display)
Onder “vehicle model line” staat de modelcode (huidige A6 is “C6”), zo kun je in een A6 dus ook RS4 maken…
Druk return-knop
Druk CAR-knop (sluiten hidden menu)
sluit af en herstart MMI met de “Affengriff” = tegelijk indrukken van (1) SETUP (2) grote druk-/draaiknop (3) menutoets rechtsboven
11. lichtsensor: eerder lichten aan
zowel pré-facelift als facelift A6
lichtere ruit programmeren waardoor sensor eerder “schemer” voelt en koplampen eerder aangaan met schakelaar op stand ‘auto’
09 centr. Electronica
Codering regen- lichtsensor
Voorruit 146221 is geworden 150608 (NB: achtergrond van code ken ik niet, is door dealer gedaan met VAS5052)
17 instr. Paneel
App J285
Byte 0
Variant 2 wordt 4
12. hoogte van luchtvering
zowel pré-facelift als facelift A6
Via VagCom kun je het ‘referentieniveau’ van de luchtvering aanpassen om zo de hoogte van de in te stellen niveaus aan te passen. Onderlinge verhoudingen tussen de standen veranderen niet, dynamic blijft “comfort -/- 20mm” bijvoorbeeld.
NB: uit te voeren met draaiende motor en gesloten deuren! (dus laptop buiten auto houden met kabel door geopende ruit…
34 level control
16 security access
code 31564 invoeren “do it!”
10 adaption
kies channel 01 (front left)
WACHT tot de auto zichzelf heeft bewogen naar 2 verschillende niveaus
meet dan de afstand van wielkast (in het midden, op hoogste punt meten) tot middelpunt naaf van de velg in millimeter. als je die waarde invult bij ‘new value’ houdt de auto dezelfde hoogte. als je wilt verlagen, tel je de gewenste verlaging bij de waarde op (dus als je 497mm meet, en je vult 507mm in, zal de auto 10mm worden verlaagd). dus let op, om te verlagen moet je waarde verhogen!
[test]
[save]
en uiteraard zelfde stappen voor channels 02, 03 en 04
daarna channel 05 (confirmation)
[read]
Als de gemeten waarden correct zijn, geef dan waarde = 1 in als new value.
[test]
[save]
tenslotte [done, go back] en klaar.
13. highwaylight en rainlight
ik ken code alleen voor facelift, op pré-fl nooit geprobeerd
let op, rekenmachine met hexadecimaal / decimaal functie nodig!
Uitgaande van lichtschakelaar in stand ‘auto’ en daglicht buiten, kunnen koplampen uit veiligheidsoogpunt toch automatisch worden ontstoken:
Highwaylight: koplampen gaan aan als je enige tijd boven 140km/u rijdt
Rainlight: koplampen gaan aan als ruitenwissers minimaal met een bepaalde frequentie wissen
Stuurgroep 09
coding 07
selecteer regenlichtsensor
zet waarde om naar hexadecimaal
1e en 2e cijfers vormen byte 2
+1 = rainlight
+2 = highwaylight
dus waarde 03 is beide aan
terugzetten naar decimaal en invoeren
Aanpassingen exterieur
grille hoogglans zwart, met S-line logo
onderdeelnummers:
grille = 4F0 853 651 AN T94
drager kentekenplaat = 4F0 807 285 BS T94
quattro-logo op drager = 4F0 853 736
S-line logo met plakstrip = 8N0 853 601 A
klemmetjes = 8L0 807 180 (twee nodig)
neem het quattrologo, steek daar het quattroschildje vanaf, S-line logo erop lijmen.
met twee klemmetjes in de grille vastzetten
mistlampen vóór vervangen door witte lampen
GP Thunder Xenonlook H11 7500K 55W
S6 deurskirts (zonder chroom)
onderdeelnummers skirts:
4F0 853 959 D GRU
4F0 853 960 D GRU
4F0 853 970 F GRU
4F0 853 969 F GRU
S-line achterkant
onderdeelnummers:
achterbumper = 4F9 807 303 H GRU
diffusor = 4F0 807 521 B
rooster in diffusor = 4F0 807 833
uitlaatsierstukken chroom = 4F0 071 761
achterklepspoiler = 4F9 827 933 A GRU
zomervelgen
Audi TT Turbine-velg 7-spaak, 9Jx18 ET52
zomerbanden Michelin Pilot Sport PS2, 245/40R18 97Y
onderdeelnummers
velg = 8J0 601 025 AC 8Z8
naafkap = 8J0 601 165 A
]wintervelgen
Audi 10-spaaks “PQ5” af-fabriek, uit S-line pakket, 8Jx18 ET43
winterbanden Michelin Pilot Alpin PA3, 245/40R18 97Y
Aanpassingen interieur
armsteunen met leer bekleed, incl. lichtgrijze stiknaad
onderdeelnummers onbekend, op Ebay.de gevonden en gemonteerd zonder nummers op te schrijven…
mattenset met zilvergrijze festonering
onderdeelnummers
- voorin = 4F0 863 683 D VDV
- achterin = 4F0 863 691 H VDV
aluminium pedalen
onderdeelnummers:
gaspedaal = 8N1 721 647 B
rempedaal = 3D1 723 173 A
voetsteun = 8E1 864 777 A 4P7
foto: zie hiervoor bij mattenset!
