Laat ik de vrouw des huizes nog even buiten beschouwing.
Nog weinig alternatief voor de Superb voorbij zien komen. De nieuwe Golf Variant (R-Line) is eindelijk ook om te smullen zeg, maar again de breedte van de achterbank zal weer de showstopper zijn.
Dat verwacht ik ook, die is niet anders dan van de Golf VI... inderdaad wel eindelijk een mooie auto, de achterkant van de vorige en eervorige versie was erg lelijk.
In segment Superb kom je dan uit bij een Passat maar die is aangekleed ook al snel prijsniveau van een A4 BE.
Ik moet mij raar vergissen als Sander straks niet tegen een groen logo aanstaart op z'n stuur
Mijn Audi hart klopte bij het maken van deze keuze, waar jij nu ook voor staat, toch wel zo hard dat ik na elk showroom bezoek aan een ander merk met een grote teleurstelling naar huis ging. Ik weet niet of je de centen hebt liggen maar als ik in jouw schoenen stond dan zou ik kiezen voor een scenario waarbij je de lease auto houdt en daar desnoods een 14% vervanger voor neemt tzt en dan als eerste auto de B6 inruilen op een A6 C6 of een S8 D2 die je laatst poste (iets in die trand). Je maandelijkse auto kosten zul je zo wel onder controle houden (misschien moet je dan een S8 vergeten) en je rijdt nog altijd Audi en ook een stuk mooier dan een Skoda Superb.
Tsja, het lage (0%) bijtellingsdilemma. Ik mag er straks ook over gaan nadenken als mijn A3 eruit moet in November. Helaas komen de plug-ins van Audi pas in 2014. Dan niet meer gratis, maar dan nog maar 7%. Zou nog wel eens mee kunnen vallen. Misschien ook een optie? Ik vindt de Amp*** en V*** minder lelijk dan de Outlander, maar daar passen de kids zeker niet in. Dat loopt bij ons op het werk als een trein: er zijn te weinig laadpunten, dus we hebben regelmatig 'laadfiles' op ons terrein .
Over de SuperBee (zo noemen de die van een collega van mij): ik vind het een prima rijdende auto, echter: hij is vooral lang en niet echt breed. Ik heb niet het idee dat ik meer ruimte in de breedte heb dan in mijn A3. Kunnen daar dan wel 3 stoeltje naast elkaar in? In de lengte is de ruimte belachelijk: met de stoel naar voren kan je met gestrekte benen op de achterbank zitten...
Bij ons - met een pas 4 maanden oude terminator - was de keus eenvoudig; het is haar lease Audi(A3 sportback 2.0TDI) die eruit moet, en zij vind auto's wel leuk.... maar het is niet haar hobby.
De ruimte in de sportback is klein. (gewoon vw golf formaat) Voorin zitten met een maxicosy op de achterbank betekend dat je of opgebouwen bent of pigmee. Gooi een bugaboo in de kofferbak, en dan sta je op straat met een bugaboo-onderstel wat je nergens meer kwijt kan... dan maar op de achterbank naast de maxicosy.
Naast de verse terminator houden we ook van zeilen, maar een beetje equipment past er gewoon niet in...
En wat zo'n sportback 2.0TDI in de bijtelling doet... mwoa, toch wel erg duur want zoo ontzettend gaaf is 'ie nou ook weer niet. (Het mutsenbak gevoel bekruipt mij iedere keer weer dat ik er in zit)
Enfin, met alle onheilspellende berichten uit Den Haag hebben we in alle wijsheid besloten voor een 14% bijtelling stationcar. Je hebt dan geen keus; of het wordt dan een Renault megane station of het wordt dan een Focus Wagon.
Van die twee is de afstand pedalen - leuning achterbank het grootst bij de Ford. (hier hoef je dus niet opgevouwen in te zitten)
Van die twee stuurt de Ford het fijnst.
Vandaar dat er geen keus is; het werd de Ford. Een dik aangekleed exemplaar wat de helft doet qua bijtelling t.o.v. de sportback.
