Ruitensproeierpompje is een bekend probleem na 15+ jaren. Gewoon vastzittend of vastgerot. Het wil wel eens helpen om tegen het pompje te tikken en dat ie loskomt, kan het daarna weer vrolijk 5 jaar doen. Vervangen is een ABC-tje, half uurtje werk als je onhandig bent. Het reservoir ernaast (remvloeistof ?) moet iig weg (slangen kunnen blijven zitten), schuift naar boven eruit. Misschien moet je wat boutjes loshalen dat kan ik me niet meer herinneren. Slangen hoeven daarvan niet los, maar wel voorzichtig wegleggen. Dan zie je vanzelf waar het reservoir zit vastgeschroeft. Zet er wel een teiltje onder, want het pompje zit in het reservoir 'geklikt' (eraanvast met een rubberen ring, trek je hem eraf dan stroomt je reservoir leeg). Dus dan het pompje van het reservoir verwijderen en vervangen en alles terugplaatsen.
Ik geloof dat op het forum er eea over is verteld, zelfs met foto's maar pin me er niet op vast.
Succes !
@Toetoet: Klopt hoor, er is een how-to gemaakt door forummer K2, maar ik heb de moed nog niet kunnen opbrengen...
ik denk dat ik het voor nu even probeer met tikken ... mocht het niet werken, dan is de eerstvolgende beurt (over 2 maandjes) een mooie gelegenheid
Opzich klinkt de klus idd niet zo heel moeilijk, maar ik ken mezelf, er gaan dan weer dingen mis enzo.
En zeker met de remvloeistof, ga ik liever niet rotzooien...
(ik mag van mezelf alleen rotzooien met niet-cruciale onderdelen, en bij uitzondering wat wielen wisselen )
Het pompje was niet stuk, hij heeft alleen gelekt een tijdje.... Ik heb het reservoir er uit gehaald en het pompje er wat verder in gedrukt en toen was het probleem weg...
En Robbert bedoelt dat je tegen het pompje moet tikken, niet tegen het reservoir zelf en daarvoor moet hij er toch echt uit.... Is idd een klusje van een paar minuten...
Zo, even een korte update v.w.b. de S6; hij staat momenteel bij Hartog voor APK.
(ik zou zeggen jaarlijks, maar bij mn A3 is het opeens 2-jaarlijks? Geen idee eigenlijk, brief komt iig vanzelf)
Naast de APK nog wat kleinigheidjes;
- CV had wat kuren afgelopen winter, pomp deed z'n best, maar knopjes wilden niet
- Versnellingsbak even checken, vind 'm wat hakerig schakelen, maar dat kan ook dikke bakolie zijn bij starten. Quattro bakken schijnen sowieso wat zwaarder te zijn, hoewel de competition altijd boterzacht schakelde, dus ik heb niet echt referentie.
- Boordcomputer reset; onderhoudsmelding "In.2" knippert al een tijdje.
- Deuren afhangen, ik heb echt last van rijwindgeluiden en de bijrijdersdeur valt niet lekker in het slot.
- Defecte ruitensproeier effe fixen, toch wel handig soms.
- Remmencheck, hij heeft flink op z'n donder gehad van de sneeuw en pekel
- En een gekkigheidje in de motor bij in 1x vol gas; waarsch. te veel vermogen in 1 keer of limitatie van de brandstofpomp. Of misschien moet ik gewoon wat subtieler op het gas gaan (subtiel is nou niet bepaald mijn sterkste kant )
Helaas was ik de boekjes vergeten, dus die checken we nog even bij het ophalen, wellicht is er ook nog een onderhoudsbeurtje nodig. Voorderest maar "fingers-crossed" dat de telefoon niet gaat en Pedro iets ergs heeft gevonden
Bij het ophalen laat ik de A3 weer achter; daar moet een nieuwe lambdasonde in, ik rij al een maand met het storingslampje rond
Zucht ... ik wil ook zilveren spiegels! Ben er al mee bezig geweest, heb zelfs al een vers setje gelijkmatige klaarliggen (momenteel zit er een kleine rechterspiegel op)
Maar ik zou niet weten wie ze in chroom kan spuiten/coaten/wrappen/vingerverven of wat dan ook ...
Matzilver gaat 'm niet worden, zie hier en hier wat discussie daarover. Zoals ook daar gezegd wordt: mat-chroom komt nergens terug in de auto, normaal chroom wel (grille, raamlijsten). Plus dat de oudere S en RS'en altijd wel normaal-chromen spiegels hadden.
Ik heb met Leon samen al gekeken naar de spiegelkappen van een B5, maar die zijn helaas niet hetzelfde als die van een C4, anders had ik kappen kunnen kopen. En daardoor vertrouw ik de advertenties waarin chromen kappen aangeboden worden waar bij staat dat het geschikt is voor A3/S3 8L A4/S4 B5 en A6/S6 C4 en C5 ook niet meer, zijn namelijk in basis al niet meer hetzelfde.
Blijft dus even een uitzoekpuntje...
Zo, flink wat werkzaamheden.. Daar gaat je vakantiegeld!
Hoop het niet voor je, hierna ben jij aan de beurt voor wat dingetjes!
Het gaat goed
Ach, Pedro weet wel hoe ik de dingen opgelost wil hebben, de lijst lijkt shocking, maar ik verwacht dat het wel meevalt.
Van de andere kant; ik blijf in m'n achterhoofd houden dat het een $6 is natuurlijk
Hiep hoi!
De S6 mag weer een jaartje! Morgen ga ik 'm ophalen.
(nou maar hopen dat de rekening meevalt...)
Top, blijkt een dik apparaat. Weet je al welke werkzaamheden / reparaties er daadwerkelijk zijn uitgevoerd?