aluminium schakelflippers achter stuurwiel
onderdeelnummers:
links = 4E0951527AC 3Q7 YVB
rechts = 4E0951527AB 3Q7 YVB
montage is eenvoudig, maar omdat airbag uit het stuur moet heb ik het niet zelf gedaan! flippers zitten met één schroefje per stuk vast. dat schroefje zit dus aan binnenkant stuurwiel, onder de airbagunit.
let op, auto niet op contact zetten als airbag los is… dat geeft foutmelding!
S6 pookknop, aluminium
onderdeelnummer = 8P1 713 141 C SKH
februari 2011: vervangen door RS6 pookknop, geperforeerd leder past nog beter bij stuurwiel!
onderdeelnummer = 8P1 713 141 C QBZ
(foto courtesy of Skybump)
vastzetsysteem in kofferbak
onderdeelnummer = 4F9 061 206
Sonniboys zonwering
schermen in achterportieren, achterste zijruiten en in achterklep
www.sonniboy.nl
gegraveerde “blendes”
op plekken van loze knoppen links en rechts van de alarmlichtschakelaar, zitten nu knoppen met gegraveerde logo’s en verlichting (links Audi-logo, rechts S-line logo)
in 2006 via kennis kunnen kopen, komen van Cargravo in Oostenrijk af
interieurverlichting vervangen door LED's
Via groupbuy van Audiforum
(foto's courtesy of Skybump)
tenslotte kleine fotoshow “overall”
tot slot verzoekje: laten we het hier aub alleen over deze A6 hebben, de vorige is voor mij echt gepasseerd station en wil ik liever niet opgerakeld hebben! dank
Mooie bak en al die opties maakt het aan de binnenkant ook genieten. Kan helaas niet anders zeggen dan dat ik deze qua looks de minste van de drie vind maar er komen nog een aantal opties op dus even afwachten. In welk opzicht voelt het onderstel anders dan je vorige? In ieder geval geen trillingen meer neem ik aan en een stuk meer comfort?
Leuk trouwens dat plaatje van je auto historie. Als ik dat plaatje bekijk dan zou die A4 ook mijn alltime favourite zijn Prachtig is die!
kijk eens aan, een waardige vervanger. Veel veilige en plezierige km's met deze.
Mooie auto meneer!
Hoop dat je er veel plezier aan mag belezen net zoals ik er met plezier aan heb gewerkt !
Vooral die verlichte logo's in het dashboard waren weer eens iets aparts had dat nog nooit eerder gezien en ingebouwd.
Wees er zuinig op!
Grtn,
Remco
Mooi verhaal van je auto-historie, de a4 zou ook mijn all time favourite zijn uit die rij, lekker kleurtje heeft die.
Je nieuwe a6 ziet er ook geweldig uit, mooie mods ook, dat daytona grijs blijft een mooie kleur.
veel plezier ervan (dat gaat wel lukken denk ik) en veel veilige kilometers gewenst.
hey remco,
ik begrijp dat jij bij de dealer werkt. leuk je hier tegen te komen, ik kom me graag ook in het echt voorstellen hoef je meteen nooit meer "meneer" te zeggen... ... ...
MOOOOOOOOOOOI !!!
Goed hoor, erugggg mooi.
Hopelijk bevalt je de luchtvering, mij wel in ieder geval.
Eindelijk verlost van de Vulva, golden retriever terug naar assiel en kinderstoelen
terug naar de kringloop.
Ik ben benieuwd naar de beelden in het echt.
Poetsmeeting om weer goed de zomer in te kunnen??
De mooiste kleur!
Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe laag je kan gaan met de 'Air-ride' van Audi.
Waarom is de keuze weer op een A6 avant gevallen? alleen vanwege de grootte? Want het is al een vrij oud model. Persoonlijk zou ik de nieuwe A4 avant genomen hebben. Die kan je dan NOG voller bestellen
Ziet er goed uit, die rood/oranje a6 vind ik ook wel iets hebben.