En met dik bedoel ik: met leer, schuifdak, navi, LM - velgen, Ipod interface etc. Hij parkeert zelfs als jij er geen zin in hebt.
Ik heb zelf nog drie Audi's (vijfpitters al dan niet met quattro) en een Delta integrale... dus als het vervoer leuk moet zijn en niet uitsluitend functioneel hebben we genoeg alternatieven in de garage staan. ;o)
Mwoah, da's wel een beetje overdreven hoor; maxicosi past wel achter mijn stoel, ik zit dan iets verder naar voren met mn 2mtr, maar nog steeds acceptabel. Als mn vrouw (1.70) rijdt is er zelfs nog ruimte over. Wij vervoeren met gemak 2 kinderen (1 in stoeltje, andere maxicosi) een kinderwagen+onderstel en een buggy in de A3, de kofferbak is echt wel wat ruimer dan die van bijv. een VW-golf of normale A3.
We hebben ook nog een duo-wagen, die past er dan niet in, dan gebruiken we dus de A4.
Idd overdreven. Ik ben gelukkig net van de maxi cosi af dus de kids genieten straks van de 7cm extra beenruimte in de nieuwe 8V sportback. En onze bugaboo past ook makkelijk in de 8P sportback, hoeft echt niet op de achterbank. Zal niet veel verschil maken maar de nieuwe 8V heeft ook nog 20 liter meer in de koffer. Kan ook net het verschil zijn tussen wel of niet passen.
Altijd bijzonder die verschillende percepties
Ik kijk in ieder geval reikhalzend uit naar m'n nieuwe A3 Sportback met 20% en veela te hoge catalogus waarde. Zo'n Focus of megane komt never nooit op m'n oprit.
Ik zal een foto maken & posten...
En we hebben geen (extreem) lange benen.
Dan nog krijg ik alle reut niet erin als ik een weekje zou willen skieen en de kleine mee wil nemen.
Feit is dat de A3 sportback en de vijfdeurs golf in principe geen grote auto's zijn.
Je moet gewoon goed kunnen inpakken, ik ben daar wel goed in.
Ik heb voor mn A3 dakdragers en kon een dakkoffer lenen, heb dus niet selectief ingepakt bij onze laatste vakantie (nog met 1 kind) maar ik weet zeker dat ik alle bagage, 2 personen, 1 kind in stoeltje, en een kinderwagen met gemak in de A3 had gekregen, hoedenplank er zelfs nog bij.
Afgelopen weekend even ruimte in huis nodig, toen zaten er 2 kinderwagens, 2 grote tassen met spullen én 4 17 inch wielen met banden in de A4 avant... makkie!
Ik kan me wel vinden in de opmerkingen van Montestoni. Een A3 is gewoon geen grote auto. Wij gaan straks - met 3 kleintjes - ook weer op zoek naar een nieuwe leaser. De huidige V70 heeft een te krappe achterbank (ongelovelijk maar waar). Daarom - met de komst van de 3e een paar maanden geleden - een Santa Fe erbij gekocht. Straks met een 14% leaser gaat deze er weer uit en wordt de tweede voiture een A2 (inmiddels een bijzonder exemplaar aangeschaft). Een voordelige tweede auto en toch het praktische van 4 deuren.
Jammer dat er maar twee keuzemogelijkheden zijn voor een 14% stationwagen...
Ik moet me er eigenlijk niet tegenaan bemoeien, maar kom op man, tekort ruimte in een V70??
In dat geval zie ik voor jou nog maar 1 oplossing;
Ik ben in mijn jeugdjaren samen met mijn broer en zus 10 jaar lang vervoerd op de achterbank van een Peugeot 305 ... ging prima!
En als onze A4 straks goed bevalt, en de A3 wat meer KM's heeft (en de kids geen buggy's/wagens meer nodig hebben), gaat die eruit voor een VW Up! of iets in die strekking, genoeg ruimte voor 4 personen en lekker zuinig in verbruik en WB
@Bob-A2: jij in een UP!? Dat gaat al nauwelijks passen, laat staan dat er nog iemand achterin kan die meer weegt dan een gemiddelde boterham!