A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM
Als je de auto parkeert altijd in de P. Dan heb je de handrem niet nodig, tenzij de auto erg schuin staat.
Bij stilstand voor stoplicht laat ik de auto in de D + voet op de rem, tenzij het lang duurt (dan naar de P en kan de voet van de rem).
Verplichte stand handrem: Eigenlijk nooit op gelet, maar denk dat het in alle standen kan (net als bij een gewone handrem).
Tips:
Zorg dat je altijd goed stil staat (+ seconde) voordat jet omschakelt van vooruit naar achteruit of andersom. Sommige bakken kunnen er niet goed tegen als je dat te snel doet (als auto nog rolt).
Let er op dat je alles met je rechtervoet doet (gas + remmen). Linkervoet gebruik je niet meer.
Ik heb het nog even getest.
Start/stop stond uit en dan rolt hij weg bij stilstand.
Nu aangezet en dan werkt het dus wel. Groene (P) in BIS
Bij contact uit gaat hij automatisch op P en handrem.
Werkt geweldig.
A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM
Vooral die tip van "linkervoet gebruik je niet meer" is een hele goede. Lijkt simpel maar is het niet perse als je geen ervaring hebt met automaten. Ik rij nu zelf alweer jaren automaat maar in het begin als je het ineens niet verwacht kan op spastische wijze je linker been ineens proberen de koppeling in te trappen die er niet is. En soms kan het wel eens gebeuren dat je op de rem trapt die bij een automaat breder is dan een normale rem pedaal. Er zijn mensen die op deze wijze hun auto flinke schade hebben toegebracht. Stom genoeg wordt zoiets wat simpel lijkt wel eens zwaar onderschat.
En het wordt alleen maar leuker met die S-tronic en stilstaan.
Bij volledige stilstand verschijnt dus de groene (P) in BIS.
Dan voet van de rem en de wagen gaat dan in "stop" modus.
Maar.....
Pookje tikje naar je toe halen en hij gaat naar S stand en de toeren naar 900. Rijdt heerlijk soepel weg
Met nog een tikje gaat hij naar de D stand op zo'n 200 toeren.
A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM
A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM
Ik heb 25 jaar geleden een jaartje automaat gereden maar vond mezelf daar toen nog te jong voor.
Nu is het toch wel de standaard.
Zoals @Leon al zei, het is een stuk makkelijker geworden met het wisselen van standen door het tippen. Het pookje is laag en dient als steun voor de pols.
En die "truc" met de S (of D) stand bij stilstaan is echt ideaal.
Nee, nu wil ik ook niet meer terug
A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM
Start/stop heeft niets met stil blijven staan te maken... Wel dat knopje met (A) onder de pook op jouw foto. Dat is "autohold". Afremmen tot stilstand, rem ietsje 'doortrappen' en de groene P verschijnt. Dan kun je rem loslaten, auto blijft staan. Zodra je gaspedaal aantikt, gaat rem los en begint auto te rollen. Daar hoef je geen trucje met S/D-stand voor uit te halen. Héérlijke functie, behalve bij krappe parkeerbewegingen maar dan is het knopje zo even uitgezet.
A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM
Naast je drive select knopje.
En het wordt zeker al tijd om hem te wassen.😊
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
Start/stop systeem is knop naast drive-select. Staat ook een A op, maar met cirkel er omheen en "off" er naast.
(Ik heb start/stop via vagcom zo gecodeerd dat het systeem standaard uit is en lampje ook uit - bij druk op knop gaat systeem aan en lampje aan. Zonder s/s slaat motor niet af bij stilstand en is wegrijden soepel zonder pook-spielerei. Weet niet of dit in nieuwe A5 ook al kan dus tipje @Leon